Kind wil vegetarisch eten

11-04-2021 08:47 185 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van 10 heeft besloten dat ze geen vlees meer wil eten (wel vis), omdat ze het zielig vindt voor dieren. Ik wil er best in mee gaan, maar voor de rest van het gezin wil ik vlees niet volledig schrappen. We eten nu trouwens 4 a 5 keer per week vlees (rundvlees en kip). Ik heb al wel wat gelezen, maar ik kom er niet helemaal uit. Waar moet ik op letten om te zorgen dat ze geen belangrijke voedingstoffen mist?

Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een makkelijke manier waarop ik het voor haar wat kan aanpassen, zonder dat ik volledig andere maaltijden kan koken. Natuurlijk kan ik vlees vervangen door vleesvervangers en zo nu en dan een gekookt eitje, maar zitten daar voldoende voedingsstoffen in? Van peulvruchten is ze geen fan en veel ervan eet ik zelf niet, omdat ik koolhydraatarm eet.
Alle reacties Link kopieren
lara1978 schreef:
11-04-2021 08:57
Ja, dat weet ik. Ik denk alleen dat haar principes niet zo ver zullen gaan. Ze is dol op vis en schaaldieren en is nooit een enorme fan van vlees geweest.
Dan zou ik haar maar niet de docu 'sea spiracy' op Netflix laten zien. :$
Kit_Kat schreef:
11-04-2021 09:42
Gewoon een vleesvervanger bakken ipv een los stukje vlees en gehakt vervangen door vegagehakt voor iedereen lijkt me het makkelijkst dan. Of vegakipstukjes gebruiken voor iedereen als die ergens doorheen zitten. Ik zou het te veel werk vinden om 2 soorten saus te gaan maken bij rijst of past, dus dan maar een keertje extra iedereen vega laten eten.
Waarom die inferieure zooi terwijl kind gewoon vis/seafood eet?
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
11-04-2021 09:28
Je hebt helemaal niet veel eiwitten nodig. De meeste mensen eten eerder teveel dan te weinig eiwitten.
Dit. Niemand in de westerse wereld heeft een eiwittekort en heel veel mensen wel een tekort aan vezels. Dus daarin kan je dochter alleen maar vooruit gaan als er af en toe wel peulvruchten aan te pas komen.
Alle reacties Link kopieren
Roomsnoesje schreef:
11-04-2021 09:52
Dan zou ik haar maar niet de docu 'sea spiracy' op Netflix laten zien. :$
Dat wilde ik net zeggen.... best kans dat ze haar principes dan aanpast...
Vind het zo gek dat er vaak gedaan wordt alsof vlees essentieel is voor je gezondheid. Dat is het totaal niet. Wij zijn vegetariër geworden een paar jaar geleden en ik ben gewoon hetzelfde blijven koken. Maar dan zonder vlees. Is echt geen hogere wiskunde. Af en toe eten we vis. Verder let ik niet bewust op dat we genoeg binnen krijgen van bepaalde stoffen. Dat heb ik nooit gedaan, ook niet toen we nog wel vlees aten. Gewoon gevarieerd koken, met veel groenten. Volgens mij zijn wij prima gezond.
Ik zou vleesvervangers (schnitzels van Blue Butcher, een heleboel verschillende van Garden Gourmet & Valess, schnitzels, kaasburgers en kaas/spinazie burgers van Vivera zijn bij mij favoriet) en 2x per week vis aan haar voorschotelen. :)
Alle reacties Link kopieren
Lente19251003 schreef:
11-04-2021 09:10


Het enige waar we bij hem tegenaan lopen is als we op vakantie zijn in Frankrijk, daar worden amper vleesvervangers verkocht. En op kinderfeestjes, daar is het avondeten bijna altijd friet met een snack en er is eigenlijk nooit een vegasnack te krijgen.
In Frankrijk heb je wel degelijk vleesvervangers. Van het merk Sojasun heb je b.v. diverse soorten burgers, nuggets, vegagehakt, enzovoorts. Bij de hypermarché's ligt het in de koeling in de buurt van de kaas en de kant-en-klaarmaaltijden.
Wat de Hollandse snackbars betreft, bij mij in de buurt (Z.H.) hebben ze allemaal minstens de keuze uit groentekroketten en kaassoufflés en meestal nog meer.
Lotus90 schreef:
11-04-2021 10:06
Ik zou vleesvervangers (schnitzels van Blue Butcher, een heleboel verschillende van Garden Gourmet & Valess, schnitzels, kaasburgers en kaas/spinazie burgers van Vivera zijn bij mij favoriet) en 2x per week vis aan haar voorschotelen. :)
Let wel op het zoutgehalte in vleesvervangers. Weet niet wat het kind nog meer eet, maar er zit erg veel zout in sommige vleesvervangers.

https://nierstichting.nl/nieuws/2020/11 ... e%20nieren.
Star3 schreef:
11-04-2021 10:11
Let wel op het zoutgehalte in vleesvervangers. Weet niet wat het kind nog meer eet, maar er zit erg veel zout in sommige vleesvervangers.

https://nierstichting.nl/nieuws/2020/11 ... e%20nieren.
Goede aanvulling. Het is sowieso verstandig om het zoutgehalte even te controleren op het etiket.
Alle reacties Link kopieren
Star3 schreef:
11-04-2021 10:11
Let wel op het zoutgehalte in vleesvervangers. Weet niet wat het kind nog meer eet, maar er zit erg veel zout in sommige vleesvervangers.

https://nierstichting.nl/nieuws/2020/11 ... e%20nieren.
Is wat men doorgaans eet onbewerkt vlees? Oprechte vraag. Ik haal hieruit dat in vleesvervangers minder zout zit dan in bewerkt vlees. Maar ik weet niet of mensen onbewerkt vlees eten...
"I'd like a coke". " Is Pepsi ok?" " Is Monopolymoney ok?"
Alle reacties Link kopieren
Zoutgehalte is inderdaad een goede, daar had ik nog niet aan gedacht.

We eten normaliter onbewerkt vlees en geen pakjes en zakjes.
NoPepsiPlease schreef:
11-04-2021 10:19
Is wat men doorgaans eet onbewerkt vlees? Oprechte vraag. Ik haal hieruit dat in vleesvervangers minder zout zit dan in bewerkt vlees. Maar ik weet niet of mensen onbewerkt vlees eten...
Ik let er voor de vleeseters in mijn gezin wel op. Lukt niet altijd, want ze willen soms gewoon een hamburger, maar ik koop bij voorkeur geen gekruid vlees (kruiden doe ik dan zelf).
NoPepsiPlease schreef:
11-04-2021 10:19
Is wat men doorgaans eet onbewerkt vlees? Oprechte vraag. Ik haal hieruit dat in vleesvervangers minder zout zit dan in bewerkt vlees. Maar ik weet niet of mensen onbewerkt vlees eten...
Heel veel vlees wat bij de supermarkt ligt is bewerkt.

Bewerkt vlees is voor de verkoop bewerkt om de smaak of houdbaarheid te beïnvloeden door het te roken, door het te zouten of door conserveringsmiddelen toe te voegen. Vleeswaren, zoals worst, ham of paté en bewerkt vlees zoals hamburger, worst en gemarineerd vlees vallen in de categorie bewerkt vlees. Dit geldt overigens ook voor gevogelte ( denk aan gerookte kipfilet) en vis (bijv. gerookte paling en ingeblikt tonijn).
Alle reacties Link kopieren
Ik denk wel dat je peulvruchten of groene groentes e.d moet eten om geen vitamine B tekort te krijgen. Mijn dochter had een tekort, terwijl ze destijds maar 50% vegetarisch at (andere was vaak kip of vis, dus ook geen ‘echt’ vlees).
KamilleT schreef:
11-04-2021 10:34
Ik denk wel dat je peulvruchten of groene groentes e.d moet eten om geen vitamine B tekort te krijgen. Mijn dochter had een tekort, terwijl ze destijds maar 50% vegetarisch at (andere was vaak kip of vis, dus ook geen ‘echt’ vlees).
B12 zit ook in vis, zuivel en eieren.
Ik zou zelf ook vaker vegetarisch gaan eten (dus vegetarisch koken voor het hele gezin). Dan nog 1 of 2 keer per week vis voor het hele gezin en op de dagen dat jullie vlees willen eten iets met een vleesvervanger maken.

Heel veel gerechten zijn prima vleesloos te maken, dus dat hoeft dan niet "apart voor je kind". Denk aan pastagerechten, pizza, curry's etc.

Gun jezelf een leuk kookboek en ga samen lekkere recepten uitzoeken.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
11-04-2021 10:37
B12 zit ook in vis, zuivel en eieren.
Ik geloof dat ze tegenwoordig wel eens een boerenomelet op tafel zet, maar ze heeft jaren geen eieren gegeten. Zuivel eet ze ook niet. Het is wel gek dat ze aan de vleesvervangers geen vitamines toevoegen. Dan kom je er wat makkelijker aan.
Ik vind eerlijk gezegd dat jullie zelf best veel vlees eten met 4/5 keer per week. Dat is toch wel een beetje uit de tijd en niet zo gezond weten we nu.

Misschien gewoon allemaal wat meer vegetarisch eten? Jamie Oliver heeft goede, makkelijke vega gerechten. Als je erop googelt vindt je er al een hoop en op zijn site.
Vleesvervangers zou ik niet doen. Teveel soja en teveel zout. Soja is niet goed voor kinderen in grote hoeveelheden. Geef haar 1-2 x per week vis en dan heeft ze alle vitamines en eiwitten binnen die ze nodig heeft.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind 5x per week vlees eten best veel. Vlees is helemaal niet zo gezond, je kunt beter met je dochter mee-eten en vaker het vlees laten staan.

Ik zou ook niet zoals iemand hier voorstelde het vlees vervangen door vis, in veel vis zitten zware metalen, dus ook die consumptie moet je beperken.
Occam's razor
Alle reacties Link kopieren
Er zijn kookboeken voor vlees en vega aan 1 eettafel. Handig voor als je nog niet zo ervaren bent in het combi- koken.
Parella schreef:
11-04-2021 10:42
Ik vind eerlijk gezegd dat jullie zelf best veel vlees eten met 4/5 keer per week. Dat is toch wel een beetje uit de tijd en niet zo gezond weten we nu.

Misschien gewoon allemaal wat meer vegetarisch eten? Jamie Oliver heeft goede, makkelijke vega gerechten. Als je erop googelt vindt je er al een hoop en op zijn site.
Da's toch te idioot voor woorden om zelf je vlees te laten staan voor de bevlieging van je kind?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
11-04-2021 09:54
Waarom die inferieure zooi terwijl kind gewoon vis/seafood eet?
Omdat rode pastasaus met vis goor is.
Er is niks inferieur aan vleesvervangers. Dieren eten die uren boven water hebben liggen spartelen en levend gefileerd zijn, dat is pas inferieur
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
11-04-2021 10:51
Da's toch te idioot voor woorden om zelf je vlees te laten staan voor de bevlieging van je kind?
En je huidige gezondheid
En het milieu
En dierenleed
En je portemonnee
En je gewicht
En je levensduur

Idioot inderdaad.
redbulletje schreef:
11-04-2021 10:51
Da's toch te idioot voor woorden om zelf je vlees te laten staan voor de bevlieging van je kind?
Sowieso een kind is natuurlijk al te idioot voor worden toch :nut:
Wat ben je toch ook een verschrikkelijke drammer zeg, nu weer met dat vis/seafood. Zeer ergerlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven