Coronavirus COVID-19 alle pijlers

AstraZeneca

01-04-2021 04:26 791 berichten
Beste allemaal,
Als zorgmedewerker(verpleegkundige) twijfelde ik eigenlijk nooit over het vaccin. Ik had alle redenen om het wel te doen en eigenlijk geen enkele reden om het niet te doen. In april start op mijn werkplek de tweede vaccinatieronde (ik mocht in de eerste vaccinatieronde niet omdat ik toen covid had).

Echter inmiddels wel echt grote twijfels er over, waarbij ik echt neig naar niet nemen.
De eerste ronde was met Pfizer. Nu de tweede ronde is met AstraZeneca, en daar ben ik niet zo van.
Ik heb meerdere artikelen gelezen waarbij er tientallen gevallen zijn van trombose in de hersenen. In Duitsland vaccineren ze zelfs mensen onder de 60 niet meer ermee.

Dit is voor mij een reden om het mogelijk (nog) niet te doen. Ik ben moeder en wil geen risico lopen op tromboses.
Echter ben ik zelf wel "pro vaccin", om de redenen die wellicht iedereen heeft die voor vaccineren is.
Ik vind het wel echt een risico, en enorm eng, waardoor ik nu echt twijfel. :-|
bisto schreef:
28-04-2021 19:44
Van Pfizer is nu ook nog niet genoeg om iedereen van een prik te voorzien. Voorlopig is alles wat geleverd wordt nodig om iedereen tot 18 voor juli tenminste één keer te vaccineren. Daarom vond ik dat interview van Van Delden ook zo voorbarig. Als Janssen bijvoorbeeld niet genoeg kan leveren is AstraZeneca een welkome aanvulling. De Jonge vraagt niet voor niets advies aan de Gezondheidsraad om het vaccin alsnog aan 60- te kunnen geven. Het idee dat bij veel mensen leeft, is dat Pfizer veel beter zou beschermen tegen Covid maar dat verschil is niet zo groot als men denkt. Uit een Schotse studie blijkt dat AstraZeneca na de eerste prik net zo goed beschermt als Pfizer.
Jawel, maar het kromme is dat ik 62 ben (1958) en dat mensen van 59 jaar (1961) al gevaccineerd worden nu. Je zou zeggen, 62 jaar meer risico, grotere kans op opname dus......dan maar Pfizer. Ik heb zeker een lichte voorkeur voor AstraZenica maar wil gewoon niet langer wachten!
Alle reacties Link kopieren
Lacuba schreef:
28-04-2021 19:48
Jawel, maar het kromme is dat ik 62 ben (1958) en dat mensen van 59 jaar (1961) al gevaccineerd worden nu. Je zou zeggen, 62 jaar meer risico, grotere kans op opname dus......dan maar Pfizer. Ik heb zeker een kleine voorkeur voor AstraZenica maar wil gewoon niet langer wachten!
Dat geboortejaar kan nu een afspraak maken bij de GGD maar dan zijn ze vaak nog niet gelijk geprikt. Soms duurt het weken voordat er plek is.
Het is een beetje afhankelijk van je huisartsenpraktijk en hoe ze de overgebleven vaccins hebben verdeeld. Ze houden reservelijsten aan die ze gelijk kunnen bellen als er opgetrokken spuiten overblijven. Die kunnen namelijk slechts 3 uur bewaard worden. Als een hoog percentage niet op komt dagen, zullen ze veel mensen van de reservelijst kunnen bellen. Hoe hoog het percentage is dat op komt dagen, verschilt ook enorm per praktijk.
Elk vaccin is goed en hoe eerder hoe beter! Ik vind het een grote fout van De Jonge dat hij in februari het advies van de Gezondheidsraad niet heeft gevolgd en eerst weer grote aantallen jonge zorgmedewerkers in de langdurige zorg voorrang heeft gegeven. Daardoor is in de groep 60-65 grote vertraging ontstaan en hebben we met het gezeur over de bijwerking bij jonge vrouwen te maken gekregen waardoor bij zestigers onterechte angst voor dit vaccin is ontstaan.
Daardoor liggen nu zestigers op de ic die anders gevaccineerd waren geweest.
bisto wijzigde dit bericht op 28-04-2021 20:06
22.46% gewijzigd
bisto schreef:
28-04-2021 19:58
Dat geboortejaar kan nu een afspraak maken bij de GGD maar dan zijn ze vaak nog niet gelijk geprikt. Soms duurt het weken voordat er plek is.
Het is een beetje afhankelijk van je huisartsenpraktijk en hoe ze de overgebleven vaccins hebben verdeeld. Ze houden reservelijsten aan die ze gelijk kunnen bellen als er opgetrokken spuiten overblijven. Die kunnen namelijk slechts 3 uur bewaard worden. Als een hoog percentage niet op komt dagen, zullen ze veel mensen van de reservelijst kunnen bellen. Hoe hoog het percentage is dat op komt dagen, verschilt ook enorm per praktijk.
Ik weet het. Hier helaas geen sprake van vaccins over. Ik stond op alle reservelijsten in de hele regio. Overigens al verschillende collega's uit 1961 die hun prik al "binnen" hebben.
Alle reacties Link kopieren
Lacuba schreef:
28-04-2021 20:05
Ik weet het. Hier helaas geen sprake van vaccins over. Ik stond op alle reservelijsten in de hele regio. Overigens al verschillende collega's uit 1961 die hun prik al "binnen" hebben.
Ik kan me jouw ongeduld heel goed voorstellen. Ik vond de beelden op tv van jonge mensen die werden gevaccineerd stuitend. Medewerkers langdurige zorg en het hele overige personeel in verpleeghuizen werd gevaccineerd terwijl de zestigers die werkten en risico’s op ziekenhuisopname liepen, maanden moesten wachten. En zelfs het ziekenhuispersoneel dat werkt met kwetsbare jongere patiënten kreeg ook niks. Dat we dus nu in deze ernstige situatie zitten in de ziekenhuizen kon je op je klompen aan voelen komen.
Alle reacties Link kopieren
bisto schreef:
28-04-2021 20:12
Ik kan me jouw ongeduld heel goed voorstellen. Ik vond de beelden op tv van jonge mensen die werden gevaccineerd stuitend. Medewerkers langdurige zorg en het hele overige personeel in verpleeghuizen werd gevaccineerd terwijl de zestigers die werkten en risico’s op ziekenhuisopname liepen, maanden moesten wachten. En zelfs het ziekenhuispersoneel dat werkt met kwetsbare jongere patiënten kreeg ook niks. Dat we dus nu in deze ernstige situatie zitten in de ziekenhuizen kon je op je klompen aan voelen komen.
Andermans ellende gebruiken om je paradepaardje weer van stal te halen.
Reficul schreef:
28-04-2021 20:54
Andermans ellende gebruiken om je paradepaardje weer van stal te halen.
Maar ze heeft wel gelijk!
Alle reacties Link kopieren
Lacuba schreef:
28-04-2021 20:55
Maar ze heeft wel gelijk!
Waarom denk je dat verpleegkundigen een vaccin kregen. Het antw is niet omdat ze dood aan corona zouden gaan. Maar dat weet zij ook wel.

https://www.google.nl/amp/s/amp.nos.nl/ ... nemen.html
Reficul schreef:
28-04-2021 21:05
Waarom denk je dat verpleegkundigen een vaccin kregen. Het antw is niet omdat ze dood aan corona zouden gaan. Maar dat weet zij ook wel.

https://www.google.nl/amp/s/amp.nos.nl/ ... nemen.html
Zij heeft het vooral over het "overige (jongere administratie) personeel". Niet over verpleegkundigen.
Alle reacties Link kopieren
Lacuba schreef:
28-04-2021 21:11
Zij heeft het vooral over het "overige (jongere administratie) personeel". Niet over verpleegkundigen.
[/

Volgens mij vooral ook vp.
Maar goed misschien wil ze dat zelf even uitleggen wie zij ermee bedoelt.

Kantoor pers was zeker niet de bedoeling en gelukkig kan ik zeggen dat de betrouwbare professionele zorgorganisaties dit ook niet gedaan hebben.
Reficul schreef:
28-04-2021 21:19
mwah. Heb ik wel anders gezien.
Alle reacties Link kopieren
Lacuba schreef:
28-04-2021 21:23
mwah. Heb ik wel anders gezien.
k zeg ook niet dat het niet is gebeurd maar niet bij elke zorgorganisatie. Maar daar gaat het ook niet om. Dat vaccineren van kantoorpers was uiterst pijnlijk en verwerpt iedereen. Op een gegeven moment waren er daarom niet genoeg vaccins meer om het personeel aan het bed te vaccineren.

Het ging om medewerkers aan het bed die gevaccineerd werden die er niet doodziek van werden maar dat was niet de reden van vaccineren.
Reficul schreef:
28-04-2021 21:30
k zeg ook niet dat het niet is gebeurd maar niet bij elke zorgorganisatie. Maar daar gaat het ook niet om. Dat vaccineren van kantoorpers was uiterst pijnlijk en verwerpt iedereen. Op een gegeven moment waren er daarom niet genoeg vaccins meer om het personeel aan het bed te vaccineren.

Het ging om medewerkers aan het bed die gevaccineerd werden die er niet doodziek van werden maar dat was niet de reden van vaccineren.
En dat spreekt niemand tegen.
Alle reacties Link kopieren
Lacuba schreef:
28-04-2021 21:38
En dat spreekt niemand tegen.
Jij niet nee
Alle reacties Link kopieren
amarna schreef:
28-04-2021 19:36
Man (61) en ik (62) dus. En vrienden van ons uit andere gemeentes in de omgeving van Rdam ook.

Hebben jullie nog last gehad van de bijwerkingen van AZ?
Alle reacties Link kopieren
Reficul schreef:
28-04-2021 21:05
Waarom denk je dat verpleegkundigen een vaccin kregen. Het antw is niet omdat ze dood aan corona zouden gaan. Maar dat weet zij ook wel.

https://www.google.nl/amp/s/amp.nos.nl/ ... nemen.html
Ik denk dat je mij niet goed begrijpt. Het gaat mij om de ziekenhuiszorg die niet is ontlast waardoor de huidige ellende in de ziekenhuizen is ontstaan. De reguliere zorg is nu weer voor een groot deel afgeschaald waardoor misschien wel meer verloren levensjaren en gezondheidsschade bij niet-covidpatiënten is ontstaan dan bij covidpatiënten. Als de Covid voorbij is, is de ellende in de ziekenhuizen nog lang niet voorbij. Dan begint het pas!
Luister maar eens naar deze man en dan begrijp je het misschien beter.

https://www.bnr.nl/nieuws/gezondheid/10 ... -zorg-niet
Alle reacties Link kopieren
bisto schreef:
28-04-2021 23:13
Ik denk dat je mij niet goed begrijpt. Het gaat mij om de ziekenhuiszorg die niet is ontlast waardoor de huidige ellende in de ziekenhuizen is ontstaan. De reguliere zorg is nu weer voor een groot deel afgeschaald waardoor misschien wel meer verloren levensjaren en gezondheidsschade bij niet-covidpatiënten is ontstaan dan bij covidpatiënten. Als de Covid voorbij is, is de ellende in de ziekenhuizen nog lang niet voorbij. Dan begint het pas!
Luister maar eens naar deze man en dan begrijp je het misschien beter.

https://www.bnr.nl/nieuws/gezondheid/10 ... -zorg-niet
Ik begrijp ook niet waarom de doelgroep die op de ic komt nog niet is gevaccineerd. Echter is er niet alleen zh zorg die overeind moet blijven. Er is ook een tak in de zorgketen die als een van de taken heeft zoveel mogelijk zh opnames te voorkomen. De ha zijn ook gevaccineerd.

Maar los van de zorg was het ook een chaos geworden als we geen me hadden bv. Die zaten ook onbeschermd opgepropt in de bussen.

Als er te weinig vaccins zijn moeilijke keuzes. Maar wellicht beter als we oplopend van 50 naar 100 waren gegaan. Met hier en daar een duidelijk afgebakende groep tussendoor om het ziekteverzuim te drukken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven