Geld & Recht alle pijlers

Hoeveel geef je uit aan je kinderen? Kosten van je kinderen.

20-04-2021 20:08 311 berichten
Alle reacties Link kopieren
Praten over geld is steeds minder taboe, ik volg steeds meer blogs over geld maar daar wordt weinig gesproken over de kosten van kinderen. Soms over studies of opvang maar daar blijft het wel blij. Kinderen zijn duur hoor ik altijd en kinderen zijn onbetaalbaar. Het is een beetje taboe denk ik omdat kinderen natuurlijk ieders kostbaarste bezit zijn.

Zelf heb ik 3 kinderen van bijna 2, bijna 4 en 6 jaar. Soms heb ik het idee dat het geld eruit vliegt zonder dat ik een keuze heb. Nou was ik benieuwd hoeveel anderen uitgeven aan hun kinderen en of ze dat veel of weinig vinden. Kosten voor opvang even daargelaten want dat hangt zo af van inkomen en uren die je werkt, daar heb je weinig invloed op verder.

Zwemles, oppas als je even weg wilt, een huis met een kamer voor iedereen, sport, kleding, dingen die stuk gaan, fietsen.....Ik vind het best duur allemaal maar ik denk dat ik ook wel vrij zuinig ben.

Ik probeer per maand 150 uit te geven aan alles voor de kinderen inclusief luiers, ik merk dat dit niet meer lukt dus het moet op de schop. We krijgen wel veel gratis kleding door mijn man z'n werk dus dat scheelt enorm. Het gaat dus echt om heel veel dingen;

- Dingen voor hun kamers
- Luiers en verzorging
- Sport en kleding
-Speelgoed voor verjaardagen en dergelijke
- Etcetera

Ik ben heel benieuwd wat jullie uitgeven aan de kinderen maandelijks en hoe oud de kinderen zijn, zonder oordelen :)
Alle reacties Link kopieren
Dat gaat toch ook naar gelang je inkomen en het aantal kinderen?
Wij hebben een zeer riant inkomen en 1 kind (inmiddels 17); ik geef heel makkelijk geld uit voor haar en zij 'kost' ons per jaar dan ook een flink bedrag.
Mijn broer heeft 3 kinderen, een veel lager inkomen dan wij: daar kan simpelweg minder aan de kinderen uitgegeven worden.
Alle reacties Link kopieren
Geen idee eigenlijk. Dochter is 9, zit op paardrijden en krijgt verder best veel. Ik geef best veel uit aan kleding voor haar bijvoorbeeld. Dat is echt een hobby van me, leuke kleding. Verder krijgt ze regelmatig iets wat ze graag wil. Afgelopen week een bepaalde knuffel, maar ook computerspelletjes, speelgoed, mobiel, iPad en voor haar verjaardag pakken we best uit. Al eens een trampoline gekregen van €300,-, eftelingabonnement, nieuwe kamer met een bed van bijna €1000,-.
Ik hou het echt niet allemaal bij, maar dochter is wel wat verwender dan het gemiddelde kind denk ik. Komt ook omdat ze alleen is, dus ik kan meer spenderen aan 1 kind dan wanneer ze niet alleen was. Daarnaast zijn wij zelf ook van de uitjes naar bijvoorbeeld een pretpark of dierentuin dus dat doen we regelmatig (voor Corona). Vakantie’s doen we vaak op de camping, maar ze is ook al een aantal keer met het vliegtuig geweest en afgelopen jaar was Amerika geboekt. Als ik het zo vergelijk met klasgenootjes dan heeft ze het wel vrij luxe. We kunnen het missen, dus dat is fijn :) en ik hou dus niet precies bij wat het allemaal kost. Is maar goed ook denk ik, want ik zou me kapot schrikken ben ik bang :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
Positivevibes schreef:
20-04-2021 21:13


Plus de opvang en minder werken zit je met een peuter al op 140000 euro en dan schijnen de echt dure jaren nog te moeten komen :P
Ik weet niet of mijn pubers heel veel duurder zijn. Ik heb geen opvang en oppas meer nodig. Van dat maandelijkse bedrag kan ik heel wat fietsen en laptops kopen. Dat zal vast anders voelen als opa en oma nu oppassen, dan is het verschil wel groot. Geld voor hun studie spaar ik al bij elkaar vanaf dat ze baby zijn. Dat is een vast bedrag per maand en tegen de tijd dat ze gaan studeren gebruik ik het.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het vaker gezegd, maar ik zeg het nog een keer: de grootste kostenpost toen de kinderen klein waren waren het parttime gaan werken (allebei!) en de kinderopvang. Kleren kregen we toen heel veel doorgeschoven, bij de grotere maten is dat minder van toepassing omdat de kleren én meer tijd krijgen om te verslijten én de persoonlijke smaak van het kind gaat meespelen. Hetzelfde geldt bv. voor fietsen: ze kunnen nog wel tweedehands, maar niet meer voor een paar tientjes.
Nu ze ouder worden zijn het dus eerder de kleren en andere spullen, en ook de clubjes (sport, maar vooral muziekles kost geld). Dochter moet mogelijk een beugel, dat gaat de komende 2-3 jaar ca. 100 euro per maand kosten. En dan zijn er bij ons nog geen middelbareschoolreizen meegerekend. Dat met die shampoo begin ik nu ook te merken - en dan natuurlijk het liefst de mijne zodat ik misgrijp. Eten bereken ik niet apart, natuurlijk doen we meer boodschappen maar dat heb ik nooit apart uitgerekend.
Verder wonen we inderdaad in een groter huis en hebben we een grotere auto dan we anders hadden gehad. En zonder kinderen hadden we waarschijnlijk ook geen huisdieren met alle bijkomende kosten.
girasole3 schreef:
20-04-2021 21:18
Dat gaat toch ook naar gelang je inkomen en het aantal kinderen?
Wij hebben een zeer riant inkomen en 1 kind (inmiddels 17); ik geef heel makkelijk geld uit voor haar en zij 'kost' ons per jaar dan ook een flink bedrag.
Mijn broer heeft 3 kinderen, een veel lager inkomen dan wij: daar kan simpelweg minder aan de kinderen uitgegeven worden.
Ook dat.

Met ons inkomen is de goede fiets en laptop 2e hands. Wel goede merken maar geen nieuwe. Ook gaan wij niet tot amper op vakantie en doe ik heel bewust boodschappen. Zodat ze op de dure sport kan en er een busabonnement betaald kan worden aangezien school hier niet in de buurt zit en ik mijn 14 jarige puber niet alleen laat fietsen in het donker in de winter door open velden en bossen. En de oudste heeft een beugel. We hebben een goede verzekering via de zorg maar blijft een extra post. En een ander betaald weer een dure sport of dure schoenen want moeilijke voeten ect.

Je kan wel aannemen dat in elke situatie en budget het altijd een flinke hap is. Als ze klein zijn vaak door luiers en opvang en later door alle andere hoge kosten.
Bubblegum1 schreef:
20-04-2021 21:19
Ik weet niet of mijn pubers heel veel duurder zijn. Ik heb geen opvang en oppas meer nodig. Van dat maandelijkse bedrag kan ik heel wat fietsen en laptops kopen. Dat zal vast anders voelen als opa en oma nu oppassen, dan is het verschil wel groot. Geld voor hun studie spaar ik al bij elkaar vanaf dat ze baby zijn. Dat is een vast bedrag per maand en tegen de tijd dat ze gaan studeren gebruik ik het.
Wij kregen echt veel terug van de opvang. Dus dus dan zit het ook alweer anders, dan is de puber met beugel en laptop, fiets abo voor bus en schoolgeld en kamp en duurdere kleding enz ook echt veel duurder.
Geen idee precies,
dit is wel een dure maand,
1000+ betaald voor een cursus voor haar.
200 euro voor bijles.
400 euro (netto) voor kinderopvang.

Dan hou ik die flesshampoo enzo voor haar niet echt meer bij.
Alle reacties Link kopieren
De 14 jarige kost per maand aan vaste lasten:
€40,- kleedgeld
€10 zakgeld
€7,50 telefoonabbo
€40 euro schoolgeld (inclusief sparen eindreis)
€10 euro sint/verjaardagscadeautjes
€30 euro per maand OV abbonnement
€10,- verjaardagsfeesten
En gemiddeld ongeveer €40,- per maand denk ik aan noodzakelijke zaken als laptop voor school, nieuwe fiets (toen ze naar de middelbare school ging), fietsenmaker, id kaart, meubels kamer (tweedehands) enz..

Dus zo'n €187,50 per maand

De jongste is iets goedkoper per maand:
€70,- sportclub plus sportbenodigdheden
€30,- kleding (deels tweedehands)
€6,- zakgeld
€5,- schoolgeld
€10 euro sint/verjaardagscadeautjes
€10 voor kinderfeesje/verjaardagsfeest
En gemiddeld ongeveer €20,- per maand voor 'noodakelijke zaken' als tweedehands fiets, skeelers/beschermers, id kaart, schoolfoto, zwembad in de tuin, dekbedovertrek/ meubeltjes kamer (tweedehands) enz.

Dus gemiddeld ongeveer €151,-

Daarnaast en dat is denk ik nog wel het meeste natuurlijk de hogere 'leefkosten'
zoals eten, hoger energie en watergebruik, hogere huur en vooral de extra kosten voor vakantie, uit eten, terrasje, ijsje halen enz... Moeilijk te schatten.. Denk ook wel minimaal 200 á 300 euro in de maand voor beide kinderen samen? En daarnaast spaar ik €100,- per kind per maand voor studiekosten.

Dus maandelijks alles bij elkaar tussen de 750 a 800 euro :-o :-o
Meer dan ik vooraf dacht eerlijk gezegd als ik het zo naast elkaar zet. Maar elke cent waard hoor :hihi: En dankbaar dat het zo kan zonder geldzorgen.
ilselotte wijzigde dit bericht op 20-04-2021 22:07
13.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk gaat het naar je inkomen. Wat niet kan, kan niet. Voor kleding of clubjes zou ik me niet in de schulden gaan steken. Sowieso kijk ik meestal eerst of iets tweedehands kan, omdat je je geld toch maar één keer uit kunt geven en ook wel vanuit het idee van duurzaamheid.
Maar nu met die beugel heb ik toch wel het gevoel dat we daar eigenlijk niet onderuit kunnen en ben ik blij dat we die in ieder geval ook 'gewoon' kunnen betalen. Anders zou ik niet goed weten wat ik zou doen.
Edit: Hetzelfde geldt voor de door school voorgeschreven laptop, of die schoolreizen bijvoorbeeld.
lariba wijzigde dit bericht op 20-04-2021 21:46
9.21% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
20-04-2021 20:34
Nooit gehoord van 't gezegde "elk kind kost een huis"?

Bij jullie dus 3 huizen, opstartster.


Kan je nog altijd kiezen of je er een rij-huis van maakt of een luxe-villa.
haha nee
Alle reacties Link kopieren
Dochter is 8 en zit op korfbal. Kost 100 euro per jaar en zelf alleen zorgen voor binnen en buitenschoenen. Vrienden hebben kinderen op hockey, kost 300 euro per jaar en dan ook nog zelf kleding, schoenen, sticks en bitjes betalen. En dat alleen verschil in sport.

Grootste kosten zijn incidenteel: nieuwe kleding ivm groeispurt, nieuwe fiets, vakantie, uitjes, verjaardag/sinterklaas of bijv een nieuw bed.
Alle reacties Link kopieren
girasole3 schreef:
20-04-2021 21:18
Dat gaat toch ook naar gelang je inkomen en het aantal kinderen?
Wij hebben een zeer riant inkomen en 1 kind (inmiddels 17); ik geef heel makkelijk geld uit voor haar en zij 'kost' ons per jaar dan ook een flink bedrag.
Mijn broer heeft 3 kinderen, een veel lager inkomen dan wij: daar kan simpelweg minder aan de kinderen uitgegeven worden.
Niet direct, op een ander forum vond men bijvoorbeeld dat je in een huis van een miljoen ook lampen hoort te hebben van 2000 euro en niet bij de Action komt. Wat niet kan kan niet maar als het wel kan betekent het niet dat je het dan ook maar uit moet geven.
Alle reacties Link kopieren
girasole3 schreef:
20-04-2021 21:18
Dat gaat toch ook naar gelang je inkomen en het aantal kinderen?
Wij hebben een zeer riant inkomen en 1 kind (inmiddels 17); ik geef heel makkelijk geld uit voor haar en zij 'kost' ons per jaar dan ook een flink bedrag.
Mijn broer heeft 3 kinderen, een veel lager inkomen dan wij: daar kan simpelweg minder aan de kinderen uitgegeven worden.
Dit. Ik heb het dus geef het uit.
Is juist ook leuk aan het hebben van een kind, al die kleding, de clubjes, de activiteiten, spulletjes, de kinderkamers.
Die van mij is 12 en doet om de beurt met vriendinnen filmavondjes, gaat winkelen etc.
Hardstikke leuk om ze dan wat toe te stoppen.
Geld moet rollen en ik werk om lol te maken. Het enige wat ik kan bedenken als nadeel is het milieu aspect, dus we doen veel tweedehands, of delen, en geven veel weg.
Maar dat: ik geef niet graag geld uit en ojee 150 euro die ik makkelijk heb op aan luiers tjee wat nu, het leven is te kort hoor.
Alle reacties Link kopieren
Klopt Mugske. Dochter zit op wedstrijdzwemmen, dat is ook hartstikke duur.
Alle reacties Link kopieren
TiumPerfectum schreef:
20-04-2021 21:51
Niet direct, op een ander forum vond men bijvoorbeeld dat je in een huis van een miljoen ook lampen hoort te hebben van 2000 euro en niet bij de Action komt. Wat niet kan kan niet maar als het wel kan betekent het niet dat je het dan ook maar uit moet geven.
Volgens die redenering zou je dus met een hoger inkomen geen tweedehands fiets mogen kopen? Dat vind ik inderdaad onzin. Mijn kinderen krijgen ook geen percentage van ons eigen inkomen als zakgeld, maar een bedrag waar ze wat aan hebben maar ook iets van leren.
Alle reacties Link kopieren
Voor die mensen die niet weten wat ze uitgeven aan de kinderen/ geen budget hebben. Heb je daar ook geen weet bij van andere lasten of puur de kinderkosten?
TiumPerfectum schreef:
20-04-2021 21:58
Voor die mensen die niet weten wat ze uitgeven aan de kinderen/ geen budget hebben. Heb je daar ook geen weet bij van andere lasten of puur de kinderkosten?
Vaste lasten weet ik om en nabij en uitgaven kind zijn daar gewoon een onderdeel van.
Ik denk wel dat ik er een mooi jaar van had kunnen rondreizen.
Alle reacties Link kopieren
Waar ik als bewust kindervrije vrouw erg benieuwd naar ben is wat men bv zichzelf "ontzegt" of niet koopt of doet...klinkt misschien vriendelijker omdat het voor mij geen waarde oordeel of wat dan ook is maar ben meer oprecht benieuwd.

Heb zelf een volwassen bonuszoon die financieel zelfstandig is.
Alles wat die kant opgaat is uiteraard vanuit een gunfactor maar niet verplicht of maandelijks terugkerend of wat dan ook.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Alle reacties Link kopieren
TiumPerfectum schreef:
20-04-2021 21:58
Voor die mensen die niet weten wat ze uitgeven aan de kinderen/ geen budget hebben. Heb je daar ook geen weet bij van andere lasten of puur de kinderkosten?
Ik heb het zelf onlangs allemaal op een rijtje gezet, eigenlijk vooral omdat ik wilde weten hoeveel we nou eigenlijk aan de boodschappen én aan de kinderen uitgeven. Ik heb nu dus wel een overzicht van alle lasten. Alleen de boodschappen heb ik niet verder uitgesplitst, dat zou ook echt heel lastig worden.
Alle reacties Link kopieren
TiumPerfectum schreef:
20-04-2021 21:51
Niet direct, op een ander forum vond men bijvoorbeeld dat je in een huis van een miljoen ook lampen hoort te hebben van 2000 euro en niet bij de Action komt. Wat niet kan kan niet maar als het wel kan betekent het niet dat je het dan ook maar uit moet geven.
Dat zeg ik toch helemaal niet? Wij zijn totaal geen impuls kopers en dat is dochter ook niet. Ze heeft van haar zakgeld en bijbaan een praxhtig bedrag gespaard voor haar leeftijd.
Wij geven wel ruim geld uit aan ervaringen, voor onszelf en voor haar. En als ze een keer een duurdere trui of broek wil, krijgt ze die. Als ze dat soort dingen altijd zou willen, zou ze dat zeker niet krijgen. Maar dat soort dingen vindt ze eigenlijk helemaal niet zo boeiend.
sprokkelientje schreef:
20-04-2021 22:02
Waar ik als bewust kindervrije vrouw erg benieuwd naar ben is wat men bv zichzelf "ontzegt" of niet koopt of doet...klinkt misschien vriendelijker omdat het voor mij geen waarde oordeel of wat dan ook is maar ben meer oprecht benieuwd.

Heb zelf een volwassen bonuszoon die financieel zelfstandig is.
Alles wat die kant opgaat is uiteraard vanuit een gunfactor maar niet verplicht of maandelijks terugkerend of wat dan ook.
Zo’n beetje alles? Van warme maaltijden (ooit), tot kleding, schoenen, uitjes, inrichting, kapper, etc.
Momenteel een fijn inkomen en kind bijna 18, dus weinig meer.
Alle reacties Link kopieren
sprokkelientje schreef:
20-04-2021 22:02
Waar ik als bewust kindervrije vrouw erg benieuwd naar ben is wat men bv zichzelf "ontzegt" of niet koopt of doet...klinkt misschien vriendelijker omdat het voor mij geen waarde oordeel of wat dan ook is maar ben meer oprecht benieuwd.
Voor mij zit hem dat vooral in activiteiten / belevenissen. Zonder de kinderen zou ik vaker naar theater ed. gaan, uit eten, weekendjes weg, vakanties. Natuurlijk kosten die zaken ook geld, maar ik ontzeg ze mezelf meer vanuit een praktisch oogpunt (geregel, toch liever dingen als gezin samen doen) dan vanwege het geld. Ik denk niet dat ik bijvoorbeeld minder kleding of accessoires koop dan ik zonder kinderen zou doen.
Alle reacties Link kopieren
Vaste lasten weet ik vrij nauwkeurig. De rest is de pot "overig".
Ik heb niet het idee dat ik mijzelf iets ontzeg omdat ik kinderen heb. Dat komt omdat we een goed inkomen hebben, maar ook omdat ik geen hele grote wensen heb behalve reizen met ons gezin.
Alle reacties Link kopieren
Lariba schreef:
20-04-2021 22:02
Ik heb het zelf onlangs allemaal op een rijtje gezet, eigenlijk vooral omdat ik wilde weten hoeveel we nou eigenlijk aan de boodschappen én aan de kinderen uitgeven. Ik heb nu dus wel een overzicht van alle lasten. Alleen de boodschappen heb ik niet verder uitgesplitst, dat zou ook echt heel lastig worden.
Heb inderdaad net ook alles op een rijtje gezet, en mezelf op budget gezet.
Meer vanwege het controle aspect, het geld is er wel. Maar als je na 2 jaar op een rij nieuwe schoenen ruilt met dezelfde warrige vrouw van Facebook, die net als jij kinderschoenen in diverse maten koopt en dat vergeet, moet je wel even jezelf aanpakken.
Oja, het laatste koekje, het laatste ijsje, ruimte in bed (toen hij klein was), gemoedsrust, niet grijze haren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven