uitgescholden door een vriendin, vriendschap beëindigen?

22-04-2021 20:19 112 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

ik zit met een lastige situatie. Al meer dan 20 jaar ben ik goed bevriend met een vriendin. Het is een vrouw die het hart op de tong heeft, maar dat waardeerde ik altijd wel. Wel heeft ze veel en vaak aanvaringen met mensen en kan ze nogal uitvallen als ze zich bedreigt voelt of iets haar niet bevalt.

Nu zat ik in de lastige situatie dat ik van kennissen gehoord heb dat haar vriend vreemd gaat. Ik heb lang getwijfeld wat ik hiermee wilde doen. Enerzijds vond ik dat ik hem niet kon beschuldigen zolang het ok geruchten ging, anderzijds voelde het ook erg ongemakkelijk mijn mond te houden. Toen ik echter concreet bewijs kreeg, heb ik besloten mijn vriendin op een rustige manier in te lichten over wat ik weet. Ze verdient meer en ik kon niet leven met de wetenschap dat ik wist van het vreemdgaan.

nou, dat viel heel erg verkeerd..Ze reageerde enorm boos richting mij. waar ik me in godsnaam mee bemoeide 'k.... ho#r' die ik was. Daarna nog een verwensing dat ik mijn 'bek moest houden te stoken'. ik ben weggegaan, want het voelde echt zo naar. Daarna heb ik niks meer van haar gehoord.
Ik snap dat het echt veel pijn kan doen en dat zoiets kan verwarren als je het hoort. Maar, ik wil me niet zomaar uit laten schelden en voor mij is dit een brug te ver.
wat zouden jullie doen?
Alle reacties Link kopieren
Voor mij zou dat klaar zijn. Zonder twijfel.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer was dit? Denk dat je haar even tijd moet geven om het te verwerken, uit te zoeken, enz. Daarna komt ze vast met excuses bij je. Jij mag uiteraard nog wel uiten dat je hier al veel moeite hebt en dat de volle laag krijgen op zo'n lastig moment verre van fijn is.
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
22-04-2021 20:22
Voor mij zou dat klaar zijn. Zonder twijfel.
Ja voor mij ook!

Je kan on schrik best iets zeggen. Maar dit soort termen hoef ik niet naar mn hoofd geslingerd te krijgen. Overigens zou ik er wel voor openstaan als ze zelf een handreiking doet en excuses maakt.
Alle reacties Link kopieren
Als ze uit zichzelf excuses aanbiedt dan zou ik haar nog een kans geven.

Anders einde vriendschap.
every journey starts with a single step
Niet fraai maar ik begrijp het wel (een heel klein beetje). Jij was degene die het slechte nieuws bracht en degene die er op dat moment was om zich op af te reageren.
Niet dat dat haar actie goed maakt natuurlijk. Hoe lang is het geleden? Heb je daarna niks meer van haar gehoord?
Alle reacties Link kopieren
Geef het tijd. Laat het bij haar bezinken. 20-jarige vriendschappen zijn zeldzaam. Je wist dat ze scherp uit de hoek kan komen en je gaf haar nogal zo'n beetje het slechtste nieuws dat er bestaat.

She shot the messenger en dat is een bekende reflex.
konijnmetbril wijzigde dit bericht op 22-04-2021 20:27
0.20% gewijzigd
Stay out of grown people’s business. Helaas is dit vaak maar al te waar.

Nee, dit zou ik ook niet accepteren. Ik zou nooit op basis van vermoedens iemand inlichten over vreemdgaan, dus als ik dat wel doe, dan weet ik het echt heel zeker. Ik heb dit een keer meegemaakt met een iemand, en daar viel het ook niet goed, geen gescheld, maar het contact is nooit meer goed gekomen. Ik bemoei me dus niet meer met dat soort zaken, tenzij iemand het rechtstreeks vraagt.

Terug naar je vraag. Dit zou bij mij alleen goed komen als vriendin excuses komt aanbieden (of duidelijk hulp vraagt). Ik snap best dat zoiets misschien in emotie gebeurt (ik heb zelf nog nooit iemand uitgescholden), maar als je je hart op je tong hebt, moet je ook excuses aan kunnen bieden. Ik zou dus afwachten.
anoniem_402201 wijzigde dit bericht op 22-04-2021 20:28
4.81% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
22-04-2021 20:22
Voor mij zou dat klaar zijn. Zonder twijfel.
Voor mij ook. Dat schelden zou er bij mij niet in gaan
firedraakje schreef:
22-04-2021 20:24
Als ze uit zichzelf excuses aanbiedt dan zou ik haar nog een kans geven.

Anders einde vriendschap.
Ja, zo zou ik er ook in staan
Alle reacties Link kopieren
Nou dat is niet leuk maar ter verdediging van je vriendin: jij was de slecht nieuws brenger en het komt best vaak voor dat slecht nieuws brengers de wind van voren krijgen. Vandaar ook de uitdrukking: don’t shoot the messenger.
Iedere dag is gehaktdag
Alle reacties Link kopieren
je wist dat ze nogal uit kan vallen als iets haar niet zint, Dus je had deze reactie kunnen verwachten. Ik zou haar de tijd geven om af te koelen, uit de ontkenningsfase te komen en zien wat er dan gebeurt. Is ze iemand die na een beruchte uitval van haar, excuus maakt of is het klaar en over dan? Gewoon tot de orde van de dag.
Als je haar mist kun je over een tijdje eens bellen of appen hoe het is, merk je vanzelf of ze weer met je wil/kan praten
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een berichtje sturen met de vraag of het wel gaat. Het gaat nu niet om jou, ze schold de verkeerde uit. Dit zegt veel over haar relatie met haar man. Ik denk dat zij afhankelijk van hem is of zich zo voelt en niet tegen hem durft te ageren.
Als ze jou nu ook kwijt is heeft ze niemand meer. Geef het wat tijd.
Je kunt dan altijd nog beslissen of dit een reactie was op een heel extreme situatie of dat ze overall niet netjes met je omgaat.
Ik vind het daar nu te vroeg voor.
Als je echt 20 jaar goed bevriend bent moet je jezelf ook opzij kunnen zetten in zo'n extreme situatie en haar centraal zetten vind ik.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou haar in haar sop gaar laten koken. Heel vervelend voor haar dat haar vriend vreemdgaat, maar er zijn wel grenzen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik denk je je excuses moet aanbieden voor je idiote idee om je met haar relatie te bemoeien.
DeSlager schreef:
22-04-2021 20:30
Nou dat is niet leuk maar ter verdediging van je vriendin: jij was de slecht nieuws brenger en het komt best vaak voor dat slecht nieuws brengers de wind van voren krijgen. Vandaar ook de uitdrukking: don’t shoot the messenger.

Hoezo is dat een verdediging? Dat iets soms voorkomt maakt het niet goed.

Het gezegde is niet voor niets DON'T shoot the messenger! Dat is namelijk heel onfatsoenlijk. Ik zou er klaar mee zijn tenzij ze op korte termijn vrijwillig haar excuses aan zou bieden, dan zou ik erover denken.
Alle reacties Link kopieren
kindrebel schreef:
22-04-2021 20:33
Ik denk je je excuses moet aanbieden voor je idiote idee om je met haar relatie te bemoeien.
Ik heb ook vaak zat gehoord van mensen die het hun beste vriend of vriendin niet konden vergeven het niet te hebben verteld, dus wat dit betreft weet je nooit waar je goed aan doet.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
kindrebel schreef:
22-04-2021 20:33
Ik denk je je excuses moet aanbieden voor je idiote idee om je met haar relatie te bemoeien.

Ik zou het zelf toch wel heel gek vinden als mijn goede vriendin zou weten dat mijn man vreemd ging, en mij dat niet zou zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Even laten gaan. Afwachten op zij haar excuses aanbiedt. Zo niet, einde vriendschap. In boosheid zeg je soms dingen die je niet meent, maar in een echte vriendschap ga je vervolgens ook door het stof om het goed te maken.
Ik hoop dat mijn vriendinnen ook eerlijk zijn naar mij als zo'n situatie zich voor zou doen, in plaats van doen of hun neus bloed.
Dus ik vind het heel netjes van jou dat toen je het zeker wist, eerlijk bent geweest naar je vriendin.

Boos, gefrustreerd en verdrietig zijn; het mag allemaal.
Maar jou uitschelden?
Sorry dat gaat te ver. Ze kent je al 20 jaar, dus ook zij zou jou inmiddels moeten
kennen. En zo'n goede vriendin na 20 jaar op deze manier behandelen, vind ik niet oké. Voor mij zou de vriendschap over zijn.

Overigens grote kans dat ze zelf de kant van haar vriend kiest en de vriendschap vanuit haar kant ook voorbij is, dus dat jij die keuze niet meer hoeft te maken.
Alle reacties Link kopieren
Voor mij zou het ook klaar zijn. Dat iemand enigzins gepikeerd is, of verdrietig en daardoor boos is prima. Maar überhaupt die woorden in je mond nemen - nee, dan was het afgelopen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de banden van haar vreemdgaande vent lek steken.
Om mee te beginnen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Joe, voor mij zou het klaar zijn. Misschien krijgt ze nog een kans als ze met oprechte excuses komt, maar ik zou die eerste stap zelf niet zetten.
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
22-04-2021 20:22
Voor mij zou dat klaar zijn. Zonder twijfel.
+1
blijfgewoonbianca schreef:
22-04-2021 20:41
Ik zou de banden van haar vreemdgaande vent lek steken.
Om mee te beginnen.
Ja, dat vind ik ook wel een goede suggestie ...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven