De grens ligt ver van Hilversum

07-04-2021 10:35 167 berichten
Voor veel mensen in de Nederlandse media is de grens (met België of Duitsland) ver weg van huis. Dat viel me afgelopen week op toen Humberto de sluiting van de grens met Duitsland (ook voor klein grensverkeer, dus boodschappen, familiebezoek en tanken) met zijn tafel vol gasten besprak door de volgende vraag te stellen: "Zouden jullie om te tanken de grens overgaan?" En daar lachte iedereen hartelijk om. Melanie Schultz van Haegen, nota bene ooit minister van infrastructuur, wist nog op te merken dat tanken in een dorp goedkoper was dan tanken aan de snelweg. Iedereen vond het een hilarisch idee, de grens over rijden voor benzine.

En het is natuurlijk ook ver, van Hilversum naar Duitsland. Maar het verbaast me telkens hoe zoveel mensen in Nederland denken dat de grens zo ver weg is. Het nieuwsfeit dat Duitsland zijn grenzen gesloten houdt (met vrij grootschalige controles en boetes, heb ik gelezen) is geen nieuwsfeit, terwijl het ingrijpt in de grensstreken van Nederland, die echt gewend zijn aan regelmatige grensovergang.

Wat wil ik met dit topi: ik ben benieuwd. Is de grens echt zo ver weg? Denken mensen dat de grens overrijden heel spannend is?
Alle reacties Link kopieren
chrisjoh schreef:
07-04-2021 21:05
Nee hoor maar ik had n Amsterdamse schoonmoeder.als we daar kwamen moesten we eerst eten om bij. te komen van die lange reis.🌭🍔🎂🍨🍦
Als je hele topic had gelezen, had je gelezen dat we dit al besproken hadden.
Alle reacties Link kopieren
Helaholalala schreef:
07-04-2021 17:45
Almeloooo, daar wil je nog niet dood gevonden worden!
Daar vinden ze je tenminste,binnen een dag of 2. Lig je in ieder geval niet al maanden of jaren te verteren voor ze je een keer missen.
petra123456 schreef:
07-04-2021 21:59
Daar vinden ze je tenminste,binnen een dag of 2. Lig je in ieder geval niet al maanden of jaren te verteren voor ze je een keer missen.
Rondje google leert me dat dat niet voorbehouden is aan de randstad. Ook in Assen en Venlo liggen mensen maanden in hun huis.
petra123456 schreef:
07-04-2021 21:59
Daar vinden ze je tenminste,binnen een dag of 2. Lig je in ieder geval niet al maanden of jaren te verteren voor ze je een keer missen.
In de héle randstad wel natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga niet tanken in Duitsland nee. Ik vind het ver weg. Maar ja, ‘van daaro’ gaat ook niet effe een uurtje afkoelen aan zee en fietst dan lekker chill weer terug naar huis. Daar is het net te ver weg voor.
Alle reacties Link kopieren
Helaholalala schreef:
07-04-2021 17:45
Almeloooo, daar wil je nog niet dood gevonden worden!
Mwoah, Almelo heeft de naam tegen, maar bepaalde wijken zijn toch prima om in te wonen ;-) En een aantal ook absoluut niet en staan ook niet al te best bekend, maar dat is niet heel Almelo ( opgegroeid in een groot dorp vlakbij en nog steeds woonachtig in omgeving Almelo). Ik woon zelf niet in Almelo, maar ik weet dat je echt heel mooi en fijn kunt wonen in Almelo.

Verder herken ik het niet echt, privé in ieder geval niet. Voor mij is de weg richting westen ook lang en ver en daar klaag ik ook wel eens over. Net zoals familie dat vanuit het westen naar het oosten ook doet.

Enige wat mij wel heel erg opviel binnen de organisatie waar ik werk ( grote landelijke ICT detacheerder), is dat afspraken in het westen prima om 09.00 gepland konden worden, ook voor mensen die uit het oosten of noorden ( Scheemda, Gieten, Heerenveen) moesten komen. Andersom, afspraken in het oosten voor mensen die uit het westen moesten komen, werden liever niet eerder gepland dan 10.00-10.30, ivm de reistijd.
Dat hebben we een aantal keer aangekaart en sindsdien wordt rekening gehouden met de reistijd van iedereen.
Dat is geen opzet geweest, het was gewoon iets waar nooit eerder wat van werd gezegd en dus geen ‘ding’ was.
Alle reacties Link kopieren
Helaholalala schreef:
07-04-2021 17:45
Almeloooo, daar wil je nog niet dood gevonden worden!
Let op mijn woorden. Binnen een paar jaar is Almelo superhip. Je zie het gewoon gebeuren daar. En nee ik woon niet in Almelo, maar wel in Twente.

Nee ik ga ook niet tanken in Duitsland, want dat is meer dan een half uur rijden. Mijn ouders gaan wel regelmatig naar Duitsland voor sterke drank en andere boodschappen.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt wel om sommigen denken dat de Randstad alleen bestaat uit grote steden. Ik woon in de Randstad en doe er met het openbaar vervoer al een uur over om van de ene kant van mijn gemeente naar de andere kant te komen, van minidorpje naar minidorpje. Onderweg kom je vooral bos en weiland tegen. Ik moet twee keer overstappen en een eind lopen.

Je wordt hier gewoon gemist door de buren als je je weken niet laat zien, en mijn vriendin in de Achterhoek vindt het te ver rijden naar mij, dus ik zit in 2,5 uur in het OV om naar haar te gaan.

Ik ben zelfs in staat om te begrijpen dat het irritant is wanneer je in de grensstreek woont en een heel deel van je naaste omgeving niet te bereiken is.

We zijn net gewone mensen met z'n allen.
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
petra123456 schreef:
07-04-2021 21:59
Daar vinden ze je tenminste,binnen een dag of 2. Lig je in ieder geval niet al maanden of jaren te verteren voor ze je een keer missen.
Dat valt ook allemaal wel mee hoor.
Alsof je in de 'gemoedelijke provincies' niet eenzaam kunt zijn en daardoor maandenlang eenzaam in je huis kunt liggen. Ligt ook aan jezelf he?
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
07-04-2021 20:46
Dat lijkt me ook leuk ja. Als ik in de buurt van de grens zou wonen zou ik ook regelmatig over de grens gaan shoppen, om die reden.

Vroeger stonden mijn oom en tante op een camping in het noorden van het land en van daaruit gingen ze wel eens boodschappen doen in Duitsland, dat vond ik dan echt een uitje. En dan gingen we niet eens echt naar een winkelcentrum, maar naar zo'n grote supermarkt met een grote non-foodafdeling (soort Carrefour) maar daar hadden ze dan net weer cd's die je bij ons niet kon kopen, et cetera.
Ja klopt, dat is hartstikke leuk. In België hebben ze ook andere dingen in de supermarkt, lekkere broodjes en je hebt her en der ook van die grote Carrefours met ook een non-foodafdeling. Daar koop ik dan weleens een boek en dan ook nog een chipssmaak die ze hier niet hebben. Gewoon een leuk uitje.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik in Nijmegen autoloos in een B&B zat, kwam ik erachter dat je met je Nederlandse ov-chipkaart ook van sommige buslijnen naar Duitsland gebruik kon maken.

Fijn een dagje Kleve gepakt, dat vind ik echt een leuke plaats, heerlijk shoppen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Ik denk niet dat het niet kunnen shoppen en tanken het probleem is ;)
Het lijkt me heel vervelend als je over de grens werkt, je kinderen over de grens op school zitten of bij een co-ouderschap. Zijn daar eigenlijk uitzonderingen voor?
Alle reacties Link kopieren
Nu ik er nog eens over heb nagedacht vind ik Tan en zijn gasten vooral een beetje dom. Je hebt een klein referentiekader als je je bij gesloten grenzen en grensverkeer niks anders voor kunt stellen als niet meer goedkoop kunnen tanken.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
redbulletje schreef:
07-04-2021 11:45
Ik heb 't idee dat het merendeel van de programma's voor en door randstedelingen wordt gemaakt.


Helemaal mee eens.
Alle reacties Link kopieren
LīlyRose schreef:
08-04-2021 18:42
Ik denk niet dat het niet kunnen shoppen en tanken het probleem is ;)
Het lijkt me heel vervelend als je over de grens werkt, je kinderen over de grens op school zitten of bij een co-ouderschap. Zijn daar eigenlijk uitzonderingen voor?
Ja.
Mijn moeder werkt in België en mijn broer woont er met zijn gezin. Zij kan gewoon werken en oppassen.
Moet je wel een verklaring hebben.
minnimouse schreef:
08-04-2021 19:03
Ja.
Mijn moeder werkt in België en mijn broer woont er met zijn gezin. Zij kan gewoon werken en oppassen.
Moet je wel een verklaring hebben.
België mag je sowieso nog wel in om boodschappen etc te doen. Duitsland echt alleen nog met een negatieve test.
Alle reacties Link kopieren
voor duitsland moet je altijd een test bij je hebben, die niet ouder mag zijn dan 48 uur. uitzondering is de grensarbeider, die mag 72 uur met een test doen. verder zijn er geen uitzonderingen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven