Kind wil vegetarisch eten

11-04-2021 08:47 185 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van 10 heeft besloten dat ze geen vlees meer wil eten (wel vis), omdat ze het zielig vindt voor dieren. Ik wil er best in mee gaan, maar voor de rest van het gezin wil ik vlees niet volledig schrappen. We eten nu trouwens 4 a 5 keer per week vlees (rundvlees en kip). Ik heb al wel wat gelezen, maar ik kom er niet helemaal uit. Waar moet ik op letten om te zorgen dat ze geen belangrijke voedingstoffen mist?

Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een makkelijke manier waarop ik het voor haar wat kan aanpassen, zonder dat ik volledig andere maaltijden kan koken. Natuurlijk kan ik vlees vervangen door vleesvervangers en zo nu en dan een gekookt eitje, maar zitten daar voldoende voedingsstoffen in? Van peulvruchten is ze geen fan en veel ervan eet ik zelf niet, omdat ik koolhydraatarm eet.
Star3 schreef:
11-04-2021 17:51
Die soort gedram over docu's die gekeken moeten worden in een topic van iemand die om recepten/hulp vraagt ook.
Heb je het tegen mij? Ik zeg juist dat als ik to was, ik niet direct zou zeggen dat kind dan ook consequent moet zijn en alle vlees moet verbieden.
Ik zeg: aanmoedigen dat kind nadenkt maar eten niet aan strenge regels verbinden. Dus juist lekker laten eten wat kind wil eten en als je gezond kookt hoef je echt niet bang te zijn voor tekorten.

Dus ik denk dat je nu even de verkeerde aanvalt.
lara1978 schreef:
11-04-2021 14:51
Mijn dochter "eist" niet dat ze vegetarisch kan eten. Ze wil dat graag en als ik eerlijk ben, vind ik het goed dat ze hier over nadenkt.

Ik wil er dus best in meegaan, maar wel onder de voorwaarde dat ze consequent is: dus niet het avondeten vegetarisch doen, maar ondertussen wel kipnuggets en knakworstjes eten wanneer het haar uitkomt bijvoorbeeld.
Mijn moeder was daar ook zo streng in, als kleuter wilde ik vegetarisch eten maar dat is op die manier mislukt, en toen ik het op mijn twaalfde weer probeerde was ik bloedfanatiek.
Als er bijvoorbeeld op een schoolreisje ofzo geen rekening mee werd gehouden dan at ik dus ook echt niet (en heel veel barbeques en schoolfeestjes uitgezeten op komkommer en stokbrood) want ik wilde wel een "echte" vegetariër zijn.
Nou eet ik nog steeds vegetarisch, dus ik heb het volgehouden, maar achteraf was het misschien leuker geweest als mijn moeder wat soepeler was geweest, alle beetjes helpen tenslotte.
Je bent geen vreselijk inconsequent mens als je een keer een hapje huzarensalade neemt met flintertjes vlees, omdat er niks anders is :proud:
anoniem_403978 wijzigde dit bericht op 11-04-2021 20:01
0.78% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Melofkim schreef:
11-04-2021 19:10
Welnee. Vegetariër is ook een gangbare term voor iemand die geen vlees, maar wel vis eet.
Nou nee, ik zal een vegetariër nooit vis voorzetten. Als je besluit geen vlees meer te eten vanwege dierenleed dan is het (voor mij in ieder geval) heel vreemd als je dat leed voor een vis geen probleem vindt.
On topic TO heel goed dat je dochter dit aangeeft, ga lekker met vleesvervangers en peulvruchten aan de slag, dan komt je dochter niets tekort en kan ze kijken hoe het bevalt.
Mijn moeder bestrok mij trouwens heel erg bij het koken, al voordat ik vegetariër werd, maar daarna nog meer.
Dat was heel goed, zo leerde ik vegetarisch koken, en kon uitzoeken wat voor mij werkte.
1 of twee keer per week kookte ik vegetarisch voor het hele gezin, en soms maakte ik iets voor mij apart.
Soms maakten mijn moeder en ik samen vegetarische burgers/balletjes, die kun je makkelijk ongebakken invriezen.
(vormen, op bakpapier op een bord laten invriezen, en bevroren samen in een zak)
Dat was makkelijk voor de agv maaltijden, en destijds kon je dat soort spul nog niet echt kant en klaar kopen.

Ik ben veel veelzijdiger geworden in mijn eetgewoontes door vegetarisch te gaan eten, ik ontdekte juist daardoor dat groente en peulvruchten heel lekker kunnen zijn als je ze goed klaarmaakt.

Misschien kun je samen met je dochter vegetarische recepten opzoeken, en uitzoeken wat zij lekker vind.
Ze houd bijvoorbeeld niet van peulvruchten, maar falafal (van kikkererwten) of bonenburgers vind ze misschien wel lekker?
En met noten en groentes en granen kun je ook een hoop, juist nu zijn er op internet veel dingen te vinden.
Alle reacties Link kopieren
3Tomaten: ik denk dat ik het niet helemaal duidelijk verwoord heb. Als ze een keer iets eet dat vlees bevat vind ik dat heus niet erg. Het kan alleen niet zo zijn dat er een standaard vrijkaart is voor bijvoorbeeld kipnuggets en knakworstjes (dus lukraak wanneer ze wil) en ze vlees weigert wanneer het haar uitkomt. In dat geval vind ik dat je het doet of niet doet en dan heb ik niet zoveel zin om er rekening mee te houden.

Nouja, ik ben een beetje zoekende nog hoor, maar ik kijk eerst even hoe het allemaal loopt.
Alle reacties Link kopieren
Ze heeft overigens wel interesse in koken en kan ook een en ander maken. Ik heb zojuist een vegetarisch kookboek besteld, zodat ze wat kan bladeren en wat dingen kan uitkiezen.
Alle reacties Link kopieren
Star3 schreef:
11-04-2021 17:51
Die soort gedram over docu's die gekeken moeten worden in een topic van iemand die om recepten/hulp vraagt ook.
Ik maakte die opmerking, en dat was een grapje.

Ik vind het knap van TO dat ze zoveel rekening wil houden met de wensen van haar dochter, want zelf vind ik een omschakeling naar vegetarisch (laat staan veganistisch als dochter vissen ook zielig gaat vinden) een behoorlijk stuk creativiteit vragen.

En daarom begrijp ik TO ook dat ze zegt dat dochter wel consequent moet zijn. Heb jij aardig wat moeite lopen doen om aan haar wensen te voldoen en dan duwt ze het volgende moment een kipnugget achter haar kiezen. Dat zou ik ook niet zo fijn vinden.

Ik herken dat van een vriendin waarmee ik (vroeger, je weet wel) wel eens uit eten ging, die moest 100% glutenvrij eten, alles moest worden aangepast.... tot de dessertkaart kwam en dan liet ze het volledig los. Zag je de bediening ook wel eens kijken...
Roomsnoesje schreef:
11-04-2021 20:08
Ik maakte die opmerking, en dat was een grapje.

Ik vind het knap van TO dat ze zoveel rekening wil houden met de wensen van haar dochter, want zelf vind ik een omschakeling naar vegetarisch (laat staan veganistisch als dochter vissen ook zielig gaat vinden) een behoorlijk stuk creativiteit vragen.

En daarom begrijp ik TO ook dat ze zegt dat dochter wel consequent moet zijn. Heb jij aardig wat moeite lopen doen om aan haar wensen te voldoen en dan duwt ze het volgende moment een kipnugget achter haar kiezen. Dat zou ik ook niet zo fijn vinden.

Ik herken dat van een vriendin waarmee ik (vroeger, je weet wel) wel eens uit eten ging, die moest 100% glutenvrij eten, alles moest worden aangepast.... tot de dessertkaart kwam en dan liet ze het volledig los. Zag je de bediening ook wel eens kijken...
Het mooie met vlees/vis/dierlijke producten eten is dat je er vind ik helemaal niet perse een labeltje op hoeft te plakken. Je kan echt prima in een restaurant vragen of je een bepaald gerecht zonder kaas kan krijgen, en dan als toetje wel iets met zuivel bestellen. Of als voorgerecht iets vegetarisch kiezen en als hoofdgerecht vlees. Gaat echt niemand je op aanspreken.

Maar als we het dan toch over labeltjes hebben: met alleen vlees en vis weglaten ben je geen veganist. Veganisten eten en gebruiken totaal geen dierlijke producten, uit ethische overwegingen. Dus geen vlees of vis maar bijvoorbeeld ook geen zuivel, eieren, honing, leren schoenen, wollen trui.
Koken voor iemand die niks lust, is lastiger dan koken voor een vegetariër die alles wel wil proberen, behalve vlees. Dat is mijn ervaring in elk geval. En ik heb vandaag heel lekkere babi pangang spek van de Chinees gegeten en vegetarische foeyonghai. Kan gewoon.
Roomsnoesje schreef:
11-04-2021 20:08


En daarom begrijp ik TO ook dat ze zegt dat dochter wel consequent moet zijn. Heb jij aardig wat moeite lopen doen om aan haar wensen te voldoen en dan duwt ze het volgende moment een kipnugget achter haar kiezen. Dat zou ik ook niet zo fijn vinden.
Aan de ene kant snap ik dat wel, aan de andere kant heb ik mij echt super schuldig en ellendig gevoeld de paar keer dat ik toch maar iets met vlees at (en dat was dan ook echt een geheim) en nog vaker zat ik dan maar hongerig ergens, wat het "mocht" voor mijn gevoel echt niet.
Dat is eigenlijk geen goede houding om een kind aan te leren.
Je mag best een keertje terugvallen zonder dat dat consequenties heeft, zo leren kinderen toch ook?

Achteraf heeft mijn moeder het helemaal niet zo streng bedoelt trouwens ze had echt geen idee toen ik het er als volwassene over had.
Ze snapte ook echt niet hoe erg ik juist probeerde om het goed te doen, dus als zij dan zei dat ik niet meer vegetarisch zou mogen eten als ik een keer een stukje pizza met salami zou nemen ofzo dan voelde dat voor mij heel zwaar.
anoniem_403978 wijzigde dit bericht op 11-04-2021 20:20
0.35% gewijzigd
En het lijkt mij voor een kind ook helemaal geen probleem om juist één uitzondering af te spreken, altijd vegetarisch maar niet voor de pizza op vrijdag, of niet op vakantie of feestjes, ik noem maar wat (als ze dat zelf wil natuurlijk)
Met veganistsch eten heb ik dat flexibele wel trouwens, maar toen ik daar mee begon was ik het huis al uit, dus daar had mijn moeder niks meer over te zeggen ;)
Ik heb een paar keer geprobeert om helemaal veganistisch te eten, de langste keer was drie maanden, maar dat is echt een stap te ver.
Ik kreeg er juist veel meer trek in eieren en zuivel van :proud:
Veganistisch eten kan wel echt super lekker zijn, en ik kook ook bewust vaak helemaal zonder dierlijke producten maar altijd gaat mij te ver.
Ik bestel ook regelmatig ergens bewust iets zonder dierlijke produkten, en dan bijvoorbeeld het toetje juist wel met zuivel.
Daar zie ik dan zelf weer helemaal geen probleem in, en ik ben gelukkig oud genoeg nu om het me niet aan te trekken als een ander dat wel raar zou vinden ;)

Zuivel en ei vervangers kunnen trouwens voor een vegetariër ook een goede manier zijn om extra eiwitten binnen te krijgen.
Ik maak zelf bijvoorbeeld regelmatig scrambled tofu, (met kurkuma voor de gele kleur en kala manak voor de "ei" smaak) en soms eet ik echte eieren, gewoon leuk voor de variatie
Alle reacties Link kopieren
3Tomaten schreef:
11-04-2021 20:18
Aan de ene kant snap ik dat wel, aan de andere kant heb ik mij echt super schuldig en ellendig gevoeld de paar keer dat ik toch maar iets met vlees at (en dat was dan ook echt een geheim) en nog vaker zat ik dan maar hongerig ergens, wat het "mocht" voor mijn gevoel echt niet.
Dat is eigenlijk geen goede houding om een kind aan te leren.
Je mag best een keertje terugvallen zonder dat dat consequenties heeft, zo leren kinderen toch ook?

Achteraf heeft mijn moeder het helemaal niet zo streng bedoelt trouwens ze had echt geen idee toen ik het er als volwassene over had.
Ze snapte ook echt niet hoe erg ik juist probeerde om het goed te doen, dus als zij dan zei dat ik niet meer vegetarisch zou mogen eten als ik een keer een stukje pizza met salami zou nemen ofzo dan voelde dat voor mij heel zwaar.
Ik snap jouw punt wel hoor, maar ik krijg kennelijk op een of andere manier niet goed uitgelegd wat ik bedoel (wel aan mijn dochter).

Vegetarisch is prima, maar niet enorm vrijblijvend in die zin dat je er maar steeds lukraak in wisselt. Dan ben je namelijk een flexitarier (of gewoon iemand die niet zo van vlees houdt). Ook prima. Dat houdt echter wel in dat ik niet op dagelijkse basis rekening ga houden met dieetwensen.

Natuurlijk mag een kind van tien heus wel eens een uitzondering maken, maar dat moet dan wel een uitzondering zijn. Als de uitzonderingen de pan uitvliegen, dan wil ik de moeite er niet voor doen en vind ik flexitarier passender, zodat ze bijvoorbeeld een aantal dagen per week mee eet met ons.

Ik heb haar ook uitgelegd dat ik haar steun in dit en haar dus help met aanpassingen, en dat als het niet lukt of tegenvalt, dat dat echt prima is en ze bijvoorbeeld ook minder vaak vlees kan eten. Ik kan me dus niet voorstellen dat ze zich zomaar schuldig zal voelen.
Melofkim schreef:
11-04-2021 19:10
Welnee. Vegetariër is ook een gangbare term voor iemand die geen vlees, maar wel vis eet.
Welnee.
De vleesindustrie is gruwelijk.
Je eet het product van geweld en mishandeling.
Ik zou niet weten hoe dat gezond kan zijn om een gemarteld dier te eten.
Dat ook nog eens onnatuurlijk voer krijgt, en een leven van frustratie heeft geleden.
Zo een onschuldig wezen, ik schaam me voor de mensheid.
Kinderen zijn nog niet zo gebrainwashed, zij houden nog van dieren.
Ik heb het mijzelf wel aangeleerd om bij nieuwe mensen uit te leggen dat ik geen vis eet, want vooral vroeger maakten mensen dan toch wel iets met vis voor de vegetariër, maar eigenlijk is vegetarisch eten zonder vis.
Als je wel vis eet en geen vlees ben je een pescetarier.
En op zich maakt het mij niet uit wat anderen eten hoor, maar het is wel super teleurstellend als ik ergens iets vegetarisch bestel en er zitten dan toch garnalen op, omdat alle vegetariërs die de kok kent dat wel eten.
Als die mensen zich gewoon pescetariër zouden noemen zou dat veel verwarring schelen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter, 13, is nu 3 jaar vegetariër, dus ook vanaf haar 10 jaar.
Geen vlees en vis.
Het extra koken valt erg mee. Ik kook 3 dagen per week met Hello Fresh, daar nemen we altijd de vegetarische maaltijden. De dagen dat ze bij haar vader eet zijn 't vaak vleesvervangers.
Ook snacks zijn makkelijk vegetarisch te krijgen.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
11-04-2021 09:28
Je hebt helemaal niet veel eiwitten nodig. De meeste mensen eten eerder teveel dan te weinig eiwitten.
Is dit echt waar? Mijn moeder moest van de diëtist waar ze heen ging om te revalideren van corona meer eiwitten gaan eten en als ik zag wat ze dan allemaal moest eten, was er bijna niet aan te komen, zo veel was het. ik ben ook altijd zoekend naar waar dan echt veel eiwit in zit.
Maduixa schreef:
11-04-2021 21:05
Is dit echt waar? Mijn moeder moest van de diëtist waar ze heen ging om te revalideren van corona meer eiwitten gaan eten en als ik zag wat ze dan allemaal moest eten, was er bijna niet aan te komen, zo veel was het. ik ben ook altijd zoekend naar waar dan echt veel eiwit in zit.
Dit boek heeft heel veel veganistische recepten met extra eiwitten: https://www.amazon.com/Protein-Ninja-th ... 0738218499

Ik heb deze zelf niet, maar ik vind haar recepten altijd heel goed.
Eerlijk gezegd zou ik ook niet weten welke belangrijke voedingsstoffen er in vlees zitten. Het zit vol met hormonen, antibiotica en allerhande chemicalien, de dieren leven een vreselijk leven, als je dat al leven noemen kunt. En krijgen ook nog voeding die niet hun natuurlijke voeding is.
De gekke koeienziekte was ooit ontstaan omdat de koeien een dieet kregen van vlees en bottenmeel (wellicht deels van hun soortgenoten). Iets wat ze in de natuur nooooooit zouden eten.
Nou, lekker gezond.

Deze rundveeziekte is tevens de oorzaak van een variant van de ziekte van Creutzfeldt-Jakob, een voor mensen dodelijke hersenziekte.
BabyGroot schreef:
11-04-2021 16:24
Als mijn dochter later vlees wil eten, dan wil ik dat best voor haar op tafel zetten. Ik vind dat kinderen zelf dingen moeten ontdekken en uitproberen. Zoiets als dit weigeren en verbieden maakt het alleen maar interessanter. Al hoop ik natuurlijk dat zij snapt waarom wij geen dierlijke producten eten en dat ze er hetzelfde instaat.
Nu is ze pas 5 maanden, dus voorlopig heeft ze qua voeding nog geen eigen mening :lol:
Wil je dit topic in 2033 eens kicken? 😛
Alle reacties Link kopieren
Het heeft te maken met de essentiële aminozuren, maar echt geen probleem als je je een beetje inleest:

https://www.voedingscentrum.nl/nl/servi ... odig-.aspx
paperlantern wijzigde dit bericht op 12-04-2021 12:22
Reden: Per ongeluk de link 2x geplaatst
24.39% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
3Tomaten schreef:
11-04-2021 20:58
Ik heb het mijzelf wel aangeleerd om bij nieuwe mensen uit te leggen dat ik geen vis eet, want vooral vroeger maakten mensen dan toch wel iets met vis voor de vegetariër, maar eigenlijk is vegetarisch eten zonder vis.
Als je wel vis eet en geen vlees ben je een pescetarier.
En op zich maakt het mij niet uit wat anderen eten hoor, maar het is wel super teleurstellend als ik ergens iets vegetarisch bestel en er zitten dan toch garnalen op, omdat alle vegetariërs die de kok kent dat wel eten.
Als die mensen zich gewoon pescetariër zouden noemen zou dat veel verwarring schelen.
Zo ging mijn dochter van 8 eten bij een vriendje. Wij hebben verteld dat dochter vegetariër is, en dat was geen probleem. Daar heeft ze vis gekregen. Gelukkig vond ze het heel vies, en is het bij een hap gebleven. Ouders van dat kindje voelden zich heel rot, ze kennen alleen vegetariërs die wel vis eten. Dan ben je dus geen vegetariër!
"I'd like a coke". " Is Pepsi ok?" " Is Monopolymoney ok?"
NoPepsiPlease schreef:
12-04-2021 12:32
Zo ging mijn dochter van 8 eten bij een vriendje. Wij hebben verteld dat dochter vegetariër is, en dat was geen probleem. Daar heeft ze vis gekregen. Gelukkig vond ze het heel vies, en is het bij een hap gebleven. Ouders van dat kindje voelden zich heel rot, ze kennen alleen vegetariërs die wel vis eten. Dan ben je dus geen vegetariër!
Precies maar blijkbaar ben je dan drammerig en bijdehand als je de juiste termen gebruikt. :|

On topic, ik maak altijd voor zoon iets wat aansluit op de maaltijd die ik maak, wij aten al 3 vd 7 dagen vegetarisch maar nu is dat nog vaker.
AVG is dus met een vegaburger.
Kipstuckjes van de Lidl zijn lekker in Indische stoofgerechten. (rendangkruiden).
Linzen en noten in de curries, lekker met naanbrood.
Vegaballetjes in pindasaus met nasi.
Wraps met vega filet american, sla, pijnboompitjes. of humus met plakjes vega ham.
Alle reacties Link kopieren
NoPepsiPlease schreef:
12-04-2021 12:32
Zo ging mijn dochter van 8 eten bij een vriendje. Wij hebben verteld dat dochter vegetariër is, en dat was geen probleem. Daar heeft ze vis gekregen. Gelukkig vond ze het heel vies, en is het bij een hap gebleven. Ouders van dat kindje voelden zich heel rot, ze kennen alleen vegetariërs die wel vis eten. Dan ben je dus geen vegetariër!
Hoezo gelukkig??
Was het erg geweest als ze het wel lekker had gevonden en het had opgegeten?
Dit lijkt me geen gezonde benadering.
impala wijzigde dit bericht op 12-04-2021 12:46
4.19% gewijzigd
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven