De grens ligt ver van Hilversum

07-04-2021 10:35 167 berichten
Voor veel mensen in de Nederlandse media is de grens (met België of Duitsland) ver weg van huis. Dat viel me afgelopen week op toen Humberto de sluiting van de grens met Duitsland (ook voor klein grensverkeer, dus boodschappen, familiebezoek en tanken) met zijn tafel vol gasten besprak door de volgende vraag te stellen: "Zouden jullie om te tanken de grens overgaan?" En daar lachte iedereen hartelijk om. Melanie Schultz van Haegen, nota bene ooit minister van infrastructuur, wist nog op te merken dat tanken in een dorp goedkoper was dan tanken aan de snelweg. Iedereen vond het een hilarisch idee, de grens over rijden voor benzine.

En het is natuurlijk ook ver, van Hilversum naar Duitsland. Maar het verbaast me telkens hoe zoveel mensen in Nederland denken dat de grens zo ver weg is. Het nieuwsfeit dat Duitsland zijn grenzen gesloten houdt (met vrij grootschalige controles en boetes, heb ik gelezen) is geen nieuwsfeit, terwijl het ingrijpt in de grensstreken van Nederland, die echt gewend zijn aan regelmatige grensovergang.

Wat wil ik met dit topi: ik ben benieuwd. Is de grens echt zo ver weg? Denken mensen dat de grens overrijden heel spannend is?
Poekie28 schreef:
07-04-2021 11:02
Humberto wordt in Amsterdam opgenomen, nog verder weg van de grens.

Maar als je in de randstad woont, ga je toch niet naar Duitsland om te tanken? Zo gek is dat toch niet? Woon je vlakbij de grens kan het nog wel de moeite zijn.
Maar hij maakt toch niet zijn tv programma alleen voor randstedelingen?
Voor die elitaire randstadbubbel is de grens natuurlijk ver. Maar een groot deel van de Nederlanders woont aan de Belgische en/of Duitse grens natuurlijk. Ik tank ook altijd in Belgie. Scheelt toch minimaal 20 cent per liter, als 't niet meer is.
PoezzinBoots schreef:
07-04-2021 11:45
Maar hij maakt toch niet zijn tv programma alleen voor randstedelingen?
Ik heb 't idee dat het merendeel van de programma's voor en door randstedelingen wordt gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
07-04-2021 11:45
Voor die elitaire randstadbubbel is de grens natuurlijk ver. Maar een groot deel van de Nederlanders woont aan de Belgische en/of Duitse grens natuurlijk. Ik tank ook altijd in Belgie. Scheelt toch minimaal 20 cent per liter, als 't niet meer is.
Ach schei toch uit met dat irritant hokjesgelul. Ik woon in de randstad en vind de grens helemaal niet ver. Niks in Nederland trouwens.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Ik vind België vlakbij, want 7 minuten rijden. Ik vind Duitsland ver(der). Maar dat vind ik ook van Groningen.
Ik rij makkelijk even naar de bakker in België. Maar ja, dat is dan ook net zover als naar de dichtstbijzijnde plaats van enige omvang hier. Het tanken is overigens niet meer zo interessant als een paar jaar geleden.
lisbeth schreef:
07-04-2021 11:39
ik woon in zuid limburg, hemeldbreed denk ik 1 km van de belgische grens. een half uur rijden van de duitse grens. met name belgie in was wel effe een discussiepunt. het is best lastig vermijden. als ik met de hond ga wandelen kom ik er al. Duitsland komen we niet regulier maar normaal wel een paar keer per jaar. en ik ken zat mensen die inderdaad iedere week aan tanken of naar de DM. het hoort bij de dagelijkse routine. voor mijn Duitse collega's is het ook gedoe. Die moeten nu steeds testen.
Voor Belgie is de verklaring op eer voldoende als je grensbewoner bent. Dan mag je gewoon daar tanken en naar de bakker etc.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
07-04-2021 11:45
Ik heb 't idee dat het merendeel van de programma's voor en door randstedelingen wordt gemaakt.
Gelukkig hebben we regionale media
Als je een de grens woont, heb je een andere nieuwsbehoefte, als de grens dichtgaat. Dan als je er toch niet in de buurt komt.
Alle reacties Link kopieren
cuculuscanorus schreef:
07-04-2021 11:42
Mwah, mijn wereld is wel iets groter hoor. Ik was alleen verbaasd over het verschil in perspectief en het gebrek aan inlevingsvermogen.
Het is niet gek dat juist de rafelranden van Nederland langzaam verworden tot geïsoleerde PVV-regio's, mensen voelen zich namelijk enorm genegeerd. We zijn samen Nederland, zou ik zeggen.
Het is interessant om het mechanisme "ze houden ook helemaal geen rekening met ons" ook in mezelf te ontdekken, absoluut, maar ik vraag me af of het zo'n onterecht mechanisme is (en niet alleen omdat ik het graag met mezelf eens ben).
Ik begrijp jouw reactie wel. Maar heel onaardig, ik denk wel vaker bij dit soort programma's... pffft... een beetje verder door denken mag wel hoor. Ik kijk ze dus ook maar zelden.
Veel mensen kijken niet verder dan hun eigen bubbel, want met de rest heb je niets te schaften. Dus who cares? Maar bij een tv-programma verwacht ik (onterecht vaak) wel meer nuance.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
cuculuscanorus schreef:
07-04-2021 10:56
Ja, toen ik het typte vond ik het ook een beetje een wiebelige OP. Ik wil ook niet te ver gaan met mijn "in het Westen zijn ze niet in ons geïnteresseerd"-sentiment, maar toch wel een beetje.

Ik had bij die mensen bij Humberto het idee dat een grens overrijden zoiets was als de grens met de DDR overrijden, ofzo. Er zijn hier zoveel plekken waar je alleen aan het plotselinge verslechterde wegdek kunt zien dat je in Duitsland bent.

En eerlijk, ik heb er ook gewoon een beetje last van wanneer de grens dicht is. Niet eens zozeer om benzine en diepvriestaart, maar vooral omdat mijn ruimte nu aan een kant afgesloten is.
Ik snap je heel erg goed, en ik woon zelf in de Randstad. Wel in een dorp in het Groene Hart, maar ik voel me veel meer verbonden met bewoners in dorpen in de Achterhoek dan met Randstedelingen. Ik ben er echt oneindig trots op dat ik kaas haal op de boerderij aan het einde van de straat, dat mijn buurman zijn tractor langs de doorgaande weg met een bord met 'Omtzigt for president' erop parkeert en dat hier een dorpsmentaliteit heerst van ons kent ons en een uitgebreid vrijwilligersnetwerk dat zorgt voor de sportterreinen. Als ik onze polder binnenrijdt voel ik me thuis.
Ik begrijp dat jij je afgesneden voelt van de helft van je leven omdat je Duitsland niet meer in kan komen. En dat Umberto en zijn tafelgasten daar lacherig over deden, vind ik stom.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Ik snap dat 'elitaire randstadbubbel' ook niet. Als wij vanaf hier naar Duitsland rijden om te tanken dan levert dat totaal geen voordeel op. Als je in de buurt van de grens woont heb je dat voordeel wel. Dat je dan over de grens gaat tanken is dus niet omdat je zo ontzettend níét elitair bent, maar omdat het daadwerkelijk een voordeel oplevert, wat het dus niet doet als je een tank vol brandstof kwijt bent om iets goedkoper te tanken.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
07-04-2021 11:50
Ik snap dat 'elitaire randstadbubbel' ook niet. Als wij vanaf hier naar Duitsland rijden om te tanken dan levert dat totaal geen voordeel op. Als je in de buurt van de grens woont heb je dat voordeel wel. Dat je dan over de grens gaat tanken is dus niet omdat je zo ontzettend níét elitair bent, maar omdat het daadwerkelijk een voordeel oplevert, wat het dus niet doet als je een tank vol brandstof kwijt bent om iets goedkoper te tanken.
Daar gaat het TO niet om.
Alle reacties Link kopieren
https://www.destentor.nl/regio/prijzeno ... a97e3adfb/

Mazzelaars!
Alle reacties Link kopieren
cuculuscanorus schreef:
07-04-2021 11:42
Mwah, mijn wereld is wel iets groter hoor. Ik was alleen verbaasd over het verschil in perspectief en het gebrek aan inlevingsvermogen.
Het is niet gek dat juist de rafelranden van Nederland langzaam verworden tot geïsoleerde PVV-regio's, mensen voelen zich namelijk enorm genegeerd. We zijn samen Nederland, zou ik zeggen.
Het is interessant om het mechanisme "ze houden ook helemaal geen rekening met ons" ook in mezelf te ontdekken, absoluut, maar ik vraag me af of het zo'n onterecht mechanisme is (en niet alleen omdat ik het graag met mezelf eens ben).
Ik begrijp nu dat je er juist op uit bent om het gevoel van achtergesteld worden bevestigd te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
ik vind het als Randstad bewoner altijd leuk om in mijn vrije tijd de grens over te steken.
een favoriete NS wandeltocht waarbij je in DLD kan overnachten, of vanuit mijn favo vakantiebestemming Z Limburg 'even' de grens over (en dat je dat ook gelijk aan de huizen kan zien dat je niet meer in NL bent)
En nu?
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
07-04-2021 11:50
En dat Umberto en zijn tafelgasten daar lacherig over deden, vind ik stom.
Humberto en zijn gasten deden niet lacherig over de gevolgen van de grensafsluiting voor TO. Ze deden lacherig over de vraag of Randstedelingen naar Duitsland gaan om daar goedkoop te tanken.
Eurus schreef:
07-04-2021 11:46
Ach schei toch uit met dat irritant hokjesgelul. Ik woon in de randstad en vind de grens helemaal niet ver. Niks in Nederland trouwens.
Ik ook niet, maar het is voor mij niet rendabel om er te gaan tanken, net als in België niet.
Als iets buiten je belevingswereld valt, is het lastig om je er in in te leven. Heeft niets met elitair zijn te maken.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
07-04-2021 11:45
Voor die elitaire randstadbubbel is de grens natuurlijk ver. Maar een groot deel van de Nederlanders woont aan de Belgische en/of Duitse grens natuurlijk. Ik tank ook altijd in Belgie. Scheelt toch minimaal 20 cent per liter, als 't niet meer is.
Voor hoeveel mensen is dit relevant? "Een groot deel van de Nederlanders" zegt niet zoveel. Praktisch gezien moet een tankstation niet verder dan een kwartier van je huis zijn wil je dat gaan lijkt me. Er zullen niet veel mensen zijn die een uur op en neer gaan rijden om een paar euro te besparen. En er zijn maar weinig steden die zo dicht bij de grens liggen.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
07-04-2021 11:50
Ik snap dat 'elitaire randstadbubbel' ook niet.
Calimerocomplex denk ik....

Maar het is inderdaad raar om er zo over te praten. De meeste armoede zit in de grote steden, dus in de Randstad. Je zal er maar jaloers op zijn....
Nummer*Zoveel schreef:
07-04-2021 11:57
Ik begrijp nu dat je er juist op uit bent om het gevoel van achtergesteld worden bevestigd te krijgen.
Niet bewust.
Maar ik vind het wel interessant, inderdaad.
ca726647543 schreef:
07-04-2021 12:06
Voor hoeveel mensen is dit relevant? "Een groot deel van de Nederlanders" zegt niet zoveel. Praktisch gezien moet een tankstation niet verder dan een kwartier van je huis zijn wil je dat gaan lijkt me. Er zullen niet veel mensen zijn die een uur op en neer gaan rijden om een paar euro te besparen. En er zijn maar weinig steden die zo dicht bij de grens liggen.
Nederland grenst in het oosten aan Duitsland (577 km), in het zuiden aan België (450 km) Dat zijn behoorlijk veel dorpen waarbij het buurland in hun dagelijkse leven verweven zit.
Nummer*Zoveel schreef:
07-04-2021 11:36
Ja, maar kennelijk is jouw wereld dus niet groter dan het grensgebied, en begrijp je niet dat er legio mensen in Nederland zijn die helemaal niks in het grensgebied te zoeken hebben, op af en toe eens een gezellig uitje na. Ik snap best dat het heel vervelend voor jou is, maar jij snapt kennelijk niet dat het vele anderen echt helemaal niet raakt.
Volgens mij hoeft ze dat ook niet te snappen. Zij maakt ook geen televisieprogramma's.
Van (nationale) televisieprogramma's mag je verwachten dat die een iets bredere blik bieden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf ervaren dat Duitsland ook heel erg als ver weg voelt vanaf het westen van het land. Toen ik nog in de randstad woonde, kon ik me niets voorstellen bij 'even tanken in Duitsland' of 'verjaardagsinkopen doen bij de getrankehalle'. Inmiddels woon ik op 10 min van de grens en is het doodnormaal.

Voor veel randstedelingen in mijn familie, vrienden- en kennissenkring past Duitsland naast de deur voor Nederlanders niet in hun hoofd.
essentialbliss wijzigde dit bericht op 07-04-2021 12:42
Reden: Op verzoek
6.24% gewijzigd
I choose happy!
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
07-04-2021 12:10
Nederland grenst in het oosten aan Duitsland (577 km), in het zuiden aan België (450 km) Dat zijn behoorlijk veel dorpen waarbij het buurland in hun dagelijkse leven verweven zit.
Behalve Den Bosch zijn de grootste Brabantse steden ook dichtbij de Belgische grens. Heel Limburg ligt aan een of twee grenzen, Arnhem, Nijmegen, etc.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
07-04-2021 12:10
Nederland grenst in het oosten aan Duitsland (577 km), in het zuiden aan België (450 km) Dat zijn behoorlijk veel dorpen waarbij het buurland in hun dagelijkse leven verweven zit.
en jij vergeet ook Engeland maar even
omdat dat voor jou zo ver weg lijkt
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
07-04-2021 11:45
Voor die elitaire randstadbubbel is de grens natuurlijk ver. Maar een groot deel van de Nederlanders woont aan de Belgische en/of Duitse grens natuurlijk. Ik tank ook altijd in Belgie. Scheelt toch minimaal 20 cent per liter, als 't niet meer is.
Heeft niets met elitair te maken, maar met gebrek aan ervaring en inlevingsvermogen. Net zoals dat jij een klein dorp het fijnste wonen vindt en het geen probleem vindt om vaak de auto te moeten pakken en je niet kunt voorstellen dat anderen dat als vervelend zouden kunnen ervaren. We (ik zelf ook)hebben allemaal onze blinde vlekken.
I choose happy!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven