Transgendervrouwen deelnemen aan vrouwenwedstrijden topsport

03-05-2021 09:48 315 berichten
Transgendervrouwen die deelnemen aan topsport voor vrouwen. Eerlijk (onder voorwaarden) of niet ?
Ik vind het een lastige.

Transvrouwen willen als vrouwen erkend worden en door ze uit te sluiten worden ze geconfronteerd met het feit dat ze biologisch gezien geen vrouwen zijn. Dat is een feit, maar het blijft voor transvrouwen wel pijnlijk. In tot hoeverre kun/mag je hier rekening mee houden als het om sport op hoog niveau gaat ?

Een paar jaar geleden was er ophef ontstaan nadat Transgender Laurel Hubbard goud had gewonnen bij de Pacific Games (gewichtsheffen). De winnaressen van zilver en brons hebben een klacht ingediend omdat ze het niet eerlijk vonden.

Ik zag vorige week in het nieuws dat Ron Desantis, gouverneur van Florida een wet gaat ondertekenen die deelname door Transvrouwen in vrouwencompetitie verbied.
Caitlyn Jenner zei van het weekend dat het oneerlijk voor vrouwen zou zijn, als transvrouwen mee gaan doen in vrouwencompetities.
Voor degene die Caitlyn Jenner niet kennen - zij is transvrouw die een aantal gouden medailles won vóór haar transitie naar vrouw (Bruce Jenner).

Wat zegt de IOC:
In 2003 kwam het Internationaal Olympisch Comité daarvoor met richtlijnen. Transvrouwen waren welkom in de vrouwencompetitie op voorwaarde dat ze een chirurgische ingreep en minimaal twee jaar hormoontherapie hadden ondergaan. In 2015 werd de operatieverplichting geschrapt. Wel dienen transvrouwen schriftelijk een verklaring af te leggen over hun genderidentiteit (zeg maar: wie je denkt/voelt dat je bent) en kunnen aantonen dat gedurende een jaar hun testosteronniveau onder een bepaald niveau is gebleven.
We willen transgender atleten zo min mogelijk uitsluiten, maar tegelijkertijd eerlijke concurrentie garanderen, aldus het IOC. Het ziet daarbij testosteron als doorslaggevend element, net als eerder gebeurde in de zaak van Caster Semenya (al zijn de aan haar en vergelijkbare atleten gestelde voorwaarden niet precies hetzelfde).

Mogen Transvrouwen meedoen bij de vrouwen ?

Totaal aantal stemmen: 160

Ja. zou altijd moeten kunnen (9%)
Ja, met huidige voorwaarden is t eerlijk (11%)
Ja, maar striktere voorwaarden als nu (8%)
Nee, zal nooit eerlijk zijn (51%)
Alleen bepaalde sport, andere niet (14%)
Nee, vrouwen moet beschermd worden (4%)
Anders (4%)
AnAppleADay schreef:
04-05-2021 11:27
Cisvrouwen is de beste term hiervoor (niet als kritiek maar ik dacht, misschien heb je er wat aan :-) ).
ik ben helemaal pro trans maar ik hoor niemand de term cis vrouw gebruiken behalve de trans community.
een vrouw is een vrouw en een transvrouw is een transvrouw.
Alle reacties Link kopieren
LilyOfTheVally schreef:
04-05-2021 11:30
ik ben helemaal pro trans maar ik hoor niemand de term cis vrouw gebruiken behalve de trans community.
een vrouw is een vrouw en een transvrouw is een transvrouw.
Een transvrouw is ook een vrouw.
In de discussie rondom het verschil tussen transvrouwen en cisvrouwen is die benaming heel gebruikelijk. Loekie was aan het 'zoeken' naar een benaming onderscheid te maken in deze discussie.
In andere context kun je gewoon 'vrouw' gebruiken.
Ik gebruik in dergelijke discussies gewoon biologische vrouw. Zolang ik er zelf een ben bepaal ik hoe ik zelf hoe ik mijzelf in een dergelijke discussie noem.
madamzonderm schreef:
04-05-2021 11:30
Ja. Stom dat ze aan de hormonen moest. En een geslachttest.

Ongelukkig: ja, maar ik begrijp het wel.

Men wil ook niet terug naar de tijd waarin de USSR en Oost Duitse vrouwen gewoon zo ongeveer alles wonnen omdat ze volgestopt werden met mannelijke hormonen.
Alle reacties Link kopieren
327 schreef:
04-05-2021 09:15
Is dat een probleem? Moet er een aparte categorie vrouwensport zijn?
Lijkt mij wel anders maken in veel sporten vrouwen geen kans en kan je de vrouwensport wel opdoeken. Mannen en vrouwen zijn biologisch gewoon niet hetzelfde. Dat verandert niet (volledig) door operaties en hormoontherapie.
LilyOfTheVally schreef:
04-05-2021 11:25
waarom zou je een kind hormoontherapie willen laten volgen ?
Om de ontwikkeling van secundaire geslachtskenmerken uit te stellen bij een (pre-) puber die aangeeft naar het andere geslacht te willen veranderen, maar daar misschien nog niet helemaal zeker van is, of nog te jong wordt geacht daar een definitieve keuze in te maken.
De ouders van Valentijn de Hingh hebben daar voor gekozen en zijn destijds veel op TV geweest.

Vergeet ook niet dat je in sommige Staten in de VS pas met 21 meerderjarig bent. Als je al vanaf 16 of 17 kunt beginnen met hormonen voor transformatie, scheelt dat toch weer een paar jaar ongelukkig zijn, en je bespaart een vrouw- naar- man een borstamputatie, en een man-naar- vrouw zal minder mannelijke trekken hebben.
( Vergelijk Valentijn met Louisa uit de TLC- serie).
Alle reacties Link kopieren
forumfossiel schreef:
04-05-2021 12:18
Om de ontwikkeling van secundaire geslachtskenmerken uit te stellen bij een (pre-) puber die aangeeft naar het andere geslacht te willen veranderen, maar daar misschien nog niet helemaal zeker van is, of nog te jong wordt geacht daar een definitieve keuze in te maken.
De ouders van Valentijn de Hingh hebben daar voor gekozen en zijn destijds veel op TV geweest.

Vergeet ook niet dat je in sommige Staten in de VS pas met 21 meerderjarig bent. Als je al vanaf 16 of 17 kunt beginnen met hormonen voor transformatie, scheelt dat toch weer een paar jaar ongelukkig zijn, en je bespaart een vrouw- naar- man een borstamputatie, en een man-naar- vrouw zal minder mannelijke trekken hebben.
( Vergelijk Valentijn met Louisa uit de TLC- serie).
Puberteitsremmers vind ik wel wat anders dan hormoontherapie.
In de Staten van de VS waar die wetgeving is aangenomen vallen puberteitsremmers ook onder hormoonbehandeling en zijn dus verboden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dus wel veel begrip voor transvrouwen die geen behoefte hebben om met iedereen te delen dat ze transvrouw zijn. Dat ze zelf willen kiezen met wie ze dat delen. Dat ze geen behoefte hebben aan impertinente vragen over de staat van hun geslachtsdelen etc. (Want die krijg je dus als mensen weten dat je transgender bent) Dus daarom ben ik er in veel gevallen voor dat transvrouwen sporten bij de vrouwen. Uitzonderingen waar dat gevaarlijk kan zijn, bijvoorbeeld bij bepaalde vechtsporten (mijn eigen vechtsport is bijvoorbeeld gemengd, dus daar is het sowieso geen probleem). Als het gevaar kan opleveren door krachtsverschil moet je daarvoor regels opstellen.
Dat mensen niet warm lopen voor een alternatieve competitie snap ik dus prima. Omdat dat betekent dat je weer afwijkt en dat weer iedereen daar iets van vindt. En dat je daar geen zin in hebt, snap ik heel goed. En daar tegenover stellen dat de vrouwensport kapot gaat, of overgenomen wordt door de transgenders lijkt me nogal overdreven. Volgens mij gaat het om geïsoleerde gevallen.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer je als transvrouw al je wedstrijden makkelijk wint, wijk je ook af en krijg je precies de vragen die ze zo vervelend vinden. Dat lijkt me geen argument om mee te doen met de vrouwen, maar meer een argument om mee te doen met de mannen, of om helemaal geen topsport te bedrijven.
Alle reacties Link kopieren
forumfossiel schreef:
04-05-2021 12:32
In de Staten van de VS waar die wetgeving is aangenomen vallen puberteitsremmers ook onder hormoonbehandeling en zijn dus verboden.
Volgens mij is dat nu in één staat.
En misschien had je dan even moeten aangeven dat je het daar over had. Nu kwam het over alsof die regels over Nederland gingen.
Ik hoor geen lichamelijk gehandicapte sporters klagen, al zullen er vast wel een paar te vinden zijn.

Het gaat er niet om of je afwijkt, het gaat erom of er eerlijk topsport bedreven wordt.
Hetvrijewoord schreef:
04-05-2021 12:44
Ik hoor geen lichamelijk gehandicapte sporters klagen, al zullen er vast wel een paar te vinden zijn.

Het gaat er niet om of je afwijkt, het gaat erom of er eerlijk topsport bedreven wordt.
Als ik me goed herinner wilde Bladerunner Pistorius meedoen met de reguliere competitie. Is een vergelijkbare discussie.
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
04-05-2021 12:39
Wanneer je als transvrouw al je wedstrijden makkelijk wint, wijk je ook af en krijg je precies de vragen die ze zo vervelend vinden. Dat lijkt me geen argument om mee te doen met de vrouwen, maar meer een argument om mee te doen met de mannen, of om helemaal geen topsport te bedrijven.
Nou, ik denk dat als je als vrouw meedoet met de mannen dat je dan ook vragen krijgt waarom je dat doet.

Bovendien is het een aanname dat je automatisch wint omdat je transvrouw bent. Dat is bij heel veel sporten geen gegeven natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet alles gelezen, maar vind het een interessante discussie. Ik ken een transvrouw die op hoog niveau sportte toen ze nog als man door het leven ging. Vervolgens werd ze vrouw en gingen haar prestaties enorm achteruit toen ze begon met hormonen slikken. Ik had dat echt niet verwacht want het ging om een balsport waar bijv weinig kracht komt kijken (denk aan badminton). Uiteindelijk speelde ze bij de vrouwen maar iets hoger dan bij de mannen (zeg eredivisie bij de vrouwen en eerste divisie bij de mannen). Ik heb geen idee in hoeverre dit vaker voorkomt, maar vond het echt bijzonder om te zien hoeveel impact die hormonen hadden.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
aikidoka schreef:
04-05-2021 12:50
Nou, ik denk dat als je als vrouw meedoet met de mannen dat je dan ook vragen krijgt waarom je dat doet.

Bovendien is het een aanname dat je automatisch wint omdat je transvrouw bent. Dat is bij heel veel sporten geen gegeven natuurlijk.
Mwah: winnen... je hebt een kunstmatig voordeel, een enkele sport daargelaten (synchroonzwemmen, vrouwendisciplines van turnen).
aikidoka schreef:
04-05-2021 12:50
Nou, ik denk dat als je als vrouw meedoet met de mannen dat je dan ook vragen krijgt waarom je dat doet.

Bovendien is het een aanname dat je automatisch wint omdat je transvrouw bent. Dat is bij heel veel sporten geen gegeven natuurlijk.

Het gaat om een oneerlijke voorsprong.
Ik zie niet waarom dat een goed plan is.
Alle reacties Link kopieren
gioia82 schreef:
04-05-2021 12:55
Ik heb niet alles gelezen, maar vind het een interessante discussie. Ik ken een transvrouw die op hoog niveau sportte toen ze nog als man door het leven ging. Vervolgens werd ze vrouw en gingen haar prestaties enorm achteruit toen ze begon met hormonen slikken. Ik had dat echt niet verwacht want het ging om een balsport waar bijv weinig kracht komt kijken (denk aan badminton). Uiteindelijk speelde ze bij de vrouwen maar iets hoger dan bij de mannen (zeg eredivisie bij de vrouwen en eerste divisie bij de mannen). Ik heb geen idee in hoeverre dit vaker voorkomt, maar vond het echt bijzonder om te zien hoeveel impact die hormonen hadden.

Dus onlangs de impact van de hormonen ging ze alsnog van de eerste naar de eredivisie?
Alle reacties Link kopieren
aikidoka schreef:
04-05-2021 12:50
Nou, ik denk dat als je als vrouw meedoet met de mannen dat je dan ook vragen krijgt waarom je dat doet.

Bovendien is het een aanname dat je automatisch wint omdat je transvrouw bent. Dat is bij heel veel sporten geen gegeven natuurlijk.

Je wint niet automatisch als je een transvrouw bent, net als dat je niet automatisch mr Universe wordt wanneer je anabolen en groeihormonen gebruikt. Je moet er nog steeds keihard voor trainen. Je plafond ligt alleen net iets hoger dan dat van je tegenstanders.
Miek_ schreef:
04-05-2021 12:02
Lijkt mij wel anders maken in veel sporten vrouwen geen kans en kan je de vrouwensport wel opdoeken. Mannen en vrouwen zijn biologisch gewoon niet hetzelfde. Dat verandert niet (volledig) door operaties en hormoontherapie.
Da's echt zwaar overdreven. Het percentage transgenders is al enorm klein, het percentage daarvan dat aan topsport doet nog kleiner. Transvrouwen die crosshormonen gebruiken verliezen daarmee mannelijke fysieke kenmerken en daarmee ook die kracht en snelheid. Dat allemaal meerekenend zal er dusdanig sporadisch een transvrouw zijn die een topsportwedstrijd wint (if any, ever) dat " je kan de vrouwensport wel opdoeken" helemaal nergens op gebaseerd is.
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
04-05-2021 13:02
Je wint niet automatisch als je een transvrouw bent, net als dat je niet automatisch mr Universe wordt wanneer je anabolen en groeihormonen gebruikt. Je moet er nog steeds keihard voor trainen. Je plafond ligt alleen net iets hoger dan dat van je tegenstanders.
Ja, en dat verschil is er ook tussen cisvrouwen, die verschillende plafonds. Ik vind dat dus niet zo’n sterk argument.
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
04-05-2021 11:48
Ongelukkig: ja, maar ik begrijp het wel.

Men wil ook niet terug naar de tijd waarin de USSR en Oost Duitse vrouwen gewoon zo ongeveer alles wonnen omdat ze volgestopt werden met mannelijke hormonen.
Dat kan toch tellen als doping? Als iemand eerst weinig testosteron had en dan veel dan is dat mogelijk niet lichamelijk gemaakte testosteron.
Lastig probleem, ik vind de zaak van Caster Semenya kwalijk.
Alle reacties Link kopieren
maylina schreef:
04-05-2021 13:11
Da's echt zwaar overdreven. Het percentage transgenders is al enorm klein, het percentage daarvan dat aan topsport doet nog kleiner. Transvrouwen die crosshormonen gebruiken verliezen daarmee mannelijke fysieke kenmerken en daarmee ook die kracht en snelheid. Dat allemaal meerekenend zal er dusdanig sporadisch een transvrouw zijn die een topsportwedstrijd wint (if any, ever) dat " je kan de vrouwensport wel opdoeken" helemaal nergens op gebaseerd is.
Nou dit dus.
Alle reacties Link kopieren
maylina schreef:
04-05-2021 13:11
Da's echt zwaar overdreven. Het percentage transgenders is al enorm klein, het percentage daarvan dat aan topsport doet nog kleiner. Transvrouwen die crosshormonen gebruiken verliezen daarmee mannelijke fysieke kenmerken en daarmee ook die kracht en snelheid. Dat allemaal meerekenend zal er dusdanig sporadisch een transvrouw zijn die een topsportwedstrijd wint (if any, ever) dat " je kan de vrouwensport wel opdoeken" helemaal nergens op gebaseerd is.

Het zal je misschien verbazen, maar de transvrouwen die momenteel aan topsport doen winnen verrassend vaak.

Ze verliezen wat kracht en snelheid ten opzichte van toen ze zich nog als man presenteerden, maar wat er over is is vaak nog meer dan genoeg om vrouwen te verslaan.

Ongetwijfeld niet bij iedere transvrouw hoor, hou me ten goede. Er zullen ook transvrouwen zijn die vergeleken met andere vrouwen minder kracht en snelheid hebben. Als die sporten zullen die dus nooit de top gaan halen.
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
04-05-2021 13:00
Dus onlangs de impact van de hormonen ging ze alsnog van de eerste naar de eredivisie?
Klopt, maar eredivisie bij de vrouwen is bijv 4e divisie bij de mannen. Dus ze speelde minder goed dan voor de hormonen, maar wel relatief beter als vrouw dan als man.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven