Hond likt baby in gezicht, oppassen?

01-04-2021 10:36 113 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen dames!

Afgelopen zondag kwam mijn collega (tevens zeer goede vriend van ons) op kraamvisite met zijn pup van 3 maanden oud.
Ik had onze dochter (onze eerste) van 8 weken vast en wilde de hond rustig laten snuffelen. Op een gegeven moment sprong hij speels op en likte hij haar in het gezicht en daarna op haar hand.
Daar waren wij allen van geschrokken en hebben er maar om gelachen, waarna ik haar gezichtje een beetje heb schoongemaakt. Haar handje was ik vergeten... en een paar uur later sabbelde zij aan dat handje. Fijn, maar niet heus!...

Achteraf gezien vind ik het oerstom van mijzelf dat ik de hond zo dichtbij heb laten komen bij onze baby. Nu voel ik mij er nog steeds rot om.

Ze zeggen wel doodleuk dat een hondentong schoner is dan die van een mens, maar het immuunsysteem van een pasgeboren baby is nog zo kwetsbaar... Ik snap ook dat baby’s/peuter/ op een gegeven moment van alles in hun mond stoppen, maar dan lijkt het mij dat immuunsysteem al wat meer ontwikkeld is?
En zelf hebben wij geen hond of ervaring met honden, dus dan had ik al helemaal wat terughoudender moeten zijn!

Hoe gaan jullie om met huisdieren en pasgeboren baby’s? Hebben jullie tips voor mij voor evt. In de toekomst met andere huisdieren? En... stel ik mij aan en ben ik nu wat overbezorgd?

Voor nu gaat het verder ook allemaal goed met de baby: temperatuur, goede ontlasting en voldoende drinken (borstvoeding).

Wellicht ben ik meer op zoek naar geruststelling van andere moeders... en maak ik mij drukker dan nodig is 😰!
Alle reacties Link kopieren
JonathanStrange schreef:
01-04-2021 10:44
Heel vies, maar het is nu eenmaal gebeurd. En doorrrr....

Maaarrrrrr... Het belangrijkste is eigenlijk niet dat de hond gelikt heeft: de hond had ook, zéker een puppy, kunnen bijten in het gezichtje. Dan was je veel verder van huis geweest. En met die scherpe puppytandjes kun je flinke wonden maken in zo'n klein smoeltje. Dát is waar het echte risico zit, mijns inziens.
Dit inderdaad, wees vooral gelukkig dat dit niet is gebeurd. Verder nooit meer baby's/peuters en vreemde honden bij elkaar laten!
Alle reacties Link kopieren
Nena1996 schreef:
03-04-2021 23:45
Wat een onzin. Fijn dat jij van je honden houdt en ze leuk vindt, maar dat haalt niet weg dat er risico's zijn.
Niet bij iedere hond zijn er risico's. En dat hangt af van twee dingen:
- de hond, en die zijn niet allemaal onbetrouwbaar, net zo min als dat mensen dat zijn. (dat moet men mij steeds inhameren, dat niet alle mensen onbetrouwbaar zijn ;-) )
- niet alle hondeneigenaren zijn stomme schapen die niet opletten. Er zijn er ook bij die wél weten waar ze mee bezig zijn. Anders dan de mensen in de OP.
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
04-04-2021 06:29
Uit de laatste onderzoeken is gebleken dat de hr honden toch echt de eerste plekken innemen. Dat ontkennen is alleen maar dom en onverstandig, voor de hond zelf en voor de mensen en dieren die er het slachtiffer van worden.
Komen we weer terug bij de combinatie hond / eigenaar. Dit soort honden wordt veel te veel aangeschaft door een bepaald soort mens. Een mens zonder verstand, de grootste onbenullen die er rondlopen. Dat is gewoon schreeuwen om problemen. En daar zou iets aan gedaan moeten worden, al jaren. Maar helaas....
Phloxx schreef:
04-04-2021 07:54
Vergis je niet, dat daar ook ontzettend bij meespeelt welk type mensen zulke honden uitkiezen. De gemiddelde duitse staande eigenaar gaat op cursus en heeft verstand van het ras en zijn behoeften. De gemiddelde stafford eigenaar..
Precies!


Maar goed, los daarvan dat ik zelf niet gelikt wil worden, door niemand. Nou ja, van een paard kan ik het weer wel hebben. Bij paarden is gewoon niets vies. Ik zou ook niet willen dat mijn kind gelikt werd (ik heb overigens geen kind), maar ik zou echt niet bang zijn dat ze daar iets aan over zou houden. Dat is onzin.
En giardia hebben hier gelukkig maar heel weinig dieren. Dat is een serieuze darmparasiet die grondig aangepakt moet worden.
Alle reacties Link kopieren
Wat een paniek hier weer om de lik van een puppy.

Een beetje weerstand opbouwen voor kinderen is niet verkeerd, al is een baby natuurlijk wel erg jong.

Het is inmiddels al wetenschappelijk bewezen dat kinderen opgegroeid op een boerderij aanzienlijk minder allergieën hebben en minder vaak ziek zijn, dan andere kinderen.
Midnight-Blue schreef:
04-04-2021 09:50
Een cursus volgen zegt ook niet zoveel hoor, zulke honden zouden alleen bij mensen terecht mogen komen die weten wat ze aan hun lijn hebben en wat die hond nodig heeft, en er tijd in willen steken.
Ik bedoel dan ook een cursus waarin je dat allemaal leert. Alvorens je de pup/hond aanschaft. Eigenlijk zou iedereen die wat voor hond dan ook wil, dat moeten doen.
Lotus90 schreef:
05-04-2021 10:31
Ik bedoel dan ook een cursus waarin je dat allemaal leert. Alvorens je de pup/hond aanschaft. Eigenlijk zou iedereen die wat voor hond dan ook wil, dat moeten doen.
Cursus prima maar niet omdat er honden zijn die gevaarlijk zijn voor anderen, daar is wel iets meer nodig. Helaas zal dat wel nooit gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
In de Volkskrant van dit weekend een erg schokkend artikel over bijtincidenten met honden, waaronder een doodgebeten baby. Erg schokkend en tragisch. Helaas 150.000 bijtincidenten met honden per jaar in Nederland. Veelal door honden waarvan het baasje dacht dat er geen risico was op bijten.
Angie10 schreef:
05-04-2021 11:07
In de Volkskrant van dit weekend een erg schokkend artikel over bijtincidenten met honden, waaronder een doodgebeten baby. Erg schokkend en tragisch. Helaas 150.000 bijtincidenten met honden per jaar in Nederland. Veelal door honden waarvan het baasje dacht dat er geen risico was op bijten.
Het was dan ook weer bar en boos de afgelopen tijd. In Engeland is een 85 jarige oma in haar eigen tuin doodgebeten door de twee ontsnapte Pitbullachtige honden van de buren.
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig bij to een likincident. Qua hygiëne niet echt fris, maar meer ook niet. Dus daar hoeft to niet bezorgd over te zijn. Maar een waarschuwing voor onverwacht gedrag van honden is op zn plaats.
iones schreef:
04-04-2021 15:13
Niet bij iedere hond zijn er risico's. En dat hangt af van twee dingen:
- de hond, en die zijn niet allemaal onbetrouwbaar, net zo min als dat mensen dat zijn. (dat moet men mij steeds inhameren, dat niet alle mensen onbetrouwbaar zijn ;-) )
- niet alle hondeneigenaren zijn stomme schapen die niet opletten. Er zijn er ook bij die wél weten waar ze mee bezig zijn. Anders dan de mensen in de OP.

Gewoon opbokken met je hond (en die eigenaren) bij een baby.
Angie10 schreef:
05-04-2021 11:07
In de Volkskrant van dit weekend een erg schokkend artikel over bijtincidenten met honden, waaronder een doodgebeten baby. Erg schokkend en tragisch. Helaas 150.000 bijtincidenten met honden per jaar in Nederland. Veelal door honden waarvan het baasje dacht dat er geen risico was op bijten.
Precies anders hadden ze de hond beter in de gaten gehouden/weggehouden/vast gehad.
Alle reacties Link kopieren
Angie10 schreef:
05-04-2021 11:07
In de Volkskrant van dit weekend een erg schokkend artikel over bijtincidenten met honden, waaronder een doodgebeten baby. Erg schokkend en tragisch. Helaas 150.000 bijtincidenten met honden per jaar in Nederland. Veelal door honden waarvan het baasje dacht dat er geen risico was op bijten.
Maar dat laatste is dus het probleem. Er zijn te veel baasjes van honden die dat eigenlijk niet zouden moeten zijn. Daarnaast de eigenaren met een agressieve hond die doen alsof het aan de rest van de wereld ligt en het ontkennen.

Het is een dier, er is altijd een risico, zelfs met het best opgevoedde dier. Zeker met kinderen die onverwachte bewegingen maken. Dan moet je er gewoon continue bovenop zitten.

Ik heb een hartstikke lief dier, maar hij is groot en lomp, een kind gooit hij zo om, rennen is spelen. Echter is hij wel een magneet voor kinderen. Dus ik moet en zijn bui, en de kinderen inschatten of het ‘aaien’ kan. En soms kan dat gewoon niet, mijn hond, mijn risico dus mijn keuze.

Net als het jouw kind is, dus jouw keuze wie of wat er in de buurt komt. Daar mag jij je intuïtie in volgen, of iemand er blij van wordt of niet, of het gegrond is of niet. Jouw keuze, punt!

En je gaat vast nog meer dingen tegenkomen waarvan je achteraf gezien anders had willen handelen, al doende leert men.
miekemv schreef:
05-04-2021 10:59
Cursus prima maar niet omdat er honden zijn die gevaarlijk zijn voor anderen, daar is wel iets meer nodig. Helaas zal dat wel nooit gebeuren.
Voor de zoveelste keer: jouw labrador/border collie/jack russel/welk fantastisch zogenaamd ongevaarlijk ras je ook hebt kan óók gevaarlijk zijn voor baby’s & kinderen -en volwassenen-.
Lotus90 schreef:
05-04-2021 12:19
Voor de zoveelste keer: jouw labrador/border collie/jack russel/welk fantastisch zogenaamd ongevaarlijk ras je ook hebt kan óók gevaarlijk zijn voor baby’s & kinderen -en volwassenen-.
Voor de zoveelste keer is het helaas zo dat vechthonden ernstiger verwondingen toebrengen en bovenaan de lijst staan. Je dat te realiseren kan een hoop leed besparen.
miekemv schreef:
04-04-2021 14:56
De top tien moet lukken.
Dan gaan mensen gewoon voor nummer 11, de staffordshire bullterrier of voor een Anatolische herder of iets dergelijks.
miekemv schreef:
05-04-2021 14:10
Voor de zoveelste keer is het helaas zo dat vechthonden ernstiger verwondingen toebrengen en bovenaan de lijst staan. Je dat te realiseren kan een hoop leed besparen.
Ik heb wel het idee dat veel mensen denken dat alleen staffords e.d gevaarlijk zijn, dat is niet zo, in principe is elke niet goed opgevoede hond potentieel onbetrouwbaar en gevaarlijk.
En de mensen die de hond nauwelijks opvoeden hebben lang niet altijd een hoog risico hond hoor.
Alle reacties Link kopieren
Stop met je schuldig voelen.
Als dit de grootste fout is die als moeder maakt, mag je je handen dicht knijpen.
Er gaan vast nog veel meer dingen gebeuren waarvan je achteraf denkt, hoe heb ik zo stom kunnen zijn. En de meeste van die dingen hebben helemaal geen gevolgen.

Hoe denk je dat het gaat in gezinnen waar een hond onderdeel is van het gezin. Die kindjes zullen ook wel eens een lik krijgen en ik heb echt nog nooit gehoord dat ze er iets aan hebben overgehouden.
Wat bijzonder dat iemand een hond meeneemt op kraamvisite.

Stop inderdaadmet je schuldig voelen, er is gelukkig niks gebeurd. Hij heeft je baby in het gezicht gelikt, nou is dat hartstikke vies, maar baby's kunnen wel iets hebben.

Maar.
Een hondentong schoner dan die van een mens? Ammehoela. Een hond eet zijn braaksel op en eet vogelpoep.
Het is inderdaad onhygiënisch, maar wees blij dat er niks gebeurd is. Ik vertrouw honden niet bij kleine kinderen en baby's.

Alles gaat verder goed schrijf je. Gelukkig maar, wees blij dat het hierbij gebleven is en misschien is het een goede leer voor de volgende keer.
miekemv schreef:
05-04-2021 14:10
Voor de zoveelste keer is het helaas zo dat vechthonden ernstiger verwondingen toebrengen en bovenaan de lijst staan. Je dat te realiseren kan een hoop leed besparen.
Of je houd alle honden gewoon weg bij baby's hoef je dat onderscheid niet in te gaan schatten.

Nog veel makkelijker. Voor de zoveelste keer.
Luci_Mster2 schreef:
05-04-2021 15:34
Of je houd alle honden gewoon weg bij baby's hoef je dat onderscheid niet in te gaan schatten.

Nog veel makkelijker. Voor de zoveelste keer.
:mrgreen:
Midnight-Blue schreef:
05-04-2021 14:44
Dan gaan mensen gewoon voor nummer 11, de staffordshire bullterrier of voor een Anatolische herder of iets dergelijks.
Die staan bij de top 10.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
05-04-2021 11:43
Gewoon opbokken met je hond (en die eigenaren) bij een baby.
Yep, zoals ouders met babies hier moeten opbokken.

Gezellig. Maar ja, dat is kennelijk de norm. Lekker iedereen op laten bokken.
Midnight-Blue schreef:
05-04-2021 14:49
Ik heb wel het idee dat veel mensen denken dat alleen staffords e.d gevaarlijk zijn, dat is niet zo, in principe is elke niet goed opgevoede hond potentieel onbetrouwbaar en gevaarlijk.
En de mensen die de hond nauwelijks opvoeden hebben lang niet altijd een hoog risico hond hoor.
Tsja, wat is slecht of goed opgevoed? Ik denk niet dat de opvoeding van de hond bepalend is om een situatie veilig of juist gevaarlijk te maken. Ik denk dat het hem puur zit in de inzicht van de mensen om hem heen, met name de eigenaars. De inzicht van die mensen in hun eigen hond, dat ze zíen hoe de hond zich voelt in een situatie. Babies en peuters zijn ongeleide projectielen, begrijpen niets van de wereld, moeten begeleid worden. En dat geldt ook voor honden. Helaas laten veel mensen dat na, door gebrek aan inzicht.
Midnight-Blue schreef:
05-04-2021 14:49
Ik heb wel het idee dat veel mensen denken dat alleen staffords e.d gevaarlijk zijn, dat is niet zo, in principe is elke niet goed opgevoede hond potentieel onbetrouwbaar en gevaarlijk.
En de mensen die de hond nauwelijks opvoeden hebben lang niet altijd een hoog risico hond hoor.

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/mee ... ottweiler/
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk zijn alle honden potentieel gevaarlijk, zelfs de goed opgevoede. Het blijven dieren en geen machines. Maar de hoogrisicohonden zijn gevaarlijker, omdat ze andere instincten hebben, en zoals de deskundige in het volkskrantartikel zegt, 'schudden en scheuren' als ze iemand te pakken hebben en daarmee ernstiger verwondingen veroorzaken. De deskundige pleit dan ook voor een verbod op dit soort honden in Nederland, omdat ons land simpelweg te klein en te vol is voor deze honden. Er zijn gewoon te veel prikkels.
iones schreef:
05-04-2021 15:54
Yep, zoals ouders met babies hier moeten opbokken.

Gezellig. Maar ja, dat is kennelijk de norm. Lekker iedereen op laten bokken.


Tsja, wat is slecht of goed opgevoed? Ik denk niet dat de opvoeding van de hond bepalend is om een situatie veilig of juist gevaarlijk te maken. Ik denk dat het hem puur zit in de inzicht van de mensen om hem heen, met name de eigenaars. De inzicht van die mensen in hun eigen hond, dat ze zíen hoe de hond zich voelt in een situatie. Babies en peuters zijn ongeleide projectielen, begrijpen niets van de wereld, moeten begeleid worden. En dat geldt ook voor honden. Helaas laten veel mensen dat na, door gebrek aan inzicht.
Een hond is een hond en dat blijft het. Een hond is onbetrouwbaar, zelfs de allerliefste goedzakken van honden nog.
Hoe vaak hoor je niet dat eigenaren zeggen dat hun hond nooit iets doet en dat het toch een kind gegrepen heeft?

Je kunt een hond niet vertrouwen. En dat kun je hem niet aanrekenen, dat is zijn natuur, daar is het een dier voor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven