Coronavirus COVID-19 alle pijlers

wat te doen met mijn zoon?

29-04-2021 10:39 152 berichten
Beste lezers,
ik ben in het bezit van een mooie zoon van nu 26 jaar jong. Vorig jaar oktober kreeg hij corona en natuurlijk gelijk in quarantaine. Ondanks dat wij vonden dat hij de milde klachten had, hoesten, hoofdpijn, koorts, vindt en vond hij dat hij de zware versie heeft gehad.
Voor nu klaagt hij dagelijks over zijn klachten, concentratie vermogen, slecht in slaap kunnen komen, hoofdpijn. Hij gaat om 4.30 uur 's nachts een keer zijn bed in en slaapt per dag 13 tot 14 uur. Zijn studie en een stageverslag doet hij niks meer aan, gamen lukt gelukkig nog wel.

Nu wil ik hem helemaal niet zwart maken want ik hou heel veel van hem, maar ondertussen gaat het irriteren. Wetende dat zijn vader een borderliner is, en er zo veel herkenbaars naar voren komt nu. Het irriteert dat een kopje in de vaatwasser zetten al te veel gevraagd is. Er niet overdag normaal gegeten wordt maar pas als ik uit mijn werk kom het avondeten. Ik werk 5 dagen in de week, fulltime op een afstand van 45 km.

ik lees dit terug en weet dat ik klaag. Hij leeft nog! Maar gisteren kon hij mij vertellen dat hij het laatste jaar maar laat vallen en geen master gaat halen. Blijft gewoon nog een jaartje bij ons wonen, niks doen en maar een beetje aanlummelen. Dat was ff 3x slikken.

Medicatie weet hij zeker van dat het niet werkt bij zijn klachten. Naar de huisarts gaat ie niet want die heeft geen verstand van Corona. Fysiotherapie voor zijn conditie opbouw is hij mee gestopt om zich op zijn studie te werpen.

Zeg het maar, word ik er gewoon ingeluist of kloppen de klachten. Moet ik een trap onder de welbefaamde kont uitdelen en een keer eisen dat hij ruggengraat krijgt?

lieve groet van een ondertussen wanhopige Maureen

(dit nadat een goede vriend van ons in de eerste golf 7 weken in coma heeft gelegen en 9 maanden later nog steeds revalideert, een lieve 57 jarige neef binnen 8 dagen overleed in februari dit jaar aan corona. We een skala aan mensen om ons heen hebben die corona hebben gehad met dezelfde klachten en gewoon weer aan het leven deelnemen.)
Alle reacties Link kopieren
26 jaar is volwassen... dus een schop onder zijn hol werkt contraproductief.


Maar is hij misschien depressief.....?
Alle reacties Link kopieren
Hij belazerd de boel. Ik ken iemand die zo moe is, dat tv kijken soms nauwelijks lukt, en hij kan tot 04.30 gamen?
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Ik zou hem naar Noorwegen sturen.
Die klinkt depressief.
Vreselijke eerste zin in OP, maar daarnaast: 26 jaar, prima leeftijd om eens op eigen beentjes te leren staan of tenminste mee te draaien in het huishouden waar je verblijft.
Tja, je kunt nu heel dramatisch doen over corona, maar vorig jaar voor hij ziek werd was je zoon ook al een thuiswonende gamende 25-jarige. Hij is al 7 jaar volwassen en daar gaat ook nog het een en ander aan vooraf. Dus in dat hele traject heb je al wat steken laten vallen zegmaar.

Doorgaan op dezelfde weg gaat hem dus in elk geval niet helpen. Ik wens je veel wijsheid.
Alle reacties Link kopieren
Aangeven dat als hij niet meer studeert, hij maar (moet gaan werken en) kostgeld moet gaan betalen. Als je wel kunt gamen, super lang op kunt blijven, dan valt het wel mee.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Zeeuws_meisje schreef:
29-04-2021 10:58
Tja, je kunt nu heel dramatisch doen over corona, maar vorig jaar voor hij ziek werd was je zoon ook al een thuiswonende gamende 25-jarige. Hij is al 7 jaar volwassen en daar gaat ook nog het een en ander aan vooraf. Dus in dat hele traject heb je al wat steken laten vallen zegmaar.

Doorgaan op dezelfde weg gaat hem dus in elk geval niet helpen. Ik wens je veel wijsheid.
Dit. Heeft allemaal niet zoveel met corona te maken toch? (Ik dacht eerst dat je zoon 26 maanden was, in plaats van 26 jaar. Wie schrijft er over een kind van die leeftijd nu "ik ben in het bezit van een mooie zoon?" Really?)
Nothing happens for a reason
Je ben in bezit van een zoon? Jouw zoon is een individu en niet jouw bezit.
Alle reacties Link kopieren
Als hij werkelijk 13 uur per dag slaapt, zal er wel iets aan de hand zijn.
Het maakt mij weinig uit of het dan Covid-19, depressie, ziekte van Pfeiffer of wat dan ook is.

Maar dan blijven nog zo'n 10 uur over op een dag.

Zet de modem uit en stop hem in een kluis als je naar bed gaat, dan gaat je zoon ook eerder zijn bed in.
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
bedankt voor jullie reacties. Hiervoor was hij heel actief met een gezellig sociaal leven. Natuurlijk gamede hij toen ook, maar was het geen levensbehoefte.

Dat ik steken heb laten vallen zou heel goed kunnen. Zat helaas geen handleiding bij. De afspraak was UT afmaken, werk vinden en op jezelf. Helaas kwam toen corona om de hoek kijken.
En dat ik vind dat ik een mooie zoon heb, is toch niet zo vreemd? Hoe oud hij ook is, hij is mijn zoon. Na 21 zijn ze toch niet in eens lelijk?

Ik ga maar eens wat strenger optreden en inderdaad regels opstellen en een opvoedkundige trap onder zijn kont uitdelen.
Alle reacties Link kopieren
Hij is 26 jaar!!! Tijd om op eigen benen te staan.

Draagt hij bij aan het huishouden, huishoudpot of anderszins? Zolang hij onder jouw dak woont heb jij natuurlijk wat te eisen. Waarom heb je laten gebeuren dat hij gestopt is met fysiotherapie om vervolgens (effectief) meer gametijd te hebben? Waarom laat je hem de hele dag in bed liggen zonder te eisen dat hij een arts ziet? Hoe kan hij zo lang beweren zwaar ziek te zijn zonder onder behandeling te zijn van een arts? Medisch weten wij (en jij) natuurlijk niks zeker, maar als hij er zo slecht aan aan toe is (naar eigen zeggen) dan zou je toch op z'n minst wel onder behandeling moeten zijn.

En als hij aangeeft nog een jaar zo te leven dan moet jij 3x slikken? Ik zou echt ontploffen.
Alle reacties Link kopieren
Ja vind ik ook een aparte zin, dat hij jouw bezit is. Verder vind ik dat iemand van 26 best op zichzelf zou kunnen wonen. Best oud om nog bij je ouders te wonen. Jij gaat je ook aan hem ergeren en dat lijkt me niet heel vreemd.
Mops13 schreef:
29-04-2021 11:06
...
En dat ik vind dat ik een mooie zoon heb, is toch niet zo vreemd? Hoe oud hij ook is, hij is mijn zoon. Na 21 zijn ze toch niet in eens lelijk?

Ik ga maar eens wat strenger optreden en inderdaad regels opstellen en een opvoedkundige trap onder zijn kont uitdelen.
Het gaat om het woordje "bezit".
Alle reacties Link kopieren
Zeeuws_meisje schreef:
29-04-2021 10:58
Tja, je kunt nu heel dramatisch doen over corona, maar vorig jaar voor hij ziek werd was je zoon ook al een thuiswonende gamende 25-jarige. Hij is al 7 jaar volwassen en daar gaat ook nog het een en ander aan vooraf. Dus in dat hele traject heb je al wat steken laten vallen zegmaar.

Doorgaan op dezelfde weg gaat hem dus in elk geval niet helpen. Ik wens je veel wijsheid.
Ik vrees een beetje dat hij niet erg gevoelig is voor normale prikkels/beloningen.
Anders zou ik adviseren "als je goed studeert / meehelpt in het huishouden mag je 's avonds 2 uur gamen"
.
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Mops13 schreef:
29-04-2021 11:06
De afspraak was UT afmaken, werk vinden en op jezelf.
Maar dan heeft hij toch in de tussenliggende tijd stappen ondernomen? Als dit de afspraak was en hij een normaal functionerende jongere was, dan heeft hij toch dingen geregeld als inschrijving bij de woningbouw, spaargeld, etc?
Alle reacties Link kopieren
Mops13 schreef:
29-04-2021 11:06

En dat ik vind dat ik een mooie zoon heb, is toch niet zo vreemd? Hoe oud hij ook is, hij is mijn zoon. Na 21 zijn ze toch niet in eens lelijk?
Nee dat is niet vreemd. Het woord 'bezit' is vreemd.

On topic: voor opvoeden is het te laat. Dus een makkelijke kant en klaar oplossing is er niet. Betaalt hij kostgeld? Loop jij toeslagen mis omdat hij nog thuis woont?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet accepteren dat mijn kind op die leeftijd thuis woont en daarnaast hele dagen niets doet. Dan gaat hij maar lekker iets voor zichzelf zoeken. Het wordt hem ook wel heel makkelijk gemaakt zo.

En een kopje in de vaatwasser is al te veel? Laat me raden; hij zal ook niet een keer een was in de machine stoppen? Papa en mama doen alles voor hem.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat er meer met hem aan de hand is. Geen doel? Depressief? Misschien heeft hij gaat bij een carrière coach? Geen idee, het kan van alles zijn. Maar het lijkt erop dat hij het afschuift op corona. Dat betekent nog niet dat er niets aan de hand is. Er lijkt van alles aan de hand.
Probeer er eens met hem over te praten. En dan in de positieve modus blijven. Gewoon benoemen wat je ziet, zonder oordeel. Vragen hoe hij er zelf over denkt. Wat hij nodig heeft.
En van daaruit verder kijken.
Alle reacties Link kopieren
Trouwens als jij fulltime werkt, en hij niets doet (oftewel jij bekostigt alles), dan is hij hoofd huishouden. Geef hem maar een lijstje met taken die hij elke dag moet doen vóór jij thuis komt. Dus bedden opdekken, stofzuigen, koken, ramen zemen, aardappelen schillen. Dat zou een thuisblijvende partner ook doen.
Oh ja, geef aan dat met zijn restverschijnselen aan de slag moet, want nu is hij nog jong. Als hij dat niet doet, gaat hij er in de toekomst spijt van krijgen.

Alhoewel dat natuurlijk niet makkelijk is bij een volwassenen van 26. Maar hij is volwassen en probeer hem te porren dat hij zich ook zo gaat gedragen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
PhiIae schreef:
29-04-2021 11:04
Je ben in bezit van een zoon? Jouw zoon is een individu en niet jouw bezit.

Inderdaad. En hij is 26 jaar dus allang volwassen!
Op je 26e ben je zelf verantwoordelijk voor je studie en je stage. Als hij dat niet wil, prima. Maar hij mag dan ook een eigen huis zoeken zonder diploma op zak (=geen baan op niveau = geen geld). Hij is nu al 6 maanden aan het rotzooien en weigert naar de dokter te gaan, dat vind ik te lang.
Alle reacties Link kopieren
Kostgeld gaan vragen dan gaat het balletje wel rollen.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
29-04-2021 11:15
Trouwens als jij fulltime werkt, en hij niets doet (oftewel jij bekostigt alles), dan is hij hoofd huishouden. Geef hem maar een lijstje met taken die hij elke dag moet doen vóór jij thuis komt. Dus bedden opdekken, stofzuigen, koken, ramen zemen, aardappelen schillen. Dat zou een thuisblijvende partner ook doen.
Oh ja, geef aan dat met zijn restverschijnselen aan de slag moet, want nu is hij nog jong. Als hij dat niet doet, gaat hij er in de toekomst spijt van krijgen.

Alhoewel dat natuurlijk niet makkelijk is bij een volwassenen van 26. Maar hij is volwassen en probeer hem te porren dat hij zich ook zo gaat gedragen.
Het probleem met deze aanpak zou kunnen zijn dat hij zich niet meer achter corona, maar achter het huishouden gaat verschuilen. Dat hij een keer door het huis gaat met een stofdoek en vervolgens verkondigt dat hij geen tijd heeft om een baan te zoeken omdat hij hoofd huishouden is. Dat gaat gegarandeerd mis. Taken verdelen is een prima idee, dat is niet meer dan normaal, maar ik denk dat bovenstaande tactiek zich tegen je gaat keren.

Bovendien, waarom meteen die harde aanpak, die er waarschijnlijk ook nooit geweest is? Waarom niet gewoon eerst eens van volwassene tot volwassene met hem praten?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven