non binair

08-04-2021 12:39 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
Viva kop: "Vier non-binaire kandidaten maken kans het nieuwste K3-lid te worden"

Ik heb geen idee wat dat betekent. Kan iemand me dat uitleggen?
Alle reacties Link kopieren
Westerpaviljoen schreef:
08-04-2021 13:46
Wat is een smulrol?
Lekker!! 😄
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
08-04-2021 13:24
De vraag van TO kun je trouwens om verschillende wijzen uitleggen.

1. Er zijn 4 kandidaten die kans maken en ze zijn allen non-binair.
2. Vier van de kandidaten (uit de groep kanshebbers) zijn non-binair.
3. Vier kandidaten maken kans, maar we vertellen nog niet met wat voor geslacht ze zich identificeren.
...
Optie 3 is sowieso niet mogelijk, dan zouden ze nl. niet als non binair worden aangeduid.

Het is optie 2 trouwens, hierbij de link naar het artikel waar TO op doelt:

https://www.viva.nl/equality/non-binaire-kandidaten-k3/
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
08-04-2021 14:27
ik heb jong-volwassen (/oud-puberale) dochters en dit soort onderwerpen komen hier vaak over de eettafel.
Mooi om te merken, hoe deze generatie (minstens in mijn bubbel) openstaat voor alle verschillen, en niet alleen denkt in Piemels en Vagina's
(en dat in een vagina een piemel hoort)
Gelukkig is onze familie (en die van haar verkering) niet moeilijk met dit soort dingen.

De reactie van mijn zoon jaren geleden toen hij hoorde dat zijn nichtje Miep verkering had met Truus: "Wat een stomme naam voor een jongen".
Het is een meisje. "Okee, dan kun je wel Truus heten".
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Chienandalou schreef:
08-04-2021 16:09
Optie 3 is sowieso niet mogelijk, dan zouden ze nl. niet als non binair worden aangeduid.

Het is optie 2 trouwens, hierbij de link naar het artikel waar TO op doelt:

https://www.viva.nl/equality/non-binaire-kandidaten-k3/
Dacht ik al wel hoor. Zat even te dollen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
grenada schreef:
08-04-2021 16:05
De waarheid is veel simpeler. Ik kwam op de viva site, zag de aankondiging en dacht daarom het hier maar te vragen, in al mijn naïviteit.

ik schrik van de kwaadaardigeheid onaaardige reakties die sommigen hier hebben, als ik een vraag stel en niet mijn burgerlijke plicht doe en google.
Ik snap je vraag best hoor. Natuurlijk is alles te googlen, maar vooral bij deze term is er een groot grijs gebied en zijn veel verschillende interpretaties.

Er zijn mensen die de term ‘letterlijk’ nemen en zichzelf echt zo indentificeren. Zij kiezen dan ook vaak voor de aanspreekvorm hen/hun/zij. Het liefst zien zij hier ook een officiële erkenning in.
Ook is er een grote groep die zich als non binair indentificeert, maar daarnaast de ‘geboren’ gender wil behouden. Dit uit zich vaak in (op papier en in aanspreekvorm) wel man of vrouw willen blijven, maar qua levenstijl en kleding beide (of alle) sexen omarmen.

Daarnaast staat seksualiteit en/of geaardheid hier los van. Non binaire mensen kunnen dus hetero, homo, lesbisch, pan of whatever zijn.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
Dank je wel, dus alhoewel ik biseksueel ben, hoef ik niet perse non-binair te zijn?
Alle reacties Link kopieren
grenada schreef:
08-04-2021 16:48
Dank je wel, dus alhoewel ik biseksueel ben, hoef ik niet perse non-binair te zijn?
Voel jij je man of vrouw? Zo nee, dan non-binair.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
grenada schreef:
08-04-2021 16:48
Dank je wel, dus alhoewel ik biseksueel ben, hoef ik niet perse non-binair te zijn?
Dat staat dus los van elkaar en je mag helemaal zelf weten hoe je je indentificeert.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
grenada schreef:
08-04-2021 16:48
Dank je wel, dus alhoewel ik biseksueel ben, hoef ik niet perse non-binair te zijn?
het gaat vooral om niet in hokjes denken.
Je hoeft geen naam te geven aan wat je voelt. Niet jezelf man of vrouw noemen, want er is zoveel tussenin.
Niet homo/hetro/bi zijn, want er zijn te veel varianten, dat een hokje toch niet gaat passen.

(maar ik ben 50, en gevormd in een tijd, dat hokjes belangrijk waren, en maar een enkel hokje toegestaan. Ik SNAP het, maar Voel het niet altijd direct aan)
lilalinda wijzigde dit bericht op 08-04-2021 18:16
0.09% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
K3 is een popgroepje, dacht ik.
Alle reacties Link kopieren
xynix schreef:
08-04-2021 17:44
K3 is een popgroepje, dacht ik.
Haha scherp! 😁
grenada schreef:
08-04-2021 16:05
De waarheid is veel simpeler. Ik kwam op de viva site, zag de aankondiging en dacht daarom het hier maar te vragen, in al mijn naïviteit.

ik schrik van de kwaadaardigeheid onaaardige reakties die sommigen hier hebben, als ik een vraag stel en niet mijn burgerlijke plicht doe en google.

Een topic is natuurlijk helemaal prima. Maar dan over het hoe en waarom en ervaringen en en....zat te bedenken behalve alleen die vraag van jou.
Alle reacties Link kopieren
Chienandalou schreef:
08-04-2021 16:37
Daarnaast staat seksualiteit en/of geaardheid hier los van. Non binaire mensen kunnen dus hetero, homo, lesbisch, pan of whatever zijn.

Al is dit wel interessant. Een heteroseksueel voelt zich aangetrokken tot het andere geslacht. Een homoseksueel tot hetzelfde geslacht. Hoe verhoudt zich dat tot non-binaire mensen, die zich met beide geslachten niet identificeren? Als een non-binair persoon zich aangetrokken voelt tot vrouwen, of juist tot mannen, maakt dat ze per definitie dus niet hetero- of homoseksueel.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
08-04-2021 23:08
Al is dit wel interessant. Een heteroseksueel voelt zich aangetrokken tot het andere geslacht. Een homoseksueel tot hetzelfde geslacht. Hoe verhoudt zich dat tot non-binaire mensen, die zich met beide geslachten niet identificeren? Als een non-binair persoon zich aangetrokken voelt tot vrouwen, of juist tot mannen, maakt dat ze per definitie dus niet hetero- of homoseksueel.
En daar gaat het dus om: loslaten
Geen hokje zoeken, geen labeltje plakken.
Het is wat het is. En als iemand zich zelf iets wil noemen, is dat prima. Maarin het geheel heeft labels zoeken geen zin.
lilalinda schreef:
09-04-2021 07:39
En daar gaat het dus om: loslaten
Geen hokje zoeken, geen labeltje plakken.
Het is wat het is. En als iemand zich zelf iets wil noemen, is dat prima. Maarin het geheel heeft labels zoeken geen zin.

Non-binair is natuurlijk net zo goed een label. En als je zegt dat je je niet identificeert als man of vrouw, maak je dan niet juist onderscheid? Iedereen identificeert zich toch anders? Niemand is toch 100% man of vrouw?
Alle reacties Link kopieren
De non-binaire mensen die ik ken willen niet zozeer hokjes loslaten, maar identificeren zich niet vals man of vrouw. Ze vinden in beiden geen herkenning.

Als je dat vergelijkt met geaardheid, zijn zij de aseksuelen van gender.

Overigens heb je ook mensen die zich juist als fluid zien. Zij kunnen zich beiden voelen, waarbij soms de één, soms de ander de boventoon voert.
De biseksuelen van gender dus.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
xynix schreef:
08-04-2021 17:44
K3 is een popgroepje, dacht ik.
Klopt, ik heb het net gegoogled.
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
09-04-2021 08:17
Non-binair is natuurlijk net zo goed een label. En als je zegt dat je je niet identificeert als man of vrouw, maak je dan niet juist onderscheid? Iedereen identificeert zich toch anders? Niemand is toch 100% man of vrouw?
nou, ik denk dat als je in een willekeurige kringverjaardag vraagt of mensen Man of Vrouw zijn, iedereen roept zeker te weten het een of het ander te zijn.
Het inzicht, dat er meer is dan enkel 'mannen' en 'vrouwen' is echt nog niet ingeburgerd.

En natuurlijk mag iedereen zich zelf 'man' noemen of 'vrouw' of 'non-binair', het gaat erom, dat je dat alleen voor jezelf kunt bepalen, niet dat een ander je in een hokje kan proppen
Alle reacties Link kopieren
lollypopje schreef:
09-04-2021 08:34
De non-binaire mensen die ik ken willen niet zozeer hokjes loslaten, maar identificeren zich niet vals man of vrouw. Ze vinden in beiden geen herkenning.

Als je dat vergelijkt met geaardheid, zijn zij de aseksuelen van gender.

Overigens heb je ook mensen die zich juist als fluid zien. Zij kunnen zich beiden voelen, waarbij soms de één, soms de ander de boventoon voert.
De biseksuelen van gender dus.
Genderfluide valt als term onder non binair. Mensen die non binair zijn vinden juist wel veel herkenning in beide sexen en kunnen zich zowel mannelijk als vrouwelijk voelen.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
Chienandalou schreef:
09-04-2021 10:19
Genderfluide valt als term onder non binair. Mensen die non binair zijn vinden juist wel veel herkenning in beide sexen en kunnen zich zowel mannelijk als vrouwelijk voelen.
Ik zal het tegen mijn non-binaire vriend zeggen, dat die zich toch echt beiden voelt, al zegt die van niet. Want dat staat op internet.


Ik wil overigens best aannemen dat er mensen zijn die de term breder gebruikt wordt door anderen. Dit is hoe het in mijn omgeving gebruikt wordt en zij maken in elk geval dit onderscheid.

Maargoed de termen zijn nog vrij nieuw, dus ik kan me voorstellen dat daar daardoor ook nog geen eenduidigheid over is.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
lollypopje schreef:
09-04-2021 10:26
Ik zal het tegen mijn non-binaire vriend zeggen, dat die zich toch echt beiden voelt, al zegt die van niet. Want dat staat op internet.


Ik wil overigens best aannemen dat er mensen zijn die de term breder gebruikt wordt door anderen. Dit is hoe het in mijn omgeving gebruikt wordt en zij maken in elk geval dit onderscheid.

Maargoed de termen zijn nog vrij nieuw, dus ik kan me voorstellen dat daar daardoor ook nog geen eenduidigheid over is.
Dat kan, ik denk dat ook ook iedereen zelf mag weten hoe hij/zij zich noemt.

Maar we hebben het hier over ‘officiële termen’. En vanuit de comunity is non binair de overkoelende term voor mensen die zich niet willen identificeren als man óf vrouw. Genderfluid valt daaronder. Ook mensen die zich als de 3e sexe indentificeren. De een uit het in volledige levenstijl, de ander in kleding of andere expressie.

https://www.transvisie.nl/transitie/vol ... on-binair/
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
Chienandalou schreef:
09-04-2021 10:34
Dat kan, ik denk dat ook ook iedereen zelf mag weten hoe hij/zij zich noemt.

Maar we hebben het hier over ‘officiële termen’. En vanuit de comunity is non binair de overkoelende term voor mensen die zich niet willen identificeren als man óf vrouw. Genderfluid valt daaronder. Ook mensen die zich als de 3e sexe indentificeren. De een uit het in volledige levenstijl, de ander in kleding of andere expressie.

https://www.transvisie.nl/transitie/vol ... on-binair/
Ik reageer vooral op
Mensen die non binair zijn vinden juist wel veel herkenning in beide sexen
Wat dus gewoon echt niet hoeft te kloppen. Aangezien mijn vriend zich geen van beiden voelt.
Tenzij we daar dus weer een nieuwe term voor gaan verzinnen :P
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
lollypopje schreef:
09-04-2021 10:39
Ik reageer vooral op



Wat dus gewoon echt niet hoeft te kloppen. Aangezien mijn vriend zich geen van beiden voelt.
Tenzij we daar dus weer een nieuwe term voor gaan verzinnen :P
Klopt, dat was wat kort door de bocht. Dit geldt niet voor alle non binaire mensen. Ik generaliseerde dat te veel. Er zijn idd ook veel non binaire mensen die voor die ‘3e vorm’ gaan.
Zo zie je maar, wat ingewikkeld.

Wat gebruikt jouw vriend als aanspreekvorm? Hen/they?
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
Chienandalou schreef:
09-04-2021 10:43
Klopt, dat was wat kort door de bocht. Dit geldt niet voor alle non binaire mensen. Ik generaliseerde dat te veel. Er zijn idd ook veel non binaire mensen die voor die ‘3e vorm’ gaan.
Zo zie je maar, wat ingewikkeld.

Wat gebruikt jouw vriend als aanspreekvorm? Hen/they?
Hen/hun of die/diens. Taalkundig vind ik dat in het Nederlands heel raar klinken. De zinnen voelen krom of afstandelijk. Dus vooral daarom erg wennen, maar ik denk dat dat over een paar jaar ook normaler is.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
Chienandalou schreef:
09-04-2021 10:34
Dat kan, ik denk dat ook ook iedereen zelf mag weten hoe hij/zij zich noemt.

Maar we hebben het hier over ‘officiële termen’. En vanuit de comunity is non binair de overkoelende term voor mensen die zich niet willen identificeren als man óf vrouw. Genderfluid valt daaronder. Ook mensen die zich als de 3e sexe indentificeren. De een uit het in volledige levenstijl, de ander in kleding of andere expressie.

https://www.transvisie.nl/transitie/vol ... on-binair/
het is ook verrekte lastig om het hokjesidee los te laten. Vooral als je geen 21 meer bent, en jarenlang alleen gehoord hebt over Mannen of Vrouwen. En heel af&toe iemand die van man vrouw wilde worden. Ik geloof dat zelfs homoseksualiteit niet in mijn biologieboeken voorkwam.
Hooguit als paragraaf met uitzonderingen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven