Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 47)

27-03-2021 17:42 3252 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2, ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, ruim 126 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 2 miljoen doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt maar er zijn inmiddels gelukkig verschillende vaccinaties voor en Nederland is begonnen met een vaccinatie programma.
In Nederland zijn er nu ruim 1 miljoen mensen positief getest en ruim 16.000 mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Online een test aanvragen met DigiD kan hier

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen:1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / 29 / 30 / 31 / 32 / 33 / 34/ 35 / 36 / 37/ 38 / 39 / 40/ 41 / 42 / 43 / 44 / 45 / 46
nicole123 schreef:
11-04-2021 15:25
Ik zou er net als sommige anderen hier voor zijn als ze aan 60minners AstraZeneca gaan aanbieden op eigen risico, maar ik denk dat dit juridisch / medisch ethisch ingewikkeld ligt. Het is niet zo dat na het tekenen van een informed consent alle risico bij de gevaccineerde ligt en klaar. Een medicijn of vaccin dat is afgekeurd voor een bepaalde groep tóch aan mensen uit die groep geven kan niet zomaar. En ook na het geven van zo'n informed consent kan een gevaccineerde gaan claimen als er iets gebeurt na diens vaccinatie. Ik denk daarom dat dit niet iets is wat men in het kabinet over het hoofd ziet of per se niet wil, maar dat het ingewikkeld ligt.

We zijn medisch ethisch in Nederland enorm goed beschermd en in een pandemie kan zoiets tegen je werken. Net als bepaalde andere dingen die we in Nederland heel goed geregeld hebben, zoals efficiëntie in de zorg, privacy wetgeving en burgerrechten. In een land als China kan men daardoor veel makkelijker een pandemie de kop indrukken dan hier.
Ja, vroeg ik mij nog af, zou dat in Duitsland zo anders zijn dan in Nederland?
Alle reacties Link kopieren
De huisartsen prikken al een paar weken 64 jaar en jonger. (Midden van het land)
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
11-04-2021 15:31
Het zou het weer kunnen zijn, want als het seizoenseffect veel invloed heeft dan heeft dat de laatste week natuurijk niet echt positief gewerkt. Of toch veel mensen die met Pasen elkaar opgezocht hebben, met gezellige paaslunches zonder 1,5 meter. (En dat binnen, want het sneeuwde en hagelde.)

Ik hoop dat het een van deze oorzaken is, want dan zou het tijdelijk zijn.

Je ziet het patroon best wel meebuigen met het weer. Kan toeval zijn hoor, maar ik ben zelf toch hoopvol dat het wel weer daalt met mooier weer de komende week. De voorspellingen voor de komende 2 weken zijn gelukkig heel goed. En tja, niemand moet een vaccinatie weigeren, dat is in deze fase gewoon echt niet slim.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
11-04-2021 15:28
60 t/m 69 toch?
Dat zijn ruim 2 miljoen mensen.
Ja. Mensen t/m 1951 krijgen Pfizer, alleen zestigers krijgen AstraZeneca.

Hoeveel AstraZeneca zou er geleverd worden in Q2? (Ik ben de draad kwijt met al die berichten over verminderde levering.) Een deel van de zestigers zal al gevaccineerd zijn (bijv door werk in de zorg) en een deel zal niet willen, dus ze kunnen denk ik max. 1-1,5 miljoen vaccins aan die groep geven in Q2. En dan heb je nog mensen die hun 2e AstraZeneca nog krijgen in Q2 (de mensen die in Q1 hun eerste gehad hebben). Blijft er dan nog over aan leveringen of komen we wel aardig uit en gaan we in Q3 pas echt veel AstraZeneca overhouden?
Alle reacties Link kopieren
rosadebree schreef:
11-04-2021 15:36
Je ziet het patroon best wel meebuigen met het weer. Kan toeval zijn hoor, maar ik ben zelf toch hoopvol dat het wel weer daalt met mooier weer de komende week. De voorspellingen voor de komende 2 weken zijn gelukkig heel goed. En tja, niemand moet een vaccinatie weigeren, dat is in deze fase gewoon echt niet slim.
Ik heb eigenlijk helemaal geen zin in mooi weer. Als ik toch binnen moet zitten en nergens heen kan/mag, laat dan de regen maar tegen de ramen kletsen, heb ik nog enigszins het idee dat het fijner is binnen te zijn dan buiten. Maar als de zon lekker schijnt en je zit gedwongen thuis, vind ik dat moeilijker.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Weten jullie trouwens of de positieve testen in het kader van de test-evenementen ook meetellen? Dat waren alleen voor de Keukenhof al 15000 mensen dit weekend. Als die testen ook aan de GGD worden doorgegeven vang je natuurlijk wel ineens een aantal positieven zonder symptomen erbij.
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
11-04-2021 15:25
Ik zou er net als sommige anderen hier voor zijn als ze aan 60minners AstraZeneca gaan aanbieden op eigen risico, maar ik denk dat dit juridisch / medisch ethisch ingewikkeld ligt. Het is niet zo dat na het tekenen van een informed consent alle risico bij de gevaccineerde ligt en klaar. Een medicijn of vaccin dat is afgekeurd voor een bepaalde groep tóch aan mensen uit die groep geven kan niet zomaar. En ook na het geven van zo'n informed consent kan een gevaccineerde gaan claimen als er iets gebeurt na diens vaccinatie. Ik denk daarom dat dit niet iets is wat men in het kabinet over het hoofd ziet of per se niet wil, maar dat het ingewikkeld ligt.

We zijn medisch ethisch in Nederland enorm goed beschermd en in een pandemie kan zoiets tegen je werken. Net als bepaalde andere dingen die we in Nederland heel goed geregeld hebben, zoals efficiëntie in de zorg, privacy wetgeving en burgerrechten. In een land als China kan men daardoor veel makkelijker een pandemie de kop indrukken dan hier.
Als Het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen AstraZeneca vrijgeeft voor bijvoorbeeld 40-60 na informed consent dus alleen na goed overleg met de arts dan kan de patiënt wel een medische claim indienen maar dan is de kans klein dat die wordt toegekend omdat het dan geen fout is maar een complicatie. In Duitsland wordt het zo wel gedaan.
Het probleem is nu dat Het College die toestemming niet heeft gegeven en dan kan het problemen opleveren als een arts het toch toedient en er ontstaat een complicatie.
Alle reacties Link kopieren
Voornu schreef:
11-04-2021 15:32
Ja, vroeg ik mij nog af, zou dat in Duitsland zo anders zijn dan in Nederland?
Ja want daar is dit officieel wel toegestaan na informed consent. Als de arts kan aantonen dat hij de patiënt goed heeft voorgelicht over de complicaties en hij krijgt onverhoopt die complicatie dan is het een complicatie en geen medische fout. In Nederland heeft Het College ter beoordeling vd Geneesmiddelen die toestemming voor 60- niet gegeven.
Alle reacties Link kopieren
bisto schreef:
11-04-2021 15:42
Als Het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen AstraZeneca vrijgeeft voor bijvoorbeeld 40-60 na informed consent dus alleen na goed overleg met de arts dan kan de patiënt wel een medische claim indienen maar dan is de kans klein dat die wordt toegekend omdat het dan geen fout is maar een complicatie. In Duitsland wordt het zo wel gedaan.
Het probleem is nu dat Het College die toestemming niet heeft gegeven en dan kan het problemen opleveren als een arts het toch toedient en er ontstaat een complicatie.
Doen ze dat met de pil ook zo? Want daar is de kans op trombose vele malen groter.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Moet er niet een nieuw deel komen?
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
11-04-2021 15:39
Ik heb eigenlijk helemaal geen zin in mooi weer. Als ik toch binnen moet zitten en nergens heen kan/mag, laat dan de regen maar tegen de ramen kletsen, heb ik nog enigszins het idee dat het fijner is binnen te zijn dan buiten. Maar als de zon lekker schijnt en je zit gedwongen thuis, vind ik dat moeilijker.
Ja dat heb ik precies hetzelfde, ik kan het nog wel enigszins knus maken binnen als het koud en nat is, maar met dat mooie weer word ik echt depri als we er niet op uit kunnen.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
11-04-2021 15:47
Doen ze dat met de pil ook zo? Want daar is de kans op trombose vele malen groter.
En wat denk je van NSAID’s die onbeperkt in de schappen van het Kruidvat liggen?
Als je eens wist wat hoeveel bijwerkingen die hebben vooral als iemand die veel te veel slikt zonder maagbeschermer. Overigens is die maagbeschermer ook zo’n middel dat eigenlijk best veel bijwerkingen heeft en niet onbeperkt geslikt kan worden zonder risico’s.
Hoe moeilijk wordt er gedaan om het gebruik van lachgas aan banden te leggen?
Echt wij begrijpen helemaal níets van dit beleid en vrezen dat het vooral politieke besluiten zijn.
pejeka schreef:
11-04-2021 15:39
Ik heb eigenlijk helemaal geen zin in mooi weer. Als ik toch binnen moet zitten en nergens heen kan/mag, laat dan de regen maar tegen de ramen kletsen, heb ik nog enigszins het idee dat het fijner is binnen te zijn dan buiten. Maar als de zon lekker schijnt en je zit gedwongen thuis, vind ik dat moeilijker.
Jeezus wat dramatisch.

Met mooi weer zij er genoeg opties die je buiten kunt doen hoor!
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
11-04-2021 15:11
Inderdaad, dit is de 1949-1951 groep die sinds gisteren een afspraak in mag plannen voor Pfizer.
Die zouden ze nu dus AZ moeten gaan geven wat mij betreft.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Dahlia74 schreef:
11-04-2021 14:31
Dat was waarschijnlijk met Pfizer? AZ gaat via huisarts
Klopt inderdaad
Alle reacties Link kopieren
lesmee schreef:
11-04-2021 15:56
Jeezus wat dramatisch.

Met mooi weer zij er genoeg opties die je buiten kunt doen hoor!
Ik ben als het lekker weer is meer buiten dan binnen hoor. Niemand die zegt dat je je huis niet uit mag. Dat is ook nooit de regel geweest. “Blijf thuis” heb ik ook altijd meer opgevat als ga niet bij anderen binnen zitten of drukke plekken opzoeken. Maar een rondje wandelen of picknicken met je eigen huishouden of een vriendin oid, dat heb ik al die tijd gewoon gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Dollycat schreef:
11-04-2021 15:54
Ja dat heb ik precies hetzelfde, ik kan het nog wel enigszins knus maken binnen als het koud en nat is, maar met dat mooie weer word ik echt depri als we er niet op uit kunnen.
Sorry maar dit is wel heel raar.
Juist buiten kun je nog bijna alles doen, behalve misschien op een terrasje zitten.
Juist de binnen-activiteiten zijn aan banden gelegd.
En in huis zitten kan toch net zo goed met goed als met slecht weer? Dan kan je zelfs ook nog in de tuin of op het balkon zitten.
Alle reacties Link kopieren
lesmee schreef:
11-04-2021 15:56
Jeezus wat dramatisch.

Met mooi weer zij er genoeg opties die je buiten kunt doen hoor!

Inderdaad. Dan kan je eindelijk genieten van de natuur. Ik kan niet wachten op mooi weer, de maatregelen vond ik vooral heel zwaar in de donkere maanden van de winter.

Tegelijkertijd gun ik de horeca de terras opening zo.. zeker met dat mooie weer. die gaan echt kapot hieraan, al 6 maanden dicht! Ik hoop dus maar dat die versoepeling wel doorgaat. Verder verwacht ik er weinig van.
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
11-04-2021 15:49
Moet er niet een nieuw deel komen?
Ja, maar TsumTsum is er blijkbaar ff niet.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik hoop terrassen open en misschien íéts versoepeling voor winkels, dat je niet vier uur van tevoren hoeft te reserveren, maar bijvoorbeeld een uur. Dan kun je nog steeds niet op de bonnefooi naar de stad, maar dan kun je wel dezelfde dag nog als je iets nodig hebt, nu lukt dat vaak niet meer.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
lesmee schreef:
11-04-2021 15:56
Jeezus wat dramatisch.

Met mooi weer zij er genoeg opties die je buiten kunt doen hoor!

Nou zo dramatisch vind ik het niet hoor, ik heb wel hetzelfde. En ik ben heel veel buiten, maar je kan nergens gebruik maken van een toilet. Drinken lopende weg, ja leuk naar een park om te picknicken word je daar ook weggestuurd. Als het nog warmer weer wordt zijn natuurgebieden en stranden ook afgesloten want teveel bezoekers... nee... het is echt een feest buiten nu.
pejeka schreef:
11-04-2021 15:39
Ik heb eigenlijk helemaal geen zin in mooi weer. Als ik toch binnen moet zitten en nergens heen kan/mag, laat dan de regen maar tegen de ramen kletsen, heb ik nog enigszins het idee dat het fijner is binnen te zijn dan buiten. Maar als de zon lekker schijnt en je zit gedwongen thuis, vind ik dat moeilijker.
Je kunt toch in de tuin zitten? En naar bos of strand gaan.
Alle reacties Link kopieren
Toch een Paaseffect?

https://mobile.twitter.com/LMijjer/stat ... 0475886601
Alle reacties Link kopieren
lesmee schreef:
11-04-2021 15:56
Jeezus wat dramatisch.

Met mooi weer zij er genoeg opties die je buiten kunt doen hoor!
Wandelen en fietsen? Komt mijn neusgaten uit, dat doe ik al maanden. Niet dat ik een hekel heb aan wandelen of fietsen, maar als dat het enige is dat nog mag, ben je er gewoon een keer klaar mee. We hebben er ook steeds minder zin in om op zaterdag of zondag weer hetzelfde rondje te lopen/te fietsen. We doen het wel, even een frisse neus halen, maar de lol is er wel vanaf. Vaak maken we het rondje niet eens meer af, kijken we elkaar aan en denken we allebei hetzelfde: laten we maar naar huis gaan.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Nieuw topic want deze is vol zag ik net: coronavirus-covid-19/coronavirus-covid- ... ges/476355

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven