Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 9!

24-02-2021 18:33 3041 berichten
Alle tuinliefhebbers verzamelen zich hier, om te praten over alle mooie groene (en dan bedoelen we géén kunstgras!) tuinen, waarin we genieten van alle mooie planten, bloemen, bomen, vogels, kippen, konijnen en andere bezoekers.
We proberen al het beton en 75% tegeltuinen om te toveren tot mooie groene oases . Waar je in de zomer niet de temperatuur verhoogt wordt door de aanwezigheid van te veel beton of tegels. Waar je ook niet je voeten fikt, maar waar je heerlijk relaxed kan zitten genieten!

Wil je meeschrijven en ons helpen in de betonjungle-guerrilla, dan heb je van harte welkom!

Dus niet dit:
Afbeelding
of dit:
Afbeelding

Maar dit!

Afbeelding
Afbeelding
anoniem_206443 wijzigde dit bericht op 25-02-2021 17:25
10.96% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
04-05-2021 20:48
Snap het ook niet Duet. Maar het schijnt dat de bloemknoppen van leliegras graag worden opgegeten door slakken dus waarschijnlijk schuilen alle slakken uit de hele tuin ergens in mijn dichtbegroeide leliegraspollen om te voorkomen dat ze worden geraapt.
En ik maar opscheppen dat ik er jaarlijks steeds minder raap :@
:biggrin:

Waar heb je ze staan? Ik heb die van mij het eerste jaar gewoon in een pot op het terras gezet om te zien wat ze deden. Toen bloeiden ze al meteen. Daarna heb ik ze in de volle grond in halfschaduw gezet: ochtendzon en in de loop van de dag gaat het over in schaduw.
Alle reacties Link kopieren
Cousin_It schreef:
04-05-2021 11:29

5 eerstje miertje op de pioen
Eerste mier hier ook gespot!
Helaas verzinnen die elk jaar opnieuw dat het beter/warmer/gezelliger is om ín huis boven te komen. Nadat ik ze op drie plaatsen verjaagd heb (elk jaar weer hè) gaan ze huppelen in de tuin.

P.s. Ik kom uit die vierde laag klei. Ze moesten hard trekken.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
duet schreef:
04-05-2021 21:01
:biggrin:

Waar heb je ze staan? Ik heb die van mij het eerste jaar gewoon in een pot op het terras gezet om te zien wat ze deden. Toen bloeiden ze al meteen. Daarna heb ik ze in de volle grond in halfschaduw gezet: ochtendzon en in de loop van de dag gaat het over in schaduw.
Eerst stonden ze in de schaduw. Nu ook ochtendzon en in de middag vanaf ca. 15.00 uur schaduw. Twee jaar geleden trouwens wel in één pol drie bloemen gehad, waarschijnlijk hadden die slakken destijds een sabbatical :P
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Alle reacties Link kopieren
@CC, knip je ze ook tot de grond af in het voorjaar?
Alle reacties Link kopieren
Dat heb ik toevallig dit jaar voor het eerst gedaan Duet. Helpt dat?
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Kievietsbloemen zijn zo mooi!! Erg jammer dat ze verdwenen lijken te zijn Duet.
Alle reacties Link kopieren
Eerste mier? :'(

Hier lopen ze al een maand in colonne door mijn huis :thunder:

Thnx voor alle tips voor de klimplant voor mijn schuurtje, ik ga nog even door twijfelen...
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Leliegras doet het hier goed. Jammer genoeg, want ik vind het eigenlijk niet zo'n leuke plant :proud: Maar had ze vorig jaar pas voor het eerst dus zien wat er dit jaar gebeurt.
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
04-05-2021 21:52
Dat heb ik toevallig dit jaar voor het eerst gedaan Duet. Helpt dat?
Ik las ooit dat dat goed was. Meestal is het oude groen ook niet meer echt mooi en nu loopt het jonge groen mooi uit.
Misschien helpt het....
Alle reacties Link kopieren
Van de week inderdaad ook hier de eerste mier in huis. Weet nog niet waar deze vandaan is gekomen. Meestal komt er een colonne door het keukenraam, nu liep er een een beetje verloren over de vloer.

Ik vind het wel opvallend dat ik tot nu toe nog helemaal geen luizen in mijn tuin heb. Waarschijnlijk door het koude weer. Andere jaren had ik mijn rozen en viburnum opulus nu al helemaal onder de luizen zitten. Nu helemaal niks! eindelijk een keer planten die zonder schade mooi uitlopen, heb de eerste kleine knopjes ook al in de rozenstruik zitten.

Er komt waarschijnlijk een merel nestelen in de roos tegen de keukenmuur. Er hangen hier en daar plukken mos in de roos en vanmiddag zat hoog in de struik onder de dakgoot moeder merel rond te kijken. We zullen het wel zien de komende dagen. Het zou wel leuk zijn, want verder zijn alle nestkastjes dit jaar leeg gebleven.
Alle reacties Link kopieren
duet schreef:
04-05-2021 22:19
Ik las ooit dat dat goed was. Meestal is het oude groen ook niet meer echt mooi en nu loopt het jonge groen mooi uit.
Misschien helpt het....
Ik hoop het en hou je op de hoogte :D
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Alle reacties Link kopieren
MevrouwJack schreef:
04-05-2021 21:55
Leliegras doet het hier goed. Jammer genoeg, want ik vind het eigenlijk niet zo'n leuke plant :proud: Maar had ze vorig jaar pas voor het eerst dus zien wat er dit jaar gebeurt.
:rofl:
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Alle reacties Link kopieren
Hier gelukkig geen mieren binnen, wel buiten onder mijn nieuwe terras. Ik gooi er soms een keteltje kokend water overheen. Luizen inderdaad ook nog niet gezien, te koud denk ik.

Wel, en dat was verre van leuk, zat er een koninginnewesp tegen mijn hor in de slaapkamer vanochtend. Aan de binnenkant @( Had het raam op de kiepstand dus het monster had zomaar mijn slaapkamer in kunnen vliegen. Geen idee hoe die binnen is gekomen, die horren zijn echt prima want er komt geen mug doorheen dus dit zit me helemaal niet lekker. Ben de wesp te lijf gegaan met de stofzuiger en nu maar hopen dat er niet ergens op zolder een nest zit... Ik durf dat echt niet te gaan checken.
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Leliegras, ik heb het dit jaar voor het eerst gekocht, ben benieuwd na jullie verhalen! Voor nu is het een onooglijk klein dor plukje van 8 cm doorsnee en 4 cm hoog.

Hoe weten jullie trouwens hoeveel regen er gevallen is, hebben jullie zelf een meter en zo ja, welke?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen regenmeter dus geen idee maar ik weet wel dat het hier echt met bakken uit de lucht is gekomen vandaag, en nog steeds trekt er een buienlijn over en zo te zien gaat die nog wel even door. Nou ja, goed voor de nieuwe plantjes denk ik dan maar.
Maar hoop wel dat het morgen iets droger is zodat ik nog wat in de tuin kan doen.

Zijn er veel potten/planten bij je stuk gegaan door de storm Meerkat?
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Calamitycat schreef:
04-05-2021 22:51
Ik heb geen regenmeter dus geen idee maar ik weet wel dat het hier echt met bakken uit de lucht is gekomen vandaag, en nog steeds trekt er een buienlijn over en zo te zien gaat die nog wel even door. Nou ja, goed voor de nieuwe plantjes denk ik dan maar.
Maar hoop wel dat het morgen iets droger is zodat ik nog wat in de tuin kan doen.

Zijn er veel potten/planten bij je stuk gegaan door de storm Meerkat?

Ik weet het nog niet precies. In elk geval één pot aan gruzelementen en ik vrees voor wat planten die ik eergister heb geplant en die nogal wankel waren. Oh en er is een heel stuk van de Amerikaanse sering afgebroken zag ik. Maar het was te slecht om eens goed te inspecteren.
Alle reacties Link kopieren
Zonde zeg. Hier kon ik vanochtend vroeg nog net de rozen in pot redden door ze te ondersteunen met bamboestokken anders waren ze ongetwijfeld stuk gewaaid.
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Alle reacties Link kopieren
O wat zonde!

Ik hield ook mijn hart vast vanwege de storm. Niet alleen mijn hart had ik vast, praktisch als ik ben heb ik alles stormproof gemaakt in de tuin. Ik was zelfs bezorgd dat mijn ontluikende wisteria bloemen zouden verwaaien want die zitten hoog op het huis. Gelukkig zitten ze goed vast.

Het binddraad ga ik wel even nalopen. Dat elastische buisbinddraad is heel fijn, maar het knapt alsnog na een paar seizoenen. Voor de dikke stam heb ik een boomband, dat is wel stevig.

Er kwamen ook geen tuinstoelen van de buren voorbij drijven deze keer :mrgreen:.
Alle reacties Link kopieren
Balen van die kapotte planten. Mijn clematis is all over the place zag ik, en ik denk dat de storm wel het einde van mijn komkommerplant is geworden, die was losgeraakt van de bamboestok.

En ik heb een hele berg plastic uit mijn vijgenboom moeten halen, wat gratis versiering met dank aan de bouwprojecten in de wijk.

Maar er is ook goed nieuws, want ik stond even in mijn vijver te staren en die is hartstikke helder geworden. Ik had van dat anti-algenspul gekocht, maar nog niet gebruikt. Twijfelde nog omdat het niet biologisch is. Wel het water behandeld om het GH-gehalte goed te krijgen, en dat lijkt al voldoende te zijn! Ga dat algenspul maar terugsturen. Wel ligt overal een laagje aarde over de stenen e.d, dat irriteert me mateloos. Maar dat krijg je er alleen handmatig uit denk ik. Dus misschien maar even in de weer met iets dat dat kan filteren. Zo mijn best gedaan om mooie stenen uit te zoeken, en dan zie je er niks van. Mooi projectje als het mooier weer wordt.
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Momo schreef:
04-05-2021 20:39
Kolere had je dat niet eerder kunnen zeggen. :rofl: Ach, mijn blauwe regen bloeit na 4 jaar ook nog steeds niet, dus leliegras kan er ook nog wel bij. :puh:
Ik heb een witte wisteria en die bloeit na 3 jaar ook nog steeds niet maar ik heb goede hoop toen ik hoorde dat het wel 5 jaar kan duren voor die bloeit.
Over verdwijnende planten gesproken, dit jaar is mijn gebroken hartje een stuk kleiner als vorig jaar. Ik hoop niet dat die verdwijnt.

Ben de naam kwijt van wie mij de tip gaf over Vinca.... die heb ik al staan op diverse plekken. Wilde graag wat anders voor de diversiteit.

De katten hier hebben schijt aan de sateprikkers die ik in de border heb gestoken! (6) Maar ik geef me niet gewonnen! En ondertussen groeien de planten door dus komt er in die border steeds minder kale grond. :puh:

Vorig jaar heb ik een peer en een kers geplant en beiden bloeien dus ik hoop dit jaar al fruit te krijgen. (Naast de 2 appelbomen, blauwe bes, framboos, braam, vijg, druif, zwarte bes en aardbei) :)

En een pioen die al bijna bloeit? Hoe dan? Bij mij komen net de sprieten op.
Alle reacties Link kopieren
Goeiemorgen! Een dag niet op het forum en alweer vijf pagina´s bijlezen!
Hier heeft het ook flink geregend en gewaaid, gelukkig alles nog intact.
Kleigrond is niet alles, maar zand, zoals hier is ook niet altijd lollig. Het droogt razendsnel uit. Ben al jaren bezig om de grond wat te verbeteren, en plant het zo vol mogelijk om verdamping tegen te gaan. Toen wij zeven jaar geleden hier kwamen wonen, was onze tuin een kale bedoening, met stof in plaats van aarde. Bijna geen planten, op de heggen, de magnolia en een paar bolacacia´s na. En veel puin en rotzooi ingegraven. Het kost echt jaren om het een beetje fatsoenlijk te krijgen.

De vorige bewoonster van ons huis kan mijn pogingen om er een bomvolle cottage achtige tuin van de maken, overigens niet zo waarderen. Ze fietst wel eens langs en maakt dan een praatje als ze me ziet. "Jeeemig, wat heb je er een zooitje van! Het was altijd zo'n keueueurige tuin, je hebt het helemaal verpest!" Een groter compliment kan ze me overigens niet geven :rofl:
Gelukkig komt ze niet in huis, dan zou de shock nog groter zijn : o_o
Alle reacties Link kopieren
C_estelle, ik kwam er bij mij achter dat ik het ding gewoon nooit goed gesnoeid heb. Kijk veel tuinier filmpjes op Youtube om te leren, en er kwam eindelijk eens een goede wisteria snoei uitleg voorbij. Nou snapte ik ook meteen wat ik continue verkeerd deed, en nu hoop ik dus dat ik volgend jaar wel bloemen ga krijgen. Als ik ooit verhuis en ik ga een blauwe regen planten, koop ik er wel meteen 1 die al bloeit. Dit is wel een heel langdurige geduld oefening zo. |-)

TG, ik denk dat er altijd wel iets te zeuren valt over de soort grond hoor! Zand lijkt me ook heel moeilijk. Of bijvoorbeeld echt aan de kust met alle harde wind en al het zand en zout. Wat hilarisch van de vorige bewoonster. :rofl: Ik voel me soms ook de bende van de buurt, maar gelukkig sta ik dan mooi sterk met de buuf naast me. :biggrin: En krijg regelmatig complimenten van mensen die langs lopen dus :cheer:
Alle reacties Link kopieren
@TG @( Wat een belediging zeg van je vorige bewoner :frusty:

Ik inspireer juist mijn buren :mrgreen: ik zie dat er dingen nageaapt worden, wat ik niet erg vind :hyper:
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg de kriebels van die vorm gesnoeide boompjes/ buxus bollen.

Tuingravin, 🤐 vreselijk
Ook wij komen puin tegen nu we met de tuin bezig zijn.
Volgens onze buren heeft er een grote bloembak (beton) achter huis tegen de schutting gestaan, die hebben ze in puin geslagen en onder de grond weg gewerkt
Man wou daar de schuur neer zetten, maar kwam de grond niet in
Dus uiteindelijk de schuur een stuk opgeschoven en tussen de schutting en de schuur maar een pad gemaakt dieper de tuin in.
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Alle reacties Link kopieren
Mama-Inge, ik ben zelf niet vies van een beetje vormsnoei, als er dan maar weelderige beplanting omheen staat. Alleen maar in vorm gesnoeide bomen en struiken in een tegelplein vind ik vreselijk. Maar rozen op stam in een vol geplante border met lavendel en ander laag spul :heart:

En ook rozenbogen met klimmende planten, of zo'n begroeid pilaar achtig ding in de border vind ik wel mooi. Geeft het geheel een beetje structuur. En citrusbomen in pot, bonsai en meer zulk fraais, ben ik gek op. Totaal niet natuurlijk, maar toch...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven