'Suikertaks' ja of nee?

07-04-2021 18:51 257 berichten
Vandaag kwam in het nieuws dat ongezonde voedingsmiddelen duurder moeten zijn dan gezonde voedingsmiddelen.

Een suikertaks, afschaffen van de btw op gezonde voeding, duurdere alcohol. Om dichter bij de doelen voor een gezondere bevolking te komen, zou gezond goedkoper en ongezond duurder moeten worden. Dat stellen 44 experts in een RIVM-onderzoek dat dinsdagavond naar buiten kwam.

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/04/06/ri ... r-a4038680

https://www.nu.nl/economie/6126380/is-e ... tkist.html

Wat vinden jullie hier van? Ik weet het zelf niet zo goed want gezond eten hoeft niet duur te zijn maar ik zie ook dat gezondere opties van bepaalde voedingsmiddelen vaak wel duurder zijn dan de ongezondere variant. In hoeverre je voedsel dan echt kan aanmerken als 'gezond' en 'ongezond'.

Moet ongezond eten duurder worden dan gezond eten?

Totaal aantal stemmen: 224

Ja (64%)
Nee (29%)
Boeit mij het! (4%)
Anders, namelijk... (4%)
Quaintrelle schreef:
08-04-2021 08:55
Maar als ze het niet mogen toevoegen of echt maar in bepaalde producten waarvan iedereen weet dat er suiker in zit ( zoals chocolade), dan hoeft er niks verrekend te worden.
Met andere woorden je wilt het gaan verbieden.
Quaintrelle schreef:
08-04-2021 08:47
Ah ja ik ben niet helemaal duidelijk geweest idd. Ik ben voor een verbod of regulatie bij fabrikanten, maar tegen een taks.
Ik eigenlijk ook wel. Een taks vind ik ook ingewikkeld; gaat het mensen écht tegenhouden om producten met suiker te kopen of kopen ze die alsnog en hebben ze daardoor helemaal geen geld meer over voor gezonde producten? Ik vind ook dat er wel veel van mensen wordt gevraagd als je van elk product in de winkel het etiket van voor naar achter moet lezen en zou ook liever hebben dat ik er vanuit kan gaan dat er aan roggebrood etc geen suiker toegevoegd wordt. Het vraagt ook veel van mensen om het hele grote aanbod aan ongezonde producten (waarvan er iedere dag nieuwe varianten op de markt komen) te laten staan en te kiezen voor gezond. Ik verbaas mij er iedere keer als ik tv kijk over wat er nu weer aan nieuwe producten voorbij komen op de reclames. Ik vind het allemaal een beetje teveel.
Led-lampje schreef:
08-04-2021 08:56
Met andere woorden je wilt het gaan verbieden.
Betere regelgeving en regulering is iets anders dan verbieden. Minder afhankelijkheid van industrie en lobbygroepen bij het maken van die regels, zou al helpen.
Simpel voorbeeld;

Mayonaise maak je in basis van olie, azijn, en ei-dooier. Additioneel peper, zout en mosterd. Helder etiketje.

Totdat de EU besluit regels te maken over dat etiketje. Dan komt de Mayonaise-lobby in beweging, want 1: ik maak zelf wel uit wat ik in mijn Mayonaise stop, 2, ik ga niet iedereen verstellen wat ik in de Mayonaise stop, en 3 ik wil dingetjes in mijn Mayonaise stoppen om er meer van te verkopen.

En dan blijkt ineens dat er, behalve azijn, er ook fabrikanten zijn, die citroen gebruiken. Een natuurproduct.

Citroen bevat suiker. Dus dat moet op het etiket.

Hoeveel? Tja.... een vroeg geplukt citroen bevat misschien 4 gram suiker maar een laat geplukte wel 8 gram. En voor je het weet, is die 8 gram suiker per citroen, ineens de nórm voor Mayonaise. Want, gelijk speelveld, Mayonaise-boer A gebruikt citroen en mag dús 8 gram suiker, maar Mayonaise-boer B gebruikt azijn, en kan nu, "ineens" 8 gram suiker tóevoegen, omdat de regels die ruinte laten.

Mayo-boer A heeft wel erg veel citroenen die "maar" 4 gram suiker bevatten en kwakt er nog 4 gram bij, om vervolgens te ontdekken dat DSM voor een fractie van de prijs van citroenen, citroensmaak-in-een-flesje verkoopt, stopt met de citroenen, maar blijft wel 8 gram suiker toevoegen.
NacB schreef:
08-04-2021 08:31
Er mag zeker aandacht aan worden besteed.
Vooral met verborgen suikers wat in veel producten zitten is het een belangrijke item om de gezonde producten meer naar voren te brengen.
Jongeren moeten worden geinformeerd over de nadelige effecten van ongezond voeding,

Zij zijn immers de toekomst.
50 Jaar geleden was chips/gebak/friet ook alleen iets voor in 't weekend en met mate omdat het slecht voor je was.
Dat weerhoudt geen enkele puber om het zelf veel vaker te kopen/eten zodra ze daar de vrijheid toe hebben.
haaspaas schreef:
08-04-2021 09:06
Ik eigenlijk ook wel. Een taks vind ik ook ingewikkeld; gaat het mensen écht tegenhouden om producten met suiker te kopen of kopen ze die alsnog en hebben ze daardoor helemaal geen geld meer over voor gezonde producten? Ik vind ook dat er wel veel van mensen wordt gevraagd als je van elk product in de winkel het etiket van voor naar achter moet lezen en zou ook liever hebben dat ik er vanuit kan gaan dat er aan roggebrood etc geen suiker toegevoegd wordt. Het vraagt ook veel van mensen om het hele grote aanbod aan ongezonde producten (waarvan er iedere dag nieuwe varianten op de markt komen) te laten staan en te kiezen voor gezond. Ik verbaas mij er iedere keer als ik tv kijk over wat er nu weer aan nieuwe producten voorbij komen op de reclames. Ik vind het allemaal een beetje teveel.
Een tax is alleen om de schatkist te spekken, net als die btw verhoging. Gezonde producten moeten dan juist significant lager geprijst worden dan ze nu zijn om mensen sneller over de schreef te krijgen om die zak sla en dat bakje bessen extra mee te nemen. Met nog duurder maken, zullen veel mensen eerder die XL-doos frikandellen uit het vriesvak halen.
redbulletje schreef:
08-04-2021 09:18
50 Jaar geleden was chips/gebak/friet ook alleen iets voor in 't weekend en met mate omdat het slecht voor je was.
Dat weerhoudt geen enkele puber om het zelf veel vaker te kopen/eten zodra ze daar de vrijheid toe hebben.
Maar ook omdat ze het nu kunnen betalen (de producten zijn goedkoper geworden, je kunt ze overal krijgen en ze hebben meer te besteden denk ik).
haaspaas schreef:
08-04-2021 09:06
Ik eigenlijk ook wel. Een taks vind ik ook ingewikkeld; gaat het mensen écht tegenhouden om producten met suiker te kopen of kopen ze die alsnog en hebben ze daardoor helemaal geen geld meer over voor gezonde producten? Ik vind ook dat er wel veel van mensen wordt gevraagd als je van elk product in de winkel het etiket van voor naar achter moet lezen en zou ook liever hebben dat ik er vanuit kan gaan dat er aan roggebrood etc geen suiker toegevoegd wordt. Het vraagt ook veel van mensen om het hele grote aanbod aan ongezonde producten (waarvan er iedere dag nieuwe varianten op de markt komen) te laten staan en te kiezen voor gezond. Ik verbaas mij er iedere keer als ik tv kijk over wat er nu weer aan nieuwe producten voorbij komen op de reclames. Ik vind het allemaal een beetje teveel.
Ik denk dit inderdaad.
redbulletje schreef:
08-04-2021 09:22
Een tax is alleen om de schatkist te spekken, net als die btw verhoging. Gezonde producten moeten dan juist significant lager geprijst worden dan ze nu zijn om mensen sneller over de schreef te krijgen om die zak sla en dat bakje bessen extra mee te nemen. Met nog duurder maken, zullen veel mensen eerder die XL-doos frikandellen uit het vriesvak halen.
Ja precies, daar ben ik ook bang voor.
redbulletje schreef:
08-04-2021 09:18
50 Jaar geleden was chips/gebak/friet ook alleen iets voor in 't weekend en met mate omdat het slecht voor je was.
Dat weerhoudt geen enkele puber om het zelf veel vaker te kopen/eten zodra ze daar de vrijheid toe hebben.
Maar daarbij speelt, behalve onderwijs en voorlichting, marketing ook een grote rol.

Onderschat niet hoe de voedingsmiddelen-branche, zich richt op (vaak zeer jonge) kinderen, en hoe verfijnd en psychologisch (on-)verandwoord, die marketingstrategieën in elkaar zitten.

Je kan op scholen úrenlang les geven over het belang van gezonde voeding, de gemiddelde supermarkt is zó ingericht dat je binnen een minuut die lessen vergeten bent.

Enig idee waarom de groenteafdeling bij de ingang zit? Geweten sussen. Want zodra jij heel gezond je appel courgettes en tomaten in de kar hebt liggen, ben ke sneller geneigd ongezonde producten daarbij aan te schaffen enndie zie je als laatste.....
haaspaas schreef:
08-04-2021 09:23
Maar ook omdat ze het nu kunnen betalen (de producten zijn goedkoper geworden, je kunt ze overal krijgen en ze hebben meer te besteden denk ik).
Er is gewoon meer verkrijgbaar anno nu.

Wat ik wel storend vind is dat chips nu altijd in grote zakken zit. Vroeger waren die maar 100 gram. Ze nodigen dus uit om er veel meer van te eten.
MajaDB schreef:
08-04-2021 09:26
Maar daarbij speelt, behalve onderwijs en voorlichting, marketing ook een grote rol.

Onderschat niet hoe de voedingsmiddelen-branche, zich richt op (vaak zeer jonge) kinderen, en hoe verfijnd en psychologisch (on-)verandwoord, die marketingstrategieën in elkaar zitten.

Je kan op scholen úrenlang les geven over het belang van gezonde voeding, de gemiddelde supermarkt is zó ingericht dat je binnen een minuut die lessen vergeten bent.

Enig idee waarom de groenteafdeling bij de ingang zit? Geweten sussen. Want zodra jij heel gezond je appel courgettes en tomaten in de kar hebt liggen, ben ke sneller geneigd ongezonde producten daarbij aan te schaffen enndie zie je als laatste.....
Ik geloof niet dat er 40-50 jaar geleden zo'n grote chips-lobby was en bovendien hielden mijn ouders zelf niet van chips. Maar toen ik 't ergens proefde was ik verkocht. Idem wat betreft friet en snacks. Reclames waren er volgens mij nog nauwelijks in die tijd (of ik zag ze niet)
De btw van de gezonde/biologische voeding afhalen lijkt me een heel goed idee maar voor een suikertaks ben ik niet echt. Ik denk dat het weinig zal helpen.
Sigaretten zijn ook niet te betalen en toch roken er nog zat mensen.
Ik zou zelf het liefst alles biologisch kopen qua groenten en fruit maar dat kan ik op een minimum inkomen gewoon niet betalen. Ik heb het eens twee weken geprobeerd dankzij het Amber Albarda boek, zo puur mogelijk eten, alles biologisch, niet te doen. Het was zo duur. Als ik zou barsten van het geld zou ik dat wel doen maar helaas.

Ik persoonlijk vind het wel fijn dat er bij veel producten in de supermarkt nu staat wat de voedingswaarde ervan is. Nummer A tot E ( geloof ik ), zo denk ik nog twee keer na of ik die choco mousse nou wel echt nodig heb, of mijn lichaam er iets aan heeft. Het helpt mij zeker om ( soms ) betere keuzes te maken.
Zelf ben ik veel afgevallen ( 24 kilo ) dankzij veel sporten en enorm veel lopen ( ik loop meestal zo'n 10-13 km per dag ). Ik let wel wat op mijn eten maar snoep alsnog teveel en eet ook zeker teveel suiker. Ik vind het lastig om te minderen, zeker omdat mijn gewicht nu ook zo gezond is, ik gun mezelf teveel. Maar goed, blijkbaar kan ik het hebben omdat ik het compenseer met zoveel beweging.

Denk dat er vanuit de overheid ook ingezet mag worden op meer bewegen. Toen ik op de middelbare zat kochten we ook snaai voor de pauzes, toch was een enkeling op mijn school te dik, de rest allemaal niet. Het lijkt me dat een gebrek aan beweging ook zeker een grote rol speelt.
Maar goed, groenten en fruit mag van mij zeker een stuk goedkoper worden ja. Lijkt me prima.
redbulletje schreef:
08-04-2021 09:29
Ik geloof niet dat er 40-50 jaar geleden zo'n grote chips-lobby was en bovendien hielden mijn ouders zelf niet van chips. Maar toen ik 't ergens proefde was ik verkocht. Idem wat betreft friet en snacks. Reclames waren er volgens mij nog nauwelijks in die tijd (of ik zag ze niet)
Ik verbaasde me daar echt over toen ik in Engeland en Ierland woonde, hoeveel "slecht" eten er in de supermarkten lag. Ze hadden in de Tesco twee gangpaden vol met taarten en een hele emmer Griekse yoghurt. De groenten en fruit was onbetaalbaar maar de repen Cadbury was vrij goedkoop.
Het verbaasde me niet dat er zoveel mensen in Engeland zwaar overgewicht hebben.
Madrid87 schreef:
08-04-2021 09:29
Denk dat er vanuit de overheid ook ingezet mag worden op meer bewegen. Toen ik op de middelbare zat kochten we ook snaai voor de pauzes, toch was een enkeling op mijn school te dik, de rest allemaal niet. Het lijkt me dat een gebrek aan beweging ook zeker een grote rol speelt.
Maar goed, groenten en fruit mag van mij zeker een stuk goedkoper worden ja. Lijkt me prima.
Ja wij ook, maar is dat vergelijkbaar met nu? Ik zag laatst een scholier gewoon een appeltaart van albert heijn uit het bakje opeten (wel om moeten lachen) en zie ze regelmatig lopen met zo'n setje van 5 donuts die hap hap zo naar binnen gaan. Vroeger kocht je een roze koek of stroopwafel en dan ook niet elke dag. En in mijn herinnering bewogen wij vroeger ook niet per se meer dan de meeste kinderen nu. Ik was in ieder geval echt niet zo van het sporten. Het zit hem toch in het totaalpakket denk ik. Veel meer en goedkoop aanbod, het aanbod is slechter geworden (meer en ongezonder) en per saldo ook wel minder beweging denk ik, zeker bij oudere kinderen.
haaspaas schreef:
08-04-2021 09:36
Ja wij ook, maar is dat vergelijkbaar met nu? Ik zag laatst een scholier gewoon een appeltaart van albert heijn uit het bakje opeten (wel om moeten lachen) en zie ze regelmatig lopen met zo'n setje van 5 donuts die hap hap zo naar binnen gaan. Vroeger kocht je een roze koek of stroopwafel en dan ook niet elke dag. En in mijn herinnering bewogen wij vroeger ook niet per se meer dan de meeste kinderen nu. Ik was in ieder geval echt niet zo van het sporten. Het zit hem toch in het totaalpakket denk ik. Veel meer en goedkoop aanbod, het aanbod is slechter geworden (meer en ongezonder) en per saldo ook wel minder beweging denk ik, zeker bij oudere kinderen.
Ik sportte als kind ook niet, had er een enorme hekel aan. Heb dat ook altijd gehad. Pas anderhalf jaar geleden toen ik ging sporten onder begeleiding begon ik het echt leuk te vinden en daarom ben ik nu enorm fanatiek. Maar ik fietste als puber wel een eind naar school ( zonder E-bike ) door weer en wind en ik liep dagelijks met mijn moeder een rondje.
Ik at geen vijf donuts tijdens de pauze nee, ik kocht er een of twee. Ik denk dat je als puber ook gewoon meer kan hebben qua stofwisseling. Ik werkte toen bij de MC als bijbaantje en at elke dag een Big Mac menu met ijsje toe en vaak nog nuggets en een milkshake en ik kwam geen gram aan. Ik was op een normaal gewicht en kwam pas aan vanaf rond mijn 22ste. Toen groeide ik ook echt snel dicht.
Er is ook gewoon honder keer meer aanbod dan vroeger qua junkfood. In de jeugd van mijn oma ( jaren 50 ) was iedereen slank, ook omdat er gewoon weinig aanbod was qua lekkers. Mijn oma kreeg een biscuitje per dag. Verder normaal eten.
Als wij als kinderen bij mijn oppas oma gingen spelen na school werden we volledig vol gestopt met snaai. Eerst een bakje paprika chips, een droppot op tafel die standaard half leeg ging, blikje fanta, cornetto ijsje, het hield niet op.
Er is gewoon enorm veel snoep/lekkers in de winkels en je ziet het overal. Reclames op TV ook.
Als puber was ik mager en at als 'n bootwerker. Andere kinderen gooiden hun van thuis meegebrachte boterhammen weg en kochten wat lekkers. Ik at mijn stapel boterhammen met kaas eerst op en kocht daarna nog wat lekkers. Moest overal wel op de fiets naartoe en elke vrije minuut zat ik op de manege wat ook zwaar werk en sportief was. Daar ging er ook veel chips, friet, frikandellen, saucijzenbroodjes, warme choco met slagroom e.d. in, maar toch woog ik maar 52 kilo. Ik heb nooit kunnen wennen aan 't feit dat mijn stofwisseling opeens ging vertragen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat er ook veel te winnen valt door de verpakkingen aan te pakken. Over het algemeen is slecht eten bewerkt eten, en dat zit in plastic of ander spul dat slecht voor het milieu is. Gezond voedsel is onbewerkt voedsel.
Dus win/win. Goed voor het mileu en goed voor de gezondheid.
óu sont les neiges d'antan

merano schreef:
08-04-2021 10:15
Ik denk dat er ook veel te winnen valt door de verpakkingen aan te pakken. Over het algemeen is slecht eten bewerkt eten, en dat zit in plastic of ander spul dat slecht voor het milieu is. Gezond voedsel is onbewerkt voedsel.
Dus win/win. Goed voor het mileu en goed voor de gezondheid.
Fruit zit in harde plastic bakjes en frikandellen in karton.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
08-04-2021 09:26
Er is gewoon meer verkrijgbaar anno nu.

Wat ik wel storend vind is dat chips nu altijd in grote zakken zit. Vroeger waren die maar 100 gram. Ze nodigen dus uit om er veel meer van te eten.

Zo'n zak met chips zit ook vol met lucht, viel me de laatste keer tegen toen ik er één leeg schudde.
Alle reacties Link kopieren
Madrid87 schreef:
08-04-2021 09:48
Ik sportte als kind ook niet, had er een enorme hekel aan. Heb dat ook altijd gehad. Pas anderhalf jaar geleden toen ik ging sporten onder begeleiding begon ik het echt leuk te vinden en daarom ben ik nu enorm fanatiek. Maar ik fietste als puber wel een eind naar school ( zonder E-bike ) door weer en wind en ik liep dagelijks met mijn moeder een rondje.
Ik at geen vijf donuts tijdens de pauze nee, ik kocht er een of twee. Ik denk dat je als puber ook gewoon meer kan hebben qua stofwisseling. Ik werkte toen bij de MC als bijbaantje en at elke dag een Big Mac menu met ijsje toe en vaak nog nuggets en een milkshake en ik kwam geen gram aan. Ik was op een normaal gewicht en kwam pas aan vanaf rond mijn 22ste. Toen groeide ik ook echt snel dicht.
Er is ook gewoon honder keer meer aanbod dan vroeger qua junkfood. In de jeugd van mijn oma ( jaren 50 ) was iedereen slank, ook omdat er gewoon weinig aanbod was qua lekkers. Mijn oma kreeg een biscuitje per dag. Verder normaal eten.
Als wij als kinderen bij mijn oppas oma gingen spelen na school werden we volledig vol gestopt met snaai. Eerst een bakje paprika chips, een droppot op tafel die standaard half leeg ging, blikje fanta, cornetto ijsje, het hield niet op.
Er is gewoon enorm veel snoep/lekkers in de winkels en je ziet het overal. Reclames op TV ook.

Dat iedereen vroeger slank was, herkennen wij hier niet :-D Ook vroeger was er gebak , maar tegenwoordig is er zo'n aanbod.
Neem alleen al de broodafdeling bij een supermarkt of bij de bakker. In mijn jeugd was het nog vnl een melkbrood of tijgerwitEn een saucijzenbroodje en roombroodje was een luxe. De jongeren van tegenwoordig kopen nu een pak donuts of tompoucen en appelflappen als lunch. En de meegebrachte boterhammen belanden in de afvalbakken bij he tbusstation. :-o
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
08-04-2021 08:40
Inhoudelijk was jouw post gewoon jouw mening, niks feitelijks. Op basis van de feiten heb ik een andere mening, maar die had ik al gegeven, dus dat hoeft dan niet nog een keer.

Je feiten kloppen helaas niet. Ik zou eens 'That sugar film' op Netflix bekijken.

Gaat over een gezonde, fitte man die een maand lang zijn gezonde dieet vervangt door producten met suiker. Het aantal calorieën wat hij in neemt blijft gelijk, alleen komen die calorieën nu van suiker.

Was een eye opener voor mij. Voor jou denk ik ook.
Superhuisvrouw schreef:
08-04-2021 13:42
Dat iedereen vroeger slank was, herkennen wij hier niet :-D Ook vroeger was er gebak , maar tegenwoordig is er zo'n aanbod.
Neem alleen al de broodafdeling bij een supermarkt of bij de bakker. In mijn jeugd was het nog vnl een melkbrood of tijgerwitEn een saucijzenbroodje en roombroodje was een luxe. De jongeren van tegenwoordig kopen nu een pak donuts of tompoucen en appelflappen als lunch. En de meegebrachte boterhammen belanden in de afvalbakken bij he tbusstation. :-o
Haha, nee niet iedereen natuurlijk. Het is meer wat mijn oma altijd zei. Dat beeld werd wel bevestigd door al onze oude familie foto's, ik heb niemand gezien op die foto's die te dik was. Overgrootmoeder en vader hadden een klein buikje maar meer niet.
Ik denk zeker dat er procentueel nu meer dikke mensen rondlopen dan in mijn oma's jeugd.
Alle reacties Link kopieren
Led-lampje schreef:
08-04-2021 08:56
Met andere woorden je wilt het gaan verbieden.
Verbod, verbieden, tomeedo tomato. ;-)
...
Alle reacties Link kopieren
haaspaas schreef:
08-04-2021 09:36
Ja wij ook, maar is dat vergelijkbaar met nu? Ik zag laatst een scholier gewoon een appeltaart van albert heijn uit het bakje opeten (wel om moeten lachen) en zie ze regelmatig lopen met zo'n setje van 5 donuts die hap hap zo naar binnen gaan. Vroeger kocht je een roze koek of stroopwafel en dan ook niet elke dag. En in mijn herinnering bewogen wij vroeger ook niet per se meer dan de meeste kinderen nu. Ik was in ieder geval echt niet zo van het sporten. Het zit hem toch in het totaalpakket denk ik. Veel meer en goedkoop aanbod, het aanbod is slechter geworden (meer en ongezonder) en per saldo ook wel minder beweging denk ik, zeker bij oudere kinderen.
Volgens mij hadden we vroeger als puber ook veel minder te besteden.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
08-04-2021 09:54
Als puber was ik mager en at als 'n bootwerker. Andere kinderen gooiden hun van thuis meegebrachte boterhammen weg en kochten wat lekkers. Ik at mijn stapel boterhammen met kaas eerst op en kocht daarna nog wat lekkers. Moest overal wel op de fiets naartoe en elke vrije minuut zat ik op de manege wat ook zwaar werk en sportief was. Daar ging er ook veel chips, friet, frikandellen, saucijzenbroodjes, warme choco met slagroom e.d. in, maar toch woog ik maar 52 kilo. Ik heb nooit kunnen wennen aan 't feit dat mijn stofwisseling opeens ging vertragen.
Ik ben dus niet de enige met dat probleem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven