Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Ervaringen geen mondkapje dragen

08-04-2021 13:46 363 berichten
Een goede vriend van mij kan door zijn beperking geen mondkapje dragen. Hierdoor zit hij al maanden thuis. Hij doet bijvoorbeeld niet meer zelf zijn boodschappen. Voor vrijwel alles is hij afhankelijk van het OV, wat dus ook niet gaat. Hij woont alleen. Op dit moment gaat het helemaal niet goed met hem, en het zou helpen als hij gewoon weer zijn ding kon doen, maar dan zonder mondkapje.

Ik weet dat er voor mensen zoals hem een uitzondering zijn gemaakt. Met een kaartje kan hij aantonen dat hij uitgezonderd is van het dragen van een mondkapje. Nu vraag ik me af hoe dit in de praktijk gaat. Hij is niet assertief en kan zichzelf niet goed verwoorden.
- Wordt het door personeel en handhaving zonder gedoe geaccepteerd als hij gewoon het kaartje kan laten zien?
- Maken willekeurige mensen vervelende opmerkingen als hij zonder mondkapje gaat lopen?

Hij gaat ook een faceshield proberen zodat hij tenminste “iets” draagt. Maar hij weet nog niet of dit wel gaat lukken. Ik dacht dat hij anders misschien een badge of sticker op z’n jas kon plakken zodat andere mensen begrijpen dat hij geen mondkapje hoeft te dragen (ipv dat ze denken dat hij tokkie is). Hoe doen anderen dit?
Alle reacties Link kopieren
Wat verdrietig TO. Dit topic bevestigt eigenlijk de angst van je vriend voor oordelen.

Ik denk dat dat kaartje met lanyard om de nek een goede oplossing is. Dus zónder mondkapje, maar wel duidelijk voor mensen die hun oordeel al klaar denken te hebben.

Eerlijk gezegd vind ik dat eerder geplaatste overheidsadvies ook wel een beetje dubieus: er wordt bij een medische indicatie geadviseerd om dus inderdaad dat mondkapje achterwege te laten, maar wordt wel een faceshield geadviseerd als alternatief ómdat dat een negatieve interpretatie van de ander weg kan nemen. M.i. de omgekeerde wereld.

Ik zie nl. geen massa’s zonder mondkapje en als ik dan iemand zonder zie ga ik er dus vanuit dat dat met reden is. Maar blijkbaar wekt dit bij sommigen wel argwaan op.
Wanna grow up to be
Be a debaser
impala schreef:
08-04-2021 20:06
Ik kan niet wachten! Maar het zal best weer even wennen zijn. Ik denk dat sommige mensen inmiddels misschien niet eens meer zonder kapje dúrven.
Eerste paasdag ging ik wandelen, en ik kwam twee tegenliggers tegen. De vrouw droeg een mondkapje (buiten!), de man niet. Maar toen we elkaar passeerden op een pad van ca 1,5 meter breed, pakte hij een zakdoek en drukte die stevig tegen zijn mond. Vervolgens doken ze allebei met hun gezicht een heg in die naast het pad stond. Ik vond het bijna buitenaards. En vooral heel zielig voor ze.
Oh nee hè. Dan krijgen we dat probleem. Mensen die niet meer zonder durven. Ik denk daadwerkelijk dat er best wat zijn.

Die mensen die jij beschrijft zitten misschien wel in een risicogroep. Inderdaad zielig dat ze zo angstig zijn. Ik ben ze ook wel tegen gekomen. Een man wilde mijn hond aaien. Toen kreeg hij verbaal zwaar op z’n flikker van zijn vrouw. Want er kon corona in de vacht van mijn hond zitten. En hij had zijn handschoenen aan moeten doen. Ze was echt heel boos. “En we hadden het er nog zo over gehad!!!” Dit was in maart vorig jaar. Vraag me af hoe ze er nu voor staan.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
08-04-2021 20:06
Ik kan niet wachten! Maar het zal best weer even wennen zijn. Ik denk dat sommige mensen inmiddels misschien niet eens meer zonder kapje dúrven.
Eerste paasdag ging ik wandelen, en ik kwam twee tegenliggers tegen. De vrouw droeg een mondkapje (buiten!), de man niet. Maar toen we elkaar passeerden op een pad van ca 1,5 meter breed, pakte hij een zakdoek en drukte die stevig tegen zijn mond. Vervolgens doken ze allebei met hun gezicht een heg in die naast het pad stond. Ik vond het bijna buitenaards. En vooral heel zielig voor ze.
Je zou denken dat je in bananensplit zit.. :cry:

Bij het stembureau laatst: mevrouw merkt op dat ze twijfelt over het potloodje omdat er mogelijk corona aan zit. Ondanks dat haar uitgelegd wordt dat ze gedesinfecteerd zijn. Wil ze soms een handschoentje hebben? Ja dat wilde ze wel. Na afloop kon ze het potloodje weer teruggeven, maar zelfs dat vertrouwde mevrouw niet dus ze gooide het voor de zekerheid maar gewoon weg, voor de neus van de medewerkers. :@@:
Alle reacties Link kopieren
Doggo ik dacht ineens nog: heeft hij een Auti-pas? Als hij die erbij kan laten zien vindt hij dat misschien wat prettiger.
Ik heb alleen de eerste pagina gelezen, maar ik heb ervaring!

Ik draag nooit een mondkapje en zie er normaal uit. Er wordt vrijwel nooit iets gezegd. Heel soms vraagt een medewerker in een winkel (vriendelijk) om het mondkapje, maar ik zeg dan: “Ik heb een vrijstelling”, en dan is het in orde. Heb ‘em nooit hoeven tonen. Er is in al die tijd misschien vijf keer om gevraagd.

Hier geen enkele negatieve ervaring dus.
Alle reacties Link kopieren
Doggo schreef:
08-04-2021 20:20
Oh nee hè. Dan krijgen we dat probleem. Mensen die niet meer zonder durven. Ik denk daadwerkelijk dat er best wat zijn.

Die mensen die jij beschrijft zitten misschien wel in een risicogroep. Inderdaad zielig dat ze zo angstig zijn. Ik ben ze ook wel tegen gekomen. Een man wilde mijn hond aaien. Toen kreeg hij verbaal zwaar op z’n flikker van zijn vrouw. Want er kon corona in de vacht van mijn hond zitten. En hij had zijn handschoenen aan moeten doen. Ze was echt heel boos. “En we hadden het er nog zo over gehad!!!” Dit was in maart vorig jaar. Vraag me af hoe ze er nu voor staan.
Vrienden van mij zijn zo voorzichtig. Ik hoop niet dat ze erom worden uitgelachen. Ze hebben een goede reden: hun dochter is ernstig ziek, heeft de weerstand van een leeggelopen fietsband en als zij corona krijgt, overlijdt ze zeker. Hun ergste nachtmerrie. Daarom zijn zij echt vreselijk bang om corona te krijgen. Als ik met vriendin ga wandelen, draagt zij een mondkapje en we lopen elk aan een andere kant van het wandelpad, om die afstand te houden. En ik hang inderdaad regelmatig in de berm of in de brandnetels om tegenliggers ruimte te geven zodat ze niet te dicht bij haar in de buurt komen.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding
.
Alle reacties Link kopieren
mybestfriend schreef:
08-04-2021 22:19
Ik heb alleen de eerste pagina gelezen, maar ik heb ervaring!

Ik draag nooit een mondkapje en zie er normaal uit. Er wordt vrijwel nooit iets gezegd. Heel soms vraagt een medewerker in een winkel (vriendelijk) om het mondkapje, maar ik zeg dan: “Ik heb een vrijstelling”, en dan is het in orde. Heb ‘em nooit hoeven tonen. Er is in al die tijd misschien vijf keer om gevraagd.

Hier geen enkele negatieve ervaring dus.
Hier hetzelfde. Ik hoop dat iedereen elkaar in elkaars waarde kan laten om wel of geen mondkap te dragen. Ieder heeft zn eigen reden en dat kun je van de buitenkant niet zien.
Alle reacties Link kopieren
leya1987 schreef:
08-04-2021 23:19
Hier hetzelfde. Ik hoop dat iedereen elkaar in elkaars waarde kan laten om wel of geen mondkap te dragen. Ieder heeft zn eigen reden en dat kun je van de buitenkant niet zien.
Precies. En dat geldt ook voor de extreem voorzichtige mensen.
Lief zijn voor elkaar.
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
08-04-2021 22:37
Vrienden van mij zijn zo voorzichtig. Ik hoop niet dat ze erom worden uitgelachen. Ze hebben een goede reden: hun dochter is ernstig ziek, heeft de weerstand van een leeggelopen fietsband en als zij corona krijgt, overlijdt ze zeker. Hun ergste nachtmerrie. Daarom zijn zij echt vreselijk bang om corona te krijgen. Als ik met vriendin ga wandelen, draagt zij een mondkapje en we lopen elk aan een andere kant van het wandelpad, om die afstand te houden. En ik hang inderdaad regelmatig in de berm of in de brandnetels om tegenliggers ruimte te geven zodat ze niet te dicht bij haar in de buurt komen.
Als haar weerstand zó slecht is, zou ze ook aan influenza kunnen overlijden lijkt mij. Droeg je vriendin voor corona ook al mondkapjes tijdens het wandelen buiten om dat risico te beperken ?
.
Alle reacties Link kopieren
Ik draag zelden een mondkapje. Omdat ik m kwijtraak of vergeet en ik die dingen echt lachwekkende bullshit vindt.
Ik ben er nog nooit in geen enkele winkel op aangesproken. Het personeel heeft mog nooit wat gezegd. Misschien gaan ze er van uit dat il een beperking heb maar ik zou me niet te druk maken over controles.
Alle reacties Link kopieren
Doggo schreef:
08-04-2021 13:52
Voor hem wel. Maar om het on topic te houden: zou jij er vervelende opmerkingen over maken als je hem zo zou zien lopen? Of hem boos aankijken oid?
Ik wel
Ook hij zal een mondkapje op moeten.
Zijn autisme zou geen uitzondering mogen zijn
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
08-04-2021 23:40
Als haar weerstand zó slecht is, zou ze ook aan influenza kunnen overlijden lijkt mij. Droeg je vriendin voor corona ook al mondkapjes tijdens het wandelen buiten om dat risico te beperken ?
De kans op corona is een stuk groter dan op influenza. Plus dochter krijgt natuurlijk de griepprik. Maar dit is wel de reactie die ik bedoel: je kunt niet voor andere mensen bepalen hoe ze om moeten gaan met het risico dat ze lopen, en ik begrijp erg goed dat zij zich de luxe van het relativeren niet kunnen veroorloven.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Is het een idee om het keycord te vervangen door zo'n katrol/badgehouder?
De persoon die dan de verklaring/autipas wil lezen hoeft dan minder dicht bij te komen om het te kunnen lezen.
Juist dan is de afstand belangrijk omdat hij het kapje niet draagt ervaren mensen een te korte afstand toch als risico.

Verder kijk ik met iedereen samen, er enorm naar uit dat deze hele mondkapjesheisa is afgelopen. Vanwege slechthorendheid kon ik goed gesprekken voeren door spraak af te zien maar dat is helaas al weer een half jaar niet meer aan de orde.
calvijn1 schreef:
09-04-2021 00:09
Ik wel
Ook hij zal een mondkapje op moeten.
Zijn autisme zou geen uitzondering mogen zijn
Wauw. O_O En wat zou je dan precies zeggen tegen zo’n iemand?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu twee keer mijn mondkapje vergeten en niemand die er wat van zegt.
Ik ben er nog steeds niet aan gewend.
calvijn1 schreef:
09-04-2021 00:09
Ik wel
Ook hij zal een mondkapje op moeten.
Zijn autisme zou geen uitzondering mogen zijn
Wat zou je dan zeggen?
Alle reacties Link kopieren
Doggo schreef:
08-04-2021 13:52
Voor hem wel. Maar om het on topic te houden: zou jij er vervelende opmerkingen over maken als je hem zo zou zien lopen? Of hem boos aankijken oid?
Dit wat je hier beschrijft, is echt het probleem van deze maatschappij. We zijn een stel deugerds die continu met hun vingertje moeten wijzen. De mensen die boos kijken naar mensen die geen mondkapje dragen, zijn dezelfde die zelfs een mondkapje dragen wanneer ze alleen in de auto zitten. Om te kotsen.

Ik zou persoonlijk geen vervelende opmerkingen maken, ik kijk eerder meelijwekkend naar mensen die ze zelfs in de buitenlucht dragen. Sorry hoor, maar dan ben je gewoon niet helemaal fris. De kans dat je wordt overreden door een bus is nog groter dan dat je corona oploopt van iemand die je op straat tegenkomt. En dan hebben we het er nog niet eens over dat er geen enkel wetenschappelijk bewijs voor die dingen is, maar mensen zich als schaapjes gedragen en het als middel gebruiken om te laten zien hoe erg ze wel niet deugen.

Mijn advies? Ik zou hem een keycord om hangen met dat geprinte kaartje. Dat herkent iedereen vanaf een afstand. Neemt niet weg dat er nog steeds eikels zijn, maar het is ook vooral voor het winkelpersoneel. Ik vind niet dat je het hun probleem moet maken en voor hen is het ook vreselijk als ze er steeds mensen op moeten wijzen.

Moet zeggen dat ik hier nooit raar wordt aangekeken als ik hem als enige niet draag (bijvoorbeeld in een rij in de buitenlucht), maar ik heb er ook wel maling aan. Kan me voorstellen dat het voor zo iemand super rot is, ook omdat je echt wel sociale druk voelt om hem wel te dragen.
Frizz schreef:
08-04-2021 14:05
Nou vreselijk asociaal als iemand een beperking heeft, hoe durft ie! Lekker binnen blijven met z’n autisme, wat denkt ie wel!
Zouden meer autisten moeten doen O_o
Doggo schreef:
08-04-2021 14:09
Het is bij hem echt een heel groot ding. Hij heeft extreem snel last van prikkels. Niet alleen bij het mondkapje, maar altijd. Vooral geuren zijn voor hem lastig. Hij zegt dat het mondkapje een hele sterke geur heeft. In het begin probeerde hij hem nog te dragen, maar toen moest hij overgeven door die geur. Vanaf toen heeft hij het opgegeven om dat mondkapje te dragen. Als hij er alleen al aan denkt moet hij kokhalzen.
Kan je/iemand stoffen mondkapjes naaien, van zijn oude dekbed of overhemd of zo. En dan in zijn eigen wasmachine met eigen sop. Dan ruikt het bekend. En heeft hij toch een kapje op. En dat voorkomt mogelijke opmerkingen of vervelende vragen.
Alle reacties Link kopieren
Die geur komt vooral uit zijn eigen mond. Die kapjes stinken namelijk niet.
beetjegek schreef:
09-04-2021 07:29
Die geur komt vooral uit zijn eigen mond. Die kapjes stinken namelijk niet.
Heb je altijd het inlevingsvermogen van een ei? Als je goed leest, dan lees je dat deze man autisme heeft. Geur sensaties komen bij hem veel harder binnen en hij ruikt dingen die mensen zonder autisme niet eens ruiken. Beetje gek om dan beweringen te doen als “de geur komt uit zijn eigen mond” en “de kapjes stinken namelijk niet”. Dat wéét jij immers helemaal niet.
Alle reacties Link kopieren
DerryGirl schreef:
08-04-2021 15:44
Doggo, zou hij een autipas kunnen aanvragen? Als hij die gebruikt met de vrijstellingvan het RIVM dan hoeft hij verbaal niet de discussie aan te gaan. Scheelt wellicht stress?


https://www.autisme.nl/producten/autipas/
Nog maar een keertje dan ;-)
Hoe kan het dat zoveel mensen ontevreden zijn over hun lijf en zo weinig mensen tevreden zijn over hun verstand? - EB
Alle reacties Link kopieren
beetjegek schreef:
09-04-2021 07:29
Die geur komt vooral uit zijn eigen mond. Die kapjes stinken namelijk niet.
Voor iemand met autisme wel. jij kunt niet bepalen voor deze man wat wel of niet stinkt.
Hoe kan het dat zoveel mensen ontevreden zijn over hun lijf en zo weinig mensen tevreden zijn over hun verstand? - EB
Alle reacties Link kopieren
Paintless schreef:
09-04-2021 07:13
Dit wat je hier beschrijft, is echt het probleem van deze maatschappij. We zijn een stel deugerds die continu met hun vingertje moeten wijzen. De mensen die boos kijken naar mensen die geen mondkapje dragen, zijn dezelfde die zelfs een mondkapje dragen wanneer ze alleen in de auto zitten. Om te kotsen.

Ik zou persoonlijk geen vervelende opmerkingen maken, ik kijk eerder meelijwekkend naar mensen die ze zelfs in de buitenlucht dragen. Sorry hoor, maar dan ben je niet helemaal fris.
Jij oordeelt en wijst toch net zo goed?
Wat eten we vanavond?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven