Coronavirus COVID-19 alle pijlers

AstraZeneca

01-04-2021 04:26 791 berichten
Beste allemaal,
Als zorgmedewerker(verpleegkundige) twijfelde ik eigenlijk nooit over het vaccin. Ik had alle redenen om het wel te doen en eigenlijk geen enkele reden om het niet te doen. In april start op mijn werkplek de tweede vaccinatieronde (ik mocht in de eerste vaccinatieronde niet omdat ik toen covid had).

Echter inmiddels wel echt grote twijfels er over, waarbij ik echt neig naar niet nemen.
De eerste ronde was met Pfizer. Nu de tweede ronde is met AstraZeneca, en daar ben ik niet zo van.
Ik heb meerdere artikelen gelezen waarbij er tientallen gevallen zijn van trombose in de hersenen. In Duitsland vaccineren ze zelfs mensen onder de 60 niet meer ermee.

Dit is voor mij een reden om het mogelijk (nog) niet te doen. Ik ben moeder en wil geen risico lopen op tromboses.
Echter ben ik zelf wel "pro vaccin", om de redenen die wellicht iedereen heeft die voor vaccineren is.
Ik vind het wel echt een risico, en enorm eng, waardoor ik nu echt twijfel. :-|
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig vertraag ik niks.

Zo werkt het namelijk niet.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
01-04-2021 07:21
Bij Duitsland gaat Astrazeneca naar de 60+ers?

Weet je, ik snap best de twijfel en de bezorgdheid. Maar ik snap niet dat, als de echte experts zeggen dat het oké is, dat je dan je gevoel alsnog laat spreken. Zonder denigrerend te zijn over een vp, waarom denk je het beter te weten dan de EMA en mensen die alles weten van vaccins? (zelfde geldt ook voor bijvoorbeeld gynaecologen hoor!)

Vaccins werken ook bij de gratie van hoeveel mensen het doen, dus als mijn oproep komt en ik AZ krijg dan ga ik alsnog (nouja, niet helemaal want ik zit in een fertiliteitstraject dus het wordt voor mij nu afgeraden)

Edit: je kan het nooit helemaal recht tegenover elkaar zetten, maar er gaan meer mensen dood aan corona dan aan astrazeneca en dan heb ik het nog niet gehad over long covid.
Dat percentage ligt bij jongere vrouwen in Canada dus inmiddels hoger voor AZ dan voor corona en dat is de reden dat er gestopt wordt.
.
Alle reacties Link kopieren
Griebus67 schreef:
01-04-2021 07:35
Nou dit. Iedereen maakt elkaar gek en praat elkaar na, en zo lijkt het of die piepkleine kans op (behandelbare!) complicaties groter is dan de kans dat je Corona oploopt en daar heel ziek van wordt of heel lang klachten van houdt. Zelfs de kans op als jong gezond persoon overlijden aan Corona is vele malen groter. Jammer toch dat veel mensen helemaal geen kaas gegeten hebben van kansberekening.
Waar vind ik die cijfers dan? De cijfers van de kans op trombose bij de verschillende vaccins? De cijfers van de kans op de long covid? De kans dat ik in het ziekenhuis kom met covid? Vooralsnog heb ik alleen mn overlijdenskans aan covid kunnen vinden. Voor mij zijn dergelijke cijfers wel bepalend of ik het vaccin, met name AZ, het risico waard vind. Over de andere vaccins heb ik niks gehoord mbt trombose maar daar sta ik ook voor open. Ik vraag me ook af of er een verband is tussen slikken van de pil icm AZ. Dit omdat het met name vrouwen in de vruchtbare leeftijd lijkt te treffen en die dus ook vaak de pil slikken. Als daar info over is, lees ik dat ook graag.
Volgens mij is het argument de EMA en WHO keuren het veilig en dat zijn experts dus het klopt, niet zo relevant. Zijn de organisaties die er in DE en de Scandinavische landen een stop opzetten, geen experts? Het gebrek aan consensus tussen experts helpt niet. Ik blijf dat blinde vertrouwen in de overheid en dergelijke organisaties maar vreemd vinden.
Alle reacties Link kopieren
Lellebel81 schreef:
01-04-2021 07:47
Gelukkig vertraag ik niks.

Zo werkt het namelijk niet.
Zo werkt het wel staat letterlijk in de krant: er liggen veel vaccinaties op de plank. rivm levert deze niet aan de ggd omdat die hun tijdslots niet vol krijgen door mensen die niets laten horen. En zo lopen weer vertraging op. Bel dan af.
Alle reacties Link kopieren
anjer84 schreef:
01-04-2021 07:51
Waar vind ik die cijfers dan? De cijfers van de kans op trombose bij de verschillende vaccins? De cijfers van de kans op de long covid? De kans dat ik in het ziekenhuis kom met covid? Vooralsnog heb ik alleen mn overlijdenskans aan covid kunnen vinden. Voor mij zijn dergelijke cijfers wel bepalend of ik het vaccin, met name AZ, het risico waard vind. Over de andere vaccins heb ik niks gehoord mbt trombose maar daar sta ik ook voor open. Ik vraag me ook af of er een verband is tussen slikken van de pil icm AZ. Dit omdat het met name vrouwen in de vruchtbare leeftijd lijkt te treffen en die dus ook vaak de pil slikken. Als daar info over is, lees ik dat ook graag.
Volgens mij is het argument de EMA en WHO keuren het veilig en dat zijn experts dus het klopt, niet zo relevant. Zijn de organisaties die er in DE en de Scandinavische landen een stop opzetten, geen experts? Het gebrek aan consensus tussen experts helpt niet. Ik blijf dat blinde vertrouwen in de overheid en dergelijke organisaties maar vreemd vinden.
Pfizer heeft ook trombose gevallen. Daar is genoeg over te vinden op internet.

Ik zou ook afbellen als je hem niet wil nemen.
Alle reacties Link kopieren
anjer84 schreef:
01-04-2021 07:51
Waar vind ik die cijfers dan? De cijfers van de kans op trombose bij de verschillende vaccins? De cijfers van de kans op de long covid? De kans dat ik in het ziekenhuis kom met covid? Vooralsnog heb ik alleen mn overlijdenskans aan covid kunnen vinden. Voor mij zijn dergelijke cijfers wel bepalend of ik het vaccin, met name AZ, het risico waard vind. Over de andere vaccins heb ik niks gehoord mbt trombose maar daar sta ik ook voor open. Ik vraag me ook af of er een verband is tussen slikken van de pil icm AZ. Dit omdat het met name vrouwen in de vruchtbare leeftijd lijkt te treffen en die dus ook vaak de pil slikken. Als daar info over is, lees ik dat ook graag.
Volgens mij is het argument de EMA en WHO keuren het veilig en dat zijn experts dus het klopt, niet zo relevant. Zijn de organisaties die er in DE en de Scandinavische landen een stop opzetten, geen experts? Het gebrek aan consensus tussen experts helpt niet. Ik blijf dat blinde vertrouwen in de overheid en dergelijke organisaties maar vreemd vinden.
Die cijfers zijn gewoon online te vinden bij o.a. de EMA, maar als jij nu al te kennen geeft dat je die niet vertrouwt (waarom?), houdt het wel een beetje op. Ik vraag me wel af waar je je informatie dan vandaan haalt.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
01-04-2021 07:48
Dat percentage ligt bij jongere vrouwen in Canada dus inmiddels hoger voor AZ dan voor corona en dat is de reden dat er gestopt wordt.
wat is je bron?

ik lees overal, dat in Canada nog geen gevallen van "bloedpropjes" zijn
https://www.cbc.ca/news/health/canada-s ... -1.5968657
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
01-04-2021 08:05
wat is je bron?

ik lees overal, dat in Canada nog geen gevallen van "bloedpropjes" zijn
https://www.cbc.ca/news/health/canada-s ... -1.5968657
Ik twijfel nu of dat percentage specifiek over Canada ging of algemeen en dat
het voor Canada reden was te stoppen. Ik kan het artikel helaas niet zo snel terugvinden, misschien kwam het uit de Guardian. Ik zal nog verder zoeken straks.
Het ging in elk geval specifiek over hersentrombose na vaccinatie en er werd genoemd dat dit in 40 % van de gevallen dodelijk afliep. Conclusie was dat de risico's van corona op dodelijke afloop kleiner waren dan die van AZ, voor jongere mensen en vooral vrouwen.
impala wijzigde dit bericht op 01-04-2021 08:15
2.17% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
01-04-2021 06:10
Zo raar, de Pil geeft groter risico op trombose. Maar gaf nooit deze ophef
Met de pil ben ik begonnen toen ik 14 was, 30 jaar geleden. Het risico op trombose is vooral in de eerste 4 maanden.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Irregular_Choice schreef:
01-04-2021 07:04
Dat laatste kan je natuurlijk over alles in het leven zeggen. Je zal maar net diegene zijn die platgereden wordt, je zal maar net diegene zijn die in dat neergestorte vliegtuig zat, je zal maar net diegene zijn die stikt in zijn/haar eten, je zal maar net diegene zijn die wordt getroffen door de bliksem, je zal maar net diegene zijn....
Gisteren zei een man op tv het zooi. In Duitsland willen ze alles zonder risico hebben, voor 100%. Maar het leven is nooit 100% zonder risico. Dat kan niet.
Je hoort nog altijd wel zelf de vrijheid hebben om te kiezen voor een risico. Zelfbeschikking over je lichaam.

Nu wordt er gedreigd om mensen die zich laten vaccineren meer privileges te geven dan mensen die zich niet vaccineren. Dat hoort niet.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
01-04-2021 08:12
Ik twijfel nu of dat percentage specifiek over Canada ging of algemeen en dat
het voor Canada reden was te stoppen. Ik kan het artikel helaas niet zo snel terugvinden, misschien kwam het uit de Guardian. Ik zal nog verder zoeken straks.
Het ging in elk geval specifiek over hersentrombose na vaccinatie en er werd genoemd dat dit in 40 % van de gevallen dodelijk afliep. Conclusie was dat de risico's van corona kleiner waren dan die van AZ, voor jongere mensen en vooral vrouwen.
Dat kun je echt niet zo neerzetten zonder fatsoenlijke bronvermelding.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
01-04-2021 08:15
Je hoort nog altijd wel zelf de vrijheid hebben om te kiezen voor een risico. Zelfbeschikking over je lichaam.

Nu wordt er gedreigd om mensen die zich laten vaccineren meer privileges te geven dan mensen die zich niet vaccineren. Dat hoort niet.
Dat is wel een logische consequentie zolang er nog een pandemie heerst. Niet om mensen te straffen of zoiets infantiels, maar om mensen te beschermen.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
01-04-2021 08:15
Je hoort nog altijd wel zelf de vrijheid hebben om te kiezen voor een risico. Zelfbeschikking over je lichaam.

Nu wordt er gedreigd om mensen die zich laten vaccineren meer privileges te geven dan mensen die zich niet vaccineren. Dat hoort niet.
Dat is wel een logische consequentie zolang er nog een pandemie heerst. Niet om mensen te straffen of zoiets infantiels, maar om mensen te beschermen.
Alle reacties Link kopieren
Griebus67 schreef:
01-04-2021 08:15
Dat kun je echt niet zo neerzetten zonder fatsoenlijke bronvermelding.
Ik moet zo weg, maar zal vanmiddag een poging wagen om het artikel terug te vinden.
.
Alle reacties Link kopieren
En straks wordt het Pfizer/Janssen/Spoetnik vaccin op grote schaal toegepast, en dan zullen ook daar ongetwijfeld bijwerkingen bij enkele personen naar boven komen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
01-04-2021 08:12
Ik twijfel nu of dat percentage specifiek over Canada ging of algemeen en dat
het voor Canada reden was te stoppen. Ik kan het artikel helaas niet zo snel terugvinden, misschien kwam het uit de Guardian. Ik zal nog verder zoeken straks.
Het ging in elk geval specifiek over hersentrombose na vaccinatie en er werd genoemd dat dit in 40 % van de gevallen dodelijk afliep. Conclusie was dat de risico's van corona op dodelijke afloop kleiner waren dan die van AZ, voor jongere mensen en vooral vrouwen.
Guardian heb ik gelezen, zegt ongeveer hetzelfde als wat ik net postte
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat iedereen het risico voor zichzelf moet afwegen en dat een random iemand op dit forum er niet zoveel over kan zeggen. Zelf neig ik nu heel erg naar niet vaccineren en heb daar zo mijn redenen voor:
- er komt veel trombose voor in mijn familie van moeders kant en meerdere mensen hebben stollingsziekten incl. mijn moeder
- ik heb corona gehad en had de mildste klachten die je maar kunt hebben (een kuchje en zo nu en dan mijn neus moeten snuiten)
- ik heb eens erg getwijfeld aan een vaccinatie voor mijn dochter, uiteindelijk heeft ze hem toch gekregen en is ze vervolgens na een paar uur ziek geworden en anderhalf jaar zo ziek geweest dat ze niets meer kon (geen bewijs dat het daardoor kwam, maar het maakt me wel heel voorzichtig en laat me niet iets met mijn lichaam doen wat niet echt nodig is)

Vooral die eerste twee redenen zorgen ervoor dat ik me zeer waarschijnlijk niet wil laten inenten. Als ik me vervolgens elke keer moet laten testen voor ik ergens heen wil, dan is dat maar zo.

Maar ik wil ook zeggen: als de situatie anders was geweest en er bijvoorbeeld geen gevallen van trombose in mijn familie zouden zijn, dan zou ik waarschijnlijk juist wel een vaccinatie willen. Het is dus heel persoonlijk en ik vind niet dat je daarover kunt oordelen bij een ander.
Alle reacties Link kopieren
Lellebel81 schreef:
01-04-2021 07:00
Ik stel mijn vaccinatie ook uit, heb de brief al een aantal weken liggen.

Je zal maar net degene zijn die getroffen word hierdoor.....
Je zal maar net degene zijn die een ernstig verloop heeft van een corona besmetting... Daar zijn er heel wat meer gevallen van bekend. Momenteel is de gemiddelde leeftijd op de IC 63 jaar. De jonge juf van mijn zoontje (30er) heeft het en is er echt flink ziek van. Ik heb mijn eerste shot afgelopen zaterdag gehad en ben er blij mee.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
De EMA verklaart het vaccin helemaal niet veilig. De EMA zegt: "Een oorzakelijk verband met het vaccin is niet bewezen, maar is wel mogelijk en verdere analyse wordt voortgezet", schrijft het EMA.

Ondertussen adviseren ze door te vaccineren omdat de risico’s ontzettend klein zijn en de mogelijke nadelen van het vaccin niet opwegen tegen de duidelijke voordelen.

Maar we hoeven niet te doen of mensen die zich er zorgen om maken helemaal gek zijn ofzo. Natuurlijk raak je bezorgd van de huidige berichtgeving. En de EMA baseert zich helemaal niet op onomstotelijk bewijs dat het vaccin veilig is. Wel goed om te bedenken is dat 3 miljoen Duitsers zijn gevaccineerd met AZ, en er zijn 31 gevallen van trombose bekend. De kans hierop is dus ‘maar’ 0.00001033%, áls het al door het vaccin komt.

https://nos.nl/artikel/2374883-leeftijd ... rland.html
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Lellebel81 schreef:
01-04-2021 07:00
Ik stel mijn vaccinatie ook uit, heb de brief al een aantal weken liggen.

Je zal maar net degene zijn die getroffen word hierdoor.....
Als je corona krijgt is je risico op o.a. deze complicatie vele malen hoger.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Griebus67 schreef:
01-04-2021 07:35
Nou dit. Iedereen maakt elkaar gek en praat elkaar na, en zo lijkt het of die piepkleine kans op (behandelbare!) complicaties groter is dan de kans dat je Corona oploopt en daar heel ziek van wordt of heel lang klachten van houdt. Zelfs de kans op als jong gezond persoon overlijden aan Corona is vele malen groter. Jammer toch dat veel mensen helemaal geen kaas gegeten hebben van kansberekening.
Dit.

Iemand al gekeken naar de complicaties van Pfizer?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
01-04-2021 08:30
Ik denk dat iedereen het risico voor zichzelf moet afwegen en dat een random iemand op dit forum er niet zoveel over kan zeggen. Zelf neig ik nu heel erg naar niet vaccineren en heb daar zo mijn redenen voor:
- er komt veel trombose voor in mijn familie van moeders kant en meerdere mensen hebben stollingsziekten incl. mijn moeder
- ik heb corona gehad en had de mildste klachten die je maar kunt hebben (een kuchje en zo nu en dan mijn neus moeten snuiten)
- ik heb eens erg getwijfeld aan een vaccinatie voor mijn dochter, uiteindelijk heeft ze hem toch gekregen en is ze vervolgens na een paar uur ziek geworden en anderhalf jaar zo ziek geweest dat ze niets meer kon (geen bewijs dat het daardoor kwam, maar het maakt me wel heel voorzichtig en laat me niet iets met mijn lichaam doen wat niet echt nodig is)

Vooral die eerste twee redenen zorgen ervoor dat ik me zeer waarschijnlijk niet wil laten inenten. Als ik me vervolgens elke keer moet laten testen voor ik ergens heen wil, dan is dat maar zo.

Maar ik wil ook zeggen: als de situatie anders was geweest en er bijvoorbeeld geen gevallen van trombose in mijn familie zouden zijn, dan zou ik waarschijnlijk juist wel een vaccinatie willen. Het is dus heel persoonlijk en ik vind niet dat je daarover kunt oordelen bij een ander.
Eens hoor, maar ik heb wel een oordeel over mensen die zich ten eerste baseren op foutieve of onvolledige informatie en die ten tweede dan ook nog weer verspreiden.
Alle reacties Link kopieren
boannan schreef:
01-04-2021 08:32
Je zal maar net degene zijn die een ernstig verloop heeft van een corona besmetting... Daar zijn er heel wat meer gevallen van bekend. Momenteel is de gemiddelde leeftijd op de IC 63 jaar. De jonge juf van mijn zoontje (30er) heeft het en is er echt flink ziek van. Ik heb mijn eerste shot afgelopen zaterdag gehad en ben er blij mee.
Tja, je dat weet je dus niet van tevoren en gelukkig mag iemand zelf de risico’s afwegen en beslissen. Mijn dochter was anderhalf jaar van haar leven kwijt, maar hee, nu heeft ze wel een veel kleinere kans op baarmoederhalskanker. Tja.
Alle reacties Link kopieren
Griebus67 schreef:
01-04-2021 08:36
Eens hoor, maar ik heb wel een oordeel over mensen die zich ten eerste baseren op foutieve of onvolledige informatie en die ten tweede dan ook nog weer verspreiden.
Daar heb je gelijk in. Het is echt verschrikkelijk wat mensen rondbazuinen op social media etc.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
01-04-2021 07:48
Dat percentage ligt bij jongere vrouwen in Canada dus inmiddels hoger voor AZ dan voor corona en dat is de reden dat er gestopt wordt.
Artikel teruggevonden en ik ben te stellig.
Conclusie was dat er substantiele onzekerheid is over de vraag of de risico's van het vaccin voor jonge mensen niet te groot zijn:


Canada on Monday suspended the use of the Oxford/AstraZeneca coronavirus vaccine for people under 55 following concerns it might be linked to rare blood clots. The pause was recommended by the National Advisory Committee on Immunization for safety reasons. The Canadian provinces, which administer health in the country, announced the suspension on Monday.

“There is substantial uncertainty about the benefit of providing AstraZeneca Covid-19 vaccines to adults under 55 given the potential risks,” said Dr Shelley Deeks, vice-chair of the National Advisory Committee on Immunization. Deeks said the updated recommendations came amid new data from Europe that suggests the risk of blood clots is now potentially as high as one in 100,000, much higher than the one in one million risk believed before. She said most of the patients in Europe who developed a rare blood clot after vaccination with AstraZeneca were women under age 55, and the fatality rate among those who develop clots is as high as 40%.


Dr Joss Reimer of Manitoba’s vaccine implementation taskforce said despite the finding that there was no increase risk of blood clots overall related to AstraZeneca in Europe, a rare but very serious side-effect has been seen primarily in young women in Europe. Reimer said the rare type of blood clot typically happens between four and 20 days after getting the shot and the symptoms can mirror a stroke or a heart attack. “While we still believe the benefits for all ages outweigh the risks I’m not comfortable with ‘probably’. I want to see more data coming out of Europe so I know exactly what this risk-benefit analysis is,” Reimer said.


https://www.theguardian.com/world/2021/ ... e-under-55
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven