'Suikertaks' ja of nee?

07-04-2021 18:51 257 berichten
Vandaag kwam in het nieuws dat ongezonde voedingsmiddelen duurder moeten zijn dan gezonde voedingsmiddelen.

Een suikertaks, afschaffen van de btw op gezonde voeding, duurdere alcohol. Om dichter bij de doelen voor een gezondere bevolking te komen, zou gezond goedkoper en ongezond duurder moeten worden. Dat stellen 44 experts in een RIVM-onderzoek dat dinsdagavond naar buiten kwam.

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/04/06/ri ... r-a4038680

https://www.nu.nl/economie/6126380/is-e ... tkist.html

Wat vinden jullie hier van? Ik weet het zelf niet zo goed want gezond eten hoeft niet duur te zijn maar ik zie ook dat gezondere opties van bepaalde voedingsmiddelen vaak wel duurder zijn dan de ongezondere variant. In hoeverre je voedsel dan echt kan aanmerken als 'gezond' en 'ongezond'.

Moet ongezond eten duurder worden dan gezond eten?

Totaal aantal stemmen: 224

Ja (64%)
Nee (29%)
Boeit mij het! (4%)
Anders, namelijk... (4%)
Alle reacties Link kopieren
Een zakje snoep 10% duurder maken gaat geen effect hebben.

Over een zakje drop van een tientje of een patatje van 25 euro ga je wél nadenken.
Alle reacties Link kopieren
Pioen00 schreef:
08-04-2021 20:02
Een zakje snoep 10% duurder maken gaat geen effect hebben.

Over een zakje drop van een tientje of een patatje van 25 euro ga je wél nadenken.
Dan ga ik dus gewoon zelf aardappelen schillen en bakken :-D.

Ik bak ze sowieso al zelf.
Koop ze alleen normaal gezien wel diepgevroren.


(En drop vind ik als goede Belg niet te vreten :-D.)
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
08-04-2021 20:05
Dan ga ik dus gewoon zelf aardappelen schillen en bakken :-D.

Ik bak ze sowieso al zelf.
Koop ze alleen normaal gezien wel diepgevroren.


(En drop vind ik als goede Belg niet te vreten :-D.)
Nee in België eten ze van die zure gummieachtige snoepjes in roze geel groen en nog wat van die kleurtjes. Ook dik in de suiker ondanks de zure smaak
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
LīlyRose schreef:
08-04-2021 00:03
Dat vind ik dan weer prima. Het liefst een natuurgraf zonder herkenningsteken.




Die heb ik al gekocht.
Dat is wel een nadeel, je moet hem nu betalen terwijl mijn verzekering pas na mijn dood uitbetaald.
Maar die graven zijn schaars en wil het er niet op aan laten komen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
hollebollegijs schreef:
10-04-2021 23:56
Die heb ik al gekocht.
Dat is wel een nadeel, je moet hem nu betalen terwijl mijn verzekering pas na mijn dood uitbetaald.
Maar die graven zijn schaars en wil het er niet op aan laten komen.
Tof.
Hier is helemaal niets in de buurt, dus ik vind een lokatie kiezen echt heel lastig. En het geld...
Alle reacties Link kopieren
LīlyRose schreef:
11-04-2021 00:12
Tof.
Hier is helemaal niets in de buurt, dus ik vind een lokatie kiezen echt heel lastig. En het geld...


Ik heb geloof ik iets van €4000,- betaald.
Had ook een beetje geluk, het was een natuurbegraafplaats in oprichting (inmiddels afgerond) dus ik had redelijk de eerste keus.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Pioen00 schreef:
08-04-2021 20:02
Een zakje snoep 10% duurder maken gaat geen effect hebben.
Een kind met een snoep-budget van X euro, gaat bij een prijsverhoging van 10% gewoon 9% minder snoep kopen.
En ouders met een groter budget gaan het waarschijnlijk nét iets minder vaak kopen.

Dit is ook typisch een argument dat de suiker en tabaksindustrie naar voren brengt. Dit heeft geen effect. Dat doet niks. Zus helpt niet. Zo brengt geen verandering.
Maar als dat echt zo is, waarom zijn ze er dan zo vreselijk hard aan het lobbyen tegen iets dat niks uitmaakt?
Of weten ze misschien iets dat ze niet vertellen?
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Het gaat alleen om meer geld in de schatkist. Als het om gezondheid ging zouden ze gezond voedsel wel goedkoper maken ipv ongezond duurder.
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
08-04-2021 20:17
Nee in België eten ze van die zure gummieachtige snoepjes in roze geel groen en nog wat van die kleurtjes. Ook dik in de suiker ondanks de zure smaak
Bedoel je neuzekes?? :flirting:
Alle reacties Link kopieren
pearle schreef:
11-04-2021 14:01
Bedoel je neuzekes?? :flirting:
Nee, ik bedoel zure matten, in allerlei vormen (kon eerder niet op de naam komen)
Was wel grappig op een spellendag in België werden snoepzakjes verkocht. combi van die zure matten en dropjes. geen idee waarom ze die dropjes erbij deden, want de Belgische kinderen lieten ze liggen en hoopten dat jij zo beleefd was een dropje te pakken als ze een snoepje aanboden ;)
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
KooktMetKnoflook schreef:
11-04-2021 10:43
Een kind met een snoep-budget van X euro, gaat bij een prijsverhoging van 10% gewoon 9% minder snoep kopen.
En ouders met een groter budget gaan het waarschijnlijk nét iets minder vaak kopen.

Dit is ook typisch een argument dat de suiker en tabaksindustrie naar voren brengt. Dit heeft geen effect. Dat doet niks. Zus helpt niet. Zo brengt geen verandering.
Kinderen pakken nu ook de dure Doritochips uit de schappen en niet het C-merk.
Zakje drop van €1,49 naar €1,64 opvoeren zal niets veranderen in de verkoop.

Wie gaat er minder vliegen als je straks €20 vliegtaks moet afrekenen? Op een totale citytrip of vakantie is dat echt niets.
Pioen00 schreef:
11-04-2021 14:37
Kinderen pakken nu ook de dure Doritochips uit de schappen en niet het C-merk.
Zakje drop van €1,49 naar €1,64 opvoeren zal niets veranderen in de verkoop.

Wie gaat er minder vliegen als je straks €20 vliegtaks moet afrekenen? Op een totale citytrip of vakantie is dat echt niets.
Jij gaat er vanuit dat als we "nu" een orijs verhogen, dit "morgen" effect heeft. Maar dat is natuurlijk geheel niet de bedoeling.

Elk jaar een pakje sigaretten met 20 cent verhogen heeft geen effect in een jaar, maar door bepaalde middelen structureel boven de inflatie uit te laten groeien ontstaat er uiteindelijk een enorme drempel om met bepaalde produvten te begínnen. De mensen die éénmaal gebruiken (drank, tabak, vet, suiker) ga je er niet mee stoppennof ontmoedigen.

Dit soort processen gaan over gedragsverandering. Voorlichting, beperking (waar koop je nog sigaretten?), beprijzing, omtmoediging.

Gedrag verander je niet met éénzijdige maatregelen. Roken is duur, kan bijna nergens, heeft een sterds negatiever imago, rookwaar is beoerkt beschikbaar, en de gezondheidsvoorlichting is intensief.
Pioen00 schreef:
11-04-2021 14:37
Kinderen pakken nu ook de dure Doritochips uit de schappen en niet het C-merk.
Zakje drop van €1,49 naar €1,64 opvoeren zal niets veranderen in de verkoop.

Wie gaat er minder vliegen als je straks €20 vliegtaks moet afrekenen? Op een totale citytrip of vakantie is dat echt niets.
Denk je? Ik was als kind wat dat betreft juist van zoveel mogelijk kopen voor m'n zakgeld en mijn vriendinnetjes ook. Dan kochten we geen coca cola maar bijvoorbeeld first choice of dat andere goedkope merk waar ik de naam van kwijt ben 3 letters. En huismerk chips ipv Lay's.
Ik kocht in de jaren 70 Smiths chips en kaaschipitos. Eigen merk vond ik niet lekker. Kwaliteit boven kwantiteit. En ik hield niet van drop en al die andere kindersnoepjes. Chocola en chips dus.
Van mij mogen tv reclames over eten/snacks wel verboden worden trouwens. Niks zo hinderlijk als je aan 't lijnen bent dat je verleid wordt met lekkernijen.
TsumTsum schreef:
14-04-2021 12:17
Denk je? Ik was als kind wat dat betreft juist van zoveel mogelijk kopen voor m'n zakgeld en mijn vriendinnetjes ook. Dan kochten we geen coca cola maar bijvoorbeeld first choice of dat andere goedkope merk waar ik de naam van kwijt ben 3 letters. En huismerk chips ipv Lay's.
3ES.....
redbulletje schreef:
14-04-2021 12:24
Van mij mogen tv reclames over eten/snacks wel verboden worden trouwens. Niks zo hinderlijk als je aan 't lijnen bent dat je verleid wordt met lekkernijen.
Je moet vooral op kinderen gerichte marketing gaan verbieden. Volwassen maken toch hun eigen keuzes wel.
Nee, ik vind niet dat ongezond voedsel duurder moet worden. Ik vind ook niet dat ongezond voedsel onevenredig goedkoop is. Voor een zak mini milky ways betaal ik 3 euro, voor een kilo appels ongeveer 2.50. De keus is dan aan mij.

Verder irriteer ik mij enorm aan het feit dat zoveel frisdrank ongevraagd suiker vervangt door vieze suikervervangers. Voorheen had je een normale versie en een light versie, kon je zelf kiezen. Nu kan je geen fanta of 7-up meer vinden waar gewoon alleen suiker in zit. En die zoetstoffen zijn zo goor (aldus mij).

Verder vind ik het allemaal enorm scheef. Sigeretten en shag worden steeds duurder, dat is helemaal prima hoor maar ik vind het raar dat de prijzen van alcohol niet net zo stijgen. Dat is een dubbele moraal. Alcohol is ook ongezond maar toch wordt dat nog steeds gezien als gezellig en sociaal.

Linksom of rechtsom, laat mensen zelf kiezen wat ze willen. Zorg dat alles gewoon betaalbaar blijft.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind gezond eten helemaal niet zo duur. Maar hebben we het hier wel echt of eten als in maaltijden of meer in het snoep/snaai/lekkers gebeuren.

En ja, 48+kaas is ongezonder dan 30+kaas. Maar het gaat natuurlijk wel om de context.
Ik eet/kook redelijk gezond. Want met veel groente, weinig vlees, pasta/rijst normale schep. Maar aan de andere kant snoep ik ook, eet vleeswaar of maak ik gebruik van een Knorr wereldgerecht. De boel is in evenwicht, dus volgens mij ben ik wel gezond bezig.

Producten met suiker duurder maken, dat is in mijn ogen prima. Maar dan moeten er voldoende andere producten zijn zonder. Ik had bijvoorbeeld Belgische Mayonaise zonder suiker en op een gegeven moment vernieuwd, nu wel met suiker. En geen mayonaise in het schap meer zonder suiker.
Dus ik vind dat de overheid de hoeveelheid suiker die toegevoegd wordt, moet beteugelen. Producenten gaan het toch niet vrijwillig doen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
MajaDB schreef:
14-04-2021 12:38
Je moet vooral op kinderen gerichte marketing gaan verbieden. Volwassen maken toch hun eigen keuzes wel.
Kinderkoekjes en zo?
Alle reacties Link kopieren
MajaDB schreef:
14-04-2021 12:38
Je moet vooral op kinderen gerichte marketing gaan verbieden. Volwassen maken toch hun eigen keuzes wel.
Ook dan blijft educatie en beperking van toevoegingen in het product nodig.
Want genoeg mensen denken dat fatfree heel gezond is, ook al zit het vol met suiker (onbijtgranen en zo).
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Pioen00 schreef:
14-04-2021 13:27
Kinderkoekjes en zo?
Kinderkoekjes, K3-snoep, disco-hagelslag, Frozen-toetjes (ja ja) spiderman-koek.

Je moet gewoon bij wet verbieden dat kinderen verleid worden.

Ik zie menig ouder worstelen in zo'n supermarkt...... en dan zijn er mensen die zeggen; "je kan gewoon nee zeggen", maar dat zijn veelal mensen zonder kinderen.....
Alle reacties Link kopieren
MajaDB schreef:
14-04-2021 12:38
Je moet vooral op kinderen gerichte marketing gaan verbieden. Volwassen maken toch hun eigen keuzes wel.
Het is niet zo dat volwassenen in de supermarkt een lijstje maken van plussen en minnen, keurig altijd alle ingrediënten lezen en dan een verantwoorde keuze maken.
Ook volwassenen worden voor de gek gehouden en bedot door marketing, misleidende verpakkingen, noem maar op.

Anders gezegd: Als marketing geen invloed had dezen ze het niet. Het heeft dus wel invloed.
Met een suikertaks pak je de bron aan; het maakt dan niet uit of ze je misleiden of niet, het gaat gewoon om de hoeveelheid suiker.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
14-04-2021 12:24
Van mij mogen tv reclames over eten/snacks wel verboden worden trouwens. Niks zo hinderlijk als je aan 't lijnen bent dat je verleid wordt met lekkernijen.
`


Dat is wel een voordeel van kinderen die alleen maar Netflix en Youtube Premium bekijken: die zien zelden tot nooit reclames.
KooktMetKnoflook schreef:
14-04-2021 13:47
Het is niet zo dat volwassenen in de supermarkt een lijstje maken van plussen en minnen, keurig altijd alle ingrediënten lezen en dan een verantwoorde keuze maken.
Ook volwassenen worden voor de gek gehouden en bedot door marketing, misleidende verpakkingen, noem maar op.

Anders gezegd: Als marketing geen invloed had dezen ze het niet. Het heeft dus wel invloed.
Met een suikertaks pak je de bron aan; het maakt dan niet uit of ze je misleiden of niet, het gaat gewoon om de hoeveelheid suiker.
100 punten. Helemaal met je eens. Dat is natuurlijk ook het hypocriete in het systeem. Supermarkten hebben met hun zeer uitgebreide kennis van de beïnvloeding van koopgedrag de sleutel in handen tot het gezondere leven van veel burgers. Ze kunnen, als ze willen "ons" met het zelfde gemak verleiden en krop sla te kopen, zoals ze dat nu doen met een reep chocola. Maar wíllen is ook een ding. Enige "fiscale stimulans" zou op z'n plek zijn.

Echter als je bij kinderen al vroeg, op jonge leeftijd begint met leren onderscheiden wat gezond is en wat niet, en de gezonde keuze de norm te laten zijn, is er echt een wereld gewonnen.

Ik ben opgevoed met normen als Chips op zaterdag, ik zág mijn ouders wijn drinken. Dus dat is mijn referentiekader.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven