4 & 5 mei topic 2021

02-05-2021 09:31 204 berichten
Alle reacties Link kopieren
We hebben eigenlijk alle jaren wel een 4 /5 mei topic en nu nog niet dus ik dacht :nerd:

Wat hebben jullie wel of niet met dodenherdenking en/of bevrijdingsdag, doen jullie actief mee of is het een gewone werkdag?

Wat vinden jullie van gezamenlijk herdenken met de Duitsers, een discussie die ieder jaar weer terug komt.

Zit de Tweede Wereldoorlog in jullie interesse sfeer of is het een ver van jullie bed show?
Speelde je familie een rol in de oorlog? Je opa had onderduikers of een oom aan het Oostfront?


Gewoon een alles is bespreekbaar topic?

To trapt af:

Ik heb veel met 4 mei (Dodenherdenking) en minder met 5 mei omdat het voor mij een gewone werkdag is.

Herdenken samen met Duitsers vind ik geen optie, dat voelt teveel alsof Nederland en Duitsland een gelijkwaardige rol hadden terwijl het toch glashelder dader en slachtoffer was.
Ik heb er overigens geen problemen mee als - bijvoorbeeld - de Duitse ambassadeur een krans legt o.i.d.

Helaas heeft de familie HBG geen glansrijke verzet carrière :mrgreen:
Stiekem radio oranje luisteren en dat was het wel.

Ik lees nog regelmatig over de oorlog en de aanloop daar naar toe ben nu toevallig bezig
in een boek over Albert Speer de meest indrukwekkende oorlogsfilm die ik gezien heb is toch wel Schindlers list al moet ik zeggen dat Der Untergang ook een meesterwerk is.





Op mijn to do lijst heb ik staan:

De uitzending van Andere Tijden die a.s. maandag wordt uitgezonden

Special: De onzichtbare man


Andere Tijden presenteert het ongelooflijke maar waargebeurde verhaal van een ter doodveroordeelde SS’er die zich 29 jaar voor de autoriteiten verbergt bij zijn ouders op zolder.
Diederik van Vleuten brengt dit verhaal in een bijzondere ‘stand-up history’-vertelling tot leven.


https://anderetijden.nl/programma/1/And ... htbare-man
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Natuurlijk op 4 mei herdenken om 20:00u. Vroeger ging ik naar het bevrijdingsfestival maar sinds de kinderen er zijn niet meer. Nu zijn ze wat ouder, hopelijk kan ik ze volgend jaar een keer meenemen.

In onze familie werd niet veel gepraat over de oorlog, weet alleen dat mijn opa ondergedoken heeft gezeten omdat hij anders in het buitenland voor de Duitsers moest gaan werken. Toch heeft WOII altijd veel indruk op me gemaakt. Maar dat heeft nog extra nadruk gekregen nadat ik mijn schoonmoeder heb leren kennen. Haar vader is doodgeschoten door de Duitsers en droeg dat als demente oudere nog met zich mee. Heb veel momenten met haar op de bank doorgebracht, boeken op haar schoot waar we samen doorheen bladerde en ze me wat flarden van verhalen vertelde.

Man en ik nemen dat mee in de opvoeding van onze kinderen. Ze zijn nog te jong nu maar 4 & 5 mei is het wel altijd onderwerp van gesprek en proberen we er op hun niveau over te praten, het besef kweken wat er is gebeurd. Als ze oud genoeg zijn gaan ze ook mee naar het Anne Frank museum en museum Auschwitz-Birkenau.
Alle reacties Link kopieren
Rouge__ schreef:
02-05-2021 11:42

Ik ben in Normandië geweest langs de stranden waar de geallieerden aan land kwamen en naar de begraafplaats wat ook heel indrukwekkend was mijn hart brak bijna bij sommige grafstenen meeste jongens waren amper volwassen.
Hier ook ieder jaar stilstaan bij 4 mei.En jaren geleden ook de stranden in Normandie bezocht en de enorme begraafplaatsen met al die jonge jongens.Had precies hetzelfde gevoel als jij erbij ,Rouge.Vooral op Omaha Beach was het een slachting onder de Amerikanen. :cry:
Vraag blijft,why is the rum gone?
Typisch Nederlands toch wel, die 4/5 Mei. Hier in België krijgt de bevrijding van WO2 eigenlijk minder breed publieke aandacht, die gaat vooral uit naar 11 Nov.

Interesse sfeer sowieso; het is een "boeiende" periode om je in te lezen, in te graven en te begrijpen, en dat eigenlijk voor beiden hier. Grootouders van de Belgische helft hier, waren actieve verzetsmensen; grootouders van de de Duitse helft hier verstopten actief Joden. Geen "don't mention the war"-trekjes hier dus :)

Breendonk is hier wel een zowat vaste stop in de schooluitstappen voor de kids, en toen wij nog in het middelbaar zaten, was in het laatste jaar een dag Schindler's List + getuigenis van kamp-overlevenden wel een vast deel van de planning. Dat laatste zal nu niet meer lukken gezien de meesten intussen wel dood zijn en da's wel zonde voor de vorming van jongeren eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
02-05-2021 11:43
Ik ken eigenlijk ook niemand die niet 2 minuten stil is op 4 mei en die dit niet belangrijk vind.
toch hoor je tijdens de stilte altijd wel ergens een auto/brommer/ mens
Alle reacties Link kopieren
Nighttripper schreef:
02-05-2021 12:16
Hier ook ieder jaar stilstaan bij 4 mei.En jaren geleden ook de stranden in Normandie bezocht en de enorme begraafplaatsen met al die jonge jongens.Had precies hetzelfde gevoel als jij erbij ,Rouge.Vooral op Omaha Beach was het een slachting onder de Amerikanen. :cry:
Omaha ben ik niet geweest wel 2 andere o.a een Oude bunker gespot in de duinen.
In Bayuex waren er veel Amerikanen met wie ik nog gezellig heb zitten kletsen.
Vreselijk hè, was eentje waarbij stond geliefde vader & echtgenoot jongen was nog geen 30 o_o
avonds gingen we ook naar Saving private Ryan kijken nah ik heb gehuild :cry:
Relax we're all crazy, it's not a competition
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een tijdje in Wageningen gewoond en sinds die tijd is 5 mei wel echt belangrijk. Toen als jonkie vond ik 'als ik 5 mei vier, moet ik ook bij 4 mei stilstaan'.

Wel merkte ik dat ik in die tijd minder 'fan' werd van Koninginnedag, omdat twee keer in één week zo'n mega-feest teveel van me vroeg :rofl: En zelfs nu het Koningsdag is en wat eerder valt, doe ik er niet veel mee.

4 mei deed ik eerst uit een soort plichtsgevoel. Meestal met mijn vader. Toen mijn vader een aantal jaar geleden ziek bleek, vond ik dat hij 4 mei in ieder geval de stille toch moest blijven lopen, zo lang mogelijk, met mij. (nu klink ik streng maar hij kan het nog makkelijk lopen hoor). Dus dat zal ik zo lang mogelijk blijven doen, als het nog gaat. Is echt ons moment in het jaar. Dus heel jammer dat het nu voor het tweede jaar niet door kan gaan.
Je kunt méér.
Zeker zowel herdenken als vieren. Herdenken van o.a. degenen die gestreden hebben en gedood zijn zodat ik in vrijheid leef. En die vrijheid vieren.
Ik heb jarenlang principieel vrij genomen op 5 mei; het is zo achterlijk dat dat niet landelijk is.

Over België: De Oorlog is in Nederland WO2. In België maar zeker ook Frankrijk is dat meer WO1, La Grande Guerre. Dat kun je op vakantie in Frankrijk ook wel zien: ieder pittoresk dorpspleintje heeft wel een monument voor "mort pour la France", een soort obelisk met namen. Vaak 1 kant met namen van WO2 en 3 kanten met WO1.

To Do: in de buurt een paar Stolpersteine zoeken en die schoonmaken zodat ze weer opvallen.
Alle reacties Link kopieren
yasmijn schreef:
02-05-2021 11:14
5 mei IS een nationale feestdag!

In 1990 werd de datum van 5 mei uitgeroepen tot een nationale feestdag, waarop jaarlijks de bevrijding van Nederland in 1945 van de Duitse bezetting wordt herdacht en gevierd. De datum van 5 mei als nationale feestdag is vastgelegd in de Algemene termijnenwet.

Zou gewoon net als nieuwjaarsdag een verplichte vrije dag moeten zijn.
Zulke zaken moet je niet bij werkgevers en werknemers neerleggen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
02-05-2021 12:18
Typisch Nederlands toch wel, die 4/5 Mei. Hier in België krijgt de bevrijding van WO2 eigenlijk minder breed publieke aandacht, die gaat vooral uit naar 11 Nov.





Wat is er anders aan de Nederlandse 4/5 mei tov de Belgische 11 november?
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
02-05-2021 12:38
Zou gewoon net als nieuwjaarsdag een verplichte vrije dag moeten zijn.
Zulke zaken moet je niet bij werkgevers en werknemers neerleggen.
mwah, het is een andere discussie. Maar ik ben groot voorstander van zo weinig mogelijk verplichte vrije dagen
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
02-05-2021 12:42
Wat is er anders aan de Nederlandse 4/5 mei tov de Belgische 11 november?
11 November 1918 was toch min of meer het einde van WO1 (wapenstilstand).
I’m not a big fish, William. I’m Moby Dick.
lilalinda schreef:
02-05-2021 12:42
mwah, het is een andere discussie. Maar ik ben groot voorstander van zo weinig mogelijk verplichte vrije dagen
Voor mij hoeft er niet nog eentje bij, maar mag best ingewisseld worden voor een van die religieuze feestdagen waar de huidige generatie geen weet van heeft wat het van origine inhoudt (mijzelf incluis). 5 mei leeft veel meer en is in mijn ogen ook belangrijk om het gedachtengoed levende te houden.
Alle reacties Link kopieren
Amy_Santiago schreef:
02-05-2021 12:47
Voor mij hoeft er niet nog eentje bij, maar mag best ingewisseld worden voor een van die religieuze feestdagen waar de huidige generatie geen weet van heeft wat het van origine inhoudt (mijzelf incluis). 5 mei leeft veel meer en is in mijn ogen ook belangrijk om het gedachtengoed levende te houden.

5 mei voor tweede paasdag, ik ben voor.
I’m not a big fish, William. I’m Moby Dick.
Alle reacties Link kopieren
permafrost schreef:
02-05-2021 12:49
5 mei voor tweede paasdag, ik ben voor.
dan liever 5 mei ruien voor 1e paasdag!
Alle reacties Link kopieren
Amy_Santiago schreef:
02-05-2021 12:47
Voor mij hoeft er niet nog eentje bij, maar mag best ingewisseld worden voor een van die religieuze feestdagen waar de huidige generatie geen weet van heeft wat het van origine inhoudt (mijzelf incluis). 5 mei leeft veel meer en is in mijn ogen ook belangrijk om het gedachtengoed levende te houden.
vrij zijn op religieuze feestdag vind ik inderdaad nergens opslaan
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
02-05-2021 12:38
Zou gewoon net als nieuwjaarsdag een verplichte vrije dag moeten zijn.
Zulke zaken moet je niet bij werkgevers en werknemers neerleggen.
Ik hoef op 5 mei nooit te verschijnen. :lol:
Alles komt goed, alleen de rest niet
permafrost schreef:
02-05-2021 12:47
11 November 1918 was toch min of meer het einde van WO1 (wapenstilstand).

Het was wapenstilstand. Het einde van WO1 was feitelijk het verdrag van Versailles op 28 juni 1919, 5 jaar na jaar na de moord op Frans Ferdinand.
Nederland was neutraal in WO1 terwijl er in België heel erg hard gevochten is en de sporen vaak nog te zien zijn.
Voor België is er toen veel veranderd en ik denk dat zij er daardoor meer bij stilstaan met een officiële vrije dag op 11 november (wapenstilstand).
Alle reacties Link kopieren
Rouge__ schreef:
02-05-2021 12:28
..
Vreselijk hè, was eentje waarbij stond geliefde vader & echtgenoot jongen was nog geen 30 o_o
avonds gingen we ook naar Saving private Ryan kijken nah ik heb gehuild :cry:
Ja,klopt helemaal hoor,Rouge.Het is enorm aangrijpend daar te zijn.Heb naderhand veel gelezen en docuus van D-Day gezien.Veel jongens waren zelfs nog niet eens 20 en kwamen van het Amerikaanse platteland.En uiteindelijk in deze hel terecht.Saving Private Ryan geeft m.i wel realistisch beeld.Heb mezelf destijds (toen 21 jaar ) weleens proberen voor te stellen,hoe het zou zijn om dan in zo'n boot te zitten.Kon me alleen maar bedenken dat ik heel bang zou zijn.Maar ook In WO2 docuus vertellen bijna alle veteranen,die toen 19/20 jaar waren,dat ze alleen maar doodsbang waren toen ze in de landingsvaartuigen naar het strand voeren.De Amerikanen hadden ook de grote pech dat de urenlange bombardementen op de Duitse stellingen op Omaha Beach mislukt waren.Oa door laaghangende bewolking,waardoor de piloten hun doelen mistten.En de bommen slechts in het achterland terecht kwamen.De Duitse stellingen waren dus nog 100% intact

Ze hadden overigens wel een ander (stomtoevallig) voordeel.De legendarische en zeer ervaren Duitse generaal Rommel,die de leiding had over de Atlantikwal ,ook Normandie dus,wist dat de invasie in de eerste 24 uur op de stranden beslist zou worden.Daarna zouden de Geallieerden als ze eenmaal een landingshoofd hadden geslagen,met hun overmacht aan manschappen en materieel niet meer terug in zee te drijven zijn.En Rommel was ook 1 van de weinige Duitse generaals die vermoedden dat de geallieerden wel voor Normandie zouden kiezen.En juist niet voor het voor de hand liggende Calais zouden kiezen.Wat meeste Duitse militairen en ook Hiitler zelf dachten.
Echter Rommels' vrouw was op 6 juni jarig.Daarom was hij de dag ervoor naar Berlijn gereisd om bij haar te zijn.Ook omdat de weersvoorspellingen zo slecht waren en de zee zo onstuimig ,dat het heel onwaarschijnlijk zou zijn dat de invasie die nacht/dag zou komen.Wel dus.Op mss wel de belangrijkste dag van de oorlog zat Duitsland's beste generaal thuis in Berlijn.Ver verwijderd van z'n manschappen die zijn kennis,ervaring en leiding juist toen het meest nodig hadden :-]
nighttripper wijzigde dit bericht op 02-05-2021 13:47
9.66% gewijzigd
Vraag blijft,why is the rum gone?
hollebollegijs schreef:
02-05-2021 12:42
Wat is er anders aan de Nederlandse 4/5 mei tov de Belgische 11 november?
't Gaat over een andere oorlog; 11 Nov is einde WO1, 4/5 Mei is (voor jullie dan aangezien België dan al liberated was en Battle of the Bulge dan al verleden tijd was) einde WO2.
Alle reacties Link kopieren
Rouge__ schreef:
02-05-2021 11:42

Ik ben in Normandië geweest langs de stranden waar de geallieerden aan land kwamen en naar de begraafplaats wat ook heel indrukwekkend was mijn hart brak bijna bij sommige grafstenen meeste jongens waren amper volwassen.
Ja wij ook. Waren er stil van daar. Heel indrukwekkend.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
02-05-2021 13:15
Het was wapenstilstand. Het einde van WO1 was feitelijk het verdrag van Versailles op 28 juni 1919, 5 jaar na jaar na de moord op Frans Ferdinand.
Nederland was neutraal in WO1 terwijl er in België heel erg hard gevochten is en de sporen vaak nog te zien zijn.
Voor België is er toen veel veranderd en ik denk dat zij er daardoor meer bij stilstaan met een officiële vrije dag op 11 november (wapenstilstand).
Dat zeg ik dus ;)
I’m not a big fish, William. I’m Moby Dick.
Alle reacties Link kopieren
Mijn opa is opgepakt omdat hij in het verzet zat en heeft in een strafkamp gezeten. Daar is hij uit ontsnapt. Hij heeft er nooit over willen praten. Toen hij ging dementeren werd duidelijk wat voor vreselijke dingen hij toen heeft meegemaakt. Hij leeft al jaren niet meer...

Op 4 mei ben ik stil. Op 5 mei werk ik.
permafrost schreef:
02-05-2021 13:28
Dat zeg ik dus ;)

Ja, ik was iets te snel, sorry. Je zei inderdaad wapenstilstand.
Maar vele denken (jij dus niet) dat 11 november 1918 het einde was van WO1 en dat klopt niet helemaal.
En 5 mei was de bevrijding van Nederland, maar België en het zuidelijke deel van Nederland waren in de herfst van 1944 al bevrijd. (Vandaar dat België niks heeft met 4 en 5 mei)
Het echte einde van WO2 was op 2 september 1945.
Mijn opa zat in het verzet en is moeten vluchten voor de Duitsers. Is opgepakt en ook ontsnapt. Veel wil hij er niet over vertellen, nog steeds niet.
Ze hielden ook een Joods gezin verborgen, mijn oma zorgde vooral voor hen en zij verteld er soms wel wat over.
Ze heeft door slim te antwoorden de Duitsers kunnen wegkrijgen.

Mijn andere opa woonde nog thuis, hij liep stage bij een bakkerij en moest dus heel vroeg opstaan, toen hij aan het werk was werd zijn ouderlijke woning gebombardeerd en stierven zijn moeder en broers en zussen allemaal ter plekke.
Zijn vader was toen op de vlucht voor de Duitsers en heeft hij jaren na de oorlog weer teruggevonden terwijl hij dacht dat hij wees was.
Nu is hij in de 90 en zit in een verzorgingshuis en nu begint hij er langzaam over te praten.

Dus ja, ik vind het heel erg belangrijk, we mogen dit niet vergeten, ook de jongere generatie niet. Dus ik hoop dat mijn opa en oma en opa deze verhalen ook nog kunnen doorvertellen aan onze kinderen, en dat doen ze gelukkig ook!

'Those who do not learn from history are doomed to repeat it.'
Vanaf dat ik 10 was, heb ik altijd bij een muziekvereniging gezeten. Ik moet dus altijd spelen op 4 mei, bij de plaatselijke dodenherdenking. Vorig jaar en ook dit jaar spelen (bijna) alle leden in hun straat de taptoe en na 2 min stilte het Wilhelmus. Ik ook. Ik vind 4 mei heel belangrijk en de mensen in mijn buurt vinden het mooi dat ik speel. 5 mei is voor mijeen extra vrije dag. Ik ga niet naar festivals of iets dergelijks.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven