Kind wil vegetarisch eten

11-04-2021 08:47 185 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van 10 heeft besloten dat ze geen vlees meer wil eten (wel vis), omdat ze het zielig vindt voor dieren. Ik wil er best in mee gaan, maar voor de rest van het gezin wil ik vlees niet volledig schrappen. We eten nu trouwens 4 a 5 keer per week vlees (rundvlees en kip). Ik heb al wel wat gelezen, maar ik kom er niet helemaal uit. Waar moet ik op letten om te zorgen dat ze geen belangrijke voedingstoffen mist?

Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een makkelijke manier waarop ik het voor haar wat kan aanpassen, zonder dat ik volledig andere maaltijden kan koken. Natuurlijk kan ik vlees vervangen door vleesvervangers en zo nu en dan een gekookt eitje, maar zitten daar voldoende voedingsstoffen in? Van peulvruchten is ze geen fan en veel ervan eet ik zelf niet, omdat ik koolhydraatarm eet.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben sinds ongeveer mijn twaalfde vegetariër en mijn ouders zijn niet vegetariër.

Ipv aardappelen-groente-vlees kreeg ik meestal gewoon aardappelen met groente. Nou denk ik wel dat het goed is om soms eiwitten toe te voegen, bijv. door peulvruchten, vleesvervangers, notenn of ei, maar het is niet alsof je daar dagelijks erg veel moeite voor hoeft te doen. Je kunt makkelijk bijv. gehakt vervangen door vegagehakt of linzen, of een schnitzel vervangen door vegaschnitzel. Gelukkig hoeven we het tegenwoordig niet met alleen tofu te doen (hoewel ik een curry met tofu heerlijk vind hoor! maar is wat minder toegankelijk voor vleeseters). :) Er staan ook genoeg vegetarische recepten op internet gelukkig. Mijn favoriete dingen om te eten zijn pasta, chili en curry.
Alle reacties Link kopieren
Om ook even in te haken op de discussie:
Qua leed denk ik dat de bio-industrie zeker vergelijkbaar is met de holocaust (varkens worden letterlijk vergast ook bijv). Qua intentie heb ik er toch een heel ander gevoel bij. In de holocaust werden mensen slecht behandeld en dood gemaakt puur omdat men ze weg wilde hebben, het had verder echt geen enkel doel; nu worden dieren slecht behandeld en dood gemaakt omdat mensen zo goedkoop mogelijk vlees willen. Het is niet dat er zo met dieren om wordt gegaan omdat we* een hekel hebben aan dieren, maar het interesseert ons gewoon niet (genoeg)...

* ik besef heel goed dat ik zelf ook nog onderdeel ben van het systeem, omdat ik nog wel dierlijke producten eet. Ik voel me daar schuldig over, maar blijkbaar toch niet genoeg, want na veel vegan proberen eet ik nu toch weer vrij veel kaas.
Kaas vond ik ook het lastigste, vooral omdat er qua vegan aanbod nog weinig echt lekkers is. Dat heb ik dan ook als laatste geskipt. Hopelijk maken de Vegan Cowboys de komende jaren goede en lekkere vervangers.

Ik haal overigens ook voor m’n omni vriend dierlijke producten, dus ik houd het systeem ook in stand. Maar waar mogelijk pak ik wel de vegan variant, als hij toch geen geur-, kwaliteits- of smaakverschil ervaart (ik doel hier ook op verzorgingsproducten).

En inderdaad, het interesseert ons niet genoeg. Had het er net nog over met mijn vriend, naar aanleiding van de doodgeslagen das in België. Dat leidt dan net zoals de mishandeling van pakweg een kat tot grote publieke verontwaardiging, maar na de beelden van Animal Rights in de varkensstallen en -slachthuizen kopen de mensen de volgende week toch weer hun varkensgehakt. Schoolvoorbeeld van cognitieve dissonantie.

Een AGV eten we af en toe nog wel eens. Sommige vleesvervangers vindt mijn vriend ook nog te doen, dus als het even kan, kies ik zo eentje voor hem. Maar vaak genoeg pakt hij de vleesversie en ik de vegan versie. Wel gebakken in andere pannen natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ja, eens met wat je zegt over cognitieve dissonantie.

Wat ik ook altijd wel interessant vindt is dat mensen het vreselijk vinden als dieren geruimd moeten worden vanwege één of andere dierziekte. Terwijl ik dan denk van "Tja, anders waren ze een paar weken later doodgemaakt..." Voor die individuele geit maakt het niet uit of hij nu wordt afgemaakt of wat later (sterker nog, volgens mij krijgen dieren die geruimd worden een spuitje en dat lijkt me minder erg dan sommige andere manieren). Natuurlijk zijn het wel extra dieren die doodgaan als er moet worden geruimd, maar het is ook gek om die paar extra dieren op het geheel dan heel naar te vinden, terwijl ze geen problemen hebben met wat er normaal al geslacht wordt (1.752.498 per dag in NL). Eerst vond ik het lastig dat mensen onderscheid maken tussen diersoorten en situaties, maar nu probeer ik er ook het mooie van te zien: het feit dat mensen bepaalde vormen van dierenleed wel erg vinden, zegt in ieder geval dat die empathie er wel is. :)

Ik ga de Vegan Cowboys in de gaten houden. ;)

@TO: als je ergens over twijfelt, qua recept ofzo, laat dat gerust hier weten, in dit topic zijn flink wat jaren ervaring met vega eten. :)
Alecta schreef:
12-04-2021 13:07
Wat een rare benadering. Op deze manier kan jouw kind nooit een echt eigen keuze maken, want als ze vlees eet doet ze haar moeder verdriet.

Ik eet zelf al heel lang vegetarisch en ik heb kinderen, die vlees het lekkerste vinden, wat er is. Dat zou ik heel erg kunnen vinden, maar hun leven, hun keuze en ik koop ook gewoon (biologisch) vlees voor hen en maak het klaar.
Maar de meeste veganisten vinden vlees en kaas ook heerlijk. Dat is nog geen reden om het te kopen en te eten.
Criminelen vinden het ook heerlijk om anderen pijn te doen, dat maakt het nog niet juist.

Als ouder geef je je kind mee wat jij vindt dat het beste is. Dat doet iedereen. Je gaat je kind toch ook niet zelf laten beslissen hoe over te steken? Je begeleidt ze in wat jij vindt dat juist is.

Biologisch vlees is een complete hoax. Afkopen van je geweten met sprookjes.

Als het allemaal zo normaal en goed is, waarom nemen we onze kinderen dan niet mee naar het slachthuis voor een middagje uit?

Wat ze hier wel goed van leren is een pakje hypocrisie, en dat je anderen pijn mag doen en dood mag maken als jij het resultaat lekker vindt.

Het doet zeker aan de reden mee waarom alles zo een zooitje is op deze wereld, we hebben nergens compassie voor, en willen enkel maar onze lust bevredigen, wie er verder ook onder lijdt, maakt ons niks uit, we kijken gewoon de andere kant op.
Arcoíris schreef:
12-04-2021 13:56
Wel grappig dat mensen hier vallen over "hapje van een lijk" aangezien vlees dat gewoon is. Natuurlijk zeg je het zo niet tegen je kinderen.
Maar hoe vaak ik ouders zie zeggen "oh ja haha m'n dochter vroeg of dit van een varken gemaakt was, dus ik heb gezegd dat hij heel oud was en dat het geen pijn deed". Je moet dus liegen tegen je kind omdat je zelf hebt besloten dat je iets wil eten.

Mijn benadering is juist omgekeerd dan wat ik hier veel lees, over dat kinderen zelf mogen kiezen.
Mijn kinderen eten geen vlees totdat ze zelf kunnen beslissen om dat wél te doen. Waarom zou ik voor hen bepalen dat zij iets eten waarmee dierenleed en milieuproblemen gepaard gaan wat ook nog eens niet gezond voor ze is? Laat ze dat lekker zelf beslissen. En tot die tijd bepaal ik.

De wereld verandert. Wij zijn echt het laatste " bacon though" /"mijn gehaktbal pakken ze me niet af " generatie en vlees wordt, terecht, net zoiets als roken. Prima dat je het doet, maar wel een beetje aso met kinderen erbij.
hey arcoiris, kijk je wel eens wat discussies van Joey Carbstrong, superleuk om naar te kijken :)
Alle reacties Link kopieren
PiNuts14 schreef:
13-04-2021 22:11
Kaas vond ik ook het lastigste, vooral omdat er qua vegan aanbod nog weinig echt lekkers is. Dat heb ik dan ook als laatste geskipt. Hopelijk maken de Vegan Cowboys de komende jaren goede en lekkere vervangers.

Ik haal overigens ook voor m’n omni vriend dierlijke producten, dus ik houd het systeem ook in stand. Maar waar mogelijk pak ik wel de vegan variant, als hij toch geen geur-, kwaliteits- of smaakverschil ervaart (ik doel hier ook op verzorgingsproducten).

En inderdaad, het interesseert ons niet genoeg. Had het er net nog over met mijn vriend, naar aanleiding van de doodgeslagen das in België. Dat leidt dan net zoals de mishandeling van pakweg een kat tot grote publieke verontwaardiging, maar na de beelden van Animal Rights in de varkensstallen en -slachthuizen kopen de mensen de volgende week toch weer hun varkensgehakt. Schoolvoorbeeld van cognitieve dissonantie.

Een AGV eten we af en toe nog wel eens. Sommige vleesvervangers vindt mijn vriend ook nog te doen, dus als het even kan, kies ik zo eentje voor hem. Maar vaak genoeg pakt hij de vleesversie en ik de vegan versie. Wel gebakken in andere pannen natuurlijk.
Waarom andere pannen als je geen vlees eet vanwege dierenleed? Dat maakt dan toch niks meer uit, als je dat vlees eenmaal toch in huis hebt?
.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
14-04-2021 00:35
Waarom andere pannen als je geen vlees eet vanwege dierenleed? Dat maakt dan toch niks meer uit, als je dat vlees eenmaal toch in huis hebt?
Ik ben niet PiNuts maar toch even een reactie. Als ik bij mensen ben bij wie ik niet zo vaak eet, maak ik er geen probleem van als mijn vegavlees in dezelfde pan wordt gebakken, inderdaad om de reden die jij aangeeft. Maar het staat me toch tegen, ik denk ook vooral omdat de geur van sommige soorten vlees me wat tegen is gaan staan sinds ik het niet meer eet. Dus als ik regelmatig met iemand samen zou eten zou ik ook mijn burger in een eigen pan willen. :)
randa1988 schreef:
13-04-2021 23:03
Maar de meeste veganisten vinden vlees en kaas ook heerlijk. Dat is nog geen reden om het te kopen en te eten.
Criminelen vinden het ook heerlijk om anderen pijn te doen, dat maakt het nog niet juist.

Als ouder geef je je kind mee wat jij vindt dat het beste is. Dat doet iedereen. Je gaat je kind toch ook niet zelf laten beslissen hoe over te steken? Je begeleidt ze in wat jij vindt dat juist is.

Biologisch vlees is een complete hoax. Afkopen van je geweten met sprookjes.

Als het allemaal zo normaal en goed is, waarom nemen we onze kinderen dan niet mee naar het slachthuis voor een middagje uit?

Wat ze hier wel goed van leren is een pakje hypocrisie, en dat je anderen pijn mag doen en dood mag maken als jij het resultaat lekker vindt.

Het doet zeker aan de reden mee waarom alles zo een zooitje is op deze wereld, we hebben nergens compassie voor, en willen enkel maar onze lust bevredigen, wie er verder ook onder lijdt, maakt ons niks uit, we kijken gewoon de andere kant op.
Dat is jouw manier en die respecteer ik volledig. Ik doe het op een andere manier.
Jupiter1995 schreef:
14-04-2021 00:40
Ik ben niet PiNuts maar toch even een reactie. Als ik bij mensen ben bij wie ik niet zo vaak eet, maak ik er geen probleem van als mijn vegavlees in dezelfde pan wordt gebakken, inderdaad om de reden die jij aangeeft. Maar het staat me toch tegen, ik denk ook vooral omdat de geur van sommige soorten vlees me wat tegen is gaan staan sinds ik het niet meer eet. Dus als ik regelmatig met iemand samen zou eten zou ik ook mijn burger in een eigen pan willen. :)
We gebruiken de pannen voor zowel vlees als vegan (sommige vegans willen niet dat er vlees in ‘hun’ pan wordt gebakken al wordt die pan daarna afgewassen, heb ik ontdekt) maar ik vind het vies dat mijn burger naast een stuk dood dier ligt te sudderen met alle directe contaminatie van dien. Een gepaneerde vegaburger vind ik ergens nog oké, maar gepaneerd vlees is ook een no-go in dezelfde pan voor me.

Bij anderen is het me nog niet opgevallen dat zij dezelfde pan gebruiken. Alleen schoonmoeder en vader doen moeite om iets warm en vegan te voorzien, bij andere (schoon)familie of vrienden neem ik zelf eten mee omdat ik anders echt niks heb of eten we gewoon niet warm mee. Maar dat is weer een andere discussie.
Alle reacties Link kopieren
Voor onze strikte vega gebruik ik tijdens het koken aparte pannen. Maar als ze zijn afgewassen, worden ze daarna weer gewoon op de stapel gezet.

Ik las eens (vast hier :) ) dat je als vleeseter moet voorstellen, dat je barbecuet in een land waar cavia gegeten wordt of hond ofzo. En of je het prettig zou vinden dat jou kipburgertje naast de katburger lag. Nou tja (jaja, hypocriet, weet ik) dat vind ik een naar idee, dus snap nu beter waarom ik alles apart bak voor vega's
lilalinda schreef:
14-04-2021 07:37
Voor onze strikte vega gebruik ik tijdens het koken aparte pannen. Maar als ze zijn afgewassen, worden ze daarna weer gewoon op de stapel gezet.

Ik las eens (vast hier :) ) dat je als vleeseter moet voorstellen, dat je barbecuet in een land waar cavia gegeten wordt of hond ofzo. En of je het prettig zou vinden dat jou kipburgertje naast de katburger lag. Nou tja (jaja, hypocriet, weet ik) dat vind ik een naar idee, dus snap nu beter waarom ik alles apart bak voor vega's
Mooie vergelijking! En ook opvallend dat er een onderscheid gemaakt wordt door de meeste mensen... een varken is bijv even slim of zelfs intelligenter dan een hond, maar de een eten vinden ‘we’ doodnormaal en de ander eten vinden ‘we’ verwerpelijk ;-)

We letten ook op de vorken die gebruikt worden bij het omdraaien van het ‘vlees’ overigens, en een mes dat eerst in de nutella of paté gaat, gebruik je niet daarna ‘afgeveegd aan het brood’ in de speculoospasta of pindakaas. Sowieso vind ik dat ‘afvegen aan het brood’ een vieze gewoonte, maar ik merk toch in m’n indirecte omgeving dat zat mensen dat doen :sick:
Pannen: vlees en vega gaan hier niet tegelijk in dezelfde pan, maar ik gebruik de pannen wel door elkaar heen. Wel tijdens het koken aparte spatels, maar dat is meer omdat ik vlees gewoon echt niet lekker vind.

Kaas eten we wel trouwens. Voor mij valt kaas meer in de categorie leer en wol. Ik draag weleens wollen kleding (al hoewel wol niet natuurvriendelijk is) en ik draag weleens leren schoenen (wel steeds minder) en ik eet ook heel af en toe wat met gelatine. En de egel in de tuin krijgt in het voor- en najaar wat kattenvoer, wat ik daar speciaal voor koop.
Dons en zijde vind ik dan weer een echte no go.
Enfin, ik ben dus heel inconsequent.

Overigens vind ik minderen al heel goed. Ik zal nooit van mensen verlangen strikt plantaardig te eten. Dat is echt hun eigen keuze. Wel vind ik het heel fijn dat elke dag vlees eten steeds minder normaal wordt. Dat levert al een enorme winst op. Alle kleine beetjes helpen. En ik juich alle ontwikkelingen toe: de ontwikkelingen wat betreft kweekvlees zijn hoopgevend.
PiNuts14 schreef:
14-04-2021 07:43
Mooie vergelijking! En ook opvallend dat er een onderscheid gemaakt wordt door de meeste mensen... een varken is bijv even slim of zelfs intelligenter dan een hond, maar de een eten vinden ‘we’ doodnormaal en de ander eten vinden ‘we’ verwerpelijk ;-)

We letten ook op de vorken die gebruikt worden bij het omdraaien van het ‘vlees’ overigens, en een mes dat eerst in de nutella of paté gaat, gebruik je niet daarna ‘afgeveegd aan het brood’ in de speculoospasta of pindakaas. Sowieso vind ik dat ‘afvegen aan het brood’ een vieze gewoonte, maar ik merk toch in m’n indirecte omgeving dat zat mensen dat doen :sick:
Ik denk dat iedereen wel onderscheid maakt tussen diersoorten. Ratten zijn ook behoorlijk intelligent maar die worden massaal vernietigd en daar hebben maar weinig mensen problemen mee. De reacties zouden heel anders zijn als men op dezelfde manier zwerfkatten zou gaan vernietigen.
Duchesnea schreef:
14-04-2021 09:12
Ik denk dat iedereen wel onderscheid maakt tussen diersoorten. Ratten zijn ook behoorlijk intelligent maar die worden massaal vernietigd en daar hebben maar weinig mensen problemen mee. De reacties zouden heel anders zijn als men op dezelfde manier zwerfkatten zou gaan vernietigen.
Mee eens. Ik hoor altijd maar weinig mensen zeuren over ratten- muizenbestrijding. In onze buurt veel eekhoorntjes en steenmarters. Maar die worden niet echt even lief/leuk gevonden door de meeste mensen.
Alle reacties Link kopieren
PiNuts14 schreef:
14-04-2021 07:43
Mooie vergelijking! En ook opvallend dat er een onderscheid gemaakt wordt door de meeste mensen... een varken is bijv even slim of zelfs intelligenter dan een hond, maar de een eten vinden ‘we’ doodnormaal en de ander eten vinden ‘we’ verwerpelijk ;-)

We letten ook op de vorken die gebruikt worden bij het omdraaien van het ‘vlees’ overigens, en een mes dat eerst in de nutella of paté gaat, gebruik je niet daarna ‘afgeveegd aan het brood’ in de speculoospasta of pindakaas. Sowieso vind ik dat ‘afvegen aan het brood’ een vieze gewoonte, maar ik merk toch in m’n indirecte omgeving dat zat mensen dat doen :sick:
Ja inderdaad. We zijn gewoon met z'n allen zo geconditioneerd ofzo. Ik moet zeggen, ik vind het leed van varkens vreselijk, maar als ik een hond in een klein kooitje zie, of een hondenkarkas, dan heb ik daar nóg sterkere gevoelens bij dan bij varkens. Dat vind ik dan weer heel stom van mezelf, maar we zijn nou eenmaal opgegroeid met het idee van hond = lief en varken = eten.

Ik ben trouwens ook iemand die zich druk maakt om ratten- en muizenbestrijding, maar inderdaad één van de weinigen.
Jupiter1995 schreef:
14-04-2021 09:26
Ja inderdaad. We zijn gewoon met z'n allen zo geconditioneerd ofzo. Ik moet zeggen, ik vind het leed van varkens vreselijk, maar als ik een hond in een klein kooitje zie, of een hondenkarkas, dan heb ik daar nóg sterkere gevoelens bij dan bij varkens. Dat vind ik dan weer heel stom van mezelf, maar we zijn nou eenmaal opgegroeid met het idee van hond = lief en varken = eten.

Ik ben trouwens ook iemand die zich druk maakt om ratten- en muizenbestrijding, maar inderdaad één van de weinigen.
Wat dichter bij je staat, wil je meer beschermen. De aaibaarheidsfactor speelt ook een grote rol, het is niet voor niets dat WWF een panda als boegbeeld heeft en niet een schaamluis ( die ook aan het uitsterven is. )
Natuurlijk is het vernietigen van knaagdieren en anders plaagdieren vreselijk maar ik vrees dat er weinig andere opties zijn, zeker bij het verbouwen en bewaren van ons voedsel. Ik neem aan dat niemand rattennesten in een graansilo een fijn idee vindt ? Of dat insecten een hele oogst vernietigen ? Ik denk dat volledig dierenleed-vrij eten helaas een utopie is.
Jupiter1995 schreef:
14-04-2021 09:26
Ja inderdaad. We zijn gewoon met z'n allen zo geconditioneerd ofzo. Ik moet zeggen, ik vind het leed van varkens vreselijk, maar als ik een hond in een klein kooitje zie, of een hondenkarkas, dan heb ik daar nóg sterkere gevoelens bij dan bij varkens. Dat vind ik dan weer heel stom van mezelf, maar we zijn nou eenmaal opgegroeid met het idee van hond = lief en varken = eten.

Ik ben trouwens ook iemand die zich druk maakt om ratten- en muizenbestrijding, maar inderdaad één van de weinigen.
Mijn vriend staat er net zo in zoals je in de eerste alinea beschrijft. En conform de tweede alinea is hij tegelijk (lekker tegenstrijdig als hij wel vlees neemt zonder twijfels :P ) op zijn werk bezig om de bestrijding van oa knaagdieren en konijnen diervriendelijker te laten verlopen. Is niet evident, wel lief dat hij er aan denkt en zijn best doet om mensen bewust ervan te maken, zonder dat ik hem daarin push ofzo :heart:
Duchesnea schreef:
14-04-2021 09:45
Wat dichter bij je staat, wil je meer beschermen. De aaibaarheidsfactor speelt ook een grote rol, het is niet voor niets dat WWF een panda als boegbeeld heeft en niet een schaamluis ( die ook aan het uitsterven is. )
Natuurlijk is het vernietigen van knaagdieren en anders plaagdieren vreselijk maar ik vrees dat er weinig andere opties zijn, zeker bij het verbouwen en bewaren van ons voedsel. Ik neem aan dat niemand rattennesten in een graansilo een fijn idee vindt ? Of dat insecten een hele oogst vernietigen ? Ik denk dat volledig dierenleed-vrij eten helaas een utopie is.
Die laatste zin klopt, maar ik zou eten eerder vervangen door leven. En dan nog, inconsequent goed proberen doen is nog altijd beter dan consequent fout handelen ;-)
Alecta schreef:
12-04-2021 16:40
Het is ook een interessant vraagstuk, dat je nog veel breder kunt trekken. In deze discussie hebben we het geluk dat de mens omnivoor is en ook prima kan floreren op een plantaardig dieet. Waren we carnivoor geweest, dan was de discussie wellicht al anders geweest.

Het is heel normaal om in bepaalde (rang)orden te denken. Ik maak liever geen dieren dood, maar die teek op mijn been gaat er, zonder ook maar enige scrupules aan en met een mug heb ik ook minder compassie.

Maar we gaan nu erg off topic. Zoals gezegd, ik ben totaal niet tegen een vegetarisch huishouden (al heb ik een andere keuze gemaakt), zolang je je als ouder beseft dat je kinderen altijd andere keuzes kunnen (en mogen) maken (maar dat besef is er bij de meesten die hier reageren wel, ik reageerde wat geagiteerd door een paar voorbeelden uit mijn eigen omgeving).
Wat mij betreft stoppen we wereldwijd met vlees eten, maar ja, ik ben niet de enige op de wereld.

Wist je dat je in India appartementenblokken hebt waar geen vleeseters mogen wonen?

https://www.freepressjournal.in/cmcm/mu ... eat-eaters
Mumbra’s first vegetarian building, bars residents from selling flats to meat eaters
Mumbai's vegetarians try to turn buildings into carnivore-free zones, with shops following suit

Supergrappig.
Alle reacties Link kopieren
PiNuts14 schreef:
14-04-2021 09:59
Mijn vriend staat er net zo in zoals je in de eerste alinea beschrijft. En conform de tweede alinea is hij tegelijk (lekker tegenstrijdig als hij wel vlees neemt zonder twijfels :P ) op zijn werk bezig om de bestrijding van oa knaagdieren en konijnen diervriendelijker te laten verlopen. Is niet evident, wel lief dat hij er aan denkt en zijn best doet om mensen bewust ervan te maken, zonder dat ik hem daarin push ofzo :heart:

Die laatste zin klopt, maar ik zou eten eerder vervangen door leven. En dan nog, inconsequent goed proberen doen is nog altijd beter dan consequent fout handelen ;-)
Fijn.
En +100000 voor je laatste opmerking. :)
Jupiter1995 schreef:
13-04-2021 21:46
Om ook even in te haken op de discussie:
Qua leed denk ik dat de bio-industrie zeker vergelijkbaar is met de holocaust (varkens worden letterlijk vergast ook bijv). Qua intentie heb ik er toch een heel ander gevoel bij. In de holocaust werden mensen slecht behandeld en dood gemaakt puur omdat men ze weg wilde hebben, het had verder echt geen enkel doel; nu worden dieren slecht behandeld en dood gemaakt omdat mensen zo goedkoop mogelijk vlees willen. Het is niet dat er zo met dieren om wordt gegaan omdat we* een hekel hebben aan dieren, maar het interesseert ons gewoon niet (genoeg)...

* ik besef heel goed dat ik zelf ook nog onderdeel ben van het systeem, omdat ik nog wel dierlijke producten eet. Ik voel me daar schuldig over, maar blijkbaar toch niet genoeg, want na veel vegan proberen eet ik nu toch weer vrij veel kaas.
Ik vind het ook een holocaust. De grootste ooit, die nooit is gestopt (hopelijk ooit).
Elke seconde van elke minuut van elk uur van elke dag van elke nacht worden er nonstop dieren vermoord, over de gehele wereld in elke land.
Enkel de hindus en boeddisten hebben regels voor compassie naar dieren, maar eten zuivel en dat is zoniet nog wreder.

Wereldwijd worden er
70.000.000.000 onschuldige dieren systematisch vermoord voor onze lust
zeventig miljard dieren per jaar
en dat zijn enkel de landdieren,
vissen en krabben is nog vele malen hoger.

Sommige delen van de wereld is de zee zijn helemaal leeggevist (China).

En Jupiter, sorry dat ik een partypooper ben, maar de zuivelindustrie is nog vele malen wreder dan de vleesindustrie...
Toen mensen dat ooit tegen mij zeiden geloofde ik dat ook niet, maar als je het onderzoekt, zul je het snappen.
En ik kocht ook biologisch vlees, dacht dat ik het goed deed, totdat je het echt onderzoekt, en ziet dat het enkel mooie plaatjes op een verpakking zijn. En dat je nog altijd meedoet aan het veroorzaken van extreem leed op deze planeet.

https://faunalytics.org/global-animal-s ... ry%20year.
Alle reacties Link kopieren
randa1988 schreef:
15-04-2021 11:38
Ik vind het ook een holocaust. De grootste ooit, die nooit is gestopt (hopelijk ooit).
Elke seconde van elke minuut van elk uur van elke dag van elke nacht worden er nonstop dieren vermoord, over de gehele wereld in elke land.
Enkel de hindus en boeddisten hebben regels voor compassie naar dieren, maar eten zuivel en dat is zoniet nog wreder.

Wereldwijd worden er
70.000.000.000 onschuldige dieren systematisch vermoord voor onze lust
zeventig miljard dieren per jaar
en dat zijn enkel de landdieren,
vissen en krabben is nog vele malen hoger.

Sommige delen van de wereld is de zee zijn helemaal leeggevist (China).

En Jupiter, sorry dat ik een partypooper ben, maar de zuivelindustrie is nog vele malen wreder dan de vleesindustrie...
Toen mensen dat ooit tegen mij zeiden geloofde ik dat ook niet, maar als je het onderzoekt, zul je het snappen.
En ik kocht ook biologisch vlees, dacht dat ik het goed deed, totdat je het echt onderzoekt, en ziet dat het enkel mooie plaatjes op een verpakking zijn. En dat je nog altijd meedoet aan het veroorzaken van extreem leed op deze planeet.

https://faunalytics.org/global-animal-s ... ry%20year.
Jep. 1.8 miljoen landdieren in Nederland per dag... Dat is gewoon bijna niet te bevatten.
Ik had trouwens ergens een keer gelezen dat het ook wel tegenvalt hoe boeddhisten en hindoeïsten met dieren omgaan... Weet niet meer waar.

Ik ben me ervan bewust hoe naar de zuivelindustrie is. Een deel daarvan is wel dat de jonge kalfjes worden geslacht en dat zou ook gebeuren als mensen geen zuivel gebruiken. Maar goed, voor de rest is het natuurlijk vreselijk. Ik probeer het tot een minimum te beperken en bijna alles wat ik koop is bio. Ik heb een tijdje vegan gegeten, maar waarschijnlijk niet op de goede manier, want ik kan nu geen hummus en soja-yoghurt meer zien.

Ik denk trouwens dat als iedereen wat minder vlees zou eten en alles bio, dat dat al heel veel zou schelen qua dierenleed. Helemaal geen dierlijke producten zou nog beter zijn, maar dat is niet voor iedereen haalbaar en mensen moeten zich ook niet laten ontmoedigen door het idee dat het 'nooit goed genoeg is'. Elk stapje is er één. :) Ik probeer ook wel eens na te denken over: hoe zou de supermarkt eruitzien als iedereen zo zou eten als ik? Daar word ik wel een stuk blijer van dan hoe het er nu uitziet (geen kiloknallers, veel groente, veel kaneelsuikerkrakelingen en veel chips), hoewel dat ene hoekje biologische zuivelproducten dan inderdaad ook nog wel weg zou kunnen. ;)
Alle reacties Link kopieren
Jupiter1995 schreef:
13-04-2021 22:47
Ja, eens met wat je zegt over cognitieve dissonantie.

Wat ik ook altijd wel interessant vindt is dat mensen het vreselijk vinden als dieren geruimd moeten worden vanwege één of andere dierziekte. Terwijl ik dan denk van "Tja, anders waren ze een paar weken later doodgemaakt..." Voor die individuele geit maakt het niet uit of hij nu wordt afgemaakt of wat later (sterker nog, volgens mij krijgen dieren die geruimd worden een spuitje en dat lijkt me minder erg dan sommige andere manieren). Natuurlijk zijn het wel extra dieren die doodgaan als er moet worden geruimd, maar het is ook gek om die paar extra dieren op het geheel dan heel naar te vinden, terwijl ze geen problemen hebben met wat er normaal al geslacht wordt (1.752.498 per dag in NL). Eerst vond ik het lastig dat mensen onderscheid maken tussen diersoorten en situaties, maar nu probeer ik er ook het mooie van te zien: het feit dat mensen bepaalde vormen van dierenleed wel erg vinden, zegt in ieder geval dat die empathie er wel is. :)

Ik ga de Vegan Cowboys in de gaten houden. ;)

@TO: als je ergens over twijfelt, qua recept ofzo, laat dat gerust hier weten, in dit topic zijn flink wat jaren ervaring met vega eten. :)
Het is niet dat ze het vreselijk vinden als dieren geruimd moeten worden, maar het is gewoon zonde. Er is veel tijd, liefde en passie in de dieren gestoken en dan is het zonde dat ze worden doodgemaakt zonder dat iemand lekker van het stukje vlees kan genieten.

Iedereen moet het zelf weten of ze vegetariër, veganist of alleseter zijn. Als je elkaar maar respecteert.
Alle reacties Link kopieren
EHV1981 schreef:
15-04-2021 13:52
Het is niet dat ze het vreselijk vinden als dieren geruimd moeten worden, maar het is gewoon zonde. Er is veel tijd, liefde en passie in de dieren gestoken en dan is het zonde dat ze worden doodgemaakt zonder dat iemand lekker van het stukje vlees kan genieten.

Iedereen moet het zelf weten of ze vegetariër, veganist of alleseter zijn. Als je elkaar maar respecteert.
Dat zou ik een logischere reactie vinden hoor, maar ik hoor genoeg mensen die het heel zielig vinden als er geiten moeten worden geruimd. Zoveel liefde wordt er vaak trouwens niet in die dieren gestoken hoor (tenzij het biologisch is of met beter leven sterren ofzo). Veestallen zijn inmiddels halve fabrieken geworden waar efficiëntie het belangrijkst is.
EHV1981 schreef:
15-04-2021 13:52
Het is niet dat ze het vreselijk vinden als dieren geruimd moeten worden, maar het is gewoon zonde. Er is veel tijd, liefde en passie in de dieren gestoken en dan is het zonde dat ze worden doodgemaakt zonder dat iemand lekker van het stukje vlees kan genieten.

Iedereen moet het zelf weten of ze vegetariër, veganist of alleseter zijn. Als je elkaar maar respecteert.
Dat is een grappige uitspraak.

Wie is "elkaar"?

Ik neem aan dat de dieren daar niet bij horen.

Je zegt ook, mensen moeten respecteren dat er mensen zijn die dieren opsluiten, de baby's van deze dieren voor de ogen van de moeder doodslaan, dat er mensen zijn die de baby van de moeder stelen omdat zij de melk willen (de moederkoe staat soms dagenlang te brullen naar haar kind dat gestolen is) and so on, teveel om op te noemen, en de meeste mensen willen toch niet luisteren, die betalen hiervoor.
Daar moet ik respect voor hebben...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven