Werk & Studie alle pijlers

Burnout/arbeidsconflict?

02-04-2021 10:17 105 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb me recent ziek gemeld op het werk. Nadat ik niet meer in staat was om mijn werk goed uit te voeren. De druppel was een vergadering die onder mijn leiding uit de hand liep, omdat ik mijn aandacht er niet bij had. Toen een collega belde om te evalueren ben ik definitief gebroken.

De werkdruk is torenhoog en ik kom al weken niet uit met mijn uren. Het stomme is tot een halve dag daarvoor zat ik er juist goed in. En voelde dit als een droombaan en had ik geen last van de werkdruk.

Een paar maanden terug ontdekte ik dat bij mijn functie volgens de cao een veel hogere salarisschaal hoort. Ik ben geen junior maar zit al ruime tijd in deze functie. Ik heb dit voorgelegd aan mijn manager die mij op dat moment ook wel gelijk gaf dat daar naar gekeken moet worden. Ik vertrouwde erop dat dit een administratieve moeilijke kwestie zou worden, maar wel zou lukken. Desnoods met een afspraak voor het komende jaar hoe ik daarnaar toe kan groeien.

Nu kreeg ik dus vlak voor mijn uitval te horen dat er geen ruimte is voor aanpassing van mijn salaris schaal. En ook geen ruimte om afspraken te maken over welke doelen ik moet halen om het wel te krijgen. Voor mij heeft dat mijn motivatie zodanig naar beneden gehaald dat ik het Spaans benauwd krijg van de hoeveelheid werk die er ligt.

Nu heb ik dus in essentie een droombaan. En ik baal ervan dat ik dat niet los kan zien van de beloning. Heeft iemand in dezelfde situatie gezeten en tips hoe ik hier nu mee om moet gaan? Het liefst wil ik zo snel mogelijk weer gewoon aan het werk (wel minder projecten dan nu) en mijn arbeidsvreugde terug om dan op te termijn gewoon een nieuwe baan te vinden waar ik even veel plezier in heb.

Ik hoop dat iemand tips heeft.
Wat naar dat je je zo voelt.

Ik lees verschillende dingen, maar vooral dat je de hoge werkdruk en overwerken eigenlijk geen probleem vond totdat bleek dat de beloning niet past bij het werk dat je doet.

Ik kan me voorstellen dat je je daardoor niet serieus genomen voelt en er allerlei ongewenste emoties bij komen kijken.

Een burn-out kan van de één op de andere dag zich uiten. Ik weet niet zo goed hoe jij je voelt en of dit burn-out zijn is, maar op de manier waarop je het omschrijft klinkt het eerder alsof je er goed de balen van hebt en even helemaal klaar mee bent.
Alle reacties Link kopieren
Wat een onvolwassen manier om met een probleem om te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Palmbomen-zijn-cool schreef:
02-04-2021 10:20
Wat naar dat je je zo voelt.

Ik lees verschillende dingen, maar vooral dat je de hoge werkdruk en overwerken eigenlijk geen probleem vond totdat bleek dat de beloning niet past bij het werk dat je doet.

Ik kan me voorstellen dat je je daardoor niet serieus genomen voelt en er allerlei ongewenste emoties bij komen kijken.

Een burn-out kan van de één op de andere dag zich uiten. Ik weet niet zo goed hoe jij je voelt en of dit burn-out zijn is, maar op de manier waarop je het omschrijft klinkt het eerder alsof je er goed de balen van hebt en even helemaal klaar mee bent.
Ja klopt ik heb er enorm de balen van. Tegelijkertijd ben ik geschrokken van de heftigheid daarvan. Ik heb tranen moeten drogen vijf minuten voordat ik een zakelijke onderhandeling in ging. Was er tijdens die onderhandeling niet bij met mijn hoofd en het liep daardoor volledig mis. Na afloop gewoon fysiek ziek, knallende hoofdpijn en kotsmisselijk. En mijn mail durfde ik niet eens te openen en de collega's die maar berichtjes bleven sturen over spoedjes en of ik ze kon bellen. En dat ik beslissingen moest nemen. Het vloog me zo naar de keel.
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
02-04-2021 10:29
Wat een onvolwassen manier om met een probleem om te gaan.
Fijn aan deze reactie heb ik veel. Als je tips hebt hoe ik hier volwassenen mee om kan gaan, dan hoor ik het graag.
Alle reacties Link kopieren
Als jouw werkgever jou niet volgens CAO uitbetaalt, dan moet dat opgelost worden en zelfs met terugwerkende kracht. Een CAO is namelijk niet vrijblijvend maar bindend en moet dus gewoon gevolgd worden. Ik adviseer je om dit verder te laten regelen door de vakbond (als je lid bent) of een advocaat (via rechtsbijstand?), zodat jij je gewoon weer op je werk kunt concentreren, en kunt oefenen in het bewaken van je (capaciteits)grenzen.
Secret01 schreef:
02-04-2021 10:31
Ja klopt ik heb er enorm de balen van. Tegelijkertijd ben ik geschrokken van de heftigheid daarvan. Ik heb tranen moeten drogen vijf minuten voordat ik een zakelijke onderhandeling in ging. Was er tijdens die onderhandeling niet bij met mijn hoofd en het liep daardoor volledig mis. Na afloop gewoon fysiek ziek, knallende hoofdpijn en kotsmisselijk. En mijn mail durfde ik niet eens te openen en de collega's die maar berichtjes bleven sturen over spoedjes en of ik ze kon bellen. En dat ik beslissingen moest nemen. Het vloog me zo naar de keel.
:hug:

Het even niet meer zien zitten wil niet meteen zeggen dat je burn-out bent. En gelukkig maar! Het is heel herkenbaar dat het je soms even aanvliegt. Met even tot jezelf komen gaat het dan vaak wel weer.

Heb je onlangs nog vakantie gehad? Ook al kon je niet weg ivm corona?

Dat ze je niet willen belonen hoe het in de CAO staat is echt niet oké. Ik snap dat je daar gefrustreerd en boos over bent en je onmachtig voelt.

Hoe lang ben je nu ziekgemeld?
Alle reacties Link kopieren
Secret01 schreef:
02-04-2021 10:31
Ja klopt ik heb er enorm de balen van. Tegelijkertijd ben ik geschrokken van de heftigheid daarvan. Ik heb tranen moeten drogen vijf minuten voordat ik een zakelijke onderhandeling in ging. Was er tijdens die onderhandeling niet bij met mijn hoofd en het liep daardoor volledig mis. Na afloop gewoon fysiek ziek, knallende hoofdpijn en kotsmisselijk. En mijn mail durfde ik niet eens te openen en de collega's die maar berichtjes bleven sturen over spoedjes en of ik ze kon bellen. En dat ik beslissingen moest nemen. Het vloog me zo naar de keel.

En hier moet je hulp bij zoeken. Je hebt een fout gemaakt en kunt dat niet onder ogen zien. Dat klinkt eerder als een extreme vorm van perfectionisme en faalangst dan als een burn-out.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
02-04-2021 10:34
Als jouw werkgever jou niet volgens CAO uitbetaalt, dan moet dat opgelost worden en zelfs met terugwerkende kracht. Een CAO is namelijk niet vrijblijvend maar bindend en moet dus gewoon gevolgd worden. Ik adviseer je om dit verder te laten regelen door de vakbond (als je lid bent) of een advocaat (via rechtsbijstand?), zodat jij je gewoon weer op je werk kunt concentreren, en kunt oefenen in het bewaken van je (capaciteits)grenzen.
Ja klopt. En dat weet ik ook. Maar uiteindelijk wil ik vooral het plezier in mijn werk terug. En een advocaat, vakbond of OR gaat misschien het gapende gat in mijn beloning wel oplossen. Maar zorgt niet voor een betere verstandhouding en dat terwijl ik juist heel goed was met mijn leidinggevende. Wat ik wil is vooral op korte termijn mijn plezier in werk terug. Dat salaris gat dat los ik dan nog liever op met een overstap naar een andere werkgever.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn vorige baan kwam de waardering/ beloning ook niet overeen met mijn prestaties. Ik was net als jij in gesprek daarover maar ze konden echt niets voor me betekenen want geen ruimte.

Ik heb een andere baan gezocht. Ik wil echt heel hard werken voor m’n baas. Maar als collega’s met minder verantwoordelijkheden/ taken/ waarde meer verdienen dan ik, dan is het snel klaar. Het zit hem dan niet in die paar tientjes maar het gevoel van waardering.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
02-04-2021 10:34
Als jouw werkgever jou niet volgens CAO uitbetaalt, dan moet dat opgelost worden en zelfs met terugwerkende kracht. Een CAO is namelijk niet vrijblijvend maar bindend en moet dus gewoon gevolgd worden. Ik adviseer je om dit verder te laten regelen door de vakbond (als je lid bent) of een advocaat (via rechtsbijstand?), zodat jij je gewoon weer op je werk kunt concentreren, en kunt oefenen in het bewaken van je (capaciteits)grenzen.
Dat dus. Een werkgever mag niet kiezen of ie de CAO volgt. Die is bindend.
Een zebra is geen paard met strepen
Alle reacties Link kopieren
Palmbomen-zijn-cool schreef:
02-04-2021 10:35
:hug:

Het even niet meer zien zitten wil niet meteen zeggen dat je burn-out bent. En gelukkig maar! Het is heel herkenbaar dat het je soms even aanvliegt. Met even tot jezelf komen gaat het dan vaak wel weer.

Heb je onlangs nog vakantie gehad? Ook al kon je niet weg ivm corona?

Dat ze je niet willen belonen hoe het in de CAO staat is echt niet oké. Ik snap dat je daar gefrustreerd en boos over bent en je onmachtig voelt.

Hoe lang ben je nu ziekgemeld?
Nee ik heb onlangs geen vakantie gehad. En mijn geplande vakantie is in goed overleg ingetrokken. Dat helpt natuurlijk nu ook niet mee..

Ik ben nu een aantal dagen ziek gemeld. Althans ik heb gezegd dat ik me ziek wilde melden, maar dat hebben ze niet doorgevoerd. In plaats daarvan heb ik nu een soort doorbetaald verlof tot halverwege volgende week.
Alle reacties Link kopieren
Saartjepoes2 schreef:
02-04-2021 10:39
Bij mijn vorige baan kwam de waardering/ beloning ook niet overeen met mijn prestaties. Ik was net als jij in gesprek daarover maar ze konden echt niets voor me betekenen want geen ruimte.

Ik heb een andere baan gezocht. Ik wil echt heel hard werken voor m’n baas. Maar als collega’s met minder verantwoordelijkheden/ taken/ waarde meer verdienen dan ik, dan is het snel klaar. Het zit hem dan niet in die paar tientjes maar het gevoel van waardering.
Ja dit herken ik.

En dan maakt het me nog niet eens uit of collega's die minder doen meer verdienen binnen dezelfde schaal. Maar dat ik in een andere schaal val die zoveel lager ligt, dat steekt. Alsof ik dus niet voldoe aan de verantwoordelijkheden die ik heb..
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat gezien het je droombaan was je heel erg over je grens heen bent gegaan. Omdat je dit zag als een kans en vertrouwen voelde vanuit de werkgever.
Tijdens het gesprek over je salaris zou er wat mij betreft een andere grens overschreden worden en ik zou me, onterecht, heel onnozel voelen.
Maar omdat je het druk hebt en nog in overtuiging 1 zit: kans! Droombaan! Ben je doorgegaan.

Zaak is nu naar jezelf te luisteren denk ik:
- wat is deze situatie werkelijk voor jou, wat vind je leuk aan deze baan
- in hoeverre had je zo over je grens heengegaan als je dit gesprek eerder had gehad
- in hoeverre is je overtuiging kloppend dat je een hoger salaris zou moeten krijgen
- moet je zelfreflectie toepassen, ben je iemand die het hogere salaris al waard is, voer je je werkzaamheden 80% op niveau uit
- wat heb je nodig (zelf, werk) om op niveau te komen
- heb je dat hiervoor over

Sterkte. En laat de zure opmerkingen hier voor wat ze zijn. Je klinkt als een doorbijter en helemaal niet kinderachtig.
Alle reacties Link kopieren
Saartjepoes2 schreef:
02-04-2021 10:39
Bij mijn vorige baan kwam de waardering/ beloning ook niet overeen met mijn prestaties. Ik was net als jij in gesprek daarover maar ze konden echt niets voor me betekenen want geen ruimte.

Ik heb een andere baan gezocht. Ik wil echt heel hard werken voor m’n baas. Maar als collega’s met minder verantwoordelijkheden/ taken/ waarde meer verdienen dan ik, dan is het snel klaar. Het zit hem dan niet in die paar tientjes maar het gevoel van waardering.
Precies dit. Heel legitieme reden.
Secret01 schreef:
02-04-2021 10:43
Nee ik heb onlangs geen vakantie gehad. En mijn geplande vakantie is in goed overleg ingetrokken. Dat helpt natuurlijk nu ook niet mee..

Ik ben nu een aantal dagen ziek gemeld. Althans ik heb gezegd dat ik me ziek wilde melden, maar dat hebben ze niet doorgevoerd. In plaats daarvan heb ik nu een soort doorbetaald verlof tot halverwege volgende week.
Vanuit welke overweging is de keuze om je niet formeel ziek te melden gemaakt? Is dat een tegemoetkoming van de werkgever of echt een conflictsituatie?

Zet goed op een rijtje voor jezelf waar het misgaat voor jou nu. Probeer door te vragen aan jezelf: wat maakt dat je je nu zo voelt? Is dat terecht?

Ik wil ook nogmaals benadrukken dat het echt de beste kan overkomen dat het je even boven je pet gaat. Controle loslaten als je het juist zo goed in de hand leek te hebben is heel lastig. Je hebt niet gefaald maar even een menselijk moment gehad.

Balen van die onderhandeling die stukliep met de klant, maar daar komen ze wel overheen. Het loopt niet altijd zoals je hoopt en mensen maken fouten of onhandige keuzes. Reken dat jezelf nu niet te hard aan. Je hebt nu even andere prioriteiten en dat is dat het goed met jou gaat.
En: werk is maar werk. Als je middenin zo’n situatie zit lijkt het allemaal onoverkomelijk maar het is ook een leermoment voor jezelf als mens.

Heb je een partner? Fijne vrienden waarmee je even kunt praten? Familie?

Pas op jezelf :heart:
Alle reacties Link kopieren
Surebaby schreef:
02-04-2021 10:49
Ik denk dat gezien het je droombaan was je heel erg over je grens heen bent gegaan. Omdat je dit zag als een kans en vertrouwen voelde vanuit de werkgever.
Tijdens het gesprek over je salaris zou er wat mij betreft een andere grens overschreden worden en ik zou me, onterecht, heel onnozel voelen.
Maar omdat je het druk hebt en nog in overtuiging 1 zit: kans! Droombaan! Ben je doorgegaan.

Zaak is nu naar jezelf te luisteren denk ik:
- wat is deze situatie werkelijk voor jou, wat vind je leuk aan deze baan
- in hoeverre had je zo over je grens heengegaan als je dit gesprek eerder had gehad
- in hoeverre is je overtuiging kloppend dat je een hoger salaris zou moeten krijgen
- moet je zelfreflectie toepassen, ben je iemand die het hogere salaris al waard is, voer je je werkzaamheden 80% op niveau uit
- wat heb je nodig (zelf, werk) om op niveau te komen
- heb je dat hiervoor over

Sterkte. En laat de zure opmerkingen hier voor wat ze zijn. Je klinkt als een doorbijter en helemaal niet kinderachtig.
Dank voor je reactie. Dit is inderdaad precies de situatie.

De vragen die je stelt heb ik mezelf en deels mijn leidinggevende ook gesteld. We zijn het er beide over eens dat ik meer dan 100% op niveau zit. Waar andere 1 project doen, doe ik er gemiddeld 3 tegelijk en dan ook nog de complexere en in mijn deeltijd baan. Gelukkig staat dit ook op papier in mijn laatste beoordelingsgesprek.

De vraag wat ik zo leuk vind aan mijn baan, dat weet ik nu even niet meer. Ik vond het leuk om te presteren. Vaak ben ik ook degene die een project dat eigenlijk niet meer haalbaar is in tijd mag overpakken en vlot trekken. Als het dan toch weer kantje boord lukt was ik zo trots. Collega's kijken wat dat betreft vaak tegen mij op. Maar nu heb ik echt het gevoel dat ik het lachertje van de afdeling ben. Dat ik het sulletje ben dat voor een fooi de kastanjes uit het vuur haalt.
Alle reacties Link kopieren
Als je zeker weet dat je niet conform je CAO wordt betaald en ze willen daar niks op aanpassen dan zou ik er toch eens een briefje aan HR aan wagen om ze te sommeren om dit op te lossen. Als ze daar schijt aan hebben en je dan ook nog eens naar gaan benaderen dan is dit toch gewoon niet jouw droombaan? Geloof me, dit soort irritaties (over geld) verdwijnen niet. Dat gaat alleen maar groeien. Er is vast wel een andere leuke baan waar ze je wel eerlijk belonen!
Alle reacties Link kopieren
Palmbomen-zijn-cool schreef:
02-04-2021 10:56
Vanuit welke overweging is de keuze om je niet formeel ziek te melden gemaakt? Is dat een tegemoetkoming van de werkgever of echt een conflictsituatie?

Zet goed op een rijtje voor jezelf waar het misgaat voor jou nu. Probeer door te vragen aan jezelf: wat maakt dat je je nu zo voelt? Is dat terecht?

Ik wil ook nogmaals benadrukken dat het echt de beste kan overkomen dat het je even boven je pet gaat. Controle loslaten als je het juist zo goed in de hand leek te hebben is heel lastig. Je hebt niet gefaald maar even een menselijk moment gehad.

Balen van die onderhandeling die stukliep met de klant, maar daar komen ze wel overheen. Het loopt niet altijd zoals je hoopt en mensen maken fouten of onhandige keuzes. Reken dat jezelf nu niet te hard aan. Je hebt nu even andere prioriteiten en dat is dat het goed met jou gaat.
Het is een tegemoetkoming om even op adem te kunnen komen. Voordat we de werkdruk gaan verlagen.

Ik reken mezelf de fout ansich niet zo aan. Ik reken het mezelf wel aan dat ik me niet voor die tijd heb ziek gemeld want ik wist voor dat moment al dat ik er heel slecht in zat. Nu heb ik mezelf nog even flink voor schut gezet. Maar goed shit happens.
Alle reacties Link kopieren
Palmbomen-zijn-cool schreef:
02-04-2021 10:57
En: werk is maar werk. Als je middenin zo’n situatie zit lijkt het allemaal onoverkomelijk maar het is ook een leermoment voor jezelf als mens.

Heb je een partner? Fijne vrienden waarmee je even kunt praten? Familie?

Pas op jezelf :heart:

Dank voor al je goede reacties

Ik heb een partner en een lieve dochter. En in die zin is het ook fijn om even thuis te zijn. Om pannenkoeken te bakken als lunch. En ik heb het ook echt even losgelaten.

Zolang ik niet denk aan werk, voel ik me eigenlijk gewoon heel gelukkig.

Ik heb er ook wel vertrouwen in dat het goed komt. De kans dat het buiten dit bedrijf wordt is groot. Maar uiteindelijk is dat natuurlijk ook gewoon een kans.
Alle reacties Link kopieren
Saartjepoes2 schreef:
02-04-2021 10:39
Bij mijn vorige baan kwam de waardering/ beloning ook niet overeen met mijn prestaties. Ik was net als jij in gesprek daarover maar ze konden echt niets voor me betekenen want geen ruimte.

Ik heb een andere baan gezocht. Ik wil echt heel hard werken voor m’n baas. Maar als collega’s met minder verantwoordelijkheden/ taken/ waarde meer verdienen dan ik, dan is het snel klaar. Het zit hem dan niet in die paar tientjes maar het gevoel van waardering.
Ik zit op dit moment ook in deze situatie en ben op zoek naar nieuw werk. Vooral het gebrek aan waardering speelt mij parten.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik geleerd heb een aantal jaar geleden is dit: bekijk het zakelijk.

Andersom gebeurt dat namelijk ook. Je inzetten voor je werk is prima en hoort ook zo, af en toe een stapje harder lopen ook. Maar hang er niet je ziel en zaligheid aan op want dan kom je soms bedrogen uit.

Als jij niet betaalt krijgt wat je betaalt moet krijgen dan zal daar iets aan moeten veranderen. Dat het werk daar de ruimte niet voor heeft is niet jouw probleem.

Dat je werkdruk te hoog is moet je ook bespreekbaar maken. Zo lang jij wel alles blijft oplossen vindt je werkgever het al lang prima.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat de bedrijfsarts dit ziet voor wat het is. Iemand die het werk leuk vindt en die er ook lekker in zit. Iemand die het aan kan. Tot dat iemand een verbeterpunt op werpt en je salarisonderhandeling niet het gewenste resultaat oplevert, dat daalt ineens de motivatie tot een ziekmelding....

Ik heb idee dat je iets wilt afdwingen dat niets te maken heeft met ziekte.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Secret01 schreef:
02-04-2021 11:35
Dank voor al je goede reacties

Ik heb een partner en een lieve dochter. En in die zin is het ook fijn om even thuis te zijn. Om pannenkoeken te bakken als lunch. En ik heb het ook echt even losgelaten.

Zolang ik niet denk aan werk, voel ik me eigenlijk gewoon heel gelukkig.

Ik heb er ook wel vertrouwen in dat het goed komt. De kans dat het buiten dit bedrijf wordt is groot. Maar uiteindelijk is dat natuurlijk ook gewoon een kans.
Je klinkt evenwichtig en helder. Fijn! Neem die ruimte om even tot jezelf te komen tot midden komende week.

En bedenk dat het ergens misschien goed is dat dit tot uitbarsting is gekomen. De manier waarop, zo emotioneel, is niet leuk maar beter nu met een knal dan dat het door sluimert en ettert en je er zelf aan onderdoor gaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven