Geld & Recht alle pijlers

Bijstand....ervaringen?

04-05-2021 18:08 256 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn er mensen die nu in de bijstand zitten/recent hebben gezeten? Ik moet vanwege persoonlijke omstandigheden straks waarschijnlijk een tijdje in de bijstand zitten (heb geen recht meer op WW) om een periode te overbruggen voordat ik een baan vind....ik vroeg me af hoe het allemaal werkt? Moet ik me elke week bij de gemeente melden met overzicht van sollicitaties of word ik straks naar allerlei trainingen gestuurd om mij snel aan werk te krijgen? Zijn er ook andere verplichtingen??
Alle reacties Link kopieren
De regels verschillen per gemeente. Ik zou op de website van je gemeente kijken voor de specifieke regels.

De verschillen zijn groot.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alles kan.

Je kan ook gelijk in een werktraject worden gezet
Alle reacties Link kopieren
Eerlijk gezegd: ik zou nog liever alle websites van uitzendbureau's afstruinen en productie of schoonmaakwerk accepteren dan bijstand aanvragen. Al is het maar om een paar weken of maanden te overbruggen en om verder te solliciteren naar iets voor de lange termijn.

In de horeca en zorg is er ook veel vraag. Ik dat echt 100x liever willen dan dat één of ander ambtenaar in mijn bank zaken zit, een huisbezoek doet om te kijken of niet samenwoont of een buurtonderzoek doet.

Ik vind het echt het laatste vangnet van de samenleving en ik zou er denk alleen in gaan wanneer ik ziek en onverzekerd was of wanneer ik klein kind had onder de 5 om alleen voor te zorgen, maar anders echt niet.
viva-amber wijzigde dit bericht op 04-05-2021 18:16
5.68% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Heb je al een baan en is het echt maar heel even ter overbrugging? Of heb je dan nog geen werk?

In het tweede geval zullen ze strenger zijn met gelijk werk gaan zoeken. In mijn gemeente wordt je dan opgeroepen bij een werkbedrijf waar je iemand krijgt die je gaat begeleiden. Wat die begeleiding inhoudt ligt aan jouw achtergrond, kennis, ervaring etc.

Als je bijstand aanvraagt moet je in mijn gemeente alle bankrekeningen / afschriften van de afgelopen 6 maanden inleveren, net als een overzicht van alle sollicitaties etc. Reken er maar vast op dat je geen enkele privacy meer hebt, ze mogen alles van je vragen en je bent verplicht antwoord te geven. Het doel is om je zo snel mogelijk uit de bijstand te krijgen, in mijn gemeente gaat dat soms echt met harde hand.

Wat ik heel naar vond, toen ik korte tijd bijstand nodig had, is dat je echt als uitschot behandelt wordt. zeker bij de intake. Zo kreeg ik de waarschuwing dat ik niet aggressief mocht zijn tegen medewerkers omdat dan gelijk de uitkering gekort zou worden. Heel naar en vijandig vind ik de houding soms.
Hoezo een tijdje overbruggen voor je een baan vindt? Je kunt toch gewoon solliciteren? Hoef je je meteen niet druk te maken over de sollicitatieplicht.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn zeker andere verplichtingen:
-inkomen moet je melden en dat zijn ook giften van anderen, zoals een tas met boodschappen.
-je mag maar een paar duizend euro spaargeld hebben (afhankelijk van je gezinssituatie). 6000euro bijv als je alleenstaand bent en daar vallen je auto, huis of spaargeld van eventuele kinderen gewoon onder.
-je bent niet verplicht om mee te werken aan een huisbezoek van een sociaal rechercheur, maar als je niet meewerkt kan de gemeente je uitkering stopzetten.
-de gemeente mag door jouw afschriften bladeren om te zien of je eerder spaargeld ‘verstandig’ hebt uitgegeven.

Een bijstand ontvangen betekent in Nederland veelal behandeld worden als een 12-jarige. Ik zou er dus ook alles aan doen om niet in die situatie te belanden. Heb je nog andere opties?
Alle reacties Link kopieren
Zorg dat je bij iedere uitzendbureau staat ingeschreven, doe ook gelijk een aantal sollicitaties. Wanneer je de regels opvolgt zullen er niet zoveel problemen ontstaan.
Het scheelt per gemeente of je wordt opgeroepen om aan een traject mee te doen maar je zult wel je inzet moeten tonen om te gaan werken. Daarom nu alvast gaan solliciteren op alles waar je kunt werken.
.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
04-05-2021 18:24
Hoezo een tijdje overbruggen voor je een baan vindt? Je kunt toch gewoon solliciteren? Hoef je je meteen niet druk te maken over de sollicitatieplicht.
Mijn OP was heel kort door de bocht. De situatie is dat ik over een maand (als het goed is) klaar ben met school, maar mijn opleiding vond ik best zwaar dus ik de afgelopen tijd niet meer gewerkt (ook geen bijbaan en zo) en heb me volledig op mijn opleiding gestort. Dus de periode is eigenlijk voor de tijd na mijn afstuderen (want geen DUO en mijn spaargeld zit ook al bijna op) totdat ik een baan vind.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
04-05-2021 18:15
Eerlijk gezegd: ik zou nog liever alle websites van uitzendbureau's afstruinen en productie of schoonmaakwerk accepteren dan bijstand aanvragen. Al is het maar om een paar weken of maanden te overbruggen en om verder te solliciteren naar iets voor de lange termijn.

In de horeca en zorg is er ook veel vraag. Ik dat echt 100x liever willen dan dat één of ander ambtenaar in mijn bank zaken zit, een huisbezoek doet om te kijken of niet samenwoont of een buurtonderzoek doet.

Ik vind het echt het laatste vangnet van de samenleving en ik zou er denk alleen in gaan wanneer ik ziek en onverzekerd was of wanneer ik klein kind had onder de 5 om alleen voor te zorgen, maar anders echt niet.
Dit. Mijn ene zus had een paar maanden bijstand.
Inderdaad een huisbezoek, een paar hele rare trainingen, dreigementen dat als ze een telefoontje miste de uitkering subiet werd stopgezet.
En eerste maanden geen geld, ging pas lopen na 8 weken.
In mijn beleving ging het sowieso na 3 weken pas in om de 1 of andere reden dus na 8 weken 5 weken uitbetaald.
Ze werd als kansrijk gezien dus elke week een mevrouw aan de telefoon die er elke week 10 extra sollicitaties bijgooide, dus eind van de maand 40 sollicitaties per week was de bedoeling.
Na een week of 5 moest ze verplicht een werktraject, kamermeisje in een hotel met behoud van uitkering. Bikkelen en buffelen, dagen van 10 uur zonder begeleiding alleen een rooster, en helaas, na een paar weken geen baan want er kwam weer een nieuwe lichting gratis mensen.
Ze heeft gewoon de uitkering gestopt zonder baan.
Alle reacties Link kopieren
Pompoenschip schreef:
04-05-2021 18:40
Mijn OP was heel kort door de bocht. De situatie is dat ik over een maand (als het goed is) klaar ben met school, maar mijn opleiding vond ik best zwaar dus ik de afgelopen tijd niet meer gewerkt (ook geen bijbaan en zo) en heb me volledig op mijn opleiding gestort. Dus de periode is eigenlijk voor de tijd na mijn afstuderen (want geen DUO en mijn spaargeld zit ook al bijna op) totdat ik een baan vind.
Dan heb je toch nog een maand om een baan te vinden? Zie niet in waarom dat niet zou lukken.
Alle reacties Link kopieren
@Surebaby, regio Achterhoek?
.
Pompoenschip schreef:
04-05-2021 18:40
Mijn OP was heel kort door de bocht. De situatie is dat ik over een maand (als het goed is) klaar ben met school, maar mijn opleiding vond ik best zwaar dus ik de afgelopen tijd niet meer gewerkt (ook geen bijbaan en zo) en heb me volledig op mijn opleiding gestort. Dus de periode is eigenlijk voor de tijd na mijn afstuderen (want geen DUO en mijn spaargeld zit ook al bijna op) totdat ik een baan vind.

Ben je al wel aan het solliciteren?

Welke baanrichting zoek je? Ik zomaar heel breed insteken in je zoektocht want op afgestudeerde schoolverlaters zijn ze niet zo dol.
Pompoenschip schreef:
04-05-2021 18:40
Mijn OP was heel kort door de bocht. De situatie is dat ik over een maand (als het goed is) klaar ben met school, maar mijn opleiding vond ik best zwaar dus ik de afgelopen tijd niet meer gewerkt (ook geen bijbaan en zo) en heb me volledig op mijn opleiding gestort. Dus de periode is eigenlijk voor de tijd na mijn afstuderen (want geen DUO en mijn spaargeld zit ook al bijna op) totdat ik een baan vind.
Daar is bijstand niet voor bedoeld. Je hebt geen recht op een baan op niveau. Al het werk is beter dan de bijstand en ze zullen je vanuit de sociale dienst ook gaan aanbieden bij bedrijven.

Jouw keuze: wil je in de productie of zoek je zelf iets?
Alle reacties Link kopieren
Hou je er trouwens ook rekening mee dat je onder de 27 vaak een aangepast bedrag krijgt? Zeker als je hiervoor net uit een opleiding komt.
Pompoenschip schreef:
04-05-2021 18:40
Mijn OP was heel kort door de bocht. De situatie is dat ik over een maand (als het goed is) klaar ben met school, maar mijn opleiding vond ik best zwaar dus ik de afgelopen tijd niet meer gewerkt (ook geen bijbaan en zo) en heb me volledig op mijn opleiding gestort. Dus de periode is eigenlijk voor de tijd na mijn afstuderen (want geen DUO en mijn spaargeld zit ook al bijna op) totdat ik een baan vind.
Dan zou ik in de tussentijd een kutbaantje nemen, in de industrie of een wasserij of zo. En me helemaal suf solliciteren voor een baan op niveau.
anoniem_648c663507eb3 wijzigde dit bericht op 04-05-2021 18:44
4.74% gewijzigd
Je kunt niet verwachten dat je onderhouden gaat worden van gemeenschapsgeld als je zelf ook je handjes kunt laten wapperen.
Alle reacties Link kopieren
Pompoenschip schreef:
04-05-2021 18:40
Mijn OP was heel kort door de bocht. De situatie is dat ik over een maand (als het goed is) klaar ben met school, maar mijn opleiding vond ik best zwaar dus ik de afgelopen tijd niet meer gewerkt (ook geen bijbaan en zo) en heb me volledig op mijn opleiding gestort. Dus de periode is eigenlijk voor de tijd na mijn afstuderen (want geen DUO en mijn spaargeld zit ook al bijna op) totdat ik een baan vind.
Wanneer je je alleen richt op een baan op je eigen niveau dan kan het zijn dat je eerst een periode op al het werk moet solliciteren voor dat je een uitkering kunt aanvragen. Je krijgt eerst een zoektijd van 4 weken mee en in die tijd op je op al het werk solliciteren: dus ook schoonmaak, zorg, horeca en productie. Je moet laten zien dat je echt alles hebt gedaan om uit de bijstand te blijven en de smoes: ik ben een beetje moe en ik wil alleen wanneer ik fit ben op mijn eigen niveau werken gaan ze echt niet accepteren.

Daarnaast kunnen ze je ook een laag bedrag toekennen omdat je net uit de studiefinanciering komt.

Bent u net gestopt met een opleiding waarvoor u studiefinanciering, of een andere bijdrage in de studiekosten kreeg? Dan krijgt u soms ook tijdelijk minder dan het wettelijke basisbedrag. De gemeente beslist over de hoogte van de uitkering. (bron rijksoverheid)
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Pompoenschip schreef:
04-05-2021 18:40
Mijn OP was heel kort door de bocht. De situatie is dat ik over een maand (als het goed is) klaar ben met school, maar mijn opleiding vond ik best zwaar dus ik de afgelopen tijd niet meer gewerkt (ook geen bijbaan en zo) en heb me volledig op mijn opleiding gestort. Dus de periode is eigenlijk voor de tijd na mijn afstuderen (want geen DUO en mijn spaargeld zit ook al bijna op) totdat ik een baan vind.
Daar is de bijstand dus NIET voor bedoeld. Callcenters zitten te springen om mensen, dus hoppa aan de slag.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou mij echt schamen met zo een instelling.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
04-05-2021 18:46
Wanneer je je alleen richt op een baan op je eigen niveau dan kan het zijn dat je eerst een periode op al het werk moet solliciteren voor dat je een uitkering kunt aanvragen. Je krijgt eerst een zoektijd van 4 weken mee en in die tijd op je op al het werk solliciteren: dus ook schoonmaak, zorg, horeca en productie. Je moet laten zien dat je echt alles hebt gedaan om uit de bijstand te blijven en de smoes: ik ben een beetje moe en ik wil alleen wanneer ik fit ben op mijn eigen niveau werken gaan ze echt niet accepteren.

Daarnaast kunnen ze je ook een laag bedrag toekennen omdat je net uit de studiefinanciering komt.

Bent u net gestopt met een opleiding waarvoor u studiefinanciering, of een andere bijdrage in de studiekosten kreeg? Dan krijgt u soms ook tijdelijk minder dan het wettelijke basisbedrag. De gemeente beslist over de hoogte van de uitkering. (bron rijksoverheid)
Dat is voor jongeren tot 27 jaar als ik me niet vergis...
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
04-05-2021 18:47
Ik zou mij echt schamen met zo een instelling.
dat mag van mij haha
viva-amber schreef:
04-05-2021 18:47
Ik zou mij echt schamen met zo een instelling.
Ja ik word er ook een beetje moe van. Zo stigmatiserend ook. Eerste post zeker?
anoniem_648c663507eb3 wijzigde dit bericht op 04-05-2021 18:51
1.69% gewijzigd
Pompoenschip schreef:
04-05-2021 18:49
Dat is voor jongeren tot 27 jaar als ik me niet vergis...
Dat klopt inderdaad. Maar ook boven die leeftijd kan het aanvragen wel tot een maand of twee in beslag nemen. En je moet wel inzicht geven in alles én solliciteren op alles.
Alle reacties Link kopieren
25 jaar geleden had de gemeente Amstelveen de regel dat elke schoolverlater op de bloemenveiling kon gaan werken.
En dat was ook best leuk werk, ongeveer 3 uur per dag, vanaf 6.15 of zoiets.
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven