Coronavirus COVID-19 alle pijlers

wat te doen met mijn zoon?

29-04-2021 10:39 152 berichten
Beste lezers,
ik ben in het bezit van een mooie zoon van nu 26 jaar jong. Vorig jaar oktober kreeg hij corona en natuurlijk gelijk in quarantaine. Ondanks dat wij vonden dat hij de milde klachten had, hoesten, hoofdpijn, koorts, vindt en vond hij dat hij de zware versie heeft gehad.
Voor nu klaagt hij dagelijks over zijn klachten, concentratie vermogen, slecht in slaap kunnen komen, hoofdpijn. Hij gaat om 4.30 uur 's nachts een keer zijn bed in en slaapt per dag 13 tot 14 uur. Zijn studie en een stageverslag doet hij niks meer aan, gamen lukt gelukkig nog wel.

Nu wil ik hem helemaal niet zwart maken want ik hou heel veel van hem, maar ondertussen gaat het irriteren. Wetende dat zijn vader een borderliner is, en er zo veel herkenbaars naar voren komt nu. Het irriteert dat een kopje in de vaatwasser zetten al te veel gevraagd is. Er niet overdag normaal gegeten wordt maar pas als ik uit mijn werk kom het avondeten. Ik werk 5 dagen in de week, fulltime op een afstand van 45 km.

ik lees dit terug en weet dat ik klaag. Hij leeft nog! Maar gisteren kon hij mij vertellen dat hij het laatste jaar maar laat vallen en geen master gaat halen. Blijft gewoon nog een jaartje bij ons wonen, niks doen en maar een beetje aanlummelen. Dat was ff 3x slikken.

Medicatie weet hij zeker van dat het niet werkt bij zijn klachten. Naar de huisarts gaat ie niet want die heeft geen verstand van Corona. Fysiotherapie voor zijn conditie opbouw is hij mee gestopt om zich op zijn studie te werpen.

Zeg het maar, word ik er gewoon ingeluist of kloppen de klachten. Moet ik een trap onder de welbefaamde kont uitdelen en een keer eisen dat hij ruggengraat krijgt?

lieve groet van een ondertussen wanhopige Maureen

(dit nadat een goede vriend van ons in de eerste golf 7 weken in coma heeft gelegen en 9 maanden later nog steeds revalideert, een lieve 57 jarige neef binnen 8 dagen overleed in februari dit jaar aan corona. We een skala aan mensen om ons heen hebben die corona hebben gehad met dezelfde klachten en gewoon weer aan het leven deelnemen.)
Alle reacties Link kopieren
3Tomaten schreef:
02-05-2021 21:12
Je schrijft dat hij gestopt is met fysiotherapie om zich op zijn studie te kunnen richten, maar met die studie is hij inmiddels ook gestop, als ik het goed begrijp.
Hij maakt zijn bachelor nog af maar zal geen master meer doen had ik begrepen? Het is natuurlijk wel zo dat fysiotherapie zeker als dat bvb 3x per week is soms moeilijk combineerbaar is met een studie. Maar goed als de studie zoveel tijd zou nemen zou hij dus niet tot een gat in de nacht gamen.

TO schrijft ook dat hij niet naar de huisarts gaat omdat die er niets van kent. Dan lijkt een andere huisarts mij de volgende stap?
Alle reacties Link kopieren
evelien2010 schreef:
02-05-2021 19:25
Met 26 kan je echt al lang op jezelf wonen. Doen massa's studenten al vele jaren eerder.

En als je echt Covid klachten hebt kan je absoluut niet iedere dag tot diep in de nacht gamen! Ik ken er helaas wat die daadwerkelijk restklachten hebben. Waren trouwens wel mensen die of al veel ouder zijn of onderliggende ziektes. De kans dat een twintiger dit krijgt is vele malen kleiner.... (niet onmogelijk maar wel klein). En als hij kan gamen kan hij ook prima in huis helpen of eten maken.

Langdurig gamen maakt lamlendig.
Ik denk dat zoon beter hulp kan zoeken voor een gameverslaving dan voor zijn zogenaamde Covid klachten.

To stop met hotel zijn voor een volwassen man. Het is geen klein kind meer. Geef hem in een gesprek duidelijk aan dat jij een actieve betrokkenheid in het huishouden verwacht, werken aan zij klachten, een bijdrage in het levensonderhoud. Daarbij gamen tot een uur of 11 a 12. Dan krijgt hij weer een gezond ritme (beter voor zijn zogenaamde herstel).

Wil hij dat niet en leven volgens zijn eigen regels (als een echte volwassene zeg maar). Dan kan hij dat doen in zijn eigen woning of studentenkamer.
De gene die ik ken met ernstige restklachten is 15 en was zeer actief voordat hij dit kreeg.
Ook hij kan nauwelijks meer dan liggen op een bedje in de woonkamer. 3 uur per dag iets actiefs is de max. Maar een boek lezen lukt nog wél. (Hij is geen gamer) En dat doet ‘ie ook wel eens tot ‘s avonds laat. Het zijn echt lichamelijke klachten. Dus ik kan me voorstellen dat zoon van TO wél kan gamen, maar dat de fysio behandelingen te heftig zijn.
De gene die ik ken doet ook nog maar 1 keer per twee weken fysio, omdat hij anders niet de energie meer kan opbrengen om een keer in de zoveel tijd wat toetsen te maken op school. (Waar hij dan naar toe gebracht moet worden, want op de fiets of met OV is geen optie)
Alle reacties Link kopieren
Dat denk ik dus ook wel. Stel dat je echt door gezondheidsproblemen weinig fysieke zaken kan doen. Dan moet je je toch met iets bezighouden. Bij de ene zal dat misschien boeken lezen zijn, bij de andere TV kijken, bij nog andere gamen. Er wordt hier gepraat alsof iemand die gamet automatisch geen ziekte meer kan hebben...
Alle reacties Link kopieren
Slushpup schreef:
01-05-2021 21:44
Dat jij je zoon op die leeftijd nog thuis laat wonen maakt je deel van het probleem.
Ik vind de leeftijd niet bijzonder hoog hoor. In mijn omgeving echt genoeg mensen die tot die tijd thuis wonen, allemaal normale mensen hoor.
Als je een aantal jaren studeert, daarna nog werkzoeken en werk houden en dan zit je zo aan die leeftijd.
Ik vind het raar dat jullie zijn thuis wonen op deze leeftijd als probleem zien.
Volgens mij is het probleem vooral het gedrag van zoon en de onderliggende oorzaak.
Alle reacties Link kopieren
Forte schreef:
04-05-2021 09:16
Ik vind de leeftijd niet bijzonder hoog hoor. In mijn omgeving echt genoeg mensen die tot die tijd thuis wonen, allemaal normale mensen hoor.
Als je een aantal jaren studeert, daarna nog werkzoeken en werk houden en dan zit je zo aan die leeftijd.
Ik vind het raar dat jullie zijn thuis wonen op deze leeftijd als probleem zien.
Volgens mij is het probleem vooral het gedrag van zoon en de onderliggende oorzaak.
Euhm... ik verwacht niet dat mijn kinderen op die leeftijd al de deur uit zijn.... zou niet weten hoe... een huis kopen is onbetaalbaar en voor huren moet je minsten 20 jaar ingeschreven staan.
Snouth schreef:
04-05-2021 14:38
Euhm... ik verwacht niet dat mijn kinderen op die leeftijd al de deur uit zijn.... zou niet weten hoe... een huis kopen is onbetaalbaar en voor huren moet je minsten 20 jaar ingeschreven staan.
Je kan ook gewoon op een kamertje zitten hoor. Kost misschien 400 euro als je niet in de grote, populaire steden zit. Hordes 18-jarigen die niet meer thuis wonen. Je hoeft niet meteen te kopen of een heel huis te huren, natuurlijk. Een studio is ook prima betaalbaar.
Alle reacties Link kopieren
Lollypop68 schreef:
04-05-2021 14:41
Je kan ook gewoon op een kamertje zitten hoor. Kost misschien 400 euro als je niet in de grote, populaire steden zit. Hordes 18-jarigen die niet meer thuis wonen. Je hoeft niet meteen te kopen of een heel huis te huren, natuurlijk. Een studio is ook prima betaalbaar.
Dat is ‘m nu juist. Wij wonen naast een grote stad. Daar kan je niet voor een normale prijs en hoef je dus ook niet voor op kamers. (Heb ik zelf ook nooit gedaan) De stad is immers altijd dichtbij (ja... ook ‘s nachts).
Maar dat betekent dus wel dat ze nog lang thuis zullen wonen.
Geen enkel probleem. We hebben reeds een tweede woonkamer aangebouwd.
Snouth schreef:
04-05-2021 16:07
Dat is ‘m nu juist. Wij wonen naast een grote stad. Daar kan je niet voor een normale prijs en hoef je dus ook niet voor op kamers. (Heb ik zelf ook nooit gedaan) De stad is immers altijd dichtbij (ja... ook ‘s nachts).
Maar dat betekent dus wel dat ze nog lang thuis zullen wonen.
Geen enkel probleem. We hebben reeds een tweede woonkamer aangebouwd.


Dus ze hoeven niet op kamers omdat de stad dichtbij is? Wat bijzonder gedacht. Op kamers gaan is zoveel meer dan alleen de afstand tot studie/werk/kroeg verkleinen.

Ik weet dat het voor mij in de jaren 90 makkelijker was dan voor de jongvolwassenen nu. Maar ik heb ook wel het idee dat veel twintigers te graag voor het complete plaatje, een eengezinswoning met complete inrichting en nieuwe keuken willen, en niet de charme zien van eerst een kamer en dan een studio en dan samenwonen in een appartementje, etc.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
04-05-2021 16:27
Dus ze hoeven niet op kamers omdat de stad dichtbij is? Wat bijzonder gedacht. Op kamers gaan is zoveel meer dan alleen de afstand tot studie/werk/kroeg verkleinen.

Ik weet dat het voor mij in de jaren 90 makkelijker was dan voor de jongvolwassenen nu. Maar ik heb ook wel het idee dat veel twintigers te graag voor het complete plaatje, een eengezinswoning met complete inrichting en nieuwe keuken willen, en niet de charme zien van eerst een kamer en dan een studio en dan samenwonen in een appartementje, etc.
Bij ons thuis gingen we ook niet op kamers omdat de stad dichtbij was.

Zou zonde van het geld geweest zijn als mijn ouders dat voor elk kind moesten betalen als we thuis gewoon een kamer hadden.

En zelf betalen dat is in België niet gebruikelijk. In België betalen de ouders dat meestal en verwachten niet dat hun kinderen bovenop hun studie nog eens genoeg gaan werken om zelf een kamer te kunnen betalen. Een studie is zo al meer dan zwaar genoeg. Ik weet wel dat het in Nederland misschien anders is.

In België is het trouwens meestal ook zo dat studenten enkel van maandag tot vrijdag op hun studentenkamer blijven. In het weekend komen ze dan naar huis (en brengen meestal de was mee ;) ). Hun officiële adres blijft ook altijd nog bij de ouders want een studentenkamer kan zelfs niet je officiële adres zijn. Dus in België wonen studenten in ieder geval officieel bij hun ouders totdat ze beginnen te werken en vaak nog wat langer om nog wat te kunnen sparen. Dan ben je snel 25-26.
rosanna1985 wijzigde dit bericht op 04-05-2021 16:39
18.36% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
De jaren dat je studeert zijn zo vormend. Ik kan me echt niet indenken hoe je leert op eigen benen te staan als je op je 26e - of nog later - nog steeds bij vader en moeder woont, en dat zij nog steeds voor je koken en een oogje in het zeil houden. Dan kun je toch ook nooit een meisje/vrouw mee naar huis nemen?
Moet je ook maar net een passende studierichting vinden in die stad dichtbij.
Alle reacties Link kopieren
Lollypop68 schreef:
04-05-2021 14:41
Je kan ook gewoon op een kamertje zitten hoor. Kost misschien 400 euro als je niet in de grote, populaire steden zit. Hordes 18-jarigen die niet meer thuis wonen. Je hoeft niet meteen te kopen of een heel huis te huren, natuurlijk. Een studio is ook prima betaalbaar.
Ze zullen er ongetwijfeld zijn. Maar hordes....ik geef al twintig jaar les aan deze leeftijdsgroep. In een grote stad. Het aantal van hen dat op zichzelf woont is héél erg klein. Dat zijn echt uitzonderingen. Ik zie die hordes in mijn werk dus niet.
jufjoke wijzigde dit bericht op 04-05-2021 16:46
0.93% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het echt raar, dat thuis blijven wonen omdat het goedkoper is. Vanuit die redenering kunnen kinderen wel hun hele leven lang bij de ouders blijven wonen. Is ten slotte goedkoper.
Alle reacties Link kopieren
Daveotion schreef:
04-05-2021 16:43
Ik vind het echt raar, dat thuis blijven wonen omdat het goedkoper is. Vanuit die redenering kunnen kinderen wel hun hele leven lang bij de ouders blijven wonen. Is ten slotte goedkoper.
Dat doen hele volksstammen dan ook. In onze cultuur is dat niet zo gebruikelijk, maar verder op veel plaatsen in de wereld heel normaal.
Ik vind het bijzonder dat je je op dit punt maar in één standpunt kunt verplaatsen.
Alle reacties Link kopieren
Daveotion schreef:
04-05-2021 16:43
Ik vind het echt raar, dat thuis blijven wonen omdat het goedkoper is. Vanuit die redenering kunnen kinderen wel hun hele leven lang bij de ouders blijven wonen. Is ten slotte goedkoper.
Maar wie betaalt dat dan? De ouders of de student?

Ik maak even de berekening voor België. Een studiejaar is 60 studiepunten. Eén studiepunt is 30 uren werk. In juli, augustus en september is er geen les. Dus 60 x 30 = 1800 uren werk op 9 maanden tijd. Dat is 50 uren per week die je aan de studie moet besteden, elke week opnieuw. Ik zou mijn kind dat niet willen aandoen dat die daar bovenop nog eens moet werken om zelf een kamer te betalen. Veel studenten doen dan natuurlijk wel een vakantiejob in de zomer, maar daar betaal je echt niet een heel jaar lang een kamer van...
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
04-05-2021 16:46
Dat doen hele volksstammen dan ook. In onze cultuur is dat niet zo gebruikelijk, maar verder op veel plaatsen in de wereld heel normaal.
Ik vind het bijzonder dat je je op dit punt maar in één standpunt kunt verplaatsen.
Ik kan me er wel in verplaatsen hoor, maar ik denk dat het hier vooral gebeurt omdat ouders hun kroost nog niet willen loslaten. En dan redenen verzinnen in de trant van 'het is goedkoper'.
Hoe dan ook, jongvolwassenen worden niet zelfstandig en zelfredzaam van thuis blijven wonen tot hun 26e (of nog later). Bovendien is op jezelf gaan wonen (en dat bedoel ik in de breedste zin, dus ook op kamers) een belangrijke manier van zelfvertrouwen opbouwen, weten dat je het ook in je eentje wel redt.
Rosanna1985 schreef:
04-05-2021 17:01
Maar wie betaalt dat dan? De ouders of de student?

Ik maak even de berekening voor België. Een studiejaar is 60 studiepunten. Eén studiepunt is 30 uren werk. In juli, augustus en september is er geen les. Dus 60 x 30 = 1800 uren werk op 9 maanden tijd. Dat is 50 uren per week die je aan de studie moet besteden, elke week opnieuw. Ik zou mijn kind dat niet willen aandoen dat die daar bovenop nog eens moet werken om zelf een kamer te betalen. Veel studenten doen dan natuurlijk wel een vakantiejob in de zomer, maar daar betaal je echt niet een heel jaar lang een kamer van...


Ik denk dat het niet zo erg is om een half jaar of een jaar studievertraging op te lopen omdat je naast je studie werkt. Dat staat op je CV niet zo slecht als veel mensen lijken te denken.

In Belgie heb je blijkbaar 3 maanden geen les. Dus dan heb je 2,5 maand de tijd om fulltime te werken. Dat levert je 3000 euro op, dat is verdeeld over het jaar 250 euro per maand.
En daarnaast denk ik niet dat veel studenten de rest van het jaar 50 uur per week aan de studie besteden. Ik had zelf destijds blokken lab en dan geen tijd, en dan weer blokken theorie en dan wel tijd. Als je 1 weekenddag of 2 avonden werkt per week verdien je samen met het geld van de zomervakantie wel genoeg om de kamer te betalen. En dan kijk je je ouders aan of je van hen wat geld krijgt voor boodschappen, geld dat ze zelf besparen omdat je minder thuis bent.

Je wordt echt niet slechter van 8 uur per week werken naast je studie.
Alle reacties Link kopieren
Daveotion schreef:
04-05-2021 17:04

Hoe dan ook, jongvolwassenen worden niet zelfstandig en zelfredzaam van thuis blijven wonen tot hun 26e (of nog later).
Maar dan worden ze dus zelfstandig op hun 26ste wanneer ze het huis uit gaan. Waarom precies is dat een probleem?
Jufjoke schreef:
04-05-2021 16:43
Ze zullen er ongetwijfeld zijn. Maar hordes....ik geef al twintig jaar les aan deze leeftijdsgroep. In een grote stad. Het aantal van hen dat op zichzelf woont is héél erg klein. Dat zijn echt uitzonderingen. Ik zie die hordes in mijn werk dus niet.


Je geeft les, dus op een HBO? Ik denk dat universiteitsstudenten vaker op kamers gaan (want minder vaak de juiste studierichting in de dichtstbijzijnde stad)/ En daarnaast maakt het ook nog uit in welke regio je zit. In Groningen zit bijna iedereen op kamers.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
04-05-2021 17:08
Ik denk dat het niet zo erg is om een half jaar of een jaar studievertraging op te lopen omdat je naast je studie werkt. Dat staat op je CV niet zo slecht als veel mensen lijken te denken.

In Belgie heb je blijkbaar 3 maanden geen les. Dus dan heb je 2,5 maand de tijd om fulltime te werken. Dat levert je 3000 euro op, dat is verdeeld over het jaar 250 euro per maand.
En daarnaast denk ik niet dat veel studenten de rest van het jaar 50 uur per week aan de studie besteden. Ik had zelf destijds blokken lab en dan geen tijd, en dan weer blokken theorie en dan wel tijd. Als je 1 weekenddag of 2 avonden werkt per week verdien je samen met het geld van de zomervakantie wel genoeg om de kamer te betalen. En dan kijk je je ouders aan of je van hen wat geld krijgt voor boodschappen, geld dat ze zelf besparen omdat je minder thuis bent.

Je wordt echt niet slechter van 8 uur per week werken naast je studie.
Als een studie al zo zwaar is, en dan nog eens 2.5 maanden werken, en dan maar 2 weken vakantie per jaar... Ik zou het mijn kind niet willen aandoen in elk geval. Ik kan me wel voorstellen dat sommigen daar anders over denken.

Je mag wel niet vergeten dat in augustus en september de herexamens zijn. Wie herexamens heeft moet dus wel ook in de zomer nog veel studeren en kan dus niet de hele tijd werken.

In mijn tijd mocht je zelfs als student maar maximum 1 maand werken in de zomer, maar dat is intussen wel opgetrokken dacht ik.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
04-05-2021 17:08
Ik denk dat het niet zo erg is om een half jaar of een jaar studievertraging op te lopen omdat je naast je studie werkt. Dat staat op je CV niet zo slecht als veel mensen lijken te denken.

In Belgie heb je blijkbaar 3 maanden geen les. Dus dan heb je 2,5 maand de tijd om fulltime te werken. Dat levert je 3000 euro op, dat is verdeeld over het jaar 250 euro per maand.
En daarnaast denk ik niet dat veel studenten de rest van het jaar 50 uur per week aan de studie besteden. Ik had zelf destijds blokken lab en dan geen tijd, en dan weer blokken theorie en dan wel tijd. Als je 1 weekenddag of 2 avonden werkt per week verdien je samen met het geld van de zomervakantie wel genoeg om de kamer te betalen. En dan kijk je je ouders aan of je van hen wat geld krijgt voor boodschappen, geld dat ze zelf besparen omdat je minder thuis bent.

Je wordt echt niet slechter van 8 uur per week werken naast je studie.
De wetgeving is heel anders Marana. Een student in BE mag maar een bepaald aantal uren per jaar werken belastingtechnisch. Hier liepen de ambitieuze jongelingen van mijn zussen heel erg tegen aan. Student zijn is daar een soort van 'statuut' waarmee je bv een beurs krijgt (afhankelijk van het inkomen van de ouders) die je verliest als je teveel werkt. En ook je collegegeld e.d. wordt plots veel hoger als je het 'statuut student' niet meer hebt. En ook voor de ouders van de thuiswonende werkende student is het belastingtechnisch heel negatief als kind teveel uren werkt. (Het gaat dan niet eens om het verdiende bedrag). Zit echt heel anders in elkaar dan in NL.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Rosanna1985 schreef:
04-05-2021 17:09
Maar dan worden ze dus zelfstandig op hun 26ste wanneer ze het huis uit gaan. Waarom precies is dat een probleem?
Nou ja, dat is de vraag. Je hebt in elk geval een behoorlijke achterstand op degenen die al enkele jaren zelfstandig zijn.
Maar ik heb nog wat over je vraag nagedacht en ik denk dat míjn probleem ermee is dat ik het in zekere zin liefdeloos/egoïstisch vind van ouders. Liefde geven betekent ook: je kind loslaten. Ze op weg helpen is oké, maar ze moeten ook de kans krijgen om op hun bek te gaan zonder dat de ouders mee zitten te kijken. En daarna zelf weer opkrabbelen. Dat zijn juist de beste en leerzaamste momenten in je leven, dat je faalt en het vervolgens oplost zónder ouders.
Alle reacties Link kopieren
Rosanna1985 schreef:
02-05-2021 21:30
Hij maakt zijn bachelor nog af maar zal geen master meer doen had ik begrepen? Het is natuurlijk wel zo dat fysiotherapie zeker als dat bvb 3x per week is soms moeilijk combineerbaar is met een studie. Maar goed als de studie zoveel tijd zou nemen zou hij dus niet tot een gat in de nacht gamen.

TO schrijft ook dat hij niet naar de huisarts gaat omdat die er niets van kent. Dan lijkt een andere huisarts mij de volgende stap?
Wat denk je van eens in de twee weken een online afspraak van een half uur?
En elke dag tien minuten oefeningen doen?

Dat is namelijk de begeleiding die mijn man krijgt van de fysiotherapeut voor zijn long covid.
Geen enorme tijdsinvestering dus - maar het kost wel energie.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Lollypop68 schreef:
04-05-2021 14:41
Je kan ook gewoon op een kamertje zitten hoor. Kost misschien 400 euro als je niet in de grote, populaire steden zit. Hordes 18-jarigen die niet meer thuis wonen. Je hoeft niet meteen te kopen of een heel huis te huren, natuurlijk. Een studio is ook prima betaalbaar.
Voor een 18-jarige? Onder welke steen heeft u geleefd?
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Waarom krijg je in godsnaam een kind van een borderliner. Dat maakt jou ook niet echt een verantwoordelijke type. Verder vind ik 26 een hele mooie leeftijd om al 5 jaar meer los te hebben gelaten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven