Wat niemand je van tevoren vertelt..

04-05-2021 19:25 201 berichten
Hoi allemaal,

Mijn partner en ik willen dit jaar de anticonceptie de deur uit doen en ik neus regelmatig even rond op deze pijler voor alle informatie. Nu ben ik erg benieuwd naar dingen die jullie van tevoren niet wisten over zwanger worden/zijn.

Ik merk dat ik het best spannend vind, het is nogal wat wat je lijf aan het doen is, als het eenmaal zo ver is..
Alle reacties Link kopieren
Pinda-Kaas schreef:
04-05-2021 21:39
je voeten worden groter. En dat veert niet bij iedereen terug
O ja dat, gelukkig heb ik snel nieuwe correctie/steunzolen gekregen en zijn mn voeten nu n halve maat kleiner dan voor die tijd.
Been there, done that, got the T-shirt.
Mij maakte het trouwens niet uit hoe ik erbij lag en hoe ik er uit zag toen ik er eenmaal lag.
Van te voren had ik me gestyled en met veel zorg een pyjama, sokken etc gekocht. Wilde er netjes, verzorgd en beschaafd uitzien. Ben niet preuts, maar heb wel moeite met bloot. Van uitputting en desoriëntatie heb ik uiteindelijk in mijn blootje gelegen, urenlang en vele artsen en verpleegkundigen zien komen en gaan nav dienstenwissels. Mij is wel een laken aangeboden, maar ik kon niets verdragen. Elke stof zat me in de weg en benauwde me.
Alle reacties Link kopieren
Dat je na een positieve test nog weken moet wachten voor een eerste echo.
Dat 1 op de 3 zwangerschappen eindigt in een miskraam.
Dat je 9 maanden moe kan zijn. Ik kon wel staand in slaap vallen. Alles overheersende moeheid.
Dat je borsten pijn doen. Ernaar wijzen voelde ik al.
Dat je niet meer op je buik kan slapen.
Dat je aambeien krijgt en dat de restanten daarvan nooit meer weg gaan.
Dat iedereen je advies en wijze raad geeft.
Dat je buik publiek bezit is.
Dat je voeten een maat groter worden.
Dat niet iedereen na 2 weken haar oude kleren weer past.
Dat er stolsels ter grote van mandarijnen bestaan.
Dat je jaren later het litteken van de knip nog voelt (vooral bij vochtig weer).
Dat je om alles jankt en dat dat nooit meer over gaat.
En het heftigste van alles: Dat je door je kinderen zo verschrikkelijk kwetsbaar bent geworden. Daarvoor kon ik de hele wereld aan, nu staat mijn hart stil als ze 5 minuten te laat thuis komt.
Alle reacties Link kopieren
Zebra123 schreef:
04-05-2021 20:33
Ja klopt. Een 20er heeft trouwens meer kans op striae dan een 30er.
Met 30 is je huid al wat minder strak waardoor de huid wat meer kan oprekken zonder 'uit te scheuren'.
Dat klopt wel. Braaf gesmeerd en geen striae te bekennen. De huid om mijn navel is wat rimpeliger, maar met veel smeren lijkt het beter.
En tja als ik plank moet ik die buik wel intrekken, anders hangt hij. Nu weet ik niet meer hoe dat voor de zwangerschap was.
Mag echt niet klagen hoor, ben heel blij met mijn lichaam. En was ook binnen een paar dagen op mijn oude gewicht.
We’re all mad here
Dharma123 schreef:
04-05-2021 21:47
Dat 1 op de 3 zwangerschappen eindigt in een miskraam.
Het is wat afhankelijk van leeftijd, maar de kans voor vrouwen tot een jaar of 35 is zo’n 15 procent en tot 40 jaar zo’n 20 procent.

1 op de 3 is echt te ruim.
Phloxx schreef:
04-05-2021 19:42
Oh echt? Wat jammer en zonde ook!! Ik vond zwangere vrouwen sowieso altijd al mooi hoor, ik vind het prachtig zon buikje.
Als je alleen een buikje hebt is het ook wel mooi ja ;-D

Ik had een buik. Zonder -je. En billen, tieten, benen, enkels en voeten in bijbehorend formaat.
Alle reacties Link kopieren
captain_hindsight schreef:
04-05-2021 22:04
Als je alleen een buikje hebt is het ook wel mooi ja ;-D

Ik had een buik. Zonder -je. En billen, tieten, benen, enkels en voeten in bijbehorend formaat.
Ja hier ook. Ik was meer een enorme kamerolifant dan een mooie zwangere vrouw. En die voeten…na de bevalling kon ik een paar dagen geen schoenen aan, wat een vocht joh…
Alle reacties Link kopieren
Ttroeteltje schreef:
04-05-2021 21:32
Ik heb vanaf de eerst mogelijke dag tot de laatst mogelijke dag urine geleverd voor Moeders voor Moeders. Ik hing kokhalzend boven de fles vanwege de geur (er zit een vloeistof in die het houdbaar maakt) wanneer ik in een emmertje met trechter plaste en dat dan in de fles schudde. Maar ik wilde het persé doen. Er zijn veel zwangeren die niet weten van het bestaan van Moeders voor Moeders.
En de mensen die dan wel van Moeders voor Moeders weten, weten dan vaak weer niet dat het geen liefdadigheid/vrijwilligerswerk is, maar gewoon een bedrijf wat medicijnen maakt en daar geld aan verdient (dus met winstoogmerk).

Niet dat dat perse erg is, ik ben momenteel ook weer bezig want ik weet dat er alsnog wel veel stellen mee worden geholpen, maar MvM wekt wel heel erg de indruk dat het vooral een soort goed doel is. Dat je dan kostendekkend moet zijn is logisch, maar er wordt dus wel behoorlijk wat winst gemaakt en daar zijn ze totaal niet transparant in. Tenminste, ik kreeg aardig wat ontwijkende antwoorden op mijn vragen. Maar ach, anders spoel ik urine door dus ik vind het opvangen ook geen probleem.
desayuno wijzigde dit bericht op 04-05-2021 22:19
Reden: Spelfout
0.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dat ontzwangeren zolang duurt. Maanden later nog haaruitval en zweetaanvallen. En bekkenbodem herstel.

Dat vrouwen overal een wedstrijd van lijken te maken. Hoeveel ben je aangekomen? Heb je striae? Ga je zonder pijnstilling bevallen? Borstvoeding geven? Hoe snel was je weer op gewicht...

Dat de zorgen beginnen bij de 1e positieve test.

Dat je nooit meer even 'uit' kan staan.
windgong12 wijzigde dit bericht op 05-05-2021 06:57
4.77% gewijzigd
..
Desayuno schreef:
04-05-2021 22:18
En de mensen die dan wel van Moeders voor Moeders weten, weten dan vaak weer niet dat het geen liefdadigheid/vrijwilligerswerk is, maar gewoon een bedrijf wat medicijnen maakt en daar geld aan verdient (dus met winstoogmerk).

Niet dat dat perse erg is, ik ben momenteel ook weer bezig want ik weet dat er alsnog wel veel stellen mee worden geholpen, maar MvM wekt wel heel erg de indruk dat het vooral een soort goed doel is. Dat je dan kostendekkend moet zijn is logisch, maar er wordt dus wel behoorlijk wat winst gemaakt en daar zijn ze totaal niet transparant in. Tenminste, ik kreeg aardig wat ontwijkende antwoorden op mijn vragen. Maar ach, anders spoel ik urine door dus ik vind het opvangen ook geen probleem.
Ik deed het echt voor het goede doel. Voor mij was het een kleine inspanning (hoewel die inspanning dus uiteindelijk toch wat groter bleek omdat ik echt boven die fles hing te kokhalzen, ik was tijdens de zwangerschap niet misselijk, maar geuren deden mij de das om). Ik zou het zo weer doen.
Ikzelf was meteen zwanger, kon mijn geluk niet op. Ik mijn omgeving ken ik mensen waarbij een zwangerschap niet vanzelfsprekend was. Een ander het geluk van een zwangerschap gunnen was mijn motivatie en heeft me laten doorzetten. Het klinkt wellicht heel overdreven....kokhalzend boven die fles hangen, wat een moeite....toch was het echt niet niks. Ik probeerde zowat elke druppel urine op te vangen en sloeg geen moment over behalve als ik ergens anders naar toilet ging dan thuis. Ik moest heeeeeeeel vaak plassen.
anoniem_63b6a03408332 wijzigde dit bericht op 05-05-2021 07:28
0.22% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dat je het warmer hebt. Heb normaal altijd kou, tijdens zwangerschap had ik het altijd warm.
Ik ben van de styling en de zorgzaam uitgezochte matches vwb kleding en schoenen.
Einde zwangerschap kon ik alleen nog Birckenstock sandalen aan. Ik haat die dingen, vind ze spuuglelijk.
Mijn voeten waren zo opgezet, het was hartje zomer....mijn voeten pasten gewoonweg niets anders meer.

En voordat die Birckenstock sandalen mijn leven in wandelden droeg ik schoenen met enkelband die ik fijn had ingelopen, maar ik kon ze niet zelf dichtmaken. Partner moest ze voor mij dichtgespen. Mijn buik zat in de weg.

Wanneer je mij van achteren zag zag je niet dat ik zwanger was. Wanneer ik een kwartslag draaide zag je een mega buik. Heeft een tijd geduurd voor die groeide, men dacht eerst dat ik een klein kindje zou krijgen. Uiteindelijk bleek mijn kind zo groot dat ze kind een dag in ziekenhuis wilden houden ter controle.

Ik was een niet-sporter. Lag ik een keer bij verloskundige op behandeltafel die mij vroeg of ik vlak voor de afspraak gesport had. De buik voelde zeer gespannen en strak en sportief aan. Moest toen lachen om die vraag omdat het zo zeer niet ik was.
anoniem_63b6a03408332 wijzigde dit bericht op 05-05-2021 08:02
0.93% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ttroeteltje schreef:
05-05-2021 06:56
Ik deed het echt voor het goede doel. Voor mij was het een kleine inspanning (hoewel die inspanning dus uiteindelijk toch wat groter bleek omdat ik echt boven die fles hing te kokhalzen, ik was tijdens de zwangerschap niet misselijk, maar geuren deden mij de das om). Ik zou het zo weer doen.
Ikzelf was meteen zwanger, kon mijn geluk niet op. Ik mijn omgeving ken ik mensen waarbij een zwangerschap niet vanzelfsprekend was. Een ander het geluk van een zwangerschap gunnen was mijn motivatie en heeft me laten doorzetten. Het klinkt wellicht heel overdreven....kokhalzend boven die fles hangen, wat een moeite....toch was het echt niet niks. Ik probeerde zowat elke druppel urine op te vangen en sloeg geen moment over behalve als ik ergens naar toilet ging dan thuis. Ik moest heeeeeeeel vaak plassen.
En precies daarom doe ik het ook, want er worden alsnog veel mensen mee geholpen. Maar wat transparantie daarin als je vragen hebt zou MvM wel sieren. Maar ach wie weet lag dat ook wel aan mijn contactpersoon.

Ik ben overigens ook wel blij als ik er met een weekje vanaf ben, want dat kokhalzen herken ik ook. En dan wordt het toch weer minder gecompliceerd om even snel naar de wc te gaan
Winterland schreef:
05-05-2021 06:57
Dat je het warmer hebt. Heb normaal altijd kou, tijdens zwangerschap had ik het altijd warm.
Dit kan dus ook erg verschillen volgens mij. De één heeft het koud, de ander warm. Ik had het ook warm inderdaad, heb heel de winter met mijn jas open gelopen terwijl ik normaal de grootste koukleun in mijn omgeving ben. Ik mis het soms wel, om het nooit meer koud te hebben haha.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook erg warm tijdens de zwangerschap, met zo’n kacheltje daarbinnen. Voordeeltje, tijdens de hittegolven met een baby vond ik het hartstikke meevallen 😅

Verder... dat babymaatjes per merk heeeel erg kunnen verschillen in formaat. Vooral dus niet ‘op maat’ leggen vanuit het labeltje, maar even over elkaar heen leggen ter vergelijk.

Dat die stomme naweeen waar velen het over hebben ook gewoon weg kunnen blijven (blijkbaar heb ik met twee bevallingen al genoeg weeen vooraf gehad want ik heb echt geen idee waar men het over heeft 🤷🏼‍♀️

Dat poepen na een bevalling echt horror kán zijn. Bij de eerste echt niet leuk, bij de tweede ging dit gelukkig prima. 😂

Dat je maanden na de bevalling ineens opvliegers kan krijgen. Bleh!
Alle reacties Link kopieren
Brelle87 schreef:
04-05-2021 19:42
Dat je 9 maanden lang het niet meer koud hebt, en vanaf moment dat je bevallen bent weer koukleum bent
Jaaaa :'(
Oh ja, dat poepen!
Was bij mij psychologisch hoor, ik durfde niet te poepen. Poepte dagen na de bevalling niet. Ik was niet ongeschonden uit die bevalling gekomen en het idee alleen al om te poepen was voor mij angstaanjagend. Gevolg was dat ik na dagen niet willen poepen niet kon poepen omdat de hele inhoud zo hard als een steen was geworden.
Ik moest van verloskundige onder de douche gaan staan en het met warm water besproeien. Als het ware laten weken zodat het er onder de douche uit zou komen. Doe dat maar eens wanneer je tig hechtingen hebt en nauwelijks door je knieën kunt gaan.
Uiteindelijk toch gedaan en gelukt, stond denk ik wel een uur onder de douche en hetgeen er uit kwam daarmee kon ik iemand zijn hoofd ingooien of een muur mee metselen. (Sorry voor de onsmakelijke info).
Dat je vulva halverwege de zwangerschap al begint op te zwellen van de oestrogenen :|.
Alle reacties Link kopieren
Dat er ook zoiets bestaat als avondmisselijkheid. Ik denk vaak aan een quote van Phoebe in Friends (‘I get my morning sickness in the evening’).

Ik ben zelfverzekerder sinds m’n zwangerschap.

En misschien wel logisch, maar ik zorg nu veel beter voor mezelf, ben ook assertiever geworden.

Oh en misschien nog wel het gekste vind ik dat ik geen moer meer om chocola en vet voedsel geef!
Alle reacties Link kopieren
Teresita schreef:
05-05-2021 08:13
Oh en misschien nog wel het gekste vind ik dat ik geen moer meer om chocola en vet voedsel geef!
ohhhh chocola is hier juist mijn beste vriend geworden 😂
Alle reacties Link kopieren
Teresita schreef:
05-05-2021 08:13

Oh en misschien nog wel het gekste vind ik dat ik geen moer meer om chocola en vet voedsel geef!
vooral bij de 2e was ik erg ziek, zeker een half jaar overgegeven en weinig aangekomen
eenmaal de laatste weken, at ik werkelijk alles met mayonaise, blijkbaar had mijn lichaam behoefte aan snelle vetten

Toch wel raar, bij beide zwangerschappen had ik intense zin in melk de eerste weken/maanden. Ik lust normaal helemaal geen melk.
Alle reacties Link kopieren
Grrrlstar schreef:
05-05-2021 10:26
ohhhh chocola is hier juist mijn beste vriend geworden 😂
Tijdens mijn zwangerschap taalde ik niet naar chocolade. Wilde alleen maar echt voedsel.

Overigens is eten voor twee ook een fabel (bij mij dan). Ik heb niet veel meer gegeten.
We’re all mad here
Alle reacties Link kopieren
Cheshire-cat schreef:
05-05-2021 10:40
Tijdens mijn zwangerschap taalde ik niet naar chocolade. Wilde alleen maar echt voedsel.

Overigens is eten voor twee ook een fabel (bij mij dan). Ik heb niet veel meer gegeten.
ik moest, heel bewust, extra gaan eten na een halfjaar BV geven, ik werd erg mager
Alle reacties Link kopieren
Zwanger zijn en borstvoeding geven vraagt zeker de nodige energie van je lijf. Ik was ook maar weinig aangekomen (at ook niet veel meer dan anders, in het begin vaak wel meer ontbijt en tussendoor gezonde snacks).

Ik was dan ook een week na de bevalling alle kilo’s al kwijt. Na het stoppen met borstvoeding moest ik wel weer wat meer opletten want dan verbrand je echt weer wat minder calorieën..
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet alles gelezen maar de twee dingen die mij het meest verrasten waren:
- Waarom wordt er gelogen over de knip (aka het knipje)? Die voel je echt wel als die gezet wordt.
- Vloeien na de bevalling is niet te vergelijken met ongesteldheid. Je koopt vooraf dat kraamverband, wat extreem groot is zodat je denkt dat dat toch wel een beetje overdreven is. En dan heb je er gewoon twee nodig per keer. En twee uur later zit het vol.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven