Coronavirus COVID-19 alle pijlers

AstraZeneca

01-04-2021 04:26 791 berichten
Beste allemaal,
Als zorgmedewerker(verpleegkundige) twijfelde ik eigenlijk nooit over het vaccin. Ik had alle redenen om het wel te doen en eigenlijk geen enkele reden om het niet te doen. In april start op mijn werkplek de tweede vaccinatieronde (ik mocht in de eerste vaccinatieronde niet omdat ik toen covid had).

Echter inmiddels wel echt grote twijfels er over, waarbij ik echt neig naar niet nemen.
De eerste ronde was met Pfizer. Nu de tweede ronde is met AstraZeneca, en daar ben ik niet zo van.
Ik heb meerdere artikelen gelezen waarbij er tientallen gevallen zijn van trombose in de hersenen. In Duitsland vaccineren ze zelfs mensen onder de 60 niet meer ermee.

Dit is voor mij een reden om het mogelijk (nog) niet te doen. Ik ben moeder en wil geen risico lopen op tromboses.
Echter ben ik zelf wel "pro vaccin", om de redenen die wellicht iedereen heeft die voor vaccineren is.
Ik vind het wel echt een risico, en enorm eng, waardoor ik nu echt twijfel. :-|
Alle reacties Link kopieren
Risico is dus 1 op 100.000, dat is 10 per miljoen.
40% overlijdt, dat zijn dus 4 sterfgevallen per miljoen gevaccineerden. (Mss zelfs per miljoen gevaccineerde vrouwen alleen?)

En inmiddels is duidelijk dat die complicatie behandelbaar is, dus zal dat sterftepercentage lager liggen.

Hoe fijn ook als er niemand doodgaat door een vaccin, het risico is nog altijd veeeeeeel kleiner dan de risico's van de ziekte.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
01-04-2021 08:51
Risico is dus 1 op 100.000, dat is 10 per miljoen.
40% overlijdt, dat zijn dus 4 sterfgevallen per miljoen gevaccineerden. (Mss zelfs per miljoen gevaccineerde vrouwen alleen?)

En inmiddels is duidelijk dat die complicatie behandelbaar is, dus zal dat sterftepercentage lager liggen.

Hoe fijn ook als er niemand doodgaat door een vaccin, het risico is nog altijd veeeeeeel kleiner dan de risico's van de ziekte.
Maar hoe zit het met de risico’s als je al 2x met ernstig hartfalen trombosegerelateerd op de ic en in de ok hebt gelegen, je vader vroegtijdig daaraan is overleden, je moeder ernstig trombose heeft. Dan snap ik wel dat je even overslaat omdat de risico-balans opeens heel anders doorslaat.

(Ik denk dat ik met zo’n voorgeschiedenis ook de pil niet zou slikken bv, om maar even op de vergelijking met de pil op pagina 1 in te haken).
Rilena schreef:
01-04-2021 07:53
Zo werkt het wel staat letterlijk in de krant: er liggen veel vaccinaties op de plank. rivm levert deze niet aan de ggd omdat die hun tijdslots niet vol krijgen door mensen die niets laten horen. En zo lopen weer vertraging op. Bel dan af.
Wat valt er af te bellen als je geen afspraak hebt staan?

Je belt het callcenter en zegt: ik heb geen afspraak en ik wil hem ook niet. Wat moet de medewerker dan doen volgens jou? Die kan daar toch helemaal niks mee?

To, ik snap je twijfel wel. Ik heb de oproep inmiddels 1,5 week in huis en ook nog niet gebeld.
Alle reacties Link kopieren
mallebeppie schreef:
01-04-2021 09:04
Wat valt er af te bellen als je geen afspraak hebt staan?

Je belt het callcenter en zegt: ik heb geen afspraak en ik wil hem ook niet. Wat moet de medewerker dan doen volgens jou? Die kan daar toch helemaal niks mee?

To, ik snap je twijfel wel. Ik heb de oproep inmiddels 1,5 week in huis en ook nog niet gebeld.
Ik denk dat ze denkt dat een oproep betekent: maandag 9 april - 10.35 staat u ingepland. En dat al die mensen dan niet komen, maar de prikzetters wel mevrouw x en meneer Y op hun afsprakenschema hebben staan.
Alle reacties Link kopieren
:bonk:
Mevrouw75 schreef:
01-04-2021 09:06
Ik denk dat ze denkt dat een oproep betekent: maandag 9 april - 10.35 staat u ingepland. En dat al die mensen dan niet komen, maar de prikzetters wel mevrouw x en meneer Y op hun afsprakenschema hebben staan.
Dat zou kunnen inderdaad, maar to schrijft dat ze de brief heeft en nog geen afspraak.

Als je al wel een afspraak hebt staan en besluit niet te gaan, dan bel je netjes af. Dat vind ik niet meer dan logisch en fatsoenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
01-04-2021 08:54
Maar hoe zit het met de risico’s als je al 2x met ernstig hartfalen trombosegerelateerd op de ic en in de ok hebt gelegen, je vader vroegtijdig daaraan is overleden, je moeder ernstig trombose heeft. Dan snap ik wel dat je even overslaat omdat de risico-balans opeens heel anders doorslaat.

(Ik denk dat ik met zo’n voorgeschiedenis ook de pil niet zou slikken bv, om maar even op de vergelijking met de pil op pagina 1 in te haken).
Met zo'n voorgeschiedenis ga je uiteraard overleggen.
Maar met zo'n voorgeschiedenis is corona mss ook extra riskant, omdat daar ook stollingsproblemen als complicatie optreden.
En met die voorgeschiedenis is het dus ook van belang om te weten hoe vaak trombose optreedt na een Pfizer-vaccin (newsflash: dat aantal was net zo hoog als bij AZ).
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
01-04-2021 09:12
Met zo'n voorgeschiedenis ga je uiteraard overleggen.
Maar met zo'n voorgeschiedenis is corona mss ook extra riskant, omdat daar ook stollingsproblemen als complicatie optreden.
En met die voorgeschiedenis is het dus ook van belang om te weten hoe vaak trombose optreedt na een Pfizer-vaccin (newsflash: dat aantal was net zo hoog als bij AZ).
Is dat wel zo? Het gaat immers niet enkel om trombose maar om de combinatie van trombose met daarbij lage bloedplaatjes. Was daar ook sprake van bij pfizer? Of was daar alleen sprake van meldingen van gevallen met trombose?
Alle reacties Link kopieren
Risico dat ik dood zal gaan aan corona is groter dan dood gaan door het vaccin. Dus ja, ik ga mijn tweede inenting halen.
.....
Alle reacties Link kopieren
Griebus67 schreef:
01-04-2021 08:04
Die cijfers zijn gewoon online te vinden bij o.a. de EMA, maar als jij nu al te kennen geeft dat je die niet vertrouwt (waarom?), houdt het wel een beetje op. Ik vraag me wel af waar je je informatie dan vandaan haalt.
Dat heeft bij mij te maken met het gebrek aan consensus tussen de experts. Hoe kunnen ze in Duitsland en volgens mij ook Denemarken zeggen we vaccineren er niet mee of vanaf 60 jaar en hier zeggen niks aan de hand hoor.
Alle reacties Link kopieren
Zweden, Denemarken en Finland zijn ook nog steeds (tijdelijk) gestopt met AZ voor mensen onder de 65. Ze zijn daar nog verder aan het onderzoeken. Doen ze toch ook niet voor niets.

Ik wil em voorlopig ook nog niet.
emma95 wijzigde dit bericht op 01-04-2021 10:51
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Flashy schreef:
01-04-2021 07:58
Pfizer heeft ook trombose gevallen. Daar is genoeg over te vinden op internet.

Ik zou ook afbellen als je hem niet wil nemen.
Ik heb geen oproep hoor. Werk niet in de zorg en val niet in een hoog risico groep. Ik snap het belang van vaccineren en zie ook de effecten in oa Israël en de VK. Persoonlijk vind ik het niet erg dat ik voorlopig niet aan de beurt ben. Ben ook zwanger en straks borstvoeding. Begin er niet aan voorlopig.
Alle reacties Link kopieren
Mmaartje schreef:
01-04-2021 09:15
Risico dat ik dood zal gaan aan corona is groter dan dood gaan door het vaccin. Dus ja, ik ga mijn tweede inenting halen.
Risico dat ik aan een van de 2 overlijd is geloof ik heel erg klein, miniem, denk ik. Het kan mij dan ook niet zo heel veel schelen welke prik ik krijg en wanneer, maar ik kan me echt wel voorstellen dat als je ander gezondheidsbeeld hebt, dat je er heel anders in staat.
Alle reacties Link kopieren
mallebeppie schreef:
01-04-2021 09:14
Is dat wel zo? Het gaat immers niet enkel om trombose maar om de combinatie van trombose met daarbij lage bloedplaatjes. Was daar ook sprake van bij pfizer? Of was daar alleen sprake van meldingen van gevallen met trombose?
Dat weet ik dus niet.

Wel weet ik dat het aantal mensen dat overleed na Pfizer gerelateerd werd aan hun zeer broze gezondheid, want zeer oude patiënten.
Mss zou toch de exacte complicatie benoemd moeten worden van die overlijdens, dat zou mss ook een aantal vergelijkbare gevallen laten zien.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
01-04-2021 09:19
Dat weet ik dus niet.

Wel weet ik dat het aantal mensen dat overleed na Pfizer gerelateerd werd aan hun zeer broze gezondheid, want zeer oude patiënten.
Mss zou toch de exacte complicatie benoemd moeten worden van die overlijdens, dat zou mss ook een aantal vergelijkbare gevallen laten zien.
Ben ik met je eens!
Alle reacties Link kopieren
mallebeppie schreef:
01-04-2021 09:21
Ben ik met je eens!
Hier een artikel uit de New York Times over dezelfde complicatie na Pfizer en Moderna:

https://www.nytimes.com/2021/02/08/heal ... blood.html
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
In het land waar ik woon is het vaccin sinds kort verplicht voor zorgpersoneel. Kiezen welk vaccin je wil mag ook niet (al krijgen risicogroepen geen astrazeneca). Wie weigert wordt op non-actief gesteld zonder loon voor zes maanden, of kan ontslag nemen. Terecht, vind ik. Je zit in een beroep waar dicht contact met mensen, ook zoeken en ouderen, onvermijdelijk is. Neem dan ook je verantwoordelijkheid of ga iets anders doen.

Overigens schrik ik ervan dat mensen met een medische/wetenschappelijke opleiding blijkbaar niet in staat zijn om wetenschappelijke artikels te lezen en correct te interpreteren, of om wetenschappelijk correcte informatie te onderscheiden van subjectieve. Dat zou in de opleiding toch aan bod moeten komen, denk ik dan.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat je het eigenlijk wel even zou moeten melden, als je een oproep hebt gekregen en niet van plan bent om je vaccin te gaan halen. Want nu is er voor jou in principe een vaccin 'gereserveerd' met een bijbehorend - weliswaar nog in te plannen - tijdslot.

Stel dat er voor deze groep zorgverleners 100.000 vaccins beschikbaar zijn en 15% besluit niet meer te gaan. Dat zijn dan 15.000 vaccins die zo snel mogelijk in een andere arm moeten gaan. Hoe eerder daarvoor nieuwe doelgroepen kunnen worden uitgenodigd, hoe beter. Maar als die 15.000 mensen zich niet afmelden, blijven die 15.000 vaccins wel voor hen gereserveerd.

Ik denk dat de vaart er beter in blijft als je het ook even meldt als je niet wilt. Des te eerder zijn de mensen aan de beurt die wel snakken naar een vaccin. En daar hebben die zorgverleners óók weer profijt van in de vorm van op termijn minder drukte doordat sneller een hogere vaccinatiegraad wordt bereikt.
Alle reacties Link kopieren
Woordenaar schreef:
01-04-2021 09:27
In het land waar ik woon is het vaccin sinds kort verplicht voor zorgpersoneel. Kiezen welk vaccin je wil mag ook niet (al krijgen risicogroepen geen astrazeneca). Wie weigert wordt op non-actief gesteld zonder loon voor zes maanden, of kan ontslag nemen. Terecht, vind ik. Je zit in een beroep waar dicht contact met mensen, ook zoeken en ouderen, onvermijdelijk is. Neem dan ook je verantwoordelijkheid of ga iets anders doen.

Overigens schrik ik ervan dat mensen met een medische/wetenschappelijke opleiding blijkbaar niet in staat zijn om wetenschappelijke artikels te lezen en correct te interpreteren, of om wetenschappelijk correcte informatie te onderscheiden van subjectieve. Dat zou in de opleiding toch aan bod moeten komen, denk ik dan.
Ik ben het woord voor woord met je eens.
Alle reacties Link kopieren
Woordenaar schreef:
01-04-2021 09:27
In het land waar ik woon is het vaccin sinds kort verplicht voor zorgpersoneel. Kiezen welk vaccin je wil mag ook niet (al krijgen risicogroepen geen astrazeneca). Wie weigert wordt op non-actief gesteld zonder loon voor zes maanden, of kan ontslag nemen. Terecht, vind ik. Je zit in een beroep waar dicht contact met mensen, ook zoeken en ouderen, onvermijdelijk is. Neem dan ook je verantwoordelijkheid of ga iets anders doen.

Overigens schrik ik ervan dat mensen met een medische/wetenschappelijke opleiding blijkbaar niet in staat zijn om wetenschappelijke artikels te lezen en correct te interpreteren, of om wetenschappelijk correcte informatie te onderscheiden van subjectieve. Dat zou in de opleiding toch aan bod moeten komen, denk ik dan.
Maar kijk, daar ga je al...
Risicogroepen die hier AstraZeneca overslaan krijgen hier de wind van voren hoor. Kiezen mag hier ook niet trouwens. Je krijgt gewoon.
Woordenaar schreef:
01-04-2021 09:27
In het land waar ik woon is het vaccin sinds kort verplicht voor zorgpersoneel. Kiezen welk vaccin je wil mag ook niet (al krijgen risicogroepen geen astrazeneca). Wie weigert wordt op non-actief gesteld zonder loon voor zes maanden, of kan ontslag nemen. Terecht, vind ik. Je zit in een beroep waar dicht contact met mensen, ook zoeken en ouderen, onvermijdelijk is. Neem dan ook je verantwoordelijkheid of ga iets anders doen.

Waarom krijgen de mensen geen AZ als ze in de risico groep vallen?

Ik werk in de zorg, dus een oproep gekregen voor AZ. Maar val ook in de risico groep (diabetes type 1).

Als ik zou wachten op de oproep vanuit de huisarts, omdat ik in die risico's groep val, krijg ik ook AZ aangeboden (zoals het nu lijkt)
Solomio schreef:
01-04-2021 09:25
Hier een artikel uit de New York Times over dezelfde complicatie na Pfizer en Moderna:

https://www.nytimes.com/2021/02/08/heal ... blood.html
Pas nou op! Straks wil niemand zich überhaupt nog vaccineren.
Alle reacties Link kopieren
novaviva schreef:
01-04-2021 09:50
Pas nou op! Straks wil niemand zich überhaupt nog vaccineren.
Zat mensen die niet in de risicogroep vallen hoor.
Woordenaar schreef:
01-04-2021 09:27
[...]
Overigens schrik ik ervan dat mensen met een medische/wetenschappelijke opleiding blijkbaar niet in staat zijn om wetenschappelijke artikels te lezen en correct te interpreteren, of om wetenschappelijk correcte informatie te onderscheiden van subjectieve. Dat zou in de opleiding toch aan bod moeten komen, denk ik dan.
Mensen lezen die artikelen niet, en dat hoeft ook niet, mensen gaan af op wat landen om ons heen van hogerhand beslissen. Op dat niveau zullen er toch wel mensen naar hebben gekeken die ervoor hebben doorgeleerd.
Mevrouw75 schreef:
01-04-2021 09:52
Zat mensen die niet in de risicogroep vallen hoor.
Is ook weer zo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven