Ik wil scheiden en ik ben bang

11-05-2021 03:17 162 berichten
Ik heb een nieuwe nick aangemaakt i.v.m. herkenbaarheid (ik zit al wat jaartjes op het forum, vandaar).
Man en ik zijn 20 jaar bij elkaar, waarvan 18 jaar getrouwd. (Geen kinderen). En de koek is op, zoals dat heet. We hadden tot voor vijf jaar een goede relatie, hoewel seks altijd wel moeilijk was. Maar het ging.
Zowel man als ik hebben veel "issues". Vijf jaar geleden werd hij psychisch ziek en sindsdien zit ik in de zorgrol. Dit valt me steeds zwaarder, mede omdat ik zelf ziek ben geweest en nu in een uitkering zit. Ook hij werkt niet. Hij leunt ontzettend op me, hoewel ik vaak aangegeven heb dat ik het niet meer trek. Probleem is, dat het eenrichtingsverkeer is. Tijdens mijn ziekte was hij er nauwelijks voor mij. Gelukkig heb ik vriendinnen en mijn vrijwilligerswerk.
Komt nog bij dat hij door de medicatie ontzettend is aangekomen en ook geen zin meer heeft in seks. En er is een andere vrouw in het spel. Volgens hem puur platonisch, maar toch. En hij heeft dingen voor me achtergehouden en gelogen.
Enfin, ik voel niet meer die liefde voor hem. Het idee dat ik met hem oud zou moeten worden, benauwt me. Ik heb er lang over nagedacht, en ik wil scheiden. Deze week ga ik het hem zeggen.
Maar ik ben bang, onzeker, in de war. Bang voor zijn reactie. En er gaat zoveel regelwerk op me afkomen. Mijn grootste zorg is waar ik straks moet gaan wonen. We hebben een koopwoning, maar de overwaarde is niet genoeg om iets voor mezelf terug te kopen.
Kortom, ik weet zeker dat ik wil scheiden, maar ik vind het doodeng allemaal. Wie heeft ervaring? Wie heeft tips?
Alle reacties Link kopieren
Ttroeteltje schreef:
11-05-2021 09:52
Op iemands pensioen blijven staan, kan dat?
Ooit wel.
Alle reacties Link kopieren
Weet je al of er woningen te koop zijn die je kan betalen met de helft van de opbrengst van jullie huis?
Alle reacties Link kopieren
To, sta je al ingeschreven bij een woningbouwvereniging?
Ik zou een vrijblijvens gesprek aangaan met een hypotheekadviseur om de mogelijkheden te bespreken.

Ik zou die dingen eerst doen, voordat je het uitspreekt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
11-05-2021 17:14
To, sta je al ingeschreven bij een woningbouwvereniging?
Ik zou een vrijblijvens gesprek aangaan met een hypotheekadviseur om de mogelijkheden te bespreken.

Ik zou die dingen eerst doen, voordat je het uitspreekt.
Ik sta niet ingeschreven, helaas. Kon ik de tijd maar terugdraaien...
Ik wil het zo snel mogelijk tegen man zeggen. Op een rustig moment, dit weekend al. Zo'n gesprek met de hypotheekadviseur wil ik idd zo snel mogelijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eerst even wat dingen voor jezelf helder krijgen voor je dat gesprek met je man aangaat. Wanneer je al bang bent dan zal mogelijk proberen om het zo voor te stellen dat je weinig mogelijkheden hebt. Wanneer jij zelf al wat zaken hebt uitgezocht, dan is de kans kleiner dat hij je in de put praat. Bescherm jezelf een beetje.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
11-05-2021 17:41
Ik zou eerst even wat dingen voor jezelf helder krijgen voor je dat gesprek met je man aangaat. Wanneer je al bang bent dan zal mogelijk proberen om het zo voor te stellen dat je weinig mogelijkheden hebt. Wanneer jij zelf al wat zaken hebt uitgezocht, dan is de kans kleiner dat hij je in de put praat. Bescherm jezelf een beetje.
Goed punt. Donderdag ben ik vrij en de hele dag alleen. Dan ga ik alles op een rijtje zetten wat de komende periode van belang is. Een logeeradres heb ik al.
Alle reacties Link kopieren
LostControlAgain schreef:
11-05-2021 17:37
Ik sta niet ingeschreven, helaas. Kon ik de tijd maar terugdraaien...
Ik wil het zo snel mogelijk tegen man zeggen. Op een rustig moment, dit weekend al. Zo'n gesprek met de hypotheekadviseur wil ik idd zo snel mogelijk.

Reageren op lotingswoningen?

Op dit moment heb je nog geen fors spaargeld, toch? Pas na verkoop/uitkoop van het huis?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Wat al eerder is gezegd: logisch dat je bang bent. De periode van mijn scheiding was vreselijk, tot het moment dat ik steeds meer en meer los van hem kwam (zowel emotioneel als administratief) en het perspectief kreeg dat er nog een heel mooi leven na hem was. En mijn huwelijk was een stuk beter dan dat van jou zo te lezen. Jij komt er wel. :hug:

Goed idee om ook voor jezelf alles op een rijtje te zetten, dan weet je ook enigszins waar je aan toe bent. 2 ton is een mooie overwaarde op zich :)
himalaya schreef:
11-05-2021 17:48
Reageren op lotingswoningen?

Op dit moment heb je nog geen fors spaargeld, toch? Pas na verkoop/uitkoop van het huis?
Ja dat zou ik echt doen. Ik had me ingeschreven bij een woningbouwvereniging, dezelfde dag gereageerd op een lotingwoning waar maar 19 reacties op waren en de sluitingsdatum die dag om 00.00 uur zou zijn. De volgende ochtend keek ik naar de uitslag en was ik eerste! Ik had nog niet eens betaald. Dat heb ik toen maar gelijk gedaan haha.

Ik zou je inderdaad goed laten informeren door een hypotheekadviseur, naar mijn weten is overwaarde boven een bepaald bedrag alleen onbelast als je het weer in een koopwoning stopt. En het duurt waarschijnlijk ook wel even voordat het bedrag vrijkomt. Maar waar een wil is is een weg, ik ben ook met niks verhuisd.Uit onverwachte hoeken kwamen er meubels en mensen die wilden helpen, en je kunt dingen uiteindelijk wel weer vervangen als er meer geld is.
Alle reacties Link kopieren
Succes!!
Het lijkt nu als een gigantische berg, maar je komt er wel.
Gewoon dag per dag kijken, niet te ver vooruit denken want dan raak je overweldigd. Stapje per stapje, en vooral ook genieten van je herwonnen vrijheid.
Ik voelde vooral veel opluchting, eindelijk kon ik weer ademen. Het kost veel energie, maar je krijgt er ook veel energie door. Net omdat je die noodzakelijke stap gezet hebt.

Er zijn al veel goede tips genoemd.
Een logeeradres heb je al, mooi!
Zorg dat je alle polisnummers kent van verzekeringen. Een kopie van de belangrijke documenten. Of de originelen, en een kopie voor hem achterlaten.
Ook dingen waar je niet meteen aan zou denken, zoals nummers van je nutsvoorzieningen, internetcode, pin & puk van je mobiel, dat soort dingen.

Neem een screenshot van de rekeningen op de dag dat je weg gaat. Schrijf de helft over naar een andere rekening en zet dit netjes op mail, samen met de printscreen.
Laat je uitkering storten op die andere rekening. Post op jouw naam kan je laten doorsturen.

Dat zijn enkele praktische dingen, ik vergeet er vast nog een paar.
Het geeft veel rust als je die praktische dingen in orde hebt.

En het allerbelangrijkste: wees lief voor jezelf. Ga lekker huilen als de tranen komen, daar knap je echt van op. Neem rust, je hoeft niet alles meteen te regelen. Stap voor stap. Eerst (vul prioriteit in), daarna zie je wel verder.
Succes, je komt er wel :redrose:
Ga naar het maatschappelijk werk / wijkteam in je gemeente. Zij hebben vaak een scheidingsloket en kunnen alle opties met je doornemen.
Alle reacties Link kopieren
Het hebben van angst en onzekerheid is erg naar en kan ook erg verlammend werken.
Verder wil ik je erg veel succes en sterkte wensen.
En ik wil me ook aansluiten bij de post van Slushpup.
Kan je man geen Toeslagenwet aanvragen bij het UWV als aanvulling tot het bestaansminimum?
Lieve mensen, ik lees hier louter hele goede tips. En wat doet het hart onder de riem goed. Bedankt daarvoor.
Als ik alles zo doorlees, voelt het steeds definitiever. Maar het gevoel van "wat doe ik hem aan" ebt ook langzaam weg. Ik ga voor mezelf kiezen. Ik heb voor hetere vuren gestaan en ik kan dit aan.
Wat ik overmorgen sowieso ga doen, is me verdiepen in de lotingswoningen, alle wachtwoorden, codes etc. noteren, papieren kopiëren, en informeren bij het scheidingsloket. En een screenshot van de rekeningen maken, da's een hele goede. Net als een eigen rekening openen.
De toeslagenwet, daar ga ik ook achteraan. En de hypotheekadviseur.
En de spullen, ach... het zijn maar spullen. Een goede kennis van mij heeft een kringloopwinkel. Ben ik nog milieubewust bezig ook.
Alle reacties Link kopieren
Deze fase is de moeilijkste.
Zodra je het uitgesproken hebt en verhuisd bent, zal je een enorme opluchting voelen.
Opstaan en geen passieve negativiteit meer rondom je, heerlijk.
Natuurlijk wil je dat het goed gaat met hem. Maar jij bent even belangrijk.
Het wordt emotioneel misschien lastig, maar je maakt de juiste keus.
Je klinkt verstandig en doortastend.
Zet 'm op :thumbsup:
LostControlAgain schreef:
12-05-2021 00:43
Lieve mensen, ik lees hier louter hele goede tips. En wat doet het hart onder de riem goed. Bedankt daarvoor.
Als ik alles zo doorlees, voelt het steeds definitiever. Maar het gevoel van "wat doe ik hem aan" ebt ook langzaam weg. Ik ga voor mezelf kiezen. Ik heb voor hetere vuren gestaan en ik kan dit aan.
Wat ik overmorgen sowieso ga doen, is me verdiepen in de lotingswoningen, alle wachtwoorden, codes etc. noteren, papieren kopiëren, en informeren bij het scheidingsloket. En een screenshot van de rekeningen maken, da's een hele goede. Net als een eigen rekening openen.
De toeslagenwet, daar ga ik ook achteraan. En de hypotheekadviseur.
En de spullen, ach... het zijn maar spullen. Een goede kennis van mij heeft een kringloopwinkel. Ben ik nog milieubewust bezig ook.
Tip om papieren te digitaliseren: gebruik de app Scannable, op je smartphone.
Verder veel sterkte en succes de komende periode. Bedenk hoe lang je op het logeeradres wilt/kunt blijven. En kun jij niet in het huis blijven wonen?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou me ook niet te druk maken om verdeling van spullen (tenzij iets heel dierbaars). Het geeft vaak extra stress, discussie en gezeur. Dat wil je allemaal niet.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Idrisindra schreef:
11-05-2021 21:28
Succes!!
Het lijkt nu als een gigantische berg, maar je komt er wel.
Gewoon dag per dag kijken, niet te ver vooruit denken want dan raak je overweldigd. Stapje per stapje, en vooral ook genieten van je herwonnen vrijheid.
Ik voelde vooral veel opluchting, eindelijk kon ik weer ademen. Het kost veel energie, maar je krijgt er ook veel energie door. Net omdat je die noodzakelijke stap gezet hebt.

Er zijn al veel goede tips genoemd.
Een logeeradres heb je al, mooi!
Zorg dat je alle polisnummers kent van verzekeringen. Een kopie van de belangrijke documenten. Of de originelen, en een kopie voor hem achterlaten.
Ook dingen waar je niet meteen aan zou denken, zoals nummers van je nutsvoorzieningen, internetcode, pin & puk van je mobiel, dat soort dingen.

Neem een screenshot van de rekeningen op de dag dat je weg gaat. Schrijf de helft over naar een andere rekening en zet dit netjes op mail, samen met de printscreen.
Laat je uitkering storten op die andere rekening. Post op jouw naam kan je laten doorsturen.

Dat zijn enkele praktische dingen, ik vergeet er vast nog een paar.
Het geeft veel rust als je die praktische dingen in orde hebt.

En het allerbelangrijkste: wees lief voor jezelf. Ga lekker huilen als de tranen komen, daar knap je echt van op. Neem rust, je hoeft niet alles meteen te regelen. Stap voor stap. Eerst (vul prioriteit in), daarna zie je wel verder.
Succes, je komt er wel :redrose:
Hele goede tips hier: open die eigen rekening vóór je weg gaat en maak inderdaad alvast de helft van alles naar jezelf over. Dat advies kreeg ik destijds ook, en heb ik niet uitgevoerd omdat ik geen kwaad bloed wilde zetten bij hem. Gevolg was dat hij ALLE rekeningen leeg trok en ik geen cent meer had (vlak nadat mijn salaris was gestort). Het openen van een nieuwe rekening bleek ook niet 1-2-3 geregeld te zijn en de en/of rekening kon ik alleen opzeggen met zijn handtekening. Terwijl hij wel doodleuk eenzijdig een roodstand kon regelen op die rekening. Bizar (en ING: bedankt nog!).

Ik zou je ook willen adviseren om eerst een (gratis) adviesgesprek te voeren bij een advocaat als je denkt dat je risico loopt op bovenstaande.

Bedenk dat er geen samen meer is op het moment dat je vertelt dat wil scheiden, en dat de man die je dacht te kennen ineens heel anders kan reageren.

Heel veel sterkte, jij kunt dit. Er is licht aan het eind van de tunnel!
Athena1905 schreef:
12-05-2021 06:58
Tip om papieren te digitaliseren: gebruik de app Scannable, op je smartphone.
Verder veel sterkte en succes de komende periode. Bedenk hoe lang je op het logeeradres wilt/kunt blijven. En kun jij niet in het huis blijven wonen?
Heel misschien zou dat kunnen, ik zal hem dan moeten uitkopen. Het liefst begin ik ergens anders opnieuw. Het heeft allebei z'n voordelen.
Alle reacties Link kopieren
LostControlAgain schreef:
12-05-2021 08:58
Heel misschien zou dat kunnen, ik zal hem dan moeten uitkopen. Het liefst begin ik ergens anders opnieuw. Het heeft allebei z'n voordelen.

Snap ik heel goed, onderschat alleen niet hoe lastig het momenteel is om woonruimte te vinden!
Wat moeilijk maar jij kunt het!

Door je bericht ben ik weer even terug in de tijd, en ik weet nog goed moeilijk het allemaal was. Maar je zult zien dat er betere tijden komen. Als je weer een eigen plek hebt en alles weer wat rustiger wordt zal je blij zijn dat je doorgepakt hebt. Maar je zult er eerst doorheen moeten. :hug:
Alle reacties Link kopieren
Voordat je weg gaat, stel dan al wat spullen veilig die je dierbaar zijn. Foto's, albums, sieraden, diploma's, dingen van sentimentele waarde voor jou. Want als je vertrekt zou het zo maar kunnen dat spullen van jou per ongeluk expres worden weggegooid of vernietigd. Kijk of je wat (tijdelijk) kunt opslaan bij familie of vrienden.
Roomsnoesje schreef:
12-05-2021 08:48
Hele goede tips hier: open die eigen rekening vóór je weg gaat en maak inderdaad alvast de helft van alles naar jezelf over. Dat advies kreeg ik destijds ook, en heb ik niet uitgevoerd omdat ik geen kwaad bloed wilde zetten bij hem. Gevolg was dat hij ALLE rekeningen leeg trok en ik geen cent meer had (vlak nadat mijn salaris was gestort). Het openen van een nieuwe rekening bleek ook niet 1-2-3 geregeld te zijn en de en/of rekening kon ik alleen opzeggen met zijn handtekening. Terwijl hij wel doodleuk eenzijdig een roodstand kon regelen op die rekening. Bizar (en ING: bedankt nog!).

Ik zou je ook willen adviseren om eerst een (gratis) adviesgesprek te voeren bij een advocaat als je denkt dat je risico loopt op bovenstaande.

Bedenk dat er geen samen meer is op het moment dat je vertelt dat wil scheiden, en dat de man die je dacht te kennen ineens heel anders kan reageren.

Heel veel sterkte, jij kunt dit. Er is licht aan het eind van de tunnel!
Precies dit heeft mijn ex ook gedaan, gelukkig had ik we bewijzen van saldo’s maar is het nog steeds niet rechtgetrokken!! Terugkijkend had ik van alle rekeningen de helft af moeten halen, maar wilde daar geen gezeik over. Toen was ik nog naïef en denkend dat mijn ex heus wel redelijk zou blijven. Boy, was I wrong.

Heel veel sterkte!
cassata schreef:
12-05-2021 11:53
Voordat je weg gaat, stel dan al wat spullen veilig die je dierbaar zijn. Foto's, albums, sieraden, diploma's, dingen van sentimentele waarde voor jou. Want als je vertrekt zou het zo maar kunnen dat spullen van jou per ongeluk expres worden weggegooid of vernietigd. Kijk of je wat (tijdelijk) kunt opslaan bij familie of vrienden.
Yup, mijn diploma’s heeft hij weggegooid en de babyfoto’s kan ik ook naar fluiten.
Kan nog steeds zo boos op mezelf worden hierover. Hoe naïef kun je zijn :cry: :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Eierkoeken schreef:
12-05-2021 15:51
Yup, mijn diploma’s heeft hij weggegooid en de babyfoto’s kan ik ook naar fluiten.
Kan nog steeds zo boos op mezelf worden hierover. Hoe naïef kun je zijn :cry: :facepalm:
:hug:

Jij was niet naïef, hij is een hufter. Hoe kinderachtig kan iemand zijn, hè? Maar ik kan me je gevoel goed voorstellen hoor. Dat jij dacht als twee redelijke volwassenen jullie huwelijk te kunnen beëindigen, maar dat hij dan een wraakzuchtige eikel blijkt. Lijkt me heel frustrerend, vooral omdat jij het netjes wilde afronden!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven