Coronavirus COVID-19 alle pijlers

AstraZeneca

01-04-2021 04:26 791 berichten
Beste allemaal,
Als zorgmedewerker(verpleegkundige) twijfelde ik eigenlijk nooit over het vaccin. Ik had alle redenen om het wel te doen en eigenlijk geen enkele reden om het niet te doen. In april start op mijn werkplek de tweede vaccinatieronde (ik mocht in de eerste vaccinatieronde niet omdat ik toen covid had).

Echter inmiddels wel echt grote twijfels er over, waarbij ik echt neig naar niet nemen.
De eerste ronde was met Pfizer. Nu de tweede ronde is met AstraZeneca, en daar ben ik niet zo van.
Ik heb meerdere artikelen gelezen waarbij er tientallen gevallen zijn van trombose in de hersenen. In Duitsland vaccineren ze zelfs mensen onder de 60 niet meer ermee.

Dit is voor mij een reden om het mogelijk (nog) niet te doen. Ik ben moeder en wil geen risico lopen op tromboses.
Echter ben ik zelf wel "pro vaccin", om de redenen die wellicht iedereen heeft die voor vaccineren is.
Ik vind het wel echt een risico, en enorm eng, waardoor ik nu echt twijfel. :-|
Alle reacties Link kopieren
Bovendien is deze bijwerking van AZ nu bekend, én er is een geneesmiddel tegen. Ik ben nog lang niet aan de beurt helaas, maar ik zou het wel weten.
Alle reacties Link kopieren
Griebus67 schreef:
08-04-2021 11:25
Bovendien is deze bijwerking van AZ nu bekend, én er is een geneesmiddel tegen. Ik ben nog lang niet aan de beurt helaas, maar ik zou het wel weten.
Ik ook, juist doordat het bekend is zal er nog meer aandacht zijn op de allereerste symptomen.
Het zijn er nu 8 .
Acht meldingen van bloedstollingsproblemen na AstraZeneca-vaccin

Bijwerkingencentrum Lareb heeft tot nu toe acht meldingen gehad van bloedstollingsproblemen na vaccinatie met AstraZeneca. Het gaat om een combinatie van trombose en een verlaagd aantal bloedplaatjes, die optrad bij acht vrouwen tussen de 23 en 65 jaar.
bron : NOS live blog 10 minuten geleden
wild-flower2 schreef:
08-04-2021 12:11
Het zijn er nu 8 .



bron : NOS live blog 10 minuten geleden
Wel gek. In de UK hebben ze 2 tot 4 verdachte trombosegevallen per miljoen vaccinaties en hier hebben we al 8?? Na pas 400.000 inentingen?
kadanz schreef:
08-04-2021 13:02
Wel gek. In de UK hebben ze 2 tot 4 verdachte trombosegevallen per miljoen vaccinaties en hier hebben we al 8?? Na pas 400.000 inentingen?
Ja dat vind ik dus ook gek . En het zijn alle 8 vrouwen , en tussen de 23 en 65 jaar .

Het staat ook bij LAREB .

https://www.lareb.nl/news/bijwerking-tr ... eer-gemeld
Sjulia schreef:
08-04-2021 09:36
Ja dat snap ik. Maar deze vrouwen hadden het hoogstwaarschijnlijk gewoon overleeft zonder vaccin. En hoewel het statisch gezien voor betere cijfers zorgt.. Maar wat als je al Corona hebt gehad en dat verliep mild? Moet je dan echt gaan kiezen voor een vaccin met een piepklein risico terwijl je al ervaren hebt dat Corona niks voorstelde?
In de UK prikken ze mensen van onder de 30 op dit moment niet meer met AstraZeneca. Op dit moment, met lege ziekenhuizen, valt de risk-benefit verkeerd uit voor die doelgroep.


Ze komen dus enigszins tegemoet aan je zorgen. :cheers:

Maar begrijp je de nuance van ‘op dit moment’?
Ik vind mn het mechanisme er achter interessant.
Wie krijgt die thrombocytopenie?
Als vrouw <60 jaar lijk je meer risico te lopen.

Het is een auto immuun reactie begrijp ik.
Als je al een auto immuun ziekte hebt, loop je dan meer risico?

Ik val zelf in de categorie vrouw, <60 en bewezen auto immuunziekte.
Eerlijk gezegd weer houdt dit me nu er wel van om AZ te nemen als het me wordt aangeboden.
Alle reacties Link kopieren
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b955df89/

:(

Wat irritant dit weer. Het voordeel van doorprikken is zó veel groter dan de eventuele bijwerkingen. Of laat mensen gewoon zelf aangeven of ze wel of geen AZ willen krijgen en verdeel de vaccins op die manier.
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
08-04-2021 09:36
Ja dat snap ik. Maar deze vrouwen hadden het hoogstwaarschijnlijk gewoon overleeft zonder vaccin. En hoewel het statisch gezien voor betere cijfers zorgt.. Maar wat als je al Corona hebt gehad en dat verliep mild? Moet je dan echt gaan kiezen voor een vaccin met een piepklein risico terwijl je al ervaren hebt dat Corona niks voorstelde?
Ik ken mensen in mijn omgeving die vaker corona gehad hebben waarbij ze de eerste keer heel makkelijk er doorheen rolde maar de 2e keer doodziek werden. Dus er is veel nog niet duidelijk.
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning the devil says "Oh crap, she's up".
Alle reacties Link kopieren
heavydrizzle schreef:
08-04-2021 14:08
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b955df89/

:(

Wat irritant dit weer. Het voordeel van doorprikken is zó veel groter dan de eventuele bijwerkingen. Of laat mensen gewoon zelf aangeven of ze wel of geen AZ willen krijgen en verdeel de vaccins op die manier.
:@ :@ :@ :@ :swear: :swear: :swear:
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
impala schreef: Precies. Er zijn ook vaccins waarbij deze ernstige complicatie niet optreedt. Dan is het toch stom als je toch AZ blijft gebruiken terwijl er doden zijn gevallen.
We weten nog niet alles van deze vaccins. Best mogelijk dat pfizer en Moderna evenzeer in zeldzame gevallen ernstige complicaties geven. Dat doen de meeste vaccins. Geen enkele vaccin die ooit geproduceerd is is zonder complicaties.

Roken geeft complicaties, ongezond eten ook. alcohol helemaal. Het verkeer kan ook dodelijk zijn dus auto rijden is ook niet veilig. En ga zo maar door. Ik drink wekelijks mijn wijntje, gebruik veel de auto, heb jarenlang gerookt en zondig ook met eten. Ook ben ik vaker al ver weg geweest op vakantie met risico daar wat op te lopen hoewel ik me hier voor heb laten vaccineren en malariapillen heb geslikt. Destijds was dat Lariam en heb gezien dat mensen er behoorlijk ziek van werden.
Ik ben blij dat ze mensen op de hoogte houden maar vind het hele gedoe rondom astra zeneca ook paniekvoetbal. Heb een collega die zich te pletter rookt maar doodsbang is voor de AZ prik. Dan volg ik het echt niet meer.
Ik heb mijn AZ prik vorige week gehad. Nergens last van en als ik wel bijwerkingen krijg sta ik zo op de stoep bij de huisarts of eerste hulp in vol vertrouwen dat ze het kunnen behandelen.
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning the devil says "Oh crap, she's up".
Alle reacties Link kopieren
De rokers die ik ken die dit vaccin niet willen hebben meer een 1+1 angst. (“Ik rook ook al dus ben al niet gezond, een extra risico wil ik niet nemen”)
Alle reacties Link kopieren
Nooooo
MacTrees schreef:
08-04-2021 14:17
Ik ken mensen in mijn omgeving die vaker corona gehad hebben waarbij ze de eerste keer heel makkelijk er doorheen rolde maar de 2e keer doodziek werden. Dus er is veel nog niet duidelijk.
Mensen die vaker corona hebben gehad?
Ik zou direct het RIVM bellen aangezien er maar een paar echte herinfecties bekend zijn. Jouw kennissen zijn een goudmijn aan informatie!

En hoe krijg je ‘vaker’ COVID? Je moet daar toch echt je best voor doen met al die lockdowns...
Alle reacties Link kopieren
mallebeppie schreef:
08-04-2021 09:08
Dat mag dan wel zo zijn, maar op basis van feiten die gewoon over de verschillende vaccins op pagina's van de overheid staan, zou ik toch voor mijn persoonlijke situatie een ander vaccin kiezen dan AZ.

In mijn opinie is er totaal niet nagedacht over het belang van bepaalde patiënten groepen.
Heb je meegekregen hoeveel mensen er in NL overleden zijn na Pfizer? Voornamelijk zeer oude mensen die mss van een zuchtje wind ook al waren overleden, maar iedereen lijkt daar vrij makkelijk overheen te stappen. Want zeer broze ouderen.
Maar aangezien Pfizer hier alleen nog maar aan ouderen werd gegeven weet je dus niet hoe dat uitpakt bij jongeren.

AZ is vanaf het begin negatief in het nieuws, ben benieuwd hoe dat over een paar maanden is.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
08-04-2021 09:36
Ja dat snap ik. Maar deze vrouwen hadden het hoogstwaarschijnlijk gewoon overleeft zonder vaccin. En hoewel het statisch gezien voor betere cijfers zorgt.. Maar wat als je al Corona hebt gehad en dat verliep mild? Moet je dan echt gaan kiezen voor een vaccin met een piepklein risico terwijl je al ervaren hebt dat Corona niks voorstelde?
Dan begrijp je dus niet wat je leest: deze vrouwen hadden een groter risico op overlijden als ze corona hadden gekregen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
08-04-2021 09:36
Ja dat snap ik. Maar deze vrouwen hadden het hoogstwaarschijnlijk gewoon overleeft zonder vaccin. En hoewel het statisch gezien voor betere cijfers zorgt.. Maar wat als je al Corona hebt gehad en dat verliep mild? Moet je dan echt gaan kiezen voor een vaccin met een piepklein risico terwijl je al ervaren hebt dat Corona niks voorstelde?
Waarom denk je dat? Het kan namelijk ook best zo zijn dat de vaccinatie bijwerking optreedt bij mensen die ook gevoelig zijn voor bepaalde complicaties van COVID19. Het is best een aanname dat deze mensen een COVID19 infectie probleemloos en zonder complicaties zouden doorstaan. Ik geloof niet dat je dat kan aannemen. Ik denk eigenlijk dat als ik dit zou gaan onderzoeken, dat ik dit zeker als mogelijke oorzaak zou onderzoeken.
Alle reacties Link kopieren
Yavanna schreef:
08-04-2021 09:55
Als de cijfers kloppen zoals die nu worden berekend dan zouden er als de gehele wereldbevolking gevaccineerd zou worden met AV ongeveer 10.000 mensen komen te overlijden aan de bijwerkingen. Dat is op een bevolking van ongeveer 7,9 miljard. Dat is gechargeerd gesteld natuurlijk maar zet het voor mij wel in perspectief. Hoe erg het natuurlijk ook is voor die betreffende mensen en familie. Ik ben het zelf liever ook niet.

Vergelijk het met hoeveel mensen al aan gestorven zijn aan Covid en aan mensen die er heel ziek van zijn geworden (en mogelijk dat nog lang zijn). Onder de mensen met langdurige klachten zijn veel jonge mensen. In situaties als deze moet je echt kijken naar wat er zwaarder weegt.

Een vriendin van mij gebruikt bijvoorbeeld een medicijn tegen epilepsie wat hele zware bijwerkingen kan geven, jaarlijks gaan er duizenden mensen door dood. Maar mijn vriendin wil graag fijn leven en neemt dat risico.

Ik wil niet bepalen wat een ander moet beslissen maar vind wel dat we het rationeel moeten blijven bekijken en in perspectief met andere medicatie en hulpmiddelen (om over levensstijl nog maar niet te beginnen).
Je rekent verkeerd. Je moet het aantal gevallen niet afzetten tegen de hele bevolking,. Maar tegen de groep vrouwen onder de 60 (ofzo) . Dat is een veel kleinere groep. En als je dat risico kan verkleinen door hen niet met AZ te prikken maar met een ander vaccin, waarom zou je dat dan niet doen?
Bovendien heeft deze groep een lager corona risico waardoor de afweging ook ongunstiger uitvalt voor AZ.
.
Alle reacties Link kopieren
En als deze bijwerkingen ook bij kinderen voortkomen wanneer zij gevaccineerd moeten worden, accepteren alle ouders dat dan ook? Een paar dode kinderen stelt niks voor, dit moet voor het grotere geheel?
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
08-04-2021 15:17
En als deze bijwerkingen ook bij kinderen voortkomen wanneer zij gevaccineerd moeten worden, accepteren alle ouders dat dan ook? Een paar dode kinderen stelt niks voor, dit moet voor het grotere geheel?
Och vrouw, je moest eens weten wat ik allemaal in mijn kinderen stop en heb gespoten dat potentieel dodelijk zou kunnen zijn.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
08-04-2021 15:28
Och vrouw, je moest eens weten wat ik allemaal in mijn kinderen stop en heb gespoten dat potentieel dodelijk zou kunnen zijn.
Ik ook. Juist omdat het niet doen meer gevaar opleverde dan het wel doen.

Uiteindelijk moet en mag iedereen zelf beslissen. Ik kan alleen niet zo goed tegen dat niet logisch kunnen nadenken.
Alle reacties Link kopieren
AMSTERDAM - De Gezondheidsraad staat op het punt minister Hugo de Jonge te adviseren het vaccineren met AstraZeneca voor 60-minners tot nader order te staken, meldt de Volkskrant. De Raad heeft zelfs even overwogen om het vaccin helemaal in de ban te doen, bevestigen meerdere bronnen rondom de Gezondheidsraad.

Na de eerdere prikstop kreeg minister De Jonge het verwijt de wetenschap niet goed te hebben geraadpleegd. Daarom heeft de minister nu de Gezondheidsraad om een spoedadvies gevraagd. Maar in het conceptadvies, waarover de Raad vanavond definitief de knoop moet doorhakken, staat dat het beter is om geen enkel risico te nemen.

Dit dus. En dit is iets waar ik niet over nagedacht had, maar daar zit ook zeker wat in:

Vertrouwen
Om het vertrouwen in vaccinatie in het algemeen niet te schaden, moet Nederland er voorlopig van afzien om mensen onder de zestig het AstraZeneca-vaccin te geven. In de Gezondheidsraad zelf is daarover verdeeldheid.


Uit zelfde artikel uit de Telegraaf.
https://www.telegraaf.nl/c/1645898421/
.
impala schreef:
08-04-2021 15:49
AMSTERDAM - De Gezondheidsraad staat op het punt minister Hugo de Jonge te adviseren het vaccineren met AstraZeneca voor 60-minners tot nader order te staken, meldt de Volkskrant. De Raad heeft zelfs even overwogen om het vaccin helemaal in de ban te doen, bevestigen meerdere bronnen rondom de Gezondheidsraad.


En de groep 60-65 jaar dan die op dit moment wordt ingeent met AstraZeneca ? Wat gebeurt daarmee dan ?
Alle reacties Link kopieren
wild-flower2 schreef:
08-04-2021 15:54
En de groep 60-65 jaar dan die op dit moment wordt ingeent met AstraZeneca ? Wat gebeurt daarmee dan ?
Die gaan door denk ik?
En misschien ook de mensen daarboven die nog moeten?

Ik zou zelf ook de komende week of de week erop gevaccineerd worden en dus geen idee wat dan als het nu niet mag.
Alle reacties Link kopieren
wild-flower2 schreef:
08-04-2021 15:54
En de groep 60-65 jaar dan die op dit moment wordt ingeent met AstraZeneca ? Wat gebeurt daarmee dan ?
Die gaan gewoon gevaccineerd worden, met AZ.

Flashy, balen voor je dat je afspraak wordt afgezegd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven