'Suikertaks' ja of nee?

07-04-2021 18:51 257 berichten
Vandaag kwam in het nieuws dat ongezonde voedingsmiddelen duurder moeten zijn dan gezonde voedingsmiddelen.

Een suikertaks, afschaffen van de btw op gezonde voeding, duurdere alcohol. Om dichter bij de doelen voor een gezondere bevolking te komen, zou gezond goedkoper en ongezond duurder moeten worden. Dat stellen 44 experts in een RIVM-onderzoek dat dinsdagavond naar buiten kwam.

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/04/06/ri ... r-a4038680

https://www.nu.nl/economie/6126380/is-e ... tkist.html

Wat vinden jullie hier van? Ik weet het zelf niet zo goed want gezond eten hoeft niet duur te zijn maar ik zie ook dat gezondere opties van bepaalde voedingsmiddelen vaak wel duurder zijn dan de ongezondere variant. In hoeverre je voedsel dan echt kan aanmerken als 'gezond' en 'ongezond'.

Moet ongezond eten duurder worden dan gezond eten?

Totaal aantal stemmen: 224

Ja (64%)
Nee (29%)
Boeit mij het! (4%)
Anders, namelijk... (4%)
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
07-04-2021 19:04
Wat dacht je van frisdrank? Daar zit heel veel suiker in. En het vergiftigt je gezondheid gewoon, heeft slechte uitwerking op de darmen. Het zou het beste zijn als de fabrikanten geboden werd minder suiker en e nummers in het voedsel te doen. Vooral die e nummers die maken dat je je niet zo snel verzadigd voelt zodat je nog even door gaat met eten.
Eens. Ik denk ook dat ze eerder een boete oid bij de fabrikanten moeten neerleggen wanneer ze voeding te ongezond maken. Maar volgens mij gaan die plannen al lang rond en loopt er een kudde aan lobbyisten rond in Brussel.

Van mij mogen wel de aanbiedingen op ongezonde voeding stoppen. Van de week was de wijn in de aanbieding '6 voor 4'. Ik vind dat best bizarre aantallen voor zo'n verslavend product.
Alle reacties Link kopieren
montblanc schreef:
07-04-2021 20:19
Ik ben voor het verlagen van de btw op groente en fruit, dat lijkt me het enige waarvan iedereen het overeen is dat het gezond is.
Biologische groenten en fruit wel ja. 'Gewone' groenten en fruit zijn vaak verbouwd op vervuilde en chemisch bemeste grond, zijn bespoten met pesticiden en te snel gerijpt onder lampen in kassen. Altijd nog beter dan de meeste bewerkte producten maar mensen zouden zich beter over groenten en fruit moeten informeren.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
OhDeer schreef:
07-04-2021 20:52
Eens. Ik denk ook dat ze eerder een boete oid bij de fabrikanten moeten neerleggen wanneer ze voeding te ongezond maken. Maar volgens mij gaan die plannen al lang rond en loopt er een kudde aan lobbyisten rond in Brussel.

Van mij mogen wel de aanbiedingen op ongezonde voeding stoppen. Van de week was de wijn in de aanbieding '6 voor 4'. Ik vind dat best bizarre aantallen voor zo'n verslavend product.
Er zijn ook mensen die juist op die aanbieding wachten om een betaalbaar voorraadje aan te kunnen leggen en heus niet 6 flessen achter elkaar gaan wegtikken.
Alle reacties Link kopieren
SweetFirefly schreef:
07-04-2021 20:54
Biologische groenten en fruit wel ja. 'Gewone' groenten en fruit zijn vaak verbouwd op vervuilde en chemisch bemeste grond, zijn bespoten met pesticiden en te snel gerijpt onder lampen in kassen. Altijd nog beter dan de meeste bewerkte producten maar mensen zouden zich beter over groenten en fruit moeten informeren.
Vind je dat een ook een goede reden om de belasting op regulier groente en fruit hoger te houden dan op de biologische versie?

Persoonlijk vind ik het gemor in de marge: welk groente of fruit dan ook is beter dan vlees, alcohol of een kaassouflé.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt iedereen overigens :-D.

Nu heb ik zin in die frikandellen uit dat Aldipak ... 20 frikandellen voor 2 euro.
(Daar waar 6 appels of 6 tomaten meer dan 2 euro kosten.)
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
valentinamaria schreef:
07-04-2021 20:38
paprika,s worden het hele jaar door gekweekt in NL, in kassen.
ga maar eens kijken bij paprika kwekers.
is beste business trouwens, gezien hun grote huizen.
uien en aardappelen lijkt me zware armoede.

Nederland is wereldwijd gezien de op 2 na grootste voedselproducent. Dankzij onder andere de universiteit van Wageningen werken de Nederlandse boeren en telers ongelooflijk efficiënt en milieubewust.

Natuurlijk kan het altijd beter, maar dat betreft vooral de veehouderij. De landbouw in Nederland is van een ongelooflijk hoog niveau.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
07-04-2021 20:57
Er zijn ook mensen die juist op die aanbieding wachten om een betaalbaar voorraadje aan te kunnen leggen en heus niet 6 flessen achter elkaar gaan wegtikken.
Ja, dat denk ik ook.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
07-04-2021 21:00
Nederland is wereldwijd gezien de op 2 na grootste voedselproducent. Dankzij onder andere de universiteit van Wageningen werken de Nederlandse boeren en telers ongelooflijk efficiënt en milieubewust.

Natuurlijk kan het altijd beter, maar dat betreft vooral de veehouderij. De landbouw in Nederland is van een ongelooflijk hoog niveau.
ja dat weet ik ook, maar ik reageerde op iemand die zei dat paprika,s een seizoensgroente waren.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
07-04-2021 20:38
De belastingen zijn nu al heel hoog. Het is niet één ding wat duurder wordt, maar het is telkens van alles wat ze in prijs verhogen. Op 'n gegeven moment is levensonderhoud niet meer te betalen. Er gaat geen week voorbij of iemand loopt in de media te roeptoeteren dat er iets duurder gemaakt moet worden en vaak gaat dat over dingen als kraanwater, energie, voedsel. Dingen waar niemand buiten kan.

Die producten moeten ook duurder worden als we het duurzaam willen maken. Of er moet subsidie op, wat een prima idee is, maar ook dat geld moet weer ergens vandaan komen.
Alle reacties Link kopieren
Het begint denk ik al met betere voedselkennis en betere etikettering. En kijk eens wat scholieren wegstouwen op een dag, als ik zie wat die kopen in de supermarkt, 4 baggerboeren croissants voor 1 euro, hele zakken chips, energiedrank. Natuurlijk moet een keer wat lekkers kunnen waar daar ligt de kern. Wel heel streng met alcohol maar hier wordt niet op gelet.....
Alle reacties Link kopieren
@ vlaginvaas: mee eens maar ik denk dat jongeren niet alleen gevoelig zijn voor kennis/etikettering maar vooral voor voorbeelden die ze krijgen.
Als de ouders alleen baggerboeren croissants eten omdat ze de rest 'niet lusten' zijn deze jongelui ook niets gewend en zullen ze zelf niet snel kiezen voor bv volkoren/spelt.
Vlaginvaas schreef:
07-04-2021 21:16
Het begint denk ik al met betere voedselkennis en betere etikettering. En kijk eens wat scholieren wegstouwen op een dag, als ik zie wat die kopen in de supermarkt, 4 baggerboeren croissants voor 1 euro, hele zakken chips, energiedrank. Natuurlijk moet een keer wat lekkers kunnen waar daar ligt de kern. Wel heel streng met alcohol maar hier wordt niet op gelet.....
Ik kreeg keurig volgens de schijf van 5 te eten thuis, maar haalde zelf ook chips en kroketten zodra ik de kans kreeg.
Alle reacties Link kopieren
Zelf eet ik behoorlijk gezond. Gezonder dan de gemiddelde Nederlander denk ik. Ik hoor vaak mensen zeggen: gezond eten is duurder dan ongezond. Ik vind dat dus echt niet waar. Groenten uit het seizoen zijn echt niet duur. Spruiten in het seizoen: zak voor nog geen 1.5. Wortelen: niet duur. Paprika's idem. Ik ga vaak naar de markt en haal voor 20 euro vaak een flinke voorraad groenten en fruit.
Wel moet gezond en vers eten vaak meer tijd om te bereiden. Maar afgezien daarvan is het echt niet zo moeilijk om voor een goede prijs een gezonde maaltijd op tafel te zetten.

Verder denk ik dat veel mensen echt geen flauw idee hebben wat ze aan voedingswaarden naar binnen werken. Even een koekje of een chipje. Moet kunnen. Kan ook wel. Maar als je dat regelmatig doet tikt het aardig door en ga je heel makkelijk over de aanbevolen hoeveelheid zout, suiker en transvetten heen. En dat maakt dik en is gewoon ongezond. Meer voorlichting zou dus denk ik ook geen kwaad kunnen.

Ik ben voor de suikertaks. Wordt in het Verenigd Koninkrijk ook al gedaan geloof ik.
Alle reacties Link kopieren
LaFolie schreef:
07-04-2021 20:37
Nee, hun beroep is niet meer van deze tijd.

En dus in de winkel vlees duurder maken. Niet massaal spotgoedkoop vlees uit Brazilië halen, maar dat is dan ook helemaal niet aan de hand. Immers is dat dan in de winkel net zo duur. Dat spookbeeld van 'als hier boeren kapot gaan komt er massaal kapotmishandeld vlees uit Zuid-Amerika naar hier!' is een Nederlands vleeslobbypraatje, geen realiteit.
Hoe kom jij daarbij?
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
07-04-2021 19:18
Ik vind het bespottelijk dat als ik mn kar volgooi met 'slecht' eten, ik veel minder geld kwijt ben dan bij een kar vol met gezonde dingen.

Dat mag van mij best veranderen, maar niet door 'slecht' eten duurder te maken. Maak gezond eten goedkoper. Het is sowieso belachelijk dat we BTW over ons eten betalen, dus haal dat er gewoon vanaf.
Dat kan helaas niet. EU regels schrijven voor dat het verlaagd BTW tarief minimaal 5% moet zijn.
spell68 schreef:
07-04-2021 21:36
Dat kan helaas niet. EU regels schrijven voor dat het verlaagd BTW tarief minimaal 5% moet zijn.
5 is in elk geval al 'n stuk beter dan 9 natuurlijk
Alle reacties Link kopieren
De ooit’ gevarieerd eten dan is het goed’ is blijkbaar niet meer. Al dat ‘het moet gezond’ irriteert me mateloos. Geen zoet op brood, geen fris of suiker in je koffie, o wee als je je kind na schooltijd een koekje geeft, man man wat een gezeik. Hier eten we bijna iedere dag groenten en fruit. Maar ook iedere dag een koek of chips. Graag drink ik een wijntje en in het weekend drinken we savonds frisdrank. Dat het moet gezond is alleen voor het spekken van de staatskas. Iedereen mag leven hoe hij wil maar dat gemekker continue. Alsof we daar ook maar een jaar extra leven mee verdienen of geen ziektes meer. Bullshit
Alle reacties Link kopieren
spell68 schreef:
07-04-2021 21:36
Dat kan helaas niet. EU regels schrijven voor dat het verlaagd BTW tarief minimaal 5% moet zijn.

Het verlaagd BTW tarief. De afwezigheid van een BTW tarief kan wel, kijk maar naar elektrische auto's.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
07-04-2021 21:43
5 is in elk geval al 'n stuk beter dan 9 natuurlijk
Het is altijd 6 geweest tot 3 jaar geleden. Ik heb niet de indruk gehad dat mijn kosten nou zo zijn gestegen toen het naar 9 werd opgetrokken. Ik heb ook niet het idee dat ik veel ga besparen als het 5 wordt.
Alle reacties Link kopieren
Vlaginvaas schreef:
07-04-2021 21:16
Het begint denk ik al met betere voedselkennis en betere etikettering. En kijk eens wat scholieren wegstouwen op een dag, als ik zie wat die kopen in de supermarkt, 4 baggerboeren croissants voor 1 euro, hele zakken chips, energiedrank. Natuurlijk moet een keer wat lekkers kunnen waar daar ligt de kern. Wel heel streng met alcohol maar hier wordt niet op gelet.....
Die scholieren gaan geen etiketten lezen natuurlijk
spell68 schreef:
07-04-2021 21:50
Het is altijd 6 geweest tot 3 jaar geleden. Ik heb niet de indruk gehad dat mijn kosten nou zo zijn gestegen toen het naar 9 werd opgetrokken. Ik heb ook niet het idee dat ik veel ga besparen als het 5 wordt.
Ik heb 't idee dat ik bijna het dubbele kwijt ben aan boodschappen inmiddels. Het is niet alleen die btw-verhoging, maar prijzen van boodschappen zijn echt wel enorm gestegen de laatste 2-3 jaar.
-Rosings- schreef:
07-04-2021 21:53
Die scholieren gaan geen etiketten lezen natuurlijk
Precies. En wat je thuis niet krijgt (of op rantsoen) ga je zelf kopen zodra dat kan.
Mensen gaan niet op magische wijze een appel en een selderiestengel lekkerder vinden dan chips of chocola natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
07-04-2021 21:47
Het verlaagd BTW tarief. De afwezigheid van een BTW tarief kan wel, kijk maar naar elektrische auto's.
Ieder land heeft een beperkte lijst met goederen en diensten die onder het superverlaagde tarief vallen. Wellicht dat dat voor elektrische auto's geldt voor Nederland, maar ik betwijfel of voeding daar ook onder valt.

Edit: ik lees dat er een voorstel is om het btw tarief te reduceren naar 0, maar ik zie nergens dat dit ook al besloten is.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
07-04-2021 21:53
Ik heb 't idee dat ik bijna het dubbele kwijt ben aan boodschappen inmiddels. Het is niet alleen die btw-verhoging, maar prijzen van boodschappen zijn echt wel enorm gestegen de laatste 2-3 jaar.
Oh maar dat is ook zo en soms tientallen procenten. 0.5 liter slagroom is post btw verhoging met 20% gestegen. Ontbijtspek met 50%, citroensap met 35%, roomboter met minimaal 25%. Van groenten heb ik overigens niet het idee dat ze in prijs gestegen zijn, maar dat heb ik ook niet bijgehouden.
Alle reacties Link kopieren
De btw op gezonde produkten zoals groente en fruit omlaag lijkt mij logischer. Daarnaast zouden producenten het suikergehalte in hun produkten terug moeten brengen. In frisdranken en chocolademelk kan het suikergehalte prima omlaag (en dan ook graag zonder zoetstoffen). In potjes groente zit ook heel vaak, volkomen overbodig, toegevoegde suiker.

Een tijdje terug stond er bij AH Venz chocoladehagelslag met minder suiker in de schappen. Lekkere hagelslag en je proefde niet eens dat er minder suiker in zat. Ik kocht die versie altijd, maar ineens is het nergens meer verkrijgbaar.

Een hogere belasting op suiker gaat er echt niet voor zorgen dat mensen minder zoete produkten gaan kopen. Zorg gewoon dat er minder suiker in alles zit en verlaag het btw-tarief op gezonde produkten. Maar ja, dat levert de Staat natuurlijk een stuk minder op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven