'Suikertaks' ja of nee?

07-04-2021 18:51 257 berichten
Vandaag kwam in het nieuws dat ongezonde voedingsmiddelen duurder moeten zijn dan gezonde voedingsmiddelen.

Een suikertaks, afschaffen van de btw op gezonde voeding, duurdere alcohol. Om dichter bij de doelen voor een gezondere bevolking te komen, zou gezond goedkoper en ongezond duurder moeten worden. Dat stellen 44 experts in een RIVM-onderzoek dat dinsdagavond naar buiten kwam.

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/04/06/ri ... r-a4038680

https://www.nu.nl/economie/6126380/is-e ... tkist.html

Wat vinden jullie hier van? Ik weet het zelf niet zo goed want gezond eten hoeft niet duur te zijn maar ik zie ook dat gezondere opties van bepaalde voedingsmiddelen vaak wel duurder zijn dan de ongezondere variant. In hoeverre je voedsel dan echt kan aanmerken als 'gezond' en 'ongezond'.

Moet ongezond eten duurder worden dan gezond eten?

Totaal aantal stemmen: 224

Ja (64%)
Nee (29%)
Boeit mij het! (4%)
Anders, namelijk... (4%)
Alle reacties Link kopieren
spell68 schreef:
07-04-2021 23:55
Fructose is voor het lichaam een gif. De lever kan het wel verwerken, maar beperkte hoeveelheden. Dus wat fruit op zich is niet erg, maar het draagt niet veel meer bij tov groenten, die geen fructose bevatten. En dan zijn vruchten als mango niet aan te raden, want die stikken van de suikers. Ik eet zelden fruit en als ik het doe dan zijn het blauwe bessen. Die bevatten zoveel gezonde stoffen en relatief weinig suiker dat die verhouding nog wel te doen is.
Er wordt toch verwacht/gehoopt gepusht dat we 2 ons per dag gaan eten
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
07-04-2021 23:58
Er wordt toch verwacht/gehoopt gepusht dat we 2 ons per dag gaan eten
Ja, natuurlijk, als je 0 stuks zegt dan verkoopt dat niet echt goed.
nlies schreef:
07-04-2021 23:56
En dan een moestuintje van je graf? of er een geit op laten grazen?
Dat vind ik dan weer prima. Het liefst een natuurgraf zonder herkenningsteken.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
07-04-2021 23:44
Maar suiker is op zichzelf niet ongezond, integendeel.

Neem die pot mayonaise, daar hoeft wat mij betreft geen suiker in, maar het is ook niet de suiker waardoor mayonaise 'ongezond' is, dat komt doordat het calorierijk is en dát komt dan weer door het vet.

Je lichaam kan maar een heel beperkte hoeveelheid suiker verwerken. De rest wordt rechtstreeks omgezet in vet, of verbrand als je op dat moment een lichamelijke inspanning aan het doen bent.
hollebollegijs schreef:
07-04-2021 23:43
In Engeland hebben ze een suikertaks ingevoerd.
Iemand een idee of dat gewerkt heeft?
Ik las zoiets ook over Noorwegen en die gaan op shoptrip naar Zweden en Denemarken om die producten aan een normale prijs in te slaan. Gelijk hebben ze.
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
08-04-2021 00:36
Je lichaam kan maar een heel beperkte hoeveelheid suiker verwerken. De rest wordt rechtstreeks omgezet in vet, of verbrand als je op dat moment een lichamelijke inspanning aan het doen bent.
Dat geldt niet alleen voor suiker, dat geldt voor alle calorieën.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
07-04-2021 23:34
Geraffineerde suiker is niet het probleem en als mensen es gewoon zouden leren om etiketten te lezen zou toegevoegde suiker ook geen probleem zijn, omdat het vaak maar om kleine hoeveelheden gaat.

Sinds suikers apart vermeld worden op de etiketten m.b.t. voedingswaarde zijn mensen pas echt in de paniek geschoten, omdat ze nu denken dat dat allemaal toegevoegde suikers zijn.
Jij hebt echt geen idee waar je over praat hé?

De kérn van het probleem bij voeding in de Nederlandse supermarkten is de toevoeging van vetten (veelal palmolie) en suiker om artikelen "op smaak" te brengen. En dan is het ook nog eens irrelevant of dat veel of weinig is. Het is additioneel, en daarmee per definitie te veel.

Ja, in veel producten zit van nature suiker, maar niet altijd, evenveel, een "vroege" appel in juni bevat veel minder suiker dan een app in september. De levensmiddelenindustrie heeft echter "bedacht" dat alles moet smaken zoals het in september smaakt, dus worden er suikers toegevoegd.

Daarnaast zijn we steeds beter in staat voedsel van over de hele wereld te eten, en voedels "beter" te veredelen, met als vevolg dat de aardappel van nu, in februari/maart véél meer zetmeel (lees: suiker) bevat dan de aardappel die (groot-)moesernin 1950 kookt viir de stamppot. En dat dan dus met de aardappel, de ui, de wortel, de boterham bij het ontbijt, de kwartk met bosvruchten bij de lunch (in maart!!!)

In mijn eerdergenoemde voorbeeld van de mayonaise, waarom zit daar suiker in?

Zoals jij het je voorsteld "mensen leren etiketten lezen" is te simplistisch. Je kan etiketten lezen tot je een ons weegt, maar je moet wel weten wát je dan leest.

We eten te veel, op de verkeerder momenten, op de verkeerde wijze bereid voedsel.

Of een suikertax dat verhelpt? Geennidee! Maar zolang een halve liter verse sap duurder is dan 2 blikjes Red Bull, ben ik vóór.....
MajaDB schreef:
08-04-2021 07:57
(...)
Of een suikertax dat verhelpt? Geennidee! Maar zolang een halve liter verse sap duurder is dan 2 blikjes Red Bull, ben ik vóór.....
Die halve liter verse sap wordt dan uiteraard niet goedkoper, maar de blikjes Red Bull worden duurder.
En overigens: die halve liter verse sap bevat (afhankelijk van de vruchtensoort) extreem veel calorieën, dus ik mag dat niet zomaar drinken. (Red Bull vind ik erg vies, dus dat drink ik sowieso niet.)
Alle reacties Link kopieren
MajaDB schreef:
08-04-2021 07:57
Jij hebt echt geen idee waar je over praat hé?
Altijd een fijne opening voor een goede discussie. :facepalm:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Het lijkt mij trouwens gewoon het beste als de overheid eens stopt met dit soort bemoeienis. Als je verslavende dingen duurder maakt, maak je het leven voor de kwetsbare groep die je wilt beschermen alleen maar lastiger.
Net als met roken. Super dat de prijzen druppelsgewijs hoger worden, zodat mensen even kunnen wennen aan het nieuwe bedrag en dan kan het weer verder omhoog - maar het zou een heel stuk logischer zijn dat de NVWA alle sigaretten laat terugroepen omdat er gif in zit. En dat de fabrikanten dus weer op de markt mogen met sigaretten als de giftige en verslavende stoffen eruit zijn gehaald.
Alle reacties Link kopieren
Als suiker een verslaving is, dan helpt een suiketaks niet. Een alcoholist stopt ook niet met alcohol door een hogere prijs. De mens die niet verslaafd is aan suiker, leeft waarschijnlijk al een stuk gezonder en wordt door een suikertax wellicht nog wat gezonder. Ik vraag me af of je categorie mensen die je hierdoor gezonder wil maken wel bereikt. Desalniettemin ben ik er wel voorstander van maar dan icm lagere btw op gezonde voeding, regels voor de industrie. Je leest in het artikel nl wel dat het werkt. Soms qua afname in verkoop frisdrank en stijging water maar ook aanpassingen van de industrie. Ik vraag me dan wel af wat er ter vervanging in de producten is gekomen. Suikertax zou een bijdrage kunnen leveren aan een groter probleem. Beetje zoals de coronamaatregelen. Suikertax opzichzelf lost het probleem niet op. Vleestax zou datzelfde kunnen zijn tbv het klimaat. Ben ik ook wel voorstander van maar ook hier geldt, volgens mij maakt het de groep die al bewust is nog wat bewuster.
Ik vind het net zoals veel meer gym op scholen doen om overgewicht te verkleinen. De praktijk wijst volgens mij allang uit dat dat niet werkt. En logisch ook als je het eens bekijkt vanuit het perspectief van de doelgroep: voor mensen met overgewicht is gym op school vaak de hel. Veroordeling in de kleedkamers, als laatste gekozen worden, oefeningen moeten doen die je niet kunt doen, je bouwt er alleen maar een hekel aan sport door op. Als je zinvol bezig wil gaan, organiseer je remedial gym voor de mensen die dat nodig hebben. Waarin je misschien oefening A niet kunt, maar wel daarvoor kunt trainen met oefening B en C die je wel kunt. Waar docenten genoeg kennis hebben van sport en beweging dat ze weten hoe ze mensen bij wie dat niet vanzelf leuk is, kunnen helpen. Zodat zij zich lekker kunnen gaan voelen door sporten in plaats van het tegenovergestelde.
Alle reacties Link kopieren
Ooit was vet de grote boosdoener qua overgewicht. Producenten gingen producten maken met minder vet, want dat verkocht beter. Maar die producten waren minder lekker en dat is 'opgelost' door dat vet deels te vervangen door suiker.

Bottom line blijft natuurlijk toch de calorieën en de smaak.

Je kunt groente gratis maken, ik ga het niet lekker vinden en zal dus nooit meer daarvan gaan eten dan strikt noodzakelijk is.

Ik denk dat het probleem veel ingewikkelder is dan 'gezond eten goedkoper maken' en/of 'ongezond eten duurder maken'.

Onze hele maatschappij is steeds meer ingericht op snel, sneller, snelst. Dat vertaalt zich ook bijv in de tijd die mensen uittrekken voor het klaarmaken van een maaltijd.

Als je wilt dat mensen bijv meer tijd aan koken gaan besteden moet daar een mentaliteitsverandering aan ten grondslag liggen.

Evenals het hele idee dat samen eten 'gezellig' is.
Samen eten leidt tot meer eten.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Er mag zeker aandacht aan worden besteed.
Vooral met verborgen suikers wat in veel producten zitten is het een belangrijke item om de gezonde producten meer naar voren te brengen.
Jongeren moeten worden geinformeerd over de nadelige effecten van ongezond voeding,

Zij zijn immers de toekomst.
bia-pia schreef:
08-04-2021 08:11
Het lijkt mij trouwens gewoon het beste als de overheid eens stopt met dit soort bemoeienis. Als je verslavende dingen duurder maakt, maak je het leven voor de kwetsbare groep die je wilt beschermen alleen maar lastiger.
Net als met roken. Super dat de prijzen druppelsgewijs hoger worden, zodat mensen even kunnen wennen aan het nieuwe bedrag en dan kan het weer verder omhoog - maar het zou een heel stuk logischer zijn dat de NVWA alle sigaretten laat terugroepen omdat er gif in zit. En dat de fabrikanten dus weer op de markt mogen met sigaretten als de giftige en verslavende stoffen eruit zijn gehaald.
Ik vond dat zo bijzonder tijdens de fipronil affaire. Dat de NVWA alle eieren uit supermarkten haalt want je zou er mísschien, eventueel gezondheidsschade van kúnnen oplopen, maar op basis van dat criterium had de hele winkel dicht gekund, om nog maar te zwijgen van de kanker die je kan kopen aan de servicebalie, maar da's kanker met accijns, dan mag het....
anoniem_655151ea69733 wijzigde dit bericht op 08-04-2021 08:51
0.05% gewijzigd
bia-pia schreef:
08-04-2021 08:28
Ik vind het net zoals veel meer gym op scholen doen om overgewicht te verkleinen. De praktijk wijst volgens mij allang uit dat dat niet werkt. En logisch ook als je het eens bekijkt vanuit het perspectief van de doelgroep: voor mensen met overgewicht is gym op school vaak de hel. Veroordeling in de kleedkamers, als laatste gekozen worden, oefeningen moeten doen die je niet kunt doen, je bouwt er alleen maar een hekel aan sport door op. Als je zinvol bezig wil gaan, organiseer je remedial gym voor de mensen die dat nodig hebben. Waarin je misschien oefening A niet kunt, maar wel daarvoor kunt trainen met oefening B en C die je wel kunt. Waar docenten genoeg kennis hebben van sport en beweging dat ze weten hoe ze mensen bij wie dat niet vanzelf leuk is, kunnen helpen. Zodat zij zich lekker kunnen gaan voelen door sporten in plaats van het tegenovergestelde.
"Men" moet nog al veel he..
Ondertussen zijn al bijna een jaar de sportscholen dicht en amper gewoon les gehad.
Maar blijkbaar is het zo leuk om ergens in te motiveren waar je vooral niet goed in bent.
Een soort straf.
Alle reacties Link kopieren
Ben het ermee eens dat er een verbod of regulatie moet komen voor toegevoegde suikers. Ik had laatst een ander merk roggebrood en dat was zo zoet. Zat ook weer toegevoegde suiker in. Dat brood hoeft niet te rijzen dus suiker is echt overbodig.

En tuurlijk maakt het wel uit wát je eet. Een dieet van 2000 calorieën bereikt door Bossche bollen, zoete cornflakes, hamburgers en een verdwaalde aardappel is toch niet te vergelijken met een dieet op basis van gezonde vezels als groente, noten, fruit e.d.
...
Solomio schreef:
08-04-2021 08:07
Altijd een fijne opening voor een goede discussie. :facepalm:

:HA:
Altijd grappig om te zien hoe jij je van 33 alineas tekst, laat irriteren door 1 regeltje..... zo bijzonder elke keer.....
Alle reacties Link kopieren
MajaDB schreef:
08-04-2021 08:35
:HA:
Altijd grappig om te zien hoe jij je van 33 alineas tekst, laat irriteren door 1 regeltje..... zo bijzonder elke keer.....
De rest van je post straalde exact diezelfde minachting uit, net zoals deze post weer.

Termen als 'altijd' en 'elke keer' slaan echt alles dood.

Inhoudelijk was jouw post gewoon jouw mening, niks feitelijks. Op basis van de feiten heb ik een andere mening, maar die had ik al gegeven, dus dat hoeft dan niet nog een keer.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Quaintrelle schreef:
08-04-2021 08:34
Ben het ermee eens dat er een verbod of regulatie moet komen voor toegevoegde suikers. Ik had laatst een ander merk roggebrood en dat was zo zoet. Zat ook weer toegevoegde suiker in. Dat brood hoeft niet te rijzen dus suiker is echt overbodig.

En tuurlijk maakt het wel uit wát je eet. Een dieet van 2000 calorieën bereikt door Bossche bollen, zoete cornflakes, hamburgers en een verdwaalde aardappel is toch niet te vergelijken met een dieet op basis van gezonde vezels als groente, noten, fruit e.d.
Qua calorieën zijn die diëten natuurlijk wel vergelijkbaar en als het gaat om obesitas zijn alleen de calorieën van belang.

Punt is dat bijna niemand alleen maar ongezond eet, dus dat de aanpak helemaal niet zo simpel is.

En net zoals elke roker weet dat roken slecht is, weet iedereen met overgewicht dat bepaalde voedingsmiddelen slecht zijn.

Denken dat je dat kunt beïnvloeden met zo'n taks is volgens mij vooral wensdenken. En gewoon een manier om de schatkist te spekken.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
08-04-2021 08:44
Qua calorieën zijn die diëten natuurlijk wel vergelijkbaar en als het gaat om obesitas zijn alleen de calorieën van belang.

Punt is dat bijna niemand alleen maar ongezond eet, dus dat de aanpak helemaal niet zo simpel is.

En net zoals elke roker weet dat roken slecht is, weet iedereen met overgewicht dat bepaalde voedingsmiddelen slecht zijn.

Denken dat je dat kunt beïnvloeden met zo'n taks is volgens mij vooral wensdenken. En gewoon een manier om de schatkist te spekken.
Ah ja ik ben niet helemaal duidelijk geweest idd. Ik ben voor een verbod of regulatie bij fabrikanten, maar tegen een taks.
...
Quaintrelle schreef:
08-04-2021 08:47
Ah ja ik ben niet helemaal duidelijk geweest idd. Ik ben voor een verbod of regulatie bij fabrikanten, maar tegen een taks.
De fabrikanten verrekenen het wel weer door aan de klanten.
En anders ontstaat er zwarte sigaretten verkoop ( is er al)
De klant betaald wel voor het product.
Solomio schreef:
08-04-2021 08:40
De rest van je post straalde exact diezelfde minachting uit, net zoals deze post weer.

Termen als 'altijd' en 'elke keer' slaan echt alles dood.

Inhoudelijk was jouw post gewoon jouw mening, niks feitelijks. Op basis van de feiten heb ik een andere mening, maar die had ik al gegeven, dus dat hoeft dan niet nog een keer.
Ik laat de beoordeling van de term "minachting" maar aan de overige forummers....
Solomio schreef:
08-04-2021 08:40
De rest van je post straalde exact diezelfde minachting uit, net zoals deze post weer.

Termen als 'altijd' en 'elke keer' slaan echt alles dood.

Inhoudelijk was jouw post gewoon jouw mening, niks feitelijks. Op basis van de feiten heb ik een andere mening, maar die had ik al gegeven, dus dat hoeft dan niet nog een keer.
Ik laat de beoordeling van de term "minachting" maar aan de overige forummers....
Alle reacties Link kopieren
Led-lampje schreef:
08-04-2021 08:49
De fabrikanten verrekenen het wel weer door aan de klanten.
En anders ontstaat er zwarte sigaretten verkoop ( is er al)
De klant betaald wel voor het product.
Maar als ze het niet mogen toevoegen of echt maar in bepaalde producten waarvan iedereen weet dat er suiker in zit ( zoals chocolade), dan hoeft er niks verrekend te worden.
...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven