Coronavirus COVID-19 alle pijlers

AstraZeneca

01-04-2021 04:26 791 berichten
Beste allemaal,
Als zorgmedewerker(verpleegkundige) twijfelde ik eigenlijk nooit over het vaccin. Ik had alle redenen om het wel te doen en eigenlijk geen enkele reden om het niet te doen. In april start op mijn werkplek de tweede vaccinatieronde (ik mocht in de eerste vaccinatieronde niet omdat ik toen covid had).

Echter inmiddels wel echt grote twijfels er over, waarbij ik echt neig naar niet nemen.
De eerste ronde was met Pfizer. Nu de tweede ronde is met AstraZeneca, en daar ben ik niet zo van.
Ik heb meerdere artikelen gelezen waarbij er tientallen gevallen zijn van trombose in de hersenen. In Duitsland vaccineren ze zelfs mensen onder de 60 niet meer ermee.

Dit is voor mij een reden om het mogelijk (nog) niet te doen. Ik ben moeder en wil geen risico lopen op tromboses.
Echter ben ik zelf wel "pro vaccin", om de redenen die wellicht iedereen heeft die voor vaccineren is.
Ik vind het wel echt een risico, en enorm eng, waardoor ik nu echt twijfel. :-|
De zeldzame bijwerking die bij Lareb gemeld is m.b.t . het AstraZeneca vaccin is geen klassieke trombose , het is een extreme reactie van het immuunsysteem waardoor antistoffen worden aangemaakt tegen de eigen bloedplaatjes.

De antistoffen binden aan de bloedplaatjes, en na contact met cellen van de vaatwand dragen ze vervolgens bij aan de vorming van bloedstolsels.

Zo ontstaat een uitzonderlijke combinatie van te weinig bloedplaatjes (waardoor bloedingen ontstaan) en trombose (waardoor de bloedbaan verstopt kan raken) .
Alle reacties Link kopieren
wild-flower2 schreef:
11-04-2021 15:58
De zeldzame bijwerking die bij Lareb gemeld is m.b.t . het AstraZeneca vaccin is geen klassieke trombose , het is een extreme reactie van het immuunsysteem waardoor antistoffen worden aangemaakt tegen de eigen bloedplaatjes.

De antistoffen binden aan de bloedplaatjes, en na contact met cellen van de vaatwand dragen ze vervolgens bij aan de vorming van bloedstolsels.

Zo ontstaat een uitzonderlijke combinatie van te weinig bloedplaatjes (waardoor bloedingen ontstaan) en trombose (waardoor de bloedbaan verstopt kan raken) .
In het hoofd, in de hersens. Je krijgt geen gewone trombose als bijwerking. Je krijgt een bloedprop in je hoofd, vergelijkbaar met een beroerte of een herseninfarct.

Je wordt daarna nooit meer de oude, als je het al overleefd.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
11-04-2021 16:00
In het hoofd, in de hersens. Je krijgt geen gewone trombose als bijwerking. Je krijgt een bloedprop in je hoofd, vergelijkbaar met een beroerte of een herseninfarct.
Die bloedproppen kunnen overal in het lichaam optreden.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
11-04-2021 16:00
In het hoofd, in de hersens. Je krijgt geen gewone trombose als bijwerking. Je krijgt een bloedprop in je hoofd, vergelijkbaar met een beroerte of een herseninfarct.

Je wordt daarna nooit meer de oude, als je het al overleefd.
Overigens herstelt 80% restloos na een sinustrombose:

https://www.trombosestichting.nl/trombo ... strombose/
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
In dit geval gaat het vaak om hersentrombose.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
11-04-2021 16:06
In dit geval gaat het vaak om hersentrombose.
Het is al een uiterst zeldzame bijwerking, dan nog onderscheid maken naar de plek waar het optreedt lijkt me eerlijk gezegd nogal tricky.

De eerste onderzoeken waren bij mensen met een sinustrombose, maar de meldingen gaan ook over trombose in benen of longembolieën.

Ik denk dat het benadrukken van de sinustrombose het risico met zich meebrengt dat als de trombose op een andere plek optreedt mensen het mss niet herkennen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
De bijwerkingen staan inmiddels in de bijsluiter van het vaccin, dus die kan iedereen gewoon raadplegen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Voor Nederland ( tot nu toe ) volgens bijwerkingencentrum Lareb :

Vier patiënten hadden uitgebreide longembolieën. Eén is overleden en één had ook een hersenbloeding. Een andere patiënte had een uitgebreide trombose van de buikaderen. Eén patiënte ontwikkelde bloedpropjes in de slagaders in de benen. Twee patiënten ontwikkelden een sinustrombose.

https://www.lareb.nl/news/bijwerking-tr ... eer-gemeld
Solomio schreef:
11-04-2021 15:52
Ja, het is idd een ander ziektebeeld, wrsch veroorzaakt door een auto-immuunreactie zoals je die ook ziet bij sommige Covid-19-patiënten.

Juist de mensen die afzien van vaccinatie gebruiken de vergelijking in hun voordeel, want ze doen alsof deze reactie heel riskant is en voorbehouden aan dit vaccin.

Maar het is juist een 'normale' (maar zeer zeldzame) complicatie van het afweersysteem die bij elk vaccin, maar vooral bij elke infectie, kan optreden.

Dat de vergelijking met 'normale' trombose wordt gemaakt vind ik niet zo gek, omdat dat óók gevaarlijk kan zijn, maar mensen daar een veel groter risico bij accepteren.
Niet omdat 'normale' trombose niet ernstig is, maar omdat mensen zich helemaal niet bewust zijn van dat risico.

Kortom: het gaat over risicokansen vergelijken, niet om welke aandoening.

Je kunt het ook vergelijken met je kans op een auto-ongeluk.
Ten eerste lees ik vooral jou en wat nog anderen continu de vergelijking maken met 'normale' trombose, en dat mensen die vergelijking zelf niet maken ( nee, waarom zou je?) en zich niet bewust zijn van die risico's (is dat zo? En dan nog, wat doet het er toe? Of begin een campagne oid).

Met appels en peren overtuig je mensen niet ( als dat is wat je wil, mensen overtuigen).
Alle reacties Link kopieren
Voornu schreef:
11-04-2021 17:46
Ten eerste lees ik vooral jou en wat nog anderen continu de vergelijking maken met 'normale' trombose, en dat mensen die vergelijking zelf niet maken ( nee, waarom zou je?) en zich niet bewust zijn van die risico's (is dat zo? En dan nog, wat doet het er toe? Of begin een campagne oid).

Met appels en peren overtuig je mensen niet ( als dat is wat je wil, mensen overtuigen).
Appels met peren vergelijken noem jij het.
Ik noem het risico's vergelijken.
Ik begrijp niet waarom het (veel grotere) risico op "gewone" trombose wel geaccepteerd wordt maar men beeft voor de minimale kans op de bijwerking van AZ en daaromvan vaccinatie daarmee afziet. Met alle gevolgen vandien, zoals: kans om besmet te raken en erg ziek te worden van Covid, langere lockdown, code zwart tgv te lage groepsimmuniteit, voortdurend uitstel reguliere zorg, uitsluitingvan evenementen en reizen, etc etc.
Alle reacties Link kopieren
amarna schreef:
11-04-2021 18:10
Appels met peren vergelijken noem jij het.
Ik noem het risico's vergelijken.
Ik begrijp niet waarom het (veel grotere) risico op "gewone" trombose wel geaccepteerd wordt maar men beeft voor de minimale kans op de bijwerking van AZ en daaromvan vaccinatie daarmee afziet. Met alle gevolgen vandien, zoals: kans om besmet te raken en erg ziek te worden van Covid, langere lockdown, code zwart tgv te lage groepsimmuniteit, voortdurend uitstel reguliere zorg, uitsluitingvan evenementen en reizen, etc etc.
Exact dit.

@Voornu:
Dat de vergelijking met 'gewone' trombose wordt gemaakt komt omdat in eerste instantie volgens mij niet duidelijk was dat de AZ-complicatie geen gewone trombose is.

Maar voor het verhaal maakt dat niet uit, omdat het dus hoe dan ook gaat om een zeer zeldzame bijwerking en iedereen in het dagelijks leven veel grotere risico's neemt zonder ook maar enige twijfel.

Die vergelijking met tromboserisico bij de pil werd meteen gemaakt, dus toen nog niet duidelijk was dat het hier een andere soort trombose betreft.

Maar het is geen appels met peren vergelijken, omdat het helemaal niet gaat om de exacte aandoening, maar om de kans daarop.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Voornu schreef:
11-04-2021 17:46
Ten eerste lees ik vooral jou en wat nog anderen continu de vergelijking maken met 'normale' trombose, en dat mensen die vergelijking zelf niet maken ( nee, waarom zou je?) en zich niet bewust zijn van die risico's (is dat zo? En dan nog, wat doet het er toe? Of begin een campagne oid).

Met appels en peren overtuig je mensen niet ( als dat is wat je wil, mensen overtuigen).
Volgens mij vergelijk ik het allang niet meer met het risico op gewone trombose, maar met het risico dat je deze zeldzame autoimmuunreactie krijgt als je covid-19 krijgt.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Wat maakt het uit wat er precies gebeurt. Relevant is voor mij wat het risico is dat ik aan iets doodga, langdurig of ernstig ziek wordt, of blijvende schade aan over hou. Of dat nou door ‘klassieke’ trombose is of een bijzondere variant maakt niet zoveel uit.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet alles gelezen maar weet iemand waarom er niet gekozen is voor de aanpak van de Britten: iedereen onder de 30 een ander vaccin aanbieden en bij de rest 'gewoon' doorprikken?
nounou
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
11-04-2021 19:14
Ik heb niet alles gelezen maar weet iemand waarom er niet gekozen is voor de aanpak van de Britten: iedereen onder de 30 een ander vaccin aanbieden en bij de rest 'gewoon' doorprikken?
Daar is naar mijn idee nooit over gesproken. In Zuid Korea doen ze dat ook zo.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
11-04-2021 19:26
Daar is naar mijn idee nooit over gesproken. In Zuid Korea doen ze dat ook zo.

Veel verstandiger dan dit paniekvoetbal van ons. En dan krijgen we door dit nerveuze AstraZeneca-gedoe ook nog de bonus van gesteggel over aankoop van Spoetnik V, het Russische vaccin, erbij.
In Slowakije heeft dat al voor een regeringscrisis gezorgd, en in Duitsland geeft dat ook heisa nu Beieren 2,5 miljoen ervan heeft besteld.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Poeh..nog steeds bezig over AZ? Weet je, we hebben nog nooit op zo'n schaal gevaccineerd als nu. De hele wereld is er mee bezig. Goh.. en dan komen er bijwerkingen aan het licht. Hoeveel doden zijn er nu gevallen aan dat trombosegedoe? Volgens mij nog geen dertig. In Nederland zijn nu 5 meldingen waarvan 1 dode. Trouwens van de vijf zijn er eigenlijk maar echt 3 meldingen omdat er ook dubbel gemeld is.
De bijwerkingen die je nu ziet van AZ is dat niet gewoon aan vaccins? Het gaat tenslotte om ons immuunsysteem en hoeveel vaccins zijn daar niet aan gerelateerd? Volgens mij niet anders dan de griepspuit maar goed, daarvan worden er maar 250.00 per jaar gevaccineerd. Tja, hoor je minder over bijwerkingen.
Deze vaccins worden momenteel wereldwijd uitgedeeld. Dit is zo'n grote schaal dan is het toch ook niet vreemd dat je dan ook mensen tegenkomt die er minder goed tegen kunnen? Relateer dit eens aan de doden van Covid, ook aan de mensen die jonger zijn dan 60. Dat zijn er in verhouding nog altijd veel meer. Ik bedoel dan dus echt mensen die dood gaan.

Daarbij, bekende bijwerkingen betekent dat ze bekend zijn. Je kiept echt niet meteen om maar bent nog zeer goed n staat je te melden bij eerste hulp of bij huisarts waarop nog altijd ingegrepen kan worden.
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning the devil says "Oh crap, she's up".
Alle reacties Link kopieren
MacTrees schreef:
11-04-2021 20:03


Daarbij, bekende bijwerkingen betekent dat ze bekend zijn. Je kiept echt niet meteen om maar bent nog zeer goed n staat je te melden bij eerste hulp of bij huisarts waarop nog altijd ingegrepen kan worden.
Hersentrombose geeft blijvende schade.

Andere vaccins zijn jaren lang getest en daarbij wordt de vrouw onder de 60 niet weggezet als een 'marginale' subgroep.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
11-04-2021 20:06
Hersentrombose geeft blijvende schade.
Ik herhaal mezelf nog maar een keer:


https://www.trombosestichting.nl/trombo ... strombose/

80% geneest restloos.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
11-04-2021 20:06
Hersentrombose geeft blijvende schade.

Andere vaccins zijn jaren lang getest en daarbij wordt de vrouw onder de 60 niet weggezet als een 'marginale' subgroep.
Hoe bedoel je en wat is marginaal.

Wat we nu zien is na vaccinatie over de wereld en niet alleen Nederland. Vind ik de bijwerkingen niet echt interessant. Er staat nog al wat op het spel. En er is geen tijd voor jarenlang testen. BTW heb astra zeneca vaccin gehad een week geleden.
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning the devil says "Oh crap, she's up".
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het niet helemaal meer geloof ik.

Rivm zegt, mensen jonger dan 60 worden NIET gevaccineerd met AZ.

Huisarts roept familielid op om te vaccineren met AZ. Familielid wil graag een vaccinatie krijgen, maar wordt ook in de war gebracht door het bericht van RIVM. Familie belt met huisarts. Als je niet op de doorgegeven datum komt om je te laten vaccineren dan geven wij dat door aan RIVM als zijnde, je bent een weigeraar. Maar hoe kan je nu iets weigeren waarvan het RIVM zegt, dat doen we niet?

RIVM geeft ook aan, voor de mensen jonger dan 60 komt er een alternatief. Maar huisarts zegt nee hoor, we roepen je nu op en als je niet komt dan moet je maar wachten tot je weer eens aan de beurt bent.

Dat is toch verwarrend? Wat moet je nou, luisteren naar RIVM of luisteren naar de huisarts?
Alle reacties Link kopieren
Boarn schreef:
14-04-2021 16:50
Ik snap het niet helemaal meer geloof ik.

Rivm zegt, mensen jonger dan 60 worden NIET gevaccineerd met AZ.

Huisarts roept familielid op om te vaccineren met AZ. Familielid wil graag een vaccinatie krijgen, maar wordt ook in de war gebracht door het bericht van RIVM. Familie belt met huisarts. Als je niet op de doorgegeven datum komt om je te laten vaccineren dan geven wij dat door aan RIVM als zijnde, je bent een weigeraar. Maar hoe kan je nu iets weigeren waarvan het RIVM zegt, dat doen we niet?

RIVM geeft ook aan, voor de mensen jonger dan 60 komt er een alternatief. Maar huisarts zegt nee hoor, we roepen je nu op en als je niet komt dan moet je maar wachten tot je weer eens aan de beurt bent.

Dat is toch verwarrend? Wat moet je nou, luisteren naar RIVM of luisteren naar de huisarts?
Is dat familielid jonger dan 60? Volgens mij klopt het dan niet wat die huisarts zegt. Zie de website van de lhv.
Alle reacties Link kopieren
In de richtlijnen van de huisartsen staat dat zij geen rekening hoeven te houden met contra indicaties: www.nhg.org/sites/default/files/content ... ec20_0.pdf

Dit staat haaks op het ADVIES van de gezondheidsraad dat de RIVM volgt.

Het is dus niet verboden om mensen onder de 60 met AZ te prikken. Sommige ha's doen dat en blijven door prikken.

Er is sprake van conflicterende richtlijnen en adviezen.

Wordt er serieus een lijst van weigeraars bijgehouden of maakt de HA een grapje?

Maar goed...de neuzen staan overduidelijk niet meer dezelfde kant op en dat wordt steeds erger.
viva-amber wijzigde dit bericht op 14-04-2021 17:27
18.92% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Boarn schreef:
14-04-2021 16:50
Ik snap het niet helemaal meer geloof ik.

Rivm zegt, mensen jonger dan 60 worden NIET gevaccineerd met AZ.

Huisarts roept familielid op om te vaccineren met AZ. Familielid wil graag een vaccinatie krijgen, maar wordt ook in de war gebracht door het bericht van RIVM. Familie belt met huisarts. Als je niet op de doorgegeven datum komt om je te laten vaccineren dan geven wij dat door aan RIVM als zijnde, je bent een weigeraar. Maar hoe kan je nu iets weigeren waarvan het RIVM zegt, dat doen we niet?

RIVM geeft ook aan, voor de mensen jonger dan 60 komt er een alternatief. Maar huisarts zegt nee hoor, we roepen je nu op en als je niet komt dan moet je maar wachten tot je weer eens aan de beurt bent.

Dat is toch verwarrend? Wat moet je nou, luisteren naar RIVM of luisteren naar de huisarts?
Is het iemand met down of bmi 40+?
Deze mensen worden nu opgeroepen voor ander vaccin.
Mits wonder de 60 uiteraard.
Alle reacties Link kopieren
Het is niet waar dat er een lijst van weigeraars is.
Vriendin van mij heeft ook even bedankt voor AZ. Mag gewoon als ze wil op een later tijdstip terugkomen van de huisarts en die had ook alle begrip.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven