Tikkeltje neurotische kleuter?

02-04-2021 17:59 31 berichten
Hoi,

Mijn zoontje van bijna 5 laat de laatste tijd wat “eigenaardig” gedrag zien. Zo heeft ie er regelmatig behoefte aan om spullen recht te leggen. Niet continu en hij raakt ook niet heel overspannen als het niet lukt oid, maar we vinden het wel een beetje bijzonder.

Ergens denk ik dat de meeste mensen wel een tikkeltje ocd hebben. Ik bedoel de meeste mensen houden van orde enz, maar ik weet niet of het op deze leeftijd ook normaal kan zijn?

Is er iemand die het herkend?

Het is een gevoelig jongetje, wat onzeker en zoekt misschien houvast in dit soort dingetjes. Ik wil alleen niet dat het hem in de weg gaat zitten...
Alle reacties Link kopieren
Tja och. Ik heb een kind met autisme en OCD dus ik herken er wel wat van. Ik zou er echter niet bovenop duiken en/of me zorgen maken als hij er zelf geen last van heeft. De kans is het grootst dat het gewoon binnen het normale valt.
Alle reacties Link kopieren
Behoefte aan grip en controle? Zeker als je gevoelig bent, kan de wereld soms overweldigend zijn. Wellicht kun je het zien als een signaal dat het hem om welke reden dan ook allemaal even iets teveel is. Lekker extra veel knuffelen en samen ontspannen. Hoe uit hij zich als hij zich wat gespannen voelt?
Alle reacties Link kopieren
Ik werk met kleuters en voor veel kinderen is de kleutertijd een intense periode. Ze leren zo veel, ontwikkelen zich continue en er komt nogal wat hen af. Veel kleuters zoeken dan houvast en veiligheid in dingen die ze kunnen controleren. Veel kleuters hangen ook (soms overdreven) aan vaste regels en gebruiken. Vaak zakt het wel weer als ze iets ouders zijn en de wereld beter kunnen overzien.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je laatste zin een belangrijke is.
Als het hem in de weg gaat zitten, moet je er wat mee. Maar als het hem helpt om zijn hoofd op orde te krijgen kan het juist positief zijn.
Alle reacties Link kopieren
gsleutel schreef:
02-04-2021 18:13
Ik werk met kleuters en voor veel kinderen is de kleutertijd een intense periode. Ze leren zo veel, ontwikkelen zich continue en er komt nogal wat hen af. Veel kleuters zoeken dan houvast en veiligheid in dingen die ze kunnen controleren. Veel kleuters hangen ook (soms overdreven) aan vaste regels en gebruiken. Vaak zakt het wel weer als ze iets ouders zijn en de wereld beter kunnen overzien.
Inderdaad. Mijn jongste kwam 's nachts weleens boos vertellen dat er een' regel' op school was overtreden. Was hij dan overdag vergeten maar 's nachts ineens een heel issue.
' de juf had gezegd dat we een paasei mee moesten nemen maar we mogen geen paaseitjes mee'
'eerst mochten we niet op de gang spelen maar ik moest vandaag ineens och met een ander kindje op de gang rustig lezen EN NIEMAND ZEI IETS'.
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste dochter sorteerde dingen al heel vroeg. Al vanaf haar 2e zette ze dingen op een rij, van groot naar klein, sorteerde ze op kleur etc.. nu is ze zes en is dat veel minder.
Voorspelbaarheid en duidelijkheid zijn heel belangrijk voor kinderen. Gegeveb door ouders, en zelf gecreëerd. Daar ontstaan veel driftbuien ook door. Ineens gaat iets anders dan anders, verandert een verzorger de regels en is er kortsluiting. Wat ik wil zeggen, op zichzelf lijkt dit me niet iets om je zorgen over te maken.
Alle reacties Link kopieren
Is het een reactie op wanorde/lawaai/en daardoor voor hem stress in de huiselijke omgeving? Komt hij thuis in een opgeruimd en rustig huis, of is het een stressgebeuren waarin het eigenlijk nooit opgeruimd is, constant radio of TV staat te tetteren, en hij eigenlijk overweldigd wordt door en meegezogen in een vreselijk onrustige omgeving? En dat hij dat uit door de paar dingen waar hij wél controle over heeft, het wegleggen van zijn eigen spulletjes bijvoorbeeld, juist heel geordend te doen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Friezin71 schreef:
02-04-2021 18:07
Behoefte aan grip en controle? Zeker als je gevoelig bent, kan de wereld soms overweldigend zijn. Wellicht kun je het zien als een signaal dat het hem om welke reden dan ook allemaal even iets teveel is. Lekker extra veel knuffelen en samen ontspannen. Hoe uit hij zich als hij zich wat gespannen voelt?
Dat klinkt wel logisch ja. Het is een pittig mannetje ook. Hij raakt vrij snel van slag en kan dan behoorlijk boos worden/driftig zijn. Hij ervaart alles volgens ons behoorlijk intens in elk geval
Ik ken heel veel van dat soort kinderen en was er zelf een. Ik heb geen van die stoornissen. Tenminste niet erg genoeg om er een label aan te kunnen hangen.

Chill.
pejeka schreef:
02-04-2021 18:46
Is het een reactie op wanorde/lawaai/en daardoor voor hem stress in de huiselijke omgeving? Komt hij thuis in een opgeruimd en rustig huis, of is het een stressgebeuren waarin het eigenlijk nooit opgeruimd is, constant radio of TV staat te tetteren, en hij eigenlijk overweldigd wordt door en meegezogen in een vreselijk onrustige omgeving? En dat hij dat uit door de paar dingen waar hij wél controle over heeft, het wegleggen van zijn eigen spulletjes bijvoorbeeld, juist heel geordend te doen?
Ja, opruimen mams.


:wtf:
anoniem_401375 wijzigde dit bericht op 02-04-2021 18:52
0.76% gewijzigd
pejeka schreef:
02-04-2021 18:46
Is het een reactie op wanorde/lawaai/en daardoor voor hem stress in de huiselijke omgeving? Komt hij thuis in een opgeruimd en rustig huis, of is het een stressgebeuren waarin het eigenlijk nooit opgeruimd is, constant radio of TV staat te tetteren, en hij eigenlijk overweldigd wordt door en meegezogen in een vreselijk onrustige omgeving? En dat hij dat uit door de paar dingen waar hij wél controle over heeft, het wegleggen van zijn eigen spulletjes bijvoorbeeld, juist heel geordend te doen?
Er is veel rust thuis. Hij is enig kind. Bewust eigenlijk al vaste momenten voor tv ed. We houden al veel rekenig met zijn gevoelige karakter. Ook is het best netjes thuis (meestal🤪)
Alle reacties Link kopieren
newbie1987 schreef:
02-04-2021 18:52
Er is veel rust thuis. Hij is enig kind. Bewust eigenlijk al vaste momenten voor tv ed. We houden al veel rekenig met zijn gevoelige karakter. Ook is het best netjes thuis (meestal🤪)
Dan zou ik zeggen, laat hem lekker gaan. Hij houdt blijkbaar van orde en regelmaat, niks mis mee. Hoeft niet gelijk een afwijking te zijn.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
newbie1987 schreef:
02-04-2021 18:50
Dat klinkt wel logisch ja. Het is een pittig mannetje ook. Hij raakt vrij snel van slag en kan dan behoorlijk boos worden/driftig zijn. Hij ervaart alles volgens ons behoorlijk intens in elk geval
Als je het niet vertrouwd bespreek het dan
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste had dit als kleuter ook. Altijd sorteren, opruimen, deuren/kastjes/lades dicht.
Nu is ze 11 en een giga chaoot en rommelkont.

Als je niet het idee hebt dat hij er last van heeft zou ik het gewoon nog eventjes aankijken
Ja als ik er zo over nadenk, is het best een pietje precies met meerdere dingen, maar niet overdreven vaak. Ook met zijn kleding bijvoorbeeld. Dat moet goed zitten etc. Schoenen strak genoeg, sokken niet gedraaid. Soms worden we er een beetje simpel van 😅
Alle reacties Link kopieren
newbie1987 schreef:
02-04-2021 19:34
Ja als ik er zo over nadenk, is het best een pietje precies met meerdere dingen, maar niet overdreven vaak. Ook met zijn kleding bijvoorbeeld. Dat moet goed zitten etc. Schoenen strak genoeg, sokken niet gedraaid. Soms worden we er een beetje simpel van 😅
Is toch logisch dat je wilt dat je schoenen goed zitten en je sokken niet gedraaid? Ziet er toch ook niet uit?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Je bent zelf erg neurotisch, angstig..je hebt therapie gehad. Kinderen nemen dit over.
Je schoot in de stress op de kinderboerderij...

Jouw zoontje pikt dit allemaal op.

Alle jij cool en relaxed bent, is hij het ook.. ga aan jezelf werken!
Alle reacties Link kopieren
Louise70 schreef:
02-04-2021 19:38
Je bent zelf erg neurotisch, angstig..je hebt therapie gehad. Kinderen nemen dit over.
Je schoot in de stress op de kinderboerderij...

Jouw zoontje pikt dit allemaal op.

Alle jij cool en relaxed bent, is hij het ook.. ga aan jezelf werken!

Nou, ik denk dat TO zich nu een stuk kalmer voelt na jouw empathische bericht.
pejeka schreef:
02-04-2021 18:46
Is het een reactie op wanorde/lawaai/en daardoor voor hem stress in de huiselijke omgeving? Komt hij thuis in een opgeruimd en rustig huis, of is het een stressgebeuren waarin het eigenlijk nooit opgeruimd is, constant radio of TV staat te tetteren, en hij eigenlijk overweldigd wordt door en meegezogen in een vreselijk onrustige omgeving? En dat hij dat uit door de paar dingen waar hij wél controle over heeft, het wegleggen van zijn eigen spulletjes bijvoorbeeld, juist heel geordend te doen?
Ach jezus, ben jij nou ook al pedagoog?
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen doen dat ook wel. Alle partjes van een mandarijn eerst op een keurig rijtje leggen en daarna pas opeten. Of files maken van speelgoedauto's, gesorteerd op kleur met precies evenveel ruimte tussen de auto's. Maar daar hebben ze gewoon plezier in.
Als jij het idee hebt dat het hem beperkt of dat hij er last van heeft, zou ik wel naar de huisarts gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet nog dat ik voor het eerst zo’n grote Hema-doos met stiften mee naar huis nam. Mijn 3-jarige heeft daar een uur lekker mee gespeeld: op kleur sorteren! De volgende keer maakte ze wel gewoon een tekening.

Ik denk dat dit tot op zekere hoogte normaal gedrag is.
ClumsyNinja schreef:
02-04-2021 19:41
Ach jezus, ben jij nou ook al pedagoog?
Wat is er dan zo raar aan zijn bericht dat je zo reageert?
Louise70 schreef:
02-04-2021 19:38
Je bent zelf erg neurotisch, angstig..je hebt therapie gehad. Kinderen nemen dit over.
Je schoot in de stress op de kinderboerderij...

Jouw zoontje pikt dit allemaal op.

Alle jij cool en relaxed bent, is hij het ook.. ga aan jezelf werken!
Jij doet nu de aanname dat dat nog steeds een rol speelt.

Ik heb bewust eigen onzekerheden destijds niet geuit of er naar gehandeld in zijn bijzijn. Daarnaast heb ik daar momenteel geen last meer van.

Dus waarschijnlijk goed bedoeld, maar nee :)
pejeka schreef:
02-04-2021 19:37
Is toch logisch dat je wilt dat je schoenen goed zitten en je sokken niet gedraaid? Ziet er toch ook niet uit?

Haha ja uiteraard maar hij is daar dan zoo precies in. Moet dan soms onderweg 3x stoppen om het klittenband strakker te doen terwijl dat eigenlijk niet strakker kan. Met sokken irriteren de naden dan snel. Denk dat zijn gevoeligheid daarin een flinke rol speelt..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven