De grens ligt ver van Hilversum

07-04-2021 10:35 167 berichten
Voor veel mensen in de Nederlandse media is de grens (met België of Duitsland) ver weg van huis. Dat viel me afgelopen week op toen Humberto de sluiting van de grens met Duitsland (ook voor klein grensverkeer, dus boodschappen, familiebezoek en tanken) met zijn tafel vol gasten besprak door de volgende vraag te stellen: "Zouden jullie om te tanken de grens overgaan?" En daar lachte iedereen hartelijk om. Melanie Schultz van Haegen, nota bene ooit minister van infrastructuur, wist nog op te merken dat tanken in een dorp goedkoper was dan tanken aan de snelweg. Iedereen vond het een hilarisch idee, de grens over rijden voor benzine.

En het is natuurlijk ook ver, van Hilversum naar Duitsland. Maar het verbaast me telkens hoe zoveel mensen in Nederland denken dat de grens zo ver weg is. Het nieuwsfeit dat Duitsland zijn grenzen gesloten houdt (met vrij grootschalige controles en boetes, heb ik gelezen) is geen nieuwsfeit, terwijl het ingrijpt in de grensstreken van Nederland, die echt gewend zijn aan regelmatige grensovergang.

Wat wil ik met dit topi: ik ben benieuwd. Is de grens echt zo ver weg? Denken mensen dat de grens overrijden heel spannend is?
petra123456 schreef:
07-04-2021 13:19
Mijn broer doet ook vaak anderhalf uur over zo'n reis. Daarvan staat ie 70 minuten in de file.

En bij hem in de straat is plek voor 25 auto's. Met 170 huisnummers. Als we daar op bezoek gaan zetten we de auto op een carpoolplek en doen de laatste kilometers per bus.

En dat is dus mijn referentiekader omtrent de randstad.. dat je je auto voor 8 euro per uur ergens tussen de 3 en 10 kilometer van je huis af kwijt moet zien te raken.

Mijn schoonzus heeft geeneens een rijbewijs. Want waar heb je dat nou voor nodig? Ja met ov dat elke 10 minuten op 300 meter van je huis gaat.. als zij elke keer ene kwartier moet fietsen naar een bushalte waar eens per uur een bus langskomt.. en en dan een uur onderweg bent naar een treinstation, dan had ze vast een rijbewijs gehad.
De situatie die jij beschrijft geldt natuurlijk maar op een paar plekken. De randstad is echt groter dan Amsterdam centrum. In mijn woonplaats, hartje randstad, kan ik gewoon gratis parkeren voor mijn deur. En ook in het centrum. Sterker nog, ik heb twee parkeerplekken op eigen grond, die ik niet hoef te gebruiken want altijd plek zat. Ik heb ook een enorm natuurgebied om de hoek. Kan ik lopend naartoe. En ja, ook prima geregeld openbaar vervoer. Toch heb ik al 100 jaar mijn rijbewijs.
Alle reacties Link kopieren
cuculuscanorus schreef:
07-04-2021 13:07
Ja, dus als je je kind vanuit Duitsland naar Nederland brengt om naar school te gaan, wat moet je dan doen?
dan laat je je 2x per week testen en neemt het testresultaat iedere keer meer. je mag je direct na inreis testen laten.
in duitsland zijn inmiddels heel veel sneltestlocaties, daar kan je ook als grensganger terecht.
*
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 22-06-2021 10:51
0.00% gewijzigd
petra123456 schreef:
07-04-2021 13:23
Jep maar aan de grens nog meer dan elders.
Anders, maar zeker niet meer.
*
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 22-06-2021 10:51
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in limburg en ja dan zijn de belgische en duitse grens al gauw niet ver weg. Ik woonde voorheen aan de belgische grens en nu aan de duitse grens. Alsof ik van de ene kant naar de andere kant van het land verhuisd ben :p

Tanken is sinds kerst duurder hier over de grens, 500m verderop. Dus het verschil is nu nog maar een tientje per tank. Ik tank niet perse in Duitsland omdat het goedkoper is maar gewoon omdat het de dichtstbijzijnde is en op de route ligt. Extra gaan tanken afgelopen weekend, dat vond ik echt van de zotte, dat heb ik niet gedaan. Wat wel irritant is, is dat ik nu dus om moet rijden om gewoon van A naar B te gaan. Ik woon aan de buitenrand van de stad, en via duitsland ben je vaak sneller als je bv naar regio Parkstad moet. Nu kan dat dus niet en moet ik hier de stad door en dan via de nederlandse snelweg. Dat is hartstikke om.

Verder merk ik wel dat mensen iets gauw heel ver vinden als ze vrij centraal wonen.. Naar Limburg is echt ver (of naar Groningen) maar van Limburg naar hun toe.. dat is dan blijkbaar niet zo ver want die afstand hoeven ze zelf niet af te leggen..
Aan het eind komt alles goed. Is het niet goed: dan is dat niet het eind.
Alle reacties Link kopieren
Mensen vinden Friesland ook heel erg ver weg. En dat je als je daar naar toe gaat je minstens 3 uur onderweg bent en koffie en broodjes nodig hebt voor de enorme barre en klange tocht daar naar toe.
NYC schreef:
07-04-2021 14:01
Op zich mee eens, maar dit gebeurt beide kanten op hoor. Het klopt dat sommigen misschien in een randstad-bubbel zitten en een houding hebben/aannemen dat alles voorbij die stadsgrens zo ongeveer ophoudt, maar ik erger me soms ook wel eens aan mensen die hélemaal naar het nóóórden moeten en dan op een nascholingscursus in Eindhoven doelen. En ook een soort "mijn belevingswereld houdt 1 dorp verder al op"-houding hebben, laat staan dat het ook maar iets boeit wat er in Amsterdam of Den Haag gebeurt, "want dat gaat toch niet over ons".

Vind dat dus van beide kanten kortzichtig/dom overkomen. Ook dat alles altijd per se "ver weg" wordt genoemd. Ik heb zowel voorbeelden gelezen van mensen uit Almelo die een dag Amsterdam deden als een Amsterdamse die naar een schoolreünie in Almelo moest en in beide gevallen te maken kregen met reacties als: Jee, wat zul je een eind moeten reizen zeg!!! En dan moet je straks dat héle eind ook weer terug?"
Ik ben 2 uur en een kwartier onderweg naar Almelo. Vind ik best ver. Zou ik omgekeerd ook best ver vinden. Wat maakt dat nou uit?

En over generaliseren gesproken, lees alleen in dit topic maar eens hoe er over hullie van de randstad wordt gedacht.
Alle reacties Link kopieren
Boarn schreef:
07-04-2021 15:37
Mensen vinden Friesland ook heel erg ver weg. En dat je als je daar naar toe gaat je minstens 3 uur onderweg bent en koffie en broodjes nodig hebt voor de enorme barre en klange tocht daar naar toe.
De laatste keer dat ik naar Friesland ging zijn we idd wel gestopt voor koffie en een broodje onderweg ;-)
Alle reacties Link kopieren
Quincy2 schreef:
07-04-2021 16:12
De laatste keer dat ik naar Friesland ging zijn we idd wel gestopt voor koffie en een broodje onderweg ;-)
Lekker toch? Als ik met de trein ga (laatste keer was in pre-mondkapjestijd) wil ik ook altijd koffie en een sandwich mee voor onderweg en het liefst ook nog een tijdschrift, al is het maar 20 minuten rijden.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik een half uur van de grens woonde, ging ik één keer in de maand naar Duitsland om boodschappen te doen, helemaal in de periode dat mijn zoon potjes babyprut at, want in Duitsland hadden ze lekkere smaken, veel beter dan Olvarit.

Speelgoed en toiletartikelen (Weleda) waren snel 30% goedkoper.

De meeste babyspullen (ledikant 70x140 centimeter, schapenvachten, draagzak) hebben we toen ook in Duitsland gekocht.

Tanken was een leuke bijkomstigheid.

Nu rijd ik er een uur en een kwartier over, dus doe ik het minder gauw. Dan maken we er een dagje uit van.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
*
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 22-06-2021 10:51
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ben opgegroeid in de grensstreek en weet ook niet beter dan dat "we" de grens met Duitsland over gaan om te tanken en goedkope drank te halen. Als ik er een half uur voor zou moeten rijden zou ik het niet hebben gedaan, dan neem ik die paar Euro's op de koop toe.

De ene keer loont het ook veel meer dan de andere keer. Twee weken terug kon ik nog tanken voor €1.36,9 per liter. Scheelde me €25. Vanochtend was het ook 'al' €1.56,9 per liter en dan is het verschil maar 10 cent ofzo.

Maar goed, inmiddels geëmigreerd. Het enige wat ik nog in NL haal zijn gesneden soepgroenten, krieltjes etc en medicatie/zorg. Da's dan ook alleen maar omdat ik nog in NL werk en binnen 5 minuten de grens over ben, anders zou ik al het 'extra werk' er niet van willen hebben.

Leuke discussie verder. Ik kom zelf uit een dorp met ongeveer 100.000 inwoners. In de randstad word ik doodongelukkig. Nu woon ik zelf in een gat (minder dan 2000 inwoners) en zou niet eens terug willen naar de gemeente waarin ik ben opgegroeid. Totale immense rust. Heerlijk. Geen supermarkt, maar wel een kroeg. Top.
Ik ben opgegroeid rond Nijmegen maar wij gingen echt niet tanken of boodschappen doen in Duitsland. Voor die paar centen.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
07-04-2021 16:22
Dat maakt niet uit, maar wat ik bedoelde is dat het beide kanten op gebeurt. In de randstad heb je mensen die alles daarbuiten "heel ver weg" vinden en andersom heb je in de provincie mensen die de randstad ver weg vinden. En niet alleen letterlijk qua reisafstand maar ook gevoelsmatig, dat daar dingen spelen of beslist worden die heel ver weg van je staan. Of waar je je nauwelijks in wil verdiepen.
en over het algemeen is het zo, dat de "wegverhuizer" de meeste commentaar krijgt, die moest zo nodig helemaal 'daaro' gaan wonen
LīlyRose schreef:
07-04-2021 16:08
Ik ben 2 uur en een kwartier onderweg naar Almelo.
Almeloooo, daar wil je nog niet dood gevonden worden!
Boarn schreef:
07-04-2021 15:37
Mensen vinden Friesland ook heel erg ver weg. En dat je als je daar naar toe gaat je minstens 3 uur onderweg bent en koffie en broodjes nodig hebt voor de enorme barre en klange tocht daar naar toe.
Maar wat is daar mis mee? Als ik maar een uur onderweg ben neem ik ook koffie mee. Lekker toch.
Alle reacties Link kopieren
Parella schreef:
07-04-2021 16:26
Ik ben opgegroeid rond Nijmegen maar wij gingen echt niet tanken of boodschappen doen in Duitsland. Voor die paar centen.
Gaat niet alleen om de centen.
Ik vind het leuk om dingen te kopen die ze hier niet hebben.
Alle reacties Link kopieren
Algemeen bekend de weg van Amsterdam naar Enschede is veeeel langer dan de weg van Enschede naar Amsterdam.
Ooooh wat wonen jullie toch ver weg is helemaal de andere kant van het land .is niet te doen zo.n eind voor ons.
Nee voor ons wel.
En nee we rijden niet extra om te tanken .het is normaal hier om wel wekelijks n keer naar Duitsland te rijden .en toevallig heb ik daar ook vrienden wonen .en de kleinkinderen wonen er ook.
Am ende wird alles gut.und wen es nicht gut ist .ist es nicht das ende .
*
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 22-06-2021 10:50
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat een aannames hier, alsof zo'n tafeltje vol nietsnutten bij Humberto representatief is voor iedereen die níét aan de grensstreken woont...
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Helaholalala schreef:
07-04-2021 17:45
Almeloooo, daar wil je nog niet dood gevonden worden!
Goede date gehad ;)
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
07-04-2021 18:36
Gaat niet alleen om de centen.
Ik vind het leuk om dingen te kopen die ze hier niet hebben.
Dat lijkt me ook leuk ja. Als ik in de buurt van de grens zou wonen zou ik ook regelmatig over de grens gaan shoppen, om die reden.

Vroeger stonden mijn oom en tante op een camping in het noorden van het land en van daaruit gingen ze wel eens boodschappen doen in Duitsland, dat vond ik dan echt een uitje. En dan gingen we niet eens echt naar een winkelcentrum, maar naar zo'n grote supermarkt met een grote non-foodafdeling (soort Carrefour) maar daar hadden ze dan net weer cd's die je bij ons niet kon kopen, et cetera.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
chrisjoh schreef:
07-04-2021 18:50
Algemeen bekend de weg van Amsterdam naar Enschede is veeeel langer dan de weg van Enschede naar Amsterdam.
Ooooh wat wonen jullie toch ver weg is helemaal de andere kant van het land .is niet te doen zo.n eind voor ons.
Maar een heel topic lezen is je te veel moeite
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
07-04-2021 20:47
Maar een heel topic lezen is je te veel moeite
Nee hoor maar ik had n Amsterdamse schoonmoeder.als we daar kwamen moesten we eerst eten om bij. te komen van die lange reis.🌭🍔🎂🍨🍦
Am ende wird alles gut.und wen es nicht gut ist .ist es nicht das ende .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven