Geld & Recht alle pijlers

Wie doet er mee? Minder geld uitgeven!

17-06-2020 11:00 1529 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik weet dat er al topics over zijn, maar ten eerste wordt daar volgens mij niet of al een tijdje niet in geschreven en ten tweede kan ik ze niet vinden, dus toch maar een nieuw topic.

Begin vorig jaar begon ik met een schone lei: ik had mijn financiën op orde en toen werd het tijd om eindelijk eens te gaan sparen. Dat lukte heel goed, maar helaas viel mijn vakantie toen een stuk duurder uit dan verwacht, ben ik minder gaan werken en moest ik nog wat grotere uitgaven doen, waardoor mijn spaarrekening weer op 0 stond. Daardoor was ik niet meer gemotiveerd en lukte het me gewoon niet meer. Ik heb geen schulden, maar wat ik heb moet op. Ik heb altijd wel weer iets "nodig", voor mezelf of de kinderen. En ik merk dat ik steeds meer lekker makkelijk met mijn creditcard betaal, waardoor ik elke maand alweer begin met minder geld dan ik dacht, omdat het dan afgeschreven wordt. Niet handig én niet slim.

Nu ben ik er dus klaar mee en ga ik opnieuw beginnen waar ik vorig jaar gestopt ben: minder uitgeven en sparen. Waar ik vooral veel teveel geld aan uitgeef, zijn boodschappen. Ik koop teveel en ben super chaotisch (ADD), waardoor ik niet doorheb wat er allemaal in huis is en ik het uiteindelijk moet weggooien. Daarbij koop ik veel te dure producten. Dat moet dus anders.

Vanaf vandaag ga ik ervoor! Wie doet er mee?
Alle reacties Link kopieren
femke09 schreef:
05-03-2021 09:09

In 2020 veel maanden thuis gewerkt en dat was te merken, want dan is het toch gauw te koud, dus toen extra gestookt.

De kosten lopen hier op trouwens, oudste eet tegenwoordig vier boterhammen tussen de middag in plaats van twee :P Ik voel een groeispurt aankomen :)
Ik werk al bijna een jaar fulltime thuis en dat merk je zeker aan de stookkosten, ook in een nieuwbouwhuis verbruik je toch iets meer.

Mijn kind van 8 eet al 's ochtends 2/3 boterhammen en als lunch ook zo 4. En dat is al zijn standaard, zonder spurt... Jongste is 6 maar eet net nog niet eens de helft, echt heel verschil.
Alle reacties Link kopieren
Winterkoud schreef:
05-03-2021 09:13
Ik werk al bijna een jaar fulltime thuis en dat merk je zeker aan de stookkosten, ook in een nieuwbouwhuis verbruik je toch iets meer.
Ik ben ook bang voor de eindafrekening.
Hoi allemaal!
Jullie zijn lekker bezig.
Hier moest de rem er weer even op, teveel aan het shoppen.
Ik dacht laat ik eens in 1 dag alles kopen wat ik de komende tijd nodig heb, ipv dat ik elke dag op internet zit rond te struinen en steeds in de verleiding kom voor extra onnodige aankopen, door al die "push reclame". .
Dus ik heb in 1 dag alles gekocht wat nog ontbrak : kleding voor de kinderen, schoenen voor mezelf , oordopjes , haarverf, etc
En dan mag ik van mezelf de komende 2 maanden ff niks anders kopen buiten de normale levensmiddelen.
Shoppen is echt een grote valkuil voor me (vooral teveel kleding voor de kinderen) .
Hopelijk kan ik het nog eens ombuigen naar de hobby om m'n spaarrekening te laten groeien ipv andersom. :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
Voor mijn zus sneu, maar omdat ze haar kinderkleding niet op de kledingbeurs kwijt kan, heeft ze alles nu aan mij gegeven. Voor de boodschappen die ik voor haar haalde heb ik dus maar geen tikkie gestuurd, al valt dat in het niet bij de tas kleding die nu hier op voorraad ligt.
Ik doe ook mee :-D heb inmiddels m'n inkomsten (€1800) en uitgaven (bijna net zoveel :-|) in een bestandje staan, dus zie precies wat er in en uit gaat. Nu ga ik proberen om zoveel mogelijk te besparen want volgens mij kan er wel wat af.

Sowieso gestopt met koffie kopen op het station en in de kantine :whip: zou €40 per maand moeten schelen.

Beetje online gezocht en het wemelt van de tips:

https://www.porterenee.nl/besparen/besp ... jd-kosten/
https://moneymeister.nl/besparen/10-sne ... toepassen/

Kwam ook veel instagrams tegen met bespaar tips en challenges om bijvoorbeeld een maand, of zelfs jaar niets meer te kopen.
Alle reacties Link kopieren
mascha_dk schreef:
16-03-2021 21:24
Ik doe ook mee :-D heb inmiddels m'n inkomsten (€1800) en uitgaven (bijna net zoveel :-|) in een bestandje staan, dus zie precies wat er in en uit gaat. Nu ga ik proberen om zoveel mogelijk te besparen want volgens mij kan er wel wat af.

Sowieso gestopt met koffie kopen op het station en in de kantine :whip: zou €40 per maand moeten schelen.

Beetje online gezocht en het wemelt van de tips:

https://www.porterenee.nl/besparen/besp ... jd-kosten/
https://moneymeister.nl/besparen/10-sne ... toepassen/

Kwam ook veel instagrams tegen met bespaar tips en challenges om bijvoorbeeld een maand, of zelfs jaar niets meer te kopen.
Succes!

Koffie en kantine tikt inderdaad aan, zonder dat je er erg in hebt want het zijn telkens kleine bedragen (tot je alles bij elkaar optelt...) Sinds ik thuiswerk en geen verleidingen meer heb onderweg en in de kantine hou ik vrijwel al mijn "zakgeld" over. Pas nu zie ik in hoeveel geld er naartoe ging, inmiddels een flink gevulde spaarpot. En merk nu juist dat er een andere uitdaging komt. Hoe meer ik spaar, hoe lastiger ik het vind om het aan mezelf uit te geven, dat is ook weer niet de bedoeling , sparen om het sparen :rofl:
Truusjemier schreef:
16-03-2021 22:30
Succes!

Koffie en kantine tikt inderdaad aan, zonder dat je er erg in hebt want het zijn telkens kleine bedragen (tot je alles bij elkaar optelt...) Sinds ik thuiswerk en geen verleidingen meer heb onderweg en in de kantine hou ik vrijwel al mijn "zakgeld" over. Pas nu zie ik in hoeveel geld er naartoe ging, inmiddels een flink gevulde spaarpot. En merk nu juist dat er een andere uitdaging komt. Hoe meer ik spaar, hoe lastiger ik het vind om het aan mezelf uit te geven, dat is ook weer niet de bedoeling , sparen om het sparen :rofl:
Thanks :-D

Ja, ik heb gelezen dat ze dat ook wel de 'latte factor' van je financiën noemen. Dat gaat inderdaad opgeteld om flinke bedragen, die €40 van mij per maand is dus €480 op jaarbasis, da's veel!

Dat laatste herken ik, ik ben gestopt met roken ruim een jaar terug en zet elke week keurig dat 'uitgespaarde' geld opzij. In eerste instantie om iets leuks mee te doen, maar nu wil ik het eigenlijk niet meer uitgeven :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
Ja dat laatste herken ik wel. Dat ik zo’n Dagobert Duck ga worden. Dan gooi ik een online winkelmandje vol, geef mijzelf een afkoelperiode en check dan de bankrekeningen. Vervolgens bedenk ik dan ‘Oh, als ik die zooi niet koop dan kan X naar de spaarrekening en dan komt dat uit op een mooi rond bedrag’.

Meevaller: zoon groeit zo hard dat hij nu dezelfde schoenmaat heeft als Imelda Marcos II zijn moeder. Tien vierkante meter kast aan sneakers. Hij heeft zes paar uitgezocht die zijn ‘lievelings’ waren. Buurvrouw blij kunnen maken met een paar doc Martens, twee paar Nike Air Max (voor gewoon en gym op school) en slippers voor buurjongen die een schoenmaat achter loopt op zoon. Die doc Martens heeft hij twee keer aangehad, de gympen voor schoolgym hingen de kaartjes nog aan (dankzij Corona). Ik kreeg van haar de voorraad ‘op de groei’ sokken retour.

Voor een klasgenootje van zoon een aantal te korte broeken vermaakt tot zomershorts en kreeg van die moeder een tegoedkaart van de Hema. Kan ik gelijk het ondergoed weer aanvullen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Bank gebeld met mijn hogere WOZ waarde in de hand, inmiddels ook twee brieven gekregen, ik ga €40 netto per maand minder betalen voor de hypotheek :yes:

Zoon ook aangestoken, die wilde heel graag een computerspelletje. Even gewacht, en nu met €15 korting (en de zekerheid dat hij hem echt, echt wil) van zijn verjaarsgeld gekocht.
Alle reacties Link kopieren
Ik.merk dat ik de 52 weken challenge totaal vergeten was. Direct de vergeten weken overgemaakt.

Helaas hier weer een paar grote uitgaven. Moeten een nieuwe CV ketel. Wat andere dingen voor huis.
Alle reacties Link kopieren
femke09 schreef:
16-03-2021 22:59
Bank gebeld met mijn hogere WOZ waarde in de hand, inmiddels ook twee brieven gekregen, ik ga €40 netto per maand minder betalen voor de hypotheek :yes:

Hoe doe je dat, als ik vragen mag? Ik had de bank gevraagd voor rente-middeling, maar ik moet een boeterente betalen die net zo hoog is als het bedrag wat we zouden besparen..... :roll:
Alle reacties Link kopieren
Irish_Wasser_Woman schreef:
17-03-2021 09:28
Hoe doe je dat, als ik vragen mag? Ik had de bank gevraagd voor rente-middeling, maar ik moet een boeterente betalen die net zo hoog is als het bedrag wat we zouden besparen..... :roll:
Ik had een renteopslag van 0,4% omdat ik voor meer dan 62,5% van de bij de bank bekende huiswaarde een hypotheek had. Door de hogere WOZ waarde is de hypotheek t.o.v. de waarde nu gunstiger, mijn hypotheek is nog 55% van de nieuwe WOZ waarde. Belletje, nieuwe WOZ aanslag opgestuurd en derenteopslag ging eraf.
Alle reacties Link kopieren
Ja de schuld marktwaarde verhouding checken en eventueel laten aanpassen is een goed idee. Dat is geen rente middeling, dat is weer iets anders.

Wij hebben onze rente laten verlagen van 3.54% naar 1.26%. Daar zat dus wel een renteverlies vergoeding (boete dus in andere woorden) op, maar die hebben we er na 2 jaar al uit. Daarna nog 8 jaar genieten van hele lage lasten, dus die eenmalige boete was het absoluut waard.
Het boete bedrag als aflossing in de hypotheek inleggen leverde veel veel veel veel minder op.
Alle reacties Link kopieren
Jullie hadden het net zo goed in het Chinees kunnen schrijven, haha, het klinkt allemaal even wazig voor mij :-$

Maar ik heb even gegoogled op schuld/marktwaardeverhouding, en kwam op de consumentenbondwebsite uit. Daar is een rekensommetje, en bij mij komt daar (openstaande hypotheekbedrag gedeeld door huidige woz waarde) 67% uit bij mij. Is dat gunstig, of niet?

Ons boetebedrag bij rente-verlaging was 22.000 euro :facepalm: (op een huidig hypotheekbedrag van 155.000 met 2,3%.)

Maar ik ga eens verder kijken naar die marktwaardeverhouding ed! Thanks voor de tip :) (of geldt dit allemaal niet omdat we met NHG hebben gekocht? :-$ )

Edit: Volgens mij is dit alleen als je zonder NHG hebt gekocht. Wij kunnen dat soort bedragen niet eens lenen, haha, dus volgens mij kunnen we er allemaal niks mee helaas.... Dan maar gewoon extra aflossen :)
Alle reacties Link kopieren
Bij NHG zit je inderdaad automatisch al in de laagste tariefklasse, dus is er geen renteopslag die eraf kan.
Extra aflossen sowieso een goed idee!
Alle reacties Link kopieren
femke09 schreef:
16-03-2021 22:59
Bank gebeld met mijn hogere WOZ waarde in de hand, inmiddels ook twee brieven gekregen, ik ga €40 netto per maand minder betalen voor de hypotheek :yes:
Wij hebben dus nog geen WOZ waarde binnen, nieuwbouw dus kan ook nergens nog vinden. Ben wel heel benieuwd waar hij op staat straks, want ook wij hebben waarschijnlijk wel recht op lager percentage rente.
Maar geduld hebben nog even!
Alle reacties Link kopieren
Ahhh. Wij hebben geen NHG dus dat wist ik niet! Volgens mij moest (moet?) je dan met z'n tweeën kopen en mijn vriend heeft alleen gekocht.
Wij zaten wegens inbreng eigen geld al in de laagste klasse.

Wat een geld zeg voor een verlaging van die rente. Wij moesten €6000 betalen op een nog openstaande hypotheek van net niet €100.000 en dat scheelt meer dan €200 per maand dus die keuze was opzich snel gemaakt.

Wat we besparen gaat direct weer als aflossing in de hypotheek.
Alle reacties Link kopieren
Truusjemier schreef:
16-03-2021 22:30
Succes!

Koffie en kantine tikt inderdaad aan, zonder dat je er erg in hebt want het zijn telkens kleine bedragen (tot je alles bij elkaar optelt...) Sinds ik thuiswerk en geen verleidingen meer heb onderweg en in de kantine hou ik vrijwel al mijn "zakgeld" over. Pas nu zie ik in hoeveel geld er naartoe ging, inmiddels een flink gevulde spaarpot. En merk nu juist dat er een andere uitdaging komt. Hoe meer ik spaar, hoe lastiger ik het vind om het aan mezelf uit te geven, dat is ook weer niet de bedoeling , sparen om het sparen :rofl:
Haha, ja herkenbaar inderdaad, al denk ik dat straks weer graag uit eten ga en bij een dagje weg lekker eten en drinken haal bij restaurantjes. Toen we abonnement hadden op de dierentuin deden we dat veel minder trouwens. Dan was het even paar uurtjes erheen met eigen pakjes en koekjes. En alleen koffie of thee haalde we dan.

Ik merk het wel met kleding dat ik helemaal niet zoveel behoefte heb om daar meer dan nodig voor uit te geven, want ik kom toch niet op kantoor/feestjes enz. Ben benieuwd of dat straks wel weer leuker word!

En eenmaal een spaarsaldo behaalt word het nog lastig om er weer stuk onder te duiken merk ik, ook al is het ingecalculeerd en is de buffer meer dan genoeg.
Alle reacties Link kopieren
_melon schreef:
17-03-2021 14:43
Ahhh. Wij hebben geen NHG dus dat wist ik niet! Volgens mij moest (moet?) je dan met z'n tweeën kopen en mijn vriend heeft alleen gekocht.
Wij zaten wegens inbreng eigen geld al in de laagste klasse.

Wat een geld zeg voor een verlaging van die rente. Wij moesten €6000 betalen op een nog openstaande hypotheek van net niet €100.000 en dat scheelt meer dan €200 per maand dus die keuze was opzich snel gemaakt.

Wat we besparen gaat direct weer als aflossing in de hypotheek.
Wij hebben ook geen NHG, beide keren was het aankoopbedrag te hoog daarvoor, hadden we geen aanspraak daarop. Het gaat om aankoopbedrag dacht ik? Maar eigenlijk nooit zo mee bezig geweest omdat we toch geen recht hadden daarop.
Alle reacties Link kopieren
Winterkoud schreef:
17-03-2021 14:47
Wij hebben ook geen NHG, beide keren was het aankoopbedrag te hoog daarvoor, hadden we geen aanspraak daarop. Het gaat om aankoopbedrag dacht ik? Maar eigenlijk nooit zo mee bezig geweest omdat we toch geen recht hadden daarop.
Die is bij ons niet zo hoog, die viel wel binnen die norm. Volgens mij zijn er verschillende voorwaardes. En dit was in 2014, er is vast ook wat veranderd in de tussentijd.
Alle reacties Link kopieren
_melon schreef:
17-03-2021 15:16
Die is bij ons niet zo hoog, die viel wel binnen die norm. Volgens mij zijn er verschillende voorwaardes. En dit was in 2014, er is vast ook wat veranderd in de tussentijd.
Dan zullen er inderdaad ook andere voorwaardes zijn ja, maar nooit in gedoken hier verder :mrgreen:
Maar met NHG val buiten het WOZ/hypotheekbedrag rentekorting verhaal, dat wist ik wel ja.

Wij hebben gekocht in 2006, dus echt al langer geleden met andere voorwaardes en dit huis is gekocht in 2019. NHG was toen sowieso stuk lager dan nu, want die is in paar jaar behoorlijk meegestegen.
Alle reacties Link kopieren
Nee precies, bij ons ook zo.

Hoe gaat het met iedereen?

Tegen m'n principes in heb ik de boodschappen cursus van Porterenee gekocht om te volgen. Ik twijfelde steeds, want ja bespaar goeroe die ik ben wist ik alles toch al? Maar ik heb nog maar een paar lessen gehad en nu toch al veel tips gehad die ik nog niet kende of niet goed toe wist te passen. Toch wel leerzaam alsnog. Ik heb er €59 voor betaald en het is echt even iets voor mezelf 's avonds op de bank. Ik zal jullie op de hoogte houden hoeveel het me uiteindelijk bespaard.

We hebben vorig jaar best veel uitgegeven aan boodschappen en we zitten nu precies op 25% van dat jaarbedrag. Kwartaal 1 is voorbij, dus exact op schema om weer op zo'n hoog bedrag uit te komen. Ben heel benieuwd of dit de omslag is en het nu goedkoper wordt.
Alle reacties Link kopieren
Voor boodschappenbespaartips houd ik mij warm aanbevolen ;-)

Dat is echt niet meer normaal. Als ik het vergelijk met vergelijkbare gezinnen. Ik moet zeggen dat ik al een flinke deuk erin heb kunnen slaan (van 250,- per week naar 200,-) door mij eindelijks eens te verdiepen in seizoensgroenten. Op YT zijn er van die mensen die koken volgens WWII recepten (rantsoenering). Het begon als een halfhartige poging gezonder te eten ‘from scratch’ en eens wat nieuwe recepten in die hoek opdoen want daarin ben ik erg beperkt (die boeken van Jamie & co vond ik helemaal niets). Vijf kilo eraf in twee weken en heel veel groente.

En nog een paar recepten die ieder gezinslid minimaal ‘weg kan krijgen’ zonder al teveel gezeur. Voor het eerst sinds jaren sta ik een paar dagen per week in de keuken :lol:
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Waar bestaat je gezin uit Lemoos?
En is dat bedrag inclusief schoonmaakmiddel, deo, gel, maandverband etc. etc. etc ?

Wij hebben vorig jaar bijna €8.000 uitgegeven aan boodschappen, schoonmaakmiddelen, hygiëne, drogisterij etc. Het was €670 per maand als ik het terug reken. Dat vind ik wel echt te veel voor 2 volwassenen en 1 peuter (en sinds november een baby er bij). Ondanks dat er flesvoeding en 2x luiers bij in zitten vind ik het te veel. Er zit ook geen afhaal bij in.
Even op vrijdagavond of zaterdagavond nog wat lekkers halen bij de Jumbo moeten we sowieso mee op houden, voor de lijn én voor de portemonnee.

Ik ga niet letterlijke dingen delen uit die cursus, dat vind ik een beetje lullig, maar ik raak altijd heel erg gemotiveerd door haar. Volgens mij is de truc ook wel grotendeels
- maak een goede weekplanning
- maak een uitgebreid boodschappenlijstje
- hou je aan je boodschappenlijstje

Vandaag reed ik ook langs de super en toen dacht ik; hmm kan wel even wat lekkers halen. Nee, niet doen! Voor je het weet ben je weer €15 lichter!
Alle reacties Link kopieren
_melon schreef:
30-03-2021 19:45
Waar bestaat je gezin uit Lemoos?
En is dat bedrag inclusief schoonmaakmiddel, deo, gel, maandverband etc. etc. etc ?

Wij hebben vorig jaar bijna €8.000 uitgegeven aan boodschappen, schoonmaakmiddelen, hygiëne, drogisterij etc. Het was €670 per maand als ik het terug reken. Dat vind ik wel echt te veel voor 2 volwassenen en 1 peuter (en sinds november een baby er bij). Ondanks dat er flesvoeding en 2x luiers bij in zitten vind ik het te veel. Er zit ook geen afhaal bij in.
Even op vrijdagavond of zaterdagavond nog wat lekkers halen bij de Jumbo moeten we sowieso mee op houden, voor de lijn én voor de portemonnee.

Ik ga niet letterlijke dingen delen uit die cursus, dat vind ik een beetje lullig, maar ik raak altijd heel erg gemotiveerd door haar. Volgens mij is de truc ook wel grotendeels
- maak een goede weekplanning
- maak een uitgebreid boodschappenlijstje
- hou je aan je boodschappenlijstje

Vandaag reed ik ook langs de super en toen dacht ik; hmm kan wel even wat lekkers halen. Nee, niet doen! Voor je het weet ben je weer €15 lichter!
Heb ook wel eens zitten twijfelen om z'n cursus te doen...mja dan denk ik zou het echt waar zijn voor je geld? Wat zou eigenlijk een normaal boodschappen bedrag per maand zijn? Voor 2 volwassene en 1 peuter?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven