Help! koffer inpakken voor een jaar buitenland tips?

06-04-2021 11:53 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vertrek over een paar maandjes voor (minstens) een jaar naar het buitenland. Nu krijg ik al stress bij het idee dat ik mijn koffer moet pakken voor een jaar.. Het liefst neem ik mijn hele kledingkast mee, maar om met 3+ koffers te vliegen is ook overdreven dus houd ik het liever bij 1 grote koffer. Heeft iemand hier ervaring mee en tips voor mij? Ik ga naar een mediterraans klimaat dus gelukkig hoef ik geen dikke truien/jassen te pakken. Tips voor een goede, ruime koffer zijn ook welkom!
Alle reacties Link kopieren
Het is voor een jaar, je kan daar van alles bij kopen. Gewoon onderbroeken, sokken, wat setjes kleding en zorgen dat je dingen als opladers, evt. omwisselstekkers, laptop etc. bij je hebt. Ik heb zelf 1.5 jaar in het buitenland gewoond en kocht daar wat ik nodig had. Niet te moeilijk doen. je hebt daar toch een wasmachine?
Alle reacties Link kopieren
Er zijn winkels in de plaats waar je gaat wonen.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Hoe duur/ingewikkeld is het om daar kleding te kopen? In een jaar koop je in Nederland ook kleding, toch? Ik zou dus pakken voor 2/3 weken en vooral je favoriete kleding (passend bij het klimaat) meenemen. Daarnaast een paar "uitzonderingsstukken" zoals feestkleding, een dikke trui/jas, sport/zwemkleding of speciaal schoeisel.

Leg voor overige spullen vanaf nu een blocnote op een vast plaats, waar je items op schrijft die je graag/veel gebruikt. Houdt dit een paar weken bij en schrap/evalueer als de lijst te lang wordt: wat heb je echt nodig?

Daar waar je terecht komt, is dat gemeubileerd en van alle huishoudelijke zaken voorzien? Of moet je nog iets inrichten/aanschaffen?

Moet je nog een huis opruimen? Of kun je alles laten staan in jouw afwezigheid?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een aantal keer voor langere tijd in het buitenland gewoond. Zelf neem ik eigenlijk niet meer mee dan voor een 2weekse vakantie. Enigste extra: ik vond wat foto's fijn om mee te nemen, maar die kunnen tegenwoordig ook digitaal.
every journey starts with a single step
Gewoon wat kleding, schoenen en jassen. De rest kun je daar kopen, mocht je wat vergeten zijn. Er zit in elk land wel een Ikea of iets vergelijkbaars waar je handdoeken e.d. kan kopen.

Ik ben meerdere keren voor 1-2 jaar naar het buitenland vertrokken met alleen een backpack met de basis dingen en toen ik emigreerde was dat met 2 koffers.
anoniem_327839 wijzigde dit bericht op 06-04-2021 12:05
56.98% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Lekker vooruitzicht! Aangenomen dat je om een leuke reden gaat, natuurlijk :)

Je zou ook kunnen kijken of je nog wat dingen als pakket kunt opsturen. Kosten kunnen best meevallen en je hoeft er niet zelf mee te slepen.

Qua kleding zou ik het beperkt houden en de ruimte die je hebt vooral gebruiken voor de dingen die je daar niet zo even aan kan schaffen of waarvan dat duur is. Ik zou bijvoorbeeld liever een extra paar schoenen meenemen dan heel veel kleding.

Waar verblijf je? Zoek uit wat daar aanwezig is qua handdoeken, keuken/badkamerspullen, zodat je dat niet onnodig meeneemt, maar vooral ook niet zonder zit als het er niet is.
En neem zeker toch ook wat warmere kleding mee, het is toch soms echt wel fris.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 2x een jaar rondgereisd dus als je wil kan ik mijn website met inpaklijst delen met je.
Graag via persoonlijk bericht omdat ik niet alles hier openbaar wil maken.
Hoe ver is dit buitenland?

Je kunt ook je kleding in pakketjes klaarzetten bij bijvoorbeeld je ouders. Dat ze wat meenemen als ze je komen bezoeken. Of af en toe een pakket opsturen.

Ik zou wel twee koffers meenemen. Maar kleding voor twee weken lijkt me voldoende. Schoenen, beha's, dingen die je misschien elders lastig of voor veel geld moet aanschaffen, dat is wel de moeite om mee te nemen. Als je een grote maat hebt, zijn genoeg broeken ook wel een must (ooit een dag door Ecuador gezworven op zoek naar een broek maat 44.....was best lastig, vooral om een te vinden die leuk genoeg was).

Ik was ooit acht maanden op reis en had kleding voor een week bij me. Toen m'n ouders kwamen, hebben die nog wat andere kleding meegenomen en weer wat mee naar huis genomen. En ik kocht dus onderweg hier en daar wat.
Alle reacties Link kopieren
Ga je daar doen? Alleen wonen? Werken? Stage? Vrijwilligerswerk?
En waar ga je heen?
Ik heb zelf een jaar in het Caribisch gebied gewoond en gewerkt. Overdag minimaal 30 graden, op het werk airco, geen eigen wasmachine (dus naar de wasserette), beddengoed/handdoeken hoefde ik niet te wassen, aanbod qua kleding op het eiland zelf was minimaal, drogisterijartikelen waren wel voldoende aanwezig. Ik had bijna 27 kilo mee (grote koffer en sporttas), maar een deel daarvan halverwege weer mee teruggegeven aan familie (oa kleding die toch te warm was ed). Ik had wel extra handdoeken mee.

Wat mee te nemen:
- Kleding die makkelijk met elkaar te combineren is. Dus een shirt/top die maar bij één ding past, laat die maar thuis.
- Wel: tops zonder mouwen, dunne lange broek voor 's avonds, fijn zittende dunne spijkerbroek, goede neutrale (sport)bh's die in de gewone was kunnen.
- Geen kleding die naar de stomerij moet.
- Ik had alleen maar gekleurde kleding die bij elkaar in dezelfde was kon. Als je naar een wasserette gaat/moet, heb je echt geen zin om allemaal aparte/speciale wasjes te draaien. Als zo'n machine dat uberhaupt al kan.
- Schoenen: paar sportschoenen/sneakers, paar sandaaltjes, paar slippers, paar nette schoenen.
- Ik had 2 van die microvezel handdoeken mee (Decathlon), ideaal voor als ik ging zwemmen of als reserve, maar nemen weinig ruimte in.
- Zwemkleding + zwembrilletje (weet niet of je veel kunt zwemmen).
- Ereader.
- Gebruik je medicijnen? Ga na of je deze lokaal ook kunt krijgen.
- Een fleecevest voor als het wel fris is.

Dingen die ik niet mee zou nemen:
- Grote flessen shampoo/douchegel ed. Deze kun je vaak ook gewoon lokaal kopen.
- Dikke badhanddoeken.
- Gewone leesboeken.
- Kleding van dikke stof.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Het ligt er ook wel een beetje aan wat je gaat doen. Ga je in de jungle bijzondere kikkers bestuderen, of ga je werken op een kantoor waar je er representatief uit moet zien?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Dankjulliewel voor jullie reacties en tips tot nu toe! Fijn dat ik even wakker word geschud want ik ga naar Californië en daar zijn uiteraard voldoende winkels waar ik eventueel leuke kleding kan scoren dus daar moet ik inderdaad niet al te moeilijk over doen :-P) Verder ga ik daar wonen in een huis dat al is ingericht dus daar hoef ik mij verder geen zorgen over te maken. Toch wel spannend om je leven voor een jaar in een koffer te pakken
Alle reacties Link kopieren
CurlyDo schreef:
06-04-2021 12:19
Dankjulliewel voor jullie reacties en tips tot nu toe! Fijn dat ik even wakker word geschud want ik ga naar Californië en daar zijn uiteraard voldoende winkels waar ik eventueel leuke kleding kan scoren dus daar moet ik inderdaad niet al te moeilijk over doen :-P) Verder ga ik daar wonen in een huis dat al is ingericht dus daar hoef ik mij verder geen zorgen over te maken. Toch wel spannend om je leven voor een jaar in een koffer te pakken
Wat je vergeten bent, kun je kopen of desnoods na laten sturen.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Auran schreef:
06-04-2021 12:03
Qua kleding zou ik het beperkt houden en de ruimte die je hebt vooral gebruiken voor de dingen die je daar niet zo even aan kan schaffen of waarvan dat duur is. Ik zou bijvoorbeeld liever een extra paar schoenen meenemen dan heel veel kleding.

Waar verblijf je? Zoek uit wat daar aanwezig is qua handdoeken, keuken/badkamerspullen, zodat je dat niet onnodig meeneemt, maar vooral ook niet zonder zit als het er niet is.

Of koop daar. Meer dan twee van alle bad- en keukentextiel (1 voor gebruik, 1 in de was) heb je eigenlijk niet nodig dus zoveel kost het niet.

Of doe zoals ik: omdat ik mijn spullen na een jaar echt niet meer meekreeg in het vliegtuig zonder enorme kosten ben ik teruggereisd met de bus.
Vanuit Californië is de bus natuurlijk geen optie :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
Californië kun je echt kopen wat je wil en als het een keer goedkoper moet ga je naar Walmart of Target bijvoorbeeld. Ik zou gewoon wat basis kledingstukken meenemen en daar wat bijkopen.
Alle reacties Link kopieren
CurlyDo schreef:
06-04-2021 12:19
Dankjulliewel voor jullie reacties en tips tot nu toe! Fijn dat ik even wakker word geschud want ik ga naar Californië en daar zijn uiteraard voldoende winkels waar ik eventueel leuke kleding kan scoren dus daar moet ik inderdaad niet al te moeilijk over doen :-P) Verder ga ik daar wonen in een huis dat al is ingericht dus daar hoef ik mij verder geen zorgen over te maken. Toch wel spannend om je leven voor een jaar in een koffer te pakken

Ik zou eigenlijk bewust weinig meenemen. Je koop daar toch e.e.a. en dat moet straks ook allemaal weer terug.
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk: ik zou dus zelf eerder die zak drop in de koffer gooien dan net een extra tshirtje.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook ooit voor langere periode in het buitenland gewoond. Ik ben met 1 koffer en een rugzak voor handbagage erheen gereisd. Ik had 20 kg mee. Neem niet te veel mee. Toen daar de winter voorbij was, hebben vrienden van mij mjjn winterjas en dikke kleding mee terug genomen.
Ik had een aantal basisitems mee, zodat ik met weinig kleding veel combinaties kon maken. En ik vond daar ook leuke winkels, dus heb leuke nieuwe kleding gekocht. Waar ik woonde zijn de mensen erg klein. Ik ben zelf 1.80 m, dus moest wel lange broeken en truien/shirts met lange mouwen meenemen omdat ik die daar echt niet kon kopen. Maar toen het daar warm werd, kon ik prima rokjes en tshirtjes ter plekke kopen.
Her is ook leuk om ter plekke leuke kleding of andere dingen te kopen. Dan heb je een leuke herinnering aan je tijd daar.
Pergamon schreef:
06-04-2021 12:41
Eigenlijk: ik zou dus zelf eerder die zak drop in de koffer gooien dan net een extra tshirtje.
Ik ook. Ik ga nu bewust met een lege koffer en kleding in handbagage naar Nederland zodat ik die vol kan gooien met drop enz als ik terug reis. ;-D
Alle reacties Link kopieren
In de VS kun je fantastisch outlet shoppen dus ik zou vooral mijn favoriete kleding/schoenen meenemen, laptop, opladers, e-reader, etc.
Alle reacties Link kopieren
CurlyDo schreef:
06-04-2021 12:19
Dankjulliewel voor jullie reacties en tips tot nu toe! Fijn dat ik even wakker word geschud want ik ga naar Californië en daar zijn uiteraard voldoende winkels waar ik eventueel leuke kleding kan scoren dus daar moet ik inderdaad niet al te moeilijk over doen :-P) Verder ga ik daar wonen in een huis dat al is ingericht dus daar hoef ik mij verder geen zorgen over te maken. Toch wel spannend om je leven voor een jaar in een koffer te pakken
Ohhhh... wat leuk!! :cheer2:
Dat scheelt wel, want daar kun je over het algemeen alles gewoon kopen zowel offline als online.
Dan wat je zou doen als je er 2-3 weken zou gaan leven. En een reisstekker, zodat je je spullen wel gewoon op kunt laden. Ze hebben daar andere stopcontacten én 110V. Ik had voor mijn laptop daar een snoer met lokale stekker gekocht, dan was makkelijker. Want de oplader van mijn laptop bestond uit twee delen. Het stuk van de laptop naar het blok en een aparte stekker voor naar het stopcontact. Die laatste kun je vast via Amazon ed krijgen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Neem zo min mogelijk mee, dan heb je ruimte om spullen mee terug te nemen naar NL.

Neem vooral je favoriete ondergoed mee en een paar kledingstukken. De rest koop je daar wel, want de meeste mensen willen er toch niet te Europees uit zien. En binnen no-time loop je er ook bij als iemand uit Calefornie
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
06-04-2021 13:18


Neem vooral je favoriete ondergoed mee en een paar kledingstukken. De rest koop je daar wel, want de meeste mensen willen er toch niet te Europees uit zien. En binnen no-time loop je er ook bij als iemand uit Calefornie
Dit triggert me wel hoor. :) Wat is kenmerkend aan de Europese look en waarom zou je er niet Europees uit willen zien?
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven