Woke, een bedreiging voor onze vrijheid?

09-03-2021 21:16 3008 berichten
Is de woke-cultuur een meerwaarde voor onze samenleving?
Steeds vaker merk ik dat mensen hun taal corrigeren om maar niemand voor het hoofd te stoten, steeds vaker merk ik dat mensen hun gebruiken aanpassen aan de behoeften van een kleine minderheid.
Hoe nuttig is dit?

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210305_97745711

De link zit achter een betaalmuur, dus hier een fragment:

1. Als ik me gekwetst voel, dan heeft iemand iets fout gedaan

Het klinkt onschuldig, maar het is een steeds ­gevaarlijker uitgangspunt aan het worden in het woke-debat. Je mag hopen dat de meeste mensen door het leven gaan met de ambitie om anderen niet nodeloos te kwetsen. En wie zich gekwetst voelt, moet dat mogen zeggen. Maar dat is nog niet hetzelfde als in elk gekwetst gevoel meegaan. Menselijke interactie schuurt, wringt en trekt tegen. Meningen botsen, gevoeligheden verschillen. Dat kan lastig zijn en vermoeiend en frustrerend. Maar frictieloze communicatie, die bestaat simpelweg niet. Het ontspoort trouwens snel. Steeds vaker ­eisen woke-woordvoerders dat in interviews alleen de “juiste” vragen gesteld mogen worden, steeds vaker zijn er incidenten omdat er een beetje tegenwind komt. Als je dit principe extreem doordenkt, mag enkel de meest lichtgeraakte nog iets zeggen en moet de rest uit voorzorg zwijgen, tenzij om zich af en toe nog eens te excuseren.

Ander voorbeeld:

https://www.tijd.be/cultuur/literatuur/ ... 87577.html

Voor mij is heel dat woke-gebeuren een volgende stap in de slachtoffercultuur die we daarvoor hadden. Je mag vooral niets doen wat één van de teergevoelige zieltjes kan kwetsen.
Wat denken jullie?

Is de woke-cultuur een meerwaarde voor onze samenleving?

Totaal aantal stemmen: 542

Ja (22%)
Nee (73%)
Geen mening (6%)
Alle reacties Link kopieren
Tsja, wat is woke?

Ik vind mensen die het het heel erg goed hebben die zonder kennis van zaken anderen willen ‘redden’ woke.

Voorbeelden:
-massaal zielige straathondjes adopteren ipv lobbyen voor een sterilisatiebeleid.
-een dakloze een boterham geven want dat is beter dan geld, dat zal toch wel aan verslaving worden uitgegeven. (Terwijl cash nodig is voor de opvang)
-als vrijwilliger wekelijks een statushouder naar de bushalte brengen ipv 1 keer meelopen en uitleggen wat iemand zelfredzaam maakt.

Dus dat is mijn (negatieve) idee van mensen die woke zijn: zichzelf op de borst kloppen dat ze zo goed zijn voor mensen die het minder hebben, maar niet zien dat hun oplossingen niet helpend zijn. Want: ze bedoelen het toch zo goed??
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
10-03-2021 13:55
Maar een JK Rowling die haar celebrity status gebruikt om haar botte mening de wereld in te sturen heeft niet te klagen over cancel culture.


Botte mening?
Ik heb niet alles gevolgd maar wat ik - in de media - meekreeg was het niet heel schokkend wat ze schreef.
Ze heeft toch nog wel wat medestanders die ook balen van de afrekencultuur.


https://magazine.bazarow.com/bazarow-ma ... l-cultuur/
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
10-03-2021 19:12
Botte mening?
Ik heb niet alles gevolgd maar wat ik - in de media - meekreeg was het niet heel schokkend wat ze schreef.
Ze heeft toch nog wel wat medestanders die ook balen van de afrekencultuur.


https://magazine.bazarow.com/bazarow-ma ... l-cultuur/
Ik zie het niet als schokkend, wel als dom. Legio vrouwen menstrueren niet (meer) door allerlei redenen. Ik snap best wat ze bedoelt, maar de tweet was wel een gevalletje ‘beetje dom’, dus als je uitdeelt, moet je ook kunnen incasseren.

Het haar allerlei transfobie en erger toebedelen lijkt me dan ook weer niet nodig.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
Chienandalou schreef:
10-03-2021 18:53
Tsja, wat is woke?

Ik vind mensen die het het heel erg goed hebben die zonder kennis van zaken anderen willen ‘redden’ woke.

Voorbeelden:
-massaal zielige straathondjes adopteren ipv lobbyen voor een sterilisatiebeleid.
-een dakloze een boterham geven want dat is beter dan geld, dat zal toch wel aan verslaving worden uitgegeven. (Terwijl cash nodig is voor de opvang)
-als vrijwilliger wekelijks een statushouder naar de bushalte brengen ipv 1 keer meelopen en uitleggen wat iemand zelfredzaam maakt.

Dus dat is mijn (negatieve) idee van mensen die woke zijn: zichzelf op de borst kloppen dat ze zo goed zijn voor mensen die het minder hebben, maar niet zien dat hun oplossingen niet helpend zijn. Want: ze bedoelen het toch zo goed??
Ik denk altijd aan van kooten en de bie, die dames die altijd asielzoekers gingen 'meten'.
Bij mij in de omgeving zijn er een groep uitgeprocedeerde mannen, en daar wat dames omheen.
Die mannen zijn van 19 tot 35, zij blijven het maar 'de kinderen' noemen.
En dan 'ze mogen niet meer daar en daar zijn overdag, we zoeken voetballen en een tv waarop je kunt netflixen, we hebben een grote schuur gevonden maar daar is niks te doen. kom op mensen stuur een tikkie naar Nettie'.
Echt. Nee.
Alle reacties Link kopieren
Chienandalou schreef:
10-03-2021 19:22
Ik zie het niet als schokkend, wel als dom. Legio vrouwen menstrueren niet (meer) door allerlei redenen. Ik snap best wat ze bedoelt, maar de tweet was wel een gevalletje ‘beetje dom’, dus als je uitdeelt, moet je ook kunnen incasseren.

Het haar allerlei transfobie en erger toebedelen lijkt me dan ook weer niet nodig.


Ze zei niet dat "mensen die NIET menstrueren geen vrouwen zijn" dat is het frame dat er van gemaakt is.
Ze schreef personen die menstrueren noemen we vrouwen.

Jij bent ook in het frame getrapt.
Lees de tweet maar eens terug.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
10-03-2021 19:48
Ze zei niet dat "mensen die NIET menstrueren geen vrouwen zijn" dat is het frame dat er van gemaakt is.
Ze schreef personen die menstrueren noemen we vrouwen.

Jij bent ook in het frame getrapt.
Lees de tweet maar eens terug.
Thanks for the mansplaining.

Ze zei letterlijk dat ze mensen die menstrueren vrouwen noemt.

Ik zeg alleen dat er legio vrouwen zijn die niet menstrueren.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Ik dacht eerst ook dat het wel meevalt maar ze pusht al jaren een anti-trans agenda door angst te zaaien voor verkrachters op openbare wc's en zo en ze is bevriend met mensen die zich wel degelijk actief inzetten om trans mensen rechten te ontnemen. Ze speelt het wel slim met zogenaamd onschuldige dog whistles maar het gaat echt wel wat verder dan een beetje dom
Alle reacties Link kopieren
Chienandalou schreef:
10-03-2021 19:53
Thanks for the mansplaining.

Ze zei letterlijk dat ze mensen die menstrueren vrouwen noemt.

Ik zeg alleen dat er legio vrouwen zijn die niet menstrueren.


Mansplaning :-D
Ik weet niet eens of je man of vrouw bent.
Je bent in het frame getrapt en dat heeft niets met je gender te maken.

J.K. Rowling benoemde gewoon een feit.
"Een persoon die menstrueert noemen we vrouw" zonder een waardeoordeel te geven over personen die NIET menstrueren.

Het was anders geweest als ze iets ongenuanceerds had gezegd als "als je niet menstrueert kan je ook geen vrouw zijn"
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Mumper schreef:
10-03-2021 19:58
Ik dacht eerst ook dat het wel meevalt maar ze pusht al jaren een anti-trans agenda door angst te zaaien voor verkrachters op openbare wc's en zo en ze is bevriend met mensen die zich wel degelijk actief inzetten om trans mensen rechten te ontnemen. Ze speelt het wel slim met zogenaamd onschuldige dog whistles maar het gaat echt wel wat verder dan een beetje dom

Heb je daar voorbeelden van of is dat ook een frame.
Iedereen roept maar wat maar wat is het bewijs.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
09-03-2021 21:40
Lekker onduidelijke poll overigens. In de topic titel vraag je exact het tegenovergestelde, dus nu zeggen de antwoorden niet veel.
Misschien vindt TO bedreiging voor onze vrijheid een verrijking voor de samenleving.
madamzonderm schreef:
10-03-2021 20:04
Misschien vindt TO bedreiging voor onze vrijheid een verrijking voor de samenleving.
Neen, verwacht wel dat mensen kunnen lezen.
hollebollegijs schreef:
10-03-2021 20:02
Heb je daar voorbeelden van of is dat ook een frame.
Iedereen roept maar wat maar wat is het bewijs.
Ja ik heb n.a.v. een ander topic een tijd terug even een middagje zitten lezen. Ze heeft verschillende opiniestukken die makkelijk terug te vinden zijn. Ik ben verder neutraal hoor, ik hou van Harry Potter. Maar dit bedoel ik dus met dat ik het liever per geval bekijk in plaats van te roepen 'iedereen heeft lange tenen!' of 'als je cancel culture zegt ben je een racist'. Veel dingen zijn gewoon terecht, veel is modieus massagemekker.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
10-03-2021 19:59
Mansplaning :-D
Ik weet niet eens of je man of vrouw bent.
Je bent in het frame getrapt en dat heeft niets met je gender te maken.

J.K. Rowling benoemde gewoon een feit.
"Een persoon die menstrueert noemen we vrouw" zonder een waardeoordeel te geven over personen die NIET menstrueren.

Het was anders geweest als ze iets ongenuanceerds had gezegd als "als je niet menstrueert kan je ook geen vrouw zijn"
Ze geeft idd geen waardeoordeel over vrouwen die niet menstrueren. Maar fun fact voor jou: legio vrouwen die geboren zijn met een vagina en daar blij mee zijn (of niet) menstrueren ook niet. In haar woorden kunnen die dus ook niet vrouw genoemd worden.

Daarnaast zegt ze ‘noemen we’ en dat is dus niet stating a fact. Hooguit een feit in haar kringen. Ik noem vrouwen die zichzelf als vrouwen indentificeren als vrouw ook een vrouw, dat is net zo goed een feit.

Fyi: ik ben een vrouw.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
Mumper schreef:
10-03-2021 20:07
Ja ik heb n.a.v. een ander topic een tijd terug even een middagje zitten lezen. Ze heeft verschillende opiniestukken die makkelijk terug te vinden zijn. Ik ben verder neutraal hoor, ik hou van Harry Potter. Maar dit bedoel ik dus met dat ik het liever per geval bekijk in plaats van te roepen 'iedereen heeft lange tenen!' of 'als je cancel culture zegt ben je een racist'. Veel dingen zijn gewoon terecht, veel is modieus massagemekker.
Dit wist ik ook niet. Ik ga n.a.v. dit topic deze stukken zoeken. :-D maar harry potter blijft wel mjjn lievelingsboek.

Edit: als wat jij zegt waar is, dan ben ik in het frame getrapt dat haar tweet geframed is :@@:
Forget about what I said; the lights are gone and the party's over
Aviendha schreef:
10-03-2021 20:12
Dit wist ik ook niet. Ik ga n.a.v. dit topic deze stukken zoeken. :-D maar harry potter blijft wel mjjn lievelingsboek.
Ja dit is wel een goed voorbeeld: zeggen dat Rowling's uitspraken anti trans zijn: niet 'woke' of SJW.

Zeggen dat je o.b.v. haar uitspraken haar boeken moet boycotten: woke/sjw.

Harry Potter gaan analyseren en zeggen dat het fascistische boeken zijn (ja echt): superwoke/sjw
Chienandalou schreef:
10-03-2021 19:53
Thanks for the mansplaining.

Ze zei letterlijk dat ze mensen die menstrueren vrouwen noemt.

Ik zeg alleen dat er legio vrouwen zijn die niet menstrueren.
Wat is mis met die uitspraak?
Ik noem mensen die menstrueren ook een vrouw (tenzij ze expliciet aangeven zich als man te identificeren).
Aviendha schreef:
10-03-2021 20:12
Edit: als wat jij zegt waar is, dan ben ik in het frame getrapt dat haar tweet geframed is :@@:
Ja de gecancelde mensen spelen natuurlijk ook slachtoffertje. Als je kijkt naar die lijst van mensen die de Harper's brief hebben getekend dan is het echt een mix, een hoop hebben het ook gewoon aan zichzelf te danken. Dan blijft staan dat 'cancelen' kinderachtig is, maar die onschuld is wel vaak fake.
Alle reacties Link kopieren
AbsoFabso schreef:
10-03-2021 20:19
Wat is mis met die uitspraak?
Ik noem mensen die menstrueren ook een vrouw (tenzij ze expliciet aangeven zich als man te identificeren).
Iedereen die de pil slikt en/of in de menopauze is menstrueert ook niet. Zijn dat dan ook ineens geen vrouwen?
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
Chienandalou schreef:
10-03-2021 20:09
Ze geeft idd geen waardeoordeel over vrouwen die niet menstrueren. Maar fun fact voor jou: legio vrouwen die geboren zijn met een vagina en daar blij mee zijn (of niet) menstrueren ook niet. In haar woorden kunnen die dus ook niet vrouw genoemd worden.

Nee. Ze zegt dat we personen die menstrueren vrouwen noemen. Daar kan je natuurlijk van maken dat ze personen die niet menstrueren geen vrouwen vindt, maar dat ligt dan volledig bij jou. Het is niet wat zij zegt.

Daarnaast zegt ze ‘noemen we’ en dat is dus niet stating a fact. Hooguit een feit in haar kringen. Ik noem vrouwen die zichzelf als vrouwen indentificeren als vrouw ook een vrouw, dat is net zo goed een feit.

Fyi: ik ben een vrouw.

Die vrouwen sluit ze dan ook niet uit. Het wordt lastig op het moment dat er ook mannen zijn die menstrueren. Biologisch gezien zijn dat vrouwen, maar zo mogen ze niet meer genoemd worden.
Chienandalou schreef:
10-03-2021 20:28
Iedereen die de pil slikt en/of in de menopauze is menstrueert ook niet. Zijn dat dan ook ineens geen vrouwen?
Het een sluit het ander toch niet uit en dat wordt toch ook nergens beweerd?
Ik menstrueer ook niet tot nauwelijks dankzij de mirena en ik voel me er niet minder vrouw door. Ook voel ik me absoluut niet beledigd door de uitspraak van Rowling.
ca726647543 schreef:
10-03-2021 14:40
Wat is het probleem om een beetje rekening te houden met anderen? Mensen die woke gedrag en cancelculture maar onzin vinden zijn over het algemeen de meer gefortuneerden die in het standaardpatroon passen.
Ik ben een blanke man, dus volgens jou zal ik thuishoren bij de meer gefortuneerden. Het gaat hem niet om rekening te houden met een ander, het gaat hem erom dat je in taal en gedrag beperkingen opgelegd krijgt. Heb het hier al meermaals geschreven, ik behandel anderen als mijn gelijke, maar op het moment dat ik mijn taal moet aanpassen omwille van jou, ben je niet langer een gelijke; dan ben je een zwakkere, een ondergeschikte.
Net zoals al het gedoe over zwarte piet of de klaagmieren van carnaval: waarom maken die gekwetsten geen gebruik van onze vrijheid om een ander te ridiculiseren, waarom komen ze niet verder dan een oproep tot verbod?

Het gaat hem niet om een beetje rekening te houden met een ander, het gaat hem om de vrijheid om je te uiten en voor mij is deze vrijheid belangrijker dan de gevoeligheden van sommige individuen.
Mumper schreef:
10-03-2021 19:58
Ik dacht eerst ook dat het wel meevalt maar ze pusht al jaren een anti-trans agenda door angst te zaaien voor verkrachters op openbare wc's en zo en ze is bevriend met mensen die zich wel degelijk actief inzetten om trans mensen rechten te ontnemen. Ze speelt het wel slim met zogenaamd onschuldige dog whistles maar het gaat echt wel wat verder dan een beetje dom
En hier zie je dus weer hetzelfde patroon. Rowling cancelt de transgenders, krijgt daar kritiek op, en jankt cancel culture. Zo werkt het niet!
Moirmel schreef:
10-03-2021 20:36
Het gaat hem niet om een beetje rekening te houden met een ander, het gaat hem om de vrijheid om je te uiten en voor mij is deze vrijheid belangrijker dan de gevoeligheden van sommige individuen.
Uit jezelf een ongeluk zou ik zeggen. Maar op het moment dat die gevoeligen van hun recht gebruik maken om wat terug zeggen, dan ga je janken. Tsja..
anoniem_126923 wijzigde dit bericht op 10-03-2021 20:42
6.70% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
10-03-2021 20:31
Nee. Ze zegt dat we personen die menstrueren vrouwen noemen. Daar kan je natuurlijk van maken dat ze personen die niet menstrueren geen vrouwen vindt, maar dat ligt dan volledig bij jou. Het is niet wat zij zegt.





Die vrouwen sluit ze dan ook niet uit. Het wordt lastig op het moment dat er ook mannen zijn die menstrueren. Biologisch gezien zijn dat vrouwen, maar zo mogen ze niet meer genoemd worden.
Ja weet je, maakt mij uit wat ze zegt. Ik wil haar ook niet langs de meetlat leggen en ze zal het best goed bedoelen. Ook ik vind haar boeken leuk en zal dat blijven vinden. Ook heb ik geen mening over haar als persoon: het zal best een prima mens zijn.

Maar met de stelling: ‘we noemen mensen die menstrueren een vrouw’ ben ik het gewoon niet eens. Zij en de hare mogen dat vinden, maar het klopt ten eerste biologisch (ooit van overgang gehoord!) niet en daarnaast is mijn mening net zo legitiem als de hare.
Wanna grow up to be
Be a debaser
kadanz schreef:
10-03-2021 20:41
Uit jezelf een ongeluk zou ik zeggen. Maar op het moment dat die gevoeligen van hun recht gebruik maken om wat terug zeggen, dan ga je janken. Tsja..
Waarom zou ik janken als anderen wat terugzeggen?
Woorden deren mij niet, wetten en regeltjes waardoor je iets niet mag zeggen des te meer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven