Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Iemand hier met 'long covid' ervaringen?

08-04-2021 12:21 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik val niet in een risicogroep maar ik blijf veel binnen, als ik mensen opzoek vraag ik naar Corona-klachten van hen en recente gasten. En als ik een vaccin mag ga ik het meteen halen.

Een belangrijke reden voor mij om geen corona te willen is de kans op lange termijn gevolgen.

Net nog een artikel in de Volkskrant: 1 op de 3 covid-patiënten heeft lange termijn effecten, veel neurologische dingen, vergeetachtigheid, depressie...
Op de cijfers is wel wat af te dingen, want mensen bij wie Corona ongemerkt overgaat worden waarschijnlijk niet meegenomen in die telling - dus je meetgroep is alleen mensen-met-klachten.
En zoals het artikel opmerkt wordt je ook al depressief en overspannen van het Amerikaanse zorgverzekeringssysteem.
Toch is het een onderzoek onder een kwart miljoen ex-patiënten en dat is niet niks.
De klachten die overblijven zijn niet om te lachen, en het zijn er veel meer dan een sterftecijfer van 1%.

Ik denk dat het goed mogelijk is dat over 1-3 jaar de mening 'och het is maar een griepje' flink is bijgesteld vanwege lange termijn ervaringen.
Het is niet: Of je gaat dood, óf er is niks aan de hand. Er zit een groot grijs gebied tussen en daar wil je niet in terecht komen.

TO kan hier geen persoonlijke ervaring bijdragen en wil dat erg graag zo houden.
Maar misschien is er hier iemand die uit ervaring kan spreken?
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ook even een positief berichtje; ik, beiden broers en schoonzussen en diens kinderen waren allemaal ziek. Schoonzus en ene broer hebben beiden best wat overgewicht. We waren allemaal slechts enkele dagen ziek. Alleen 1 schoonzus had enkele maanden last van minder smaak/geur. Ik ken heel veel mensen die het gehad hebben en nu oké zijn. Of die idd helaas wel verminderde geur en smaak hebben. Ik ken 1 persoon (oom) die is overleden, en die was écht oud. Maak je niet gek TO, je hebt er verder geen controle over. Je druk blijven maken gaat je niks brengen.
Alle reacties Link kopieren
Hier midden twintiger. Ik heb een jaar geleden corona gehad. Ik heb nog steeds mooite met de trap lopen en heb het gauw benauwd/kortademig. Kan nu wel steeds beter wandelen, dan heb ik tenminste nog iets beweging.
Alle reacties Link kopieren
Pindakaasjes schreef:
08-04-2021 13:38
Maar wat wil je hiermee TO?
Jezelf nog een tandje extra nerveuzer en banger maken??
Nee!!!
Bedankt voor je zorgen maar nee hoor! Ik ben al huiverig genoeg voor Corona, ik heb absoluut niet de gedachte 'laat maar komen'. Maar absoluut niet panisch.
Ik lees hier en daar wat over 'long covid' maar dat zijn redelijk hoog-over verhalen; ik was geinteresseerd in persoonlijke ervaringen en de verschillende dingen die optreden, en ook bij verschillende leeftijden.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
08-04-2021 14:28
Je moet het artikel in de Volkskrant wel even goed lezen.

Er staat bij dat er nogal wat kanttekeningen bij dat Amerikaanse onderzoek zijn. Zo hebben heel veel Amerikanen geen zorgverzekering / hoge zorgkosten en komt ziek zijn daardoor altijd gepaard met (geld) stress. Daar kan ook een hele hoop depressie en angst vandaan komen.

Wat niet wegneemt dat Long Covid me ook verschrikkelijk lijkt.
Ik heb het echt wel gelezen, en in mijn OP relativeer ik het al. Maar je wijst hier op angst en depressie om te relativeren; het is bij een kwart miljoen mensen onderzocht, en er zijn ook aandoeningen die echt niet door geldzorgen worden veroorzaakt. Met serieuze aantallen.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Alle reacties Link kopieren
KooktMetKnoflook schreef:
08-04-2021 15:24
Nee!!!
Bedankt voor je zorgen maar nee hoor! Ik ben al huiverig genoeg voor Corona, ik heb absoluut niet de gedachte 'laat maar komen'. Maar absoluut niet panisch.
Ik lees hier en daar wat over 'long covid' maar dat zijn redelijk hoog-over verhalen; ik was geinteresseerd in persoonlijke ervaringen en de verschillende dingen die optreden, en ook bij verschillende leeftijden.

Hoezo?
Ga je een onderzoek publiceren?
Alle reacties Link kopieren
Mijn man heeft een half jaar na zijn besmetting nog enorme klachten. Doodmoe, hij kan nu niet werken en hij wordt er ook een beetje gek van. Thuiszitten en niks kunnen doen, is echt geen feest. Een rondje lopen van 10 minuten is al te veel, dan trekt hij inderdaad grauw weg en moet hij gaan slapen. Hij heeft het over een verlammende vermoeidheid. Hij wordt begeleid door een fysiotherapeut, maar dat heeft nog niet veel effect.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet 100% zeker of ik corona heb gehad maart vorig jaar, maar hoogstwaarschijnlijk wel. Ik ben pas begin augustus weer aan het werk gegaan (kantoorbaan), voor 1 uur per week en opgebouwd tot begin december. Sindsdien gaat het weer ok.

Ik ben nooit benauwd geweest, heb niet gehoest en heb maar een halve dag koorts gehad. Maar de klachten die later kwamen en lang aanhielden waren:
- continu druk op mijn oren
- af en aan verhoging
- geen prikkels kunnen verdragen (niet van een scherm kunnen lezen, sommige geluiden deden vreselijk pijn aan mijn oren)
- vermoeidheid (van lekker bezig tot binnen 10 minuten in bed moeten gaan liggen omdat ik letterlijk mijn ogen niet open kon houden)
- slapeloosheid
- hoge bloeddruk
- hartkloppingen (dagenlang steeds een hoge en heel harde hartslag). Ook opstaan zorgde meteen voor een hartslag alsof ik was wezen hardlopen.
- hartoverslagen. Dat is het enige dat nog is gebleven. Ik had ze al voor corona, maar ze zijn nu heftiger en komen vaker voor. En af en toe slaat mijn hart even helemaal op hol. Hiervoor slik ik nu betablokkers.
- heel droge mond
- heel vaak moeten plassen
- misselijkheid, niet kunnen eten. Daardoor viel ik in een paar weken 9 kilo af.
- spierpijn
- angsten (ik ben naar een psycholoog gegaan, maar waarschijnlijk was het puur lichamelijk)
- in september bleek mijn voorraad b12 gehalveerd te zijn ten opzichte van 3 maanden daarvoor. Ik zat nu echt te laag. Dus spuiten en tabletten gekregen. Ook forse bloedarmoede erbij.
- haaruitval (heeft een paar weken geduurd, ben zeker 1/3 van mijn haar kwijt. Gelukkig had ik heel veel haar).

Ik ben vast nog wat vergeten, ik ben destijds echt vaak bij de dokter geweest met een waslijst aan klachten. Ik kreeg eerst de diagnose overspannen, ben dus naar de psycholoog gegaan, kreeg oxazepammetjes om te kunnen slapen, heb zelfs bioresonantie gedaan, EMDR en een antibioticakuur. Uiteindelijk heeft B12 me er weer bovenop geholpen.

Ik hoop dat ik het laatste restje (de hartoverslagen en versnellingen) nog wel kwijt raak, in ieder geval tot het gebruikelijke niveau. Dat is nogal vermoeiend namelijk.
Alle reacties Link kopieren
NIet alles gelezen.

Ik heb vorig jaar maart corona gehad en ben dus al inmiddels 13 maanden ziek. op dit moment werk ik 3 uur per dag, ik hoop langzaam verder op te bouwen. Ik sport onder begeleiding (2x per week een uur in de sportschool), maar nog heel ver van het niveau van voor ik ziek werd.

30 min praten? longen doen pijn
1 uur geconcerntreerd werken (moeilijk werk)? 3 uur hoofdpijn en rusten
1 ruzie met mijn dochter? 2 uur bijkomen
nog steeds erg vergeetachtig, IQ is een stuk naar beneden, man is erg gefrustreerd. Kan minder goed tegen drukte.

Andere symptomen die ik heb gehad, ze komen en gaan: Zeer benauwd, hoofdpijn, depressie, angst (niet ergens om, gewoon opeens bang worden), longpijn, spierpijn, mist in het hoofd, slapeloosheid, hartklopppingen, niet kunnen werken, niet kunnen sporten, geen goede moeder en partner kunnen zijn.

'Long Covid' treft vooral gezonde, relatief jonge mensen en vooral vrouwen.

Goede reden voor gezonde mensen om gevaccineerd te worden!

Over de aantallen: C-support schat dat in nederland 40.000 mensen van de eerste golf nu nog met long covid klachten rondlopen. Daar moeten de mensen van de 2e en 3e golf nog bij opgeteld worden. Groot maatschappelijk probleem dus, waar we de komende jaren nog wel mee blijven lopen.
Alle reacties Link kopieren
Pindakaasjes schreef:
08-04-2021 15:28
Hoezo?
Ga je een onderzoek publiceren?
Natuurlijk niet, op anekdotische data?
Maar er komen hier een hoop details, en variaties voorbij, die ik niet wist.
Ik wordt daar niet onzekerder van.
Het geeft een completer beeld van de ziekte.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu 4,5 maanden ziek na Covid. Ik was altijd heel fit en sportief (hardlopen, wielrennen). Maar ik kon ineens niets meer. Ik kon na een maand maar100 meter zonder zwalken lopen.
Inmiddels ben ik bijna 3 maanden aan het revalideren en ga ik wel vooruit,
Mijn klachten zijn nu: vermoeidheid, prikkelgevoeligheid, regelmatig koorts, ijskoude voeten, snel hoge hartslag, spierpijn, soms gewrichtspijnen, af en toe pijn op de borst, verminderde geur, hoofdpijn, vergeetachtigheid, hersenmist, concentratieproblemen, als ik te veel doe kan ik in een situatie komen dat ik niet meer kan denken/handelen. Dus auto rijden is uit den boze.
Dus al met al nog best veel.
Gelukkig kan ik nu wel elke dag een stuk wandelen, maar werken is voorlopig nog niet aan de orde (IC-verpleegkundige).
Ik vind het metaal ook pittig omdat mijn leven ineens zo anders is en ik dolgraag weer naar mijn oude leventje wil.
Ik ben in mijn omgeving ook niet de enige. Ik heb best een aantal collega’s die aan het revalideren zijn. Dat geeft mij ook wel steun, want ik voelde me echt een loser.
sun.lover wijzigde dit bericht op 08-04-2021 18:52
0.52% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
aliana schreef:
08-04-2021 16:16

‘Long Covid' treft vooral gezonde, relatief jonge mensen en vooral vrouwen.

Goede reden voor gezonde mensen om gevaccineerd te worden!
Heb je daar een bron van? Want op de rivm site staat het tegenovergestelde; vooral oudere mensen hebben hier last vast. Lijkt me ook logischer.
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
08-04-2021 18:52
Heb je daar een bron van? Want op de rivm site staat het tegenovergestelde; vooral oudere mensen hebben hier last vast. Lijkt me ook logischer.
De corona-fysio’s en C-support geven aan dat het veelal om jonge fitte mensen gaat. Dan wel met de kanttekening dat dit ook juist de mensen zijn die graag willen herstellen en zich dus ook voor revalidatie melden. Misschien merken oude niet fitte mensen niet zo’n verschil met hun leven voor Corona.
Alle reacties Link kopieren
Sun.lover schreef:
08-04-2021 18:58
De corona-fysio’s en C-support geven aan dat het veelal om jonge fitte mensen gaat. Dan wel met de kanttekening dat dit ook juist de mensen zijn die graag willen herstellen en zich dus ook voor revalidatie melden. Misschien merken oude niet fitte mensen niet zo’n verschil met hun leven voor Corona.
O ik zie dat niet staan op de rivm site. Daar staat dat vrouwen met een hogere leeftijd daar vaker last van krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
08-04-2021 19:10
O ik zie dat niet staan op de rivm site. Daar staat dat vrouwen met een hogere leeftijd daar vaker last van krijgen.
Op de site van het RIVM staat dit pas sinds kort. Tot die tijd hebben ze er helemaal niets over geschreven. Er gaat binnenkort een onderzoek starten naar long covid, maar helaas gaat dit een jaar duren.
Heeft iemand ervaring met een ernstiger verloop van covid? Mijn beide ouders zijn besmet en mijn moeder is twee uur geleden opgehaald met de ambulance, ze ligt nu op de IC aan de beademing. De dokter zei dat we nu alleen nog maar kunnen afwachten.
Alle reacties Link kopieren
Midnight-Blue schreef:
09-04-2021 04:09
Heeft iemand ervaring met een ernstiger verloop van covid? Mijn beide ouders zijn besmet en mijn moeder is twee uur geleden opgehaald met de ambulance, ze ligt nu op de IC aan de beademing. De dokter zei dat we nu alleen nog maar kunnen afwachten.
Heel veel sterkte :hug:
Chumlee schreef:
09-04-2021 08:22
Heel veel sterkte :hug:
Ja dankjewel, maar heeft er niemand ervaring met een ernstiger verloop?? We moeten nu blijkbaar gewoon afwachten. Ik kan niet eens naar mijn vader omdat hij bang is dat hij ons besmet. Ik snap het ook niet goed, mijn vader heeft een slechtere gezondheid dan mijn moeder maar toch is hij niet zo ziek als mijn moeder, hij hoest wel maar voelde zich niet zo benauwd.
Hopelijk komt er nog iemand die meer weet over het verloop.
Alle reacties Link kopieren
Midnight-Blue schreef:
09-04-2021 08:50
Ja dankjewel, maar heeft er niemand ervaring met een ernstiger verloop?? We moeten nu blijkbaar gewoon afwachten. Ik kan niet eens naar mijn vader omdat hij bang is dat hij ons besmet. Ik snap het ook niet goed, mijn vader heeft een slechtere gezondheid dan mijn moeder maar toch is hij niet zo ziek als mijn moeder, hij hoest wel maar voelde zich niet zo benauwd.
Hopelijk komt er nog iemand die meer weet over het verloop.
Ik weet van aantal mensen hier dat ze ook een ouder hebben gehad op de IC. Hopelijk lezen zij dit hier.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven