Geld & Recht alle pijlers

Bijstand....ervaringen?

04-05-2021 18:08 256 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn er mensen die nu in de bijstand zitten/recent hebben gezeten? Ik moet vanwege persoonlijke omstandigheden straks waarschijnlijk een tijdje in de bijstand zitten (heb geen recht meer op WW) om een periode te overbruggen voordat ik een baan vind....ik vroeg me af hoe het allemaal werkt? Moet ik me elke week bij de gemeente melden met overzicht van sollicitaties of word ik straks naar allerlei trainingen gestuurd om mij snel aan werk te krijgen? Zijn er ook andere verplichtingen??
Alle reacties Link kopieren
LilyOfTheVally schreef:
04-05-2021 21:02
als het aan de meeste forummers ligt moet je nooit en te nimmer een bijstand aanvragen want dan ben je gewoon lui en handjes ophouder tenzij je armen en benen geamputeerd zijn en dan nog gaan ze vragen of je niet iets mondelings kan doen.

ik vind de vraag van TO een valide. uiteraard moet ze zoveel als mogelijk solliciteren op (bij) baantjes maar dat is echt geen garantie op een stabiel inkomen tot ze een baan op niveau heeft. daarom is het niet verkeerd om ook te kijken waar ze eventueel recht op kan hebben via de bijstand
Maar als de regels en voorwaarden per gemeente verschillen, kan TO beter bij haar gemeente informeren.

Bovendien ken ik iemand waarbij het hele aanvraagproces van de bijstand ruim 9 maanden heeft geduurd, wegens procedurele fouten bij de gemeente in kwestie. Dus dat lijkt me voor iemand als TO al helemaal niet wenselijk.

Dus ik snap de mensen die zeggen: joh probeer toch een baan te vinden voordat je in deze situatie terecht komt.
Miek_ schreef:
04-05-2021 20:57
Daar vergis jij je nogal in. Ik ken namelijk genoeg gemeenten waarbij dit wel het geval is. Juist omdat ze deze doelgroep willen afschrikken en niet in de bijstand willen. Omdat zij liever hun tijd en geld investeren in mensen die het echt nodig hebben, die niet zomaar en misschien nooit uit de bijstand kunnen komen.
Klopt!
Alle reacties Link kopieren
PizzaVreter schreef:
04-05-2021 21:04
Callcenter is dat op dit moment wel degelijk, 40 uur per week gegarandeerd.
Zorg, industrie, distributie centra.
Zomaar wat bedrijfstakken waarin er werk genoeg is.
Geschoolde en ongeschoolde functies genoeg.
LilyOfTheVally schreef:
04-05-2021 21:02
als het aan de meeste forummers ligt moet je nooit en te nimmer een bijstand aanvragen want dan ben je gewoon lui en handjes ophouder tenzij je armen en benen geamputeerd zijn en dan nog gaan ze vragen of je niet iets mondelings kan doen.

ik vind de vraag van TO een valide. uiteraard moet ze zoveel als mogelijk solliciteren op (bij) baantjes maar dat is echt geen garantie op een stabiel inkomen tot ze een baan op niveau heeft. daarom is het niet verkeerd om ook te kijken waar ze eventueel recht op kan hebben via de bijstand
Ben het met je eens.
Miek_ schreef:
04-05-2021 20:57
Daar vergis jij je nogal in. Ik ken namelijk genoeg gemeenten waarbij dit wel het geval is. Juist omdat ze deze doelgroep willen afschrikken en niet in de bijstand willen. Omdat zij liever hun tijd en geld investeren in mensen die het echt nodig hebben, die niet zomaar en misschien nooit uit de bijstand kunnen komen.
de gemeente mag geen eens bijstandsgerechtigden inzetten op een plek wat een echte arbeidsplek zou kosten. er was een paar jaar geleden ophef ontstaan omdat de sozawe een hbo'er als vakkenvuller wilde inzetten bij een supermarkt. dat mag dus niet.
geloof het of niet, maar tegenwoordig zijn de gemeentes heel beperkt in wat ze wel en niet kunnen/mogen
anoniem_646336d701a6f wijzigde dit bericht op 04-05-2021 21:12
0.94% gewijzigd
PizzaVreter schreef:
04-05-2021 21:04
Callcenter is dat op dit moment wel degelijk, 40 uur per week gegarandeerd.
Was het maar zo simpel. Callcenter werk is niet voor iedereen weggelegd.
Alle reacties Link kopieren
LilyOfTheVally schreef:
04-05-2021 21:09
de gemeente mag geen eens bijstandsgerechtigden inzetten op een plek wat anders een echte arbeidsplaats zou kosten. er was een paar jaar geleden ophef ontstaan omdat de sozawe een hbo'er als vakkenvuller wilde inzetten bij een supermarkt. dat mag dus niet.
geloof het of niet, maar tegenwoordig zijn de gemeente heel beperkt in wat ze wel en niet kunnen/mogen
Niet waar, bij aanzet het project in samenwerking met Vanad en de Sociale Dienst (https://www.vanadacademy.com/2019/03/11/terug-aanzet/) worden wel degelijk hbo'ers en WO'ers geplaatsd. Ik ken er iemand met die er zit met een bachelor van de Erasmus Universiteit en die heeft het aanzet traject moeten volgen vanuit de bijstand.
Alle reacties Link kopieren
moeras schreef:
04-05-2021 21:10
Was het maar zo simpel. Callcenter werk is niet voor iedereen weggelegd.
Daar heeft de gemeente echt geen boodschap aan hoor.
Alle reacties Link kopieren
moeras schreef:
04-05-2021 21:10
Was het maar zo simpel. Callcenter werk is niet voor iedereen weggelegd.
Ik gun mensen de bijstand (sterker nog ik vind dat die uitkering hoger moet). TO is wel andere koek ze is e wo'r die eigenlijk wil uitrusten en dan een baan op "nivo" wil zoeken. Daar is de bijstand niet voor.

En als je in bijv. Rotterdam en omgeving in de bijstand wil aanvragen zeker als wo'er zal je wel moeten sterker nog je wordt meteen in het aanzet project van Vanad gezet.

Maar TO hoeft niet callcenter werk te doen he, ik heb een pagina terug precies uitgekauwd hoe ze betaald training hoppen kan doen bij div. callcenters via diverse uitzendburo's
pizzavreter wijzigde dit bericht op 04-05-2021 21:17
15.10% gewijzigd
PizzaVreter schreef:
04-05-2021 21:12
Niet waar, bij aanzet het project in samenwerking met Vanad en de Sociale Dienst (https://www.vanadacademy.com/2019/03/11/terug-aanzet/) worden wel degelijk hbo'ers en WO'ers geplaatsd. Ik ken er iemand met die er zit met een bachelor van de Erasmus Universiteit en die heeft het aanzet traject moeten volgen vanuit de bijstand.
dit staat er in de link: AanZet trajecten zijn inspirerende leertrajecten voor werkzoekenden die een afstand hebben tot de arbeidsmarkt.

ik schreef al eerder dat een klantmanger kan ervoor kiezen om een leerwerktraject aan te bieden in bepaalde gevallen.
wat heeft dit te maken met TO, of met mijn reactie die je gequote hebt?
Alle reacties Link kopieren
LilyOfTheVally schreef:
04-05-2021 21:09
de gemeente mag geen eens bijstandsgerechtigden inzetten op een plek wat een echte arbeidsplek zou kosten. er was een paar jaar geleden ophef ontstaan omdat de sozawe een hbo'er als vakkenvuller wilde inzetten bij een supermarkt. dat mag dus niet.
geloof het of niet, maar tegenwoordig zijn de gemeentes heel beperkt in wat ze wel en niet kunnen/mogen
Dat zeg ik toch ook niet. Ik ken de regels uitstekend, dat hoef jij mij niet uit te leggen. Jij beweert dat ze TO geen laaggeschoolde arbeid gaan aanbieden omdat ze hoogopgeleid is. Ik zeg dat ik genoeg gemeenten ken die dit juist wel doen. Sterker nog die afspraken hebben met bedrijven die altijd mensen zoeken. Dan klopt iemand als TO aan voor een bijstandsuitkering en dan krijgt ze direct een baan aangeboden. Bij het weigeren van deze baan is ze verwijtbaar werkloos en hoppa een boete van 100%.
Alle reacties Link kopieren
LilyOfTheVally schreef:
04-05-2021 21:16
dit staat er in de link: AanZet trajecten zijn inspirerende leertrajecten voor werkzoekenden die een afstand hebben tot de arbeidsmarkt.

ik schreef al eerder dat een klantmanger kan ervoor kiezen om een leerwerktraject aan te bieden in bepaalde gevallen.
wat heeft dit te maken met TO, of met mijn reactie die je gequote hebt?
Er zitten genoeg werkloze hbo'ers en wo'ers in dat traject hoor, die linea directa daar naar toe mogen als ze zelf niet een baan kunnen vinden en dus bijstand aanvragen.
Alle reacties Link kopieren
Hoi to.

Ik heb een x aantal jaar geleden een jaar in de bijstand gezeten.

(Ik woonde vanaf mijn 16e alleen, heb altijd gewerkt, kreeg met 27 een kind en ben, toen ze baby was, fulltime gaan studeren. Toen ik vier jaar later mijn diploma haalde was ik op. Ik kon niet meer ontspannen. Ik had 15 jaar geen dag rust gehad, en dat betaalde zich nu uit.)

Omdat ik vier jaar gestudeerd had, had ik geen recht op ww. Ik zag de bui al hangen een half jaar van te voren maar ik durfde niet naar de gemeente omdat bijstand aanvragen in mijn hoofd (en dat van velen zo te lezen) het begin van het einde zou zijn. En het idee dat ik lui zou worden gevonden....nee dat nooit!

Maar ja, toen kwam die man met de hamer. Ik ben toch naar de gemeente gegaan; doodsbang. En weet je wat mijn contactpersoon zei: "ga jij maar eens voor je kind zorgen en rust vinden."

Ik heb een half jaar uitstel van de sollicitatieplicht gekregen. Wel ben ik meteen hulp gaan zoeken.

Uiteindelijk heeft de bijstand een jaar geduurd. In het tweede half jaar kreeg ik een sollicitatiecursus. Dat vond ik wel apart om mee te maken, netjes gezegd. Ook moest ik inderdaad alles laten zien, bankafschriften etc. Ik heb het nooit als mensonterend gezien. Ik was mijn contactpersoon eeuwig dankbaar dat hij me deze kans gaf.

Uiteindelijk wilden ze me een baan op het gemeentehuis geven. Dat vond ik geen probleem maar net op dat moment kwam er een school voorbij waar ik aan de slag mocht. Mijn contactpersoon schreef me een kaartje: "Wees de beste juf die je kunt zijn, succes!"

Inmiddels heb ik een vast contract. Ik heb mijn werkgever weleens gevraagd hoe zij over het gat op mijn cv dacht. Ze heeft er geen seconde bij stilgestaan, zei ze.

Zo zie je maar, het is niet altijd kommer en kwel.
Alle reacties Link kopieren
PizzaVreter schreef:
04-05-2021 21:19
Er zitten genoeg werkloze hbo'ers en wo'ers in dat traject hoor, die linea directa daar naar toe mogen als ze zelf niet een baan kunnen vinden en dus bijstand aanvragen.

Maar een (toekomstige) werkgever heeft daar toch ook een oordeel over?
Als je een vacature hebt en een sollicitant van 30+ heeft tot heden voornamelijk studiefinanciering, w.w. en bijstand ontvangen maar is verder gewoon gezond van lijf en leden, dan sta je niet te springen om diegene uit te nodigen voor een tweede gesprek.

Iemand van zo'n 34 jaar oud gaat tot 69 jaar nog maximaal 35 jaar werken.
Terwijl de huidige eind vijftiger/zestiger die al jong ging werken, zo'n 50 jaar fulltime zal moeten werken.
Bij deze groep 'scoort' dat 'handig gebruik maken' van faciliteiten die voor (onvoorziene) noodsituaties zijn bedoeld, niet zo goed.
Dus dan moet TO het hebben van een jonkie als zij gaat solliciteren. Maar juist vanwege dat langere doorwerken zitten er nu meer 50/60-ers op de werkvloer dan ooit.
Hoi To,
hier (enigszins recente) ervaring met bijstand. Mijn ervaring was dat ik als schoolverlater van 27+ gewoon de schoolverlatersbijstand kreeg die toen 200/300 euro lager was dan de reguliere bijstand. Er werd gevraagd naar mijn bezit (auto, motor, huis etc) en spaargeld. Bezit moet worden verkocht, als je spaargeld boven de 5000 euro is krijg je geen bijstand.
Ik moest 4 sollicitaties per week sturen en bewijs daarvan doorsturen. Ik mocht niet alleen op banen op niveau solliciteren. Met je niveau wordt geen rekening gehouden, als zij een baan hebben voor jou in de productie of een baan met behoud van uitkering (dus geen loon) ben je verplicht die aan te nemen.
Ik moest ook verplicht trainingen en cursussen volgen die het uwv aanbood.
Van al mijn spaarrekeningen moest ik uitdraaien maken van de afgelopen 6 maanden.
En het heeft twee maanden geduurd voordat ik mijn eerste bijstand ontving.
Mocht je samen wonen of gaan samenwonen, dan heb je geen recht op bijstand.
Elke maand moest ik een formulier inleveren over mijn inkomen, woonsituatie, vrijwilligerswerk etc. Als ik op vakantie wilde moest ik dat ook aangeven, ik mocht maximaal 4 weken in het jaar op vakantie (binnen/buitenland).
Dit zijn mijn ervaringen bij mijn gemeente.

Edit: op een vacature is natuurlijk niet te zien of je ww of bijstand hebt gehad. Alleen wanneer je wat hebt gedaan.
anoniem_64fd7e8a070df wijzigde dit bericht op 04-05-2021 21:40
4.49% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
PizzaVreter schreef:
04-05-2021 19:41
Vanad wel.

En KPN heeft genoeg uitzendkrachten rondlopen die er 40 uur werken en wel elke randdebiel een baan geven, weet ik uit ervaring. Heb er zelf in 2020 rondgelopen, zolang je "Annet" het systeem volgt vinden ze het allemaal best. Ik had een collega die niet wist wat het woord "unstable" betekende en ook niet wist hoe ze het uit moest spreken. Ze werkt er nog steeds.

Zelfde geldt voor vodafon/ziggo daar lopen mensen rond die niet eens middelbare school hebben afgemaakt.
Annet :proud:
Ik heb jaren geleden tijdens mijn opleiding bij KPN gewerkt. Jáááren gedaan.
Ik had daar op een gegeven moment een vast contract, maar het klopt wel wat je zegt: het verloop was heel groot. Toen ik solliciteerde werd bijna iedereen aangenomen.
Alle reacties Link kopieren
Gebruna schreef:
04-05-2021 21:36
Maar een (toekomstige) werkgever heeft daar toch ook een oordeel over?
Als je een vacature hebt en een sollicitant van 30+ heeft tot heden voornamelijk studiefinanciering, w.w. en bijstand ontvangen maar is verder gewoon gezond van lijf en leden, dan sta je niet te springen om diegene uit te nodigen voor een tweede gesprek.

Iemand van zo'n 34 jaar oud gaat tot 69 jaar nog maximaal 35 jaar werken.
Terwijl de huidige eind vijftiger/zestiger die al jong ging werken, zo'n 50 jaar fulltime zal moeten werken.
Bij deze groep 'scoort' dat 'handig gebruik maken' van faciliteiten die voor (onvoorziene) noodsituaties zijn bedoeld, niet zo goed.
Dus dan moet TO het hebben van een jonkie als zij gaat solliciteren. Maar juist vanwege dat langere doorwerken zitten er nu meer 50/60-ers op de werkvloer dan ooit.
Ik snap je hele post niet zo goed :$ Bedoel je dat het slecht is als ze het aanzet traject in gaat?
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
04-05-2021 21:39
Annet :proud:
Ik heb jaren geleden tijdens mijn opleiding bij KPN gewerkt. Jáááren gedaan.
Ik had daar op een gegeven moment een vast contract, maar het klopt wel wat je zegt: het verloop was heel groot. Toen ik solliciteerde werd bijna iedereen aangenomen.
Ik werk er niet meer, maar van de mensen die er nu zitten hoor ik dat het heel anders is bijna 2 jaar later. Het is nu alleen maar "salen, salen en salen". Ik heb begrepen dat in 2020 een omslag is gekomen, niet meer gaan voor de klant en het probleem oplossen maar salen. Belt een klant met een probleem "Annet" volgen terwijl je uitvogelt of er nog gezinsleden zijn die hun mobiel NIET bij KPN hebben. Zodat je ze aan een mobiel kunt helpen :)

En wat er in 2020 op de vloer gebeurde daar gaat LilyoftheValley met haar verromantiseerde beeld van KPN een beroerte krijgen. Klant rustig 10 minuten in de wacht zetten om met je collega te praten. Collega's die elkaar voor de lol aan het schrikken maken dat er zo hard gegild wordt dat je het over de hele vloer hoort etc. etc.
pizzavreter wijzigde dit bericht op 04-05-2021 21:46
17.45% gewijzigd
Je bent gewoon de speelbal van je klantmanager. Die kan je maken en breken. je moet een beetje geluk hebben met de persoon tegenover je.
Alle reacties Link kopieren
PizzaVreter schreef:
04-05-2021 21:44
Ik werk er niet meer, maar van de mensen die er nu zitten hoor ik dat het heel anders is bijna 2 jaar later. Het is nu alleen maar "salen, salen en salen". Ik heb begrepen dat in 2020 een omslag is gekomen, niet meer gaan voor de klant en het probleem oplossen maar salen. Belt een klant met een probleem "Annet" volgen terwijl je uitvogelt of er nog gezinsleden zijn die hun mobiel NIET bij KPN hebben. Zodat je ze aan een mobiel kunt helpen :)
Ik ben al 8 of 9 jaar weg dus er zal best veel veranderd zijn inderdaad.
Toen ik begon had je nog aparte afdelingen. Ik zat op factuurservice. Toen hoefde je niets te verkopen; alleen vaste telefonieabonnementen ophogen zoals Belvrij Altijd enzo. Daarna ging alles samen en moest je ineens doen alsof je ook verstand van technische zaken had. Slechte service.

Ik zie nu je aanvulling: ja, er heerste sowieso wel een kinderachtige sfeer.
Vrouwen van middelbare leeftijd die er al 20 jaar werkten, alleen middelbare school afgemaakt hadden en toevallig doorgegroeid waren en zichzelf toen 'manager' noemden en alleen maar zaten te chatten op Hyves (bestond toen nog).
PizzaVreter schreef:
04-05-2021 21:44
Ik werk er niet meer, maar van de mensen die er nu zitten hoor ik dat het heel anders is bijna 2 jaar later. Het is nu alleen maar "salen, salen en salen". Ik heb begrepen dat in 2020 een omslag is gekomen, niet meer gaan voor de klant en het probleem oplossen maar salen. Belt een klant met een probleem "Annet" volgen terwijl je uitvogelt of er nog gezinsleden zijn die hun mobiel NIET bij KPN hebben. Zodat je ze aan een mobiel kunt helpen :)

En wat er in 2020 op de vloer gebeurde daar gaat LilyoftheValley met haar verromantiseerde beeld van KPN een beroerte krijgen. Klant rustig 10 minuten in de wacht zetten om met je collega te praten. Collega's die elkaar voor de lol aan het schrikken maken dat er zo hard gegild wordt dat je het over de hele vloer hoort etc. etc.
Het is echt een vreselijk daar.
Wat betekent Annet?
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
04-05-2021 21:46
Ik ben al 8 of 9 jaar weg dus er zal best veel veranderd zijn inderdaad.
Toen ik begon had je nog aparte afdelingen. Ik zat op factuurservice. Toen hoefde je niets te verkopen; alleen vaste telefonieabonnementen ophogen zoals Belvrij Altijd enzo. Daarna ging alles samen en moest je ineens doen alsof je ook verstand van technische zaken had. Slechte service.

"Annet" was er toch om je te helpen met de technische kennis :facepalm:

Toen ik er zat waren mobiel en thuis nog apart, maar die zijn net toen ik weg was samengevoegd. De mensen die nog enige technische kennis hadden bij thuis (daar zat ik) gingen allemaal weg vanwege het salen. Bij thuis was belangrijk om ook mobiel te salen (verlengen en nieuwe abo's), ik hoefde toen gelukkig niet te vragen naar gezinsleden (wat nu wel moet) maar er werden altijd extra trainingen tussendoor gegeven voor het salen, ipv technische kennis :facepalm:

Maar echt de dag dat ik iemand mee liet lusiteren, en ik ging de lijn uitmeten en "Annet" hoestte "UNSTABLE" uit. De persoon die meeluisterde wees dat woord aan en zei "Wat betekent uunstaabel?" Ik dacht toen echt dit kun je gewoon niet maken naar klanten toe :frusty: ze is nog aangenomen en werkt er nog steeds. Want ze saled als een malle, en het is haar gegund hoor daar niet van :)
Alle reacties Link kopieren
PizzaVreter schreef:
04-05-2021 21:19
Er zitten genoeg werkloze hbo'ers en wo'ers in dat traject hoor, die linea directa daar naar toe mogen als ze zelf niet een baan kunnen vinden en dus bijstand aanvragen.
Ik bedoel eigenlijk vooral te zeggen dat je het zelf niet zou moeten willen; ofwel, proberen te voorkomen dat je naar zo'n project/traject wordt doorgestuurd.
Alle reacties Link kopieren
safrat schreef:
04-05-2021 21:52
Wat betekent Annet?
"Annet" is het systeem van kpn, als jij belt met een internetprobleem. Dan haalt zo een medewerker "Annet" erbij en stelt je vragen waarvan ze de antwoorden aanvinkt in "Annet" . Dat moet dan leiden tot een stappenplan wat dan het probleem moet oplossen :facepalm:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven