Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 9!

24-02-2021 18:33 3041 berichten
Alle tuinliefhebbers verzamelen zich hier, om te praten over alle mooie groene (en dan bedoelen we géén kunstgras!) tuinen, waarin we genieten van alle mooie planten, bloemen, bomen, vogels, kippen, konijnen en andere bezoekers.
We proberen al het beton en 75% tegeltuinen om te toveren tot mooie groene oases . Waar je in de zomer niet de temperatuur verhoogt wordt door de aanwezigheid van te veel beton of tegels. Waar je ook niet je voeten fikt, maar waar je heerlijk relaxed kan zitten genieten!

Wil je meeschrijven en ons helpen in de betonjungle-guerrilla, dan heb je van harte welkom!

Dus niet dit:
Afbeelding
of dit:
Afbeelding

Maar dit!

Afbeelding
Afbeelding
anoniem_206443 wijzigde dit bericht op 25-02-2021 17:25
10.96% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Tip; snoei de clematis nooit te gortig. Mijn partner heeft de andere clematis destijds gedood door ineens alles eraf te snoeien tot aan de stam, dat had hij beter niet kunnen doen. Er kwam toen een ziekte in, en toen was het gebeurt :P
Voor iedereen een groene tuin
Meerkat schreef:
13-05-2021 23:10
Haha, die clematis door de hele tuin om ook onder de schutting door te kunnen! :rofl:

En wat achterlijk van die mooie boom, CC! Wat zijn mensen toch raar. Natuur is zo onvoorstelbaar mooi, wie zijn wij dat we alles maar willen controleren en vervangen door grijze harde ellende?

Ik las eerder hier ergens iets over lavameel: wat doet dat? In mijn tuin is in geen twintig jaar iets toegevoegd aan de aarde. :O Ik heb het meest vrij donkere stevige aarde, die enigszins vochtig is en dan harde kluiten vormt. Iemand die op basis hiervan kan zeggen wat ik heb en vooral wat ik ermee zou moeten of kunnen om het te verbeteren?
Lavameel voegt mineralen toe aan je bodem. Sommige onkruiden zijn een signaalplant voor bepaalde tekorten. Aan de planten en onkruiden die het goed doen in je tuin, kun je ruwweg beoordelen wat de bodemgesteldheid is.

Ik ben grote fan van lavameel in combinatie met wormencompost. Zowel op klei als op zandgronden verbetert het je bodem.

Wat je ook doet, gebruik geen kunstmest! Hooguit gedroogde koeienmest als je er arme grond hebt. Heeft een plant tekorten, dan helpt een bladbemesting vaak enorm snel en goed.

Wat je ook kunt doen, is heermoes en brandnetels in een bak water laten ‘verrotten’, deze planten hebben veel kiezelzuur en het spuiten van dit water kan planten sterker maken. Kiezelzuur zit ook in lavameel.

Je ziet aan de planten wat voor grondsoort je hebt. Ik geef bijvoorbeeld extra ijzer aan planten die van zure grond houden omdat ze geel blad krijgen op de kalkrijke grond, zoals magnolia, (klim)hortensia, blauwe regen. Ijzer zit ook in lavameel en ik zie duidelijk verbetering sinds ik dat gebruik.
Goeiemorgen!
Gisteren druk bezig geweest met de geraniums in de balkonbakken zetten, die onder de ramen boven zitten. Ze moeten nog een beetje groeien, maar de gevels zijn weer opgefleurd. Vandaag zijn de blauwe potten in de borders toe aan geraniums.
CC, prachtig, jouw tuin! En ook zo netjes! Dat lukt mij maar zelden.
Kweekgras heb ik ook, dus ik moet net als Meerkat zo ongeveer op handen en voeten de borders door buffelen om het te verwijderen. Pas daarna kunnen de nieuwe vaste planten er in.

Volgende week vrijdag kachel ik naar het noorden, voor een logeerweekend bij een vriendin in mijn geboorteplaats (Leeuwarden). Als er nog mensen op de route van Almeleau naar Leeuwarden stekkies of zaailingen willen van Knautia, roze prikneus, blauwe centaurea, teunisbloemen, valeriaan of prunella, laat maar weten. Ik ga deze week het teveel uit mijn tuin halen. Ik heb nog tig potjes van geraniums over, dus ik kan ze je netjes in potjes afleveren. Ik heb ruimte nodig voor nieuwe soorten. (die ook lekker uitbreiden, dus volgend jaar heb ik nog meer in de aanbieding :yes: )

Vorig jaar wilde ik nog een paar van mijn mozaiekstaptegels maken, maar daar kwam door ziekte helemaal niks meer van. Dat plannetje hoop ik dit jaar wel uit te kunnen voeren. In mijn brede borders vind ik het wel fijn om hier en daar wat houvast te hebben tijdens het tuinieren, en ik kan mijn borders zo optisch met elkaar verbinden. De stapstenen in het gazon zijn een beetje overgroeid en weg gezakt, die moet ik eruit halen, en een beetje ophogen. Misschien kan ik volgende week een paar van die stenen fabrieken, manlief wordt horendol van de bakken met mozaieksteentjes, schelpen, kapotte tegeltjes, mooie kiezels en andere 'rommel' die ik ooit nog eens wil gebruiken voor knutselprojecten, nog maar niet te spreken over de loeizware zakken snelbeton die nog in de schuur staan. Dat moet maar eens op (geruimd).

Zo had ik ooit ook een plannetje voor een kiezelmozaiekpaadje in de tuin, ik blijf dat gaaf vinden. Zal eens kijken of ik daar een plaatje van kan vinden, zodat jullie kunnen zien wat ik bedoel (en jullie allemaal lekker maken, gemeen he?)
komt ie:
kiezelmozaiek 1:
Afbeelding

Kiezelmozaiek 2:
Afbeelding

kiezelpad golfjes:
Afbeelding

kiezeltapijt:
Afbeelding
Vorig jaar is onze tuin op de schop gegaan, er is een hoop aarde uitgegaan en nieuwe aarde in. In de vorige tuin hadden wij heel erg woekerende munt (1 keer een plantje van de AH ingezet) wat een verschrikking was dat. Gisteren weer wat muntplantjes verwijderd, de wortels groeien dus nog steeds onder de grond. Toen ik dat aan het verwijderen was kwam ik ook dit plantje tegen, ik vroeg me af wat het is, het blad lijkt wel op lupine.

Afbeelding

Ook maar even een foto van mijn clematis, hij staat er pas een paar maanden dus moet nog groeien.

Afbeelding
Madamecannibale, de eerste foto is idd een lupine. Leuk! En goed voor de bodem, deze plant wordt in de landbouw ingezet als bodembemester. Ik heb nog zaden liggen, die ga ik ook maar eens uitstrooien (tnx voor de reminder, was ze al helemaal vergeten! )
oh en munt is een verschrikkelijke woekeraar. Om die reden heb ik ze allemaal in potten. Ben er verzot op, maar liever niet overal doorheen!
Callemycatty, droeftoeters zijn het met die bloesem en blaadjes waar ze niet tegen kunnen
Mooie tegels heb je in de tuin.

:rofl: die olifantenboom en diaree vogels.

Mevr jack, is het gras aan de andere kant van de schutting groener dat je clematis daar is heen gegroeid 😆

Apatura, goed bezig

Tuingravin, helaas gaat jou route niet bij mij langs

Mijn overburen houden niet van onkruid.
Gisteren hebben ze een hele zak zout over hun oprit uitgestrooid :-o
mama-inge wijzigde dit bericht op 14-05-2021 08:55
15.71% gewijzigd
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Tuingravin schreef:
14-05-2021 08:32
komt ie:
kiezeltapijt:
Afbeelding
Mooi, maar wat een priegelwerk
De clematis die ik hier gepost heb, snoei ik niet. De wintergroene ook niet, en alle andere clematissen, snoei ik ongeveer de helft terug.
Tuingravin schreef:
14-05-2021 08:39
Madamecannibale, de eerste foto is idd een lupine. Leuk! En goed voor de bodem, deze plant wordt in de landbouw ingezet als bodembemester. Ik heb nog zaden liggen, die ga ik ook maar eens uitstrooien (tnx voor de reminder, was ze al helemaal vergeten! )
Dankje! Dan laat ik hem lekker staan, ben benieuwd wat voor bloemen er in komen. En een goed idee om daar eens zaden van te kopen.
Mama Inge, dat kiezeltapijt is denk ik zeker een priegelwerk, maar daar houd ik wel van. Ik denk dat een paadje mij beter ligt, dat kun je stukje bij beetje doen. stukje uitgraven, wit zand storten, daarover cement en frummelen maar! Zo'n tapijt moet denk ik haast wel in 1 keer, anders krijg je het niet goed. (denk ik).

Ben ik vroeg opgestaan om de tuin in te duiken, regent het hier vervolgens uren aan een stuk. Klierig :cry: Nouja, dan zo maar naar de A.ction, bakblikken halen en ga ik wel een paar staptegels knutselen.
Clematisbloemen sneuvelen hier regelmatig door slakkenvraat. En een gladiool is ook flink aangevreten, ik denk door een muis.

Gisteren wel een paar tomatenplantjes cold turkey (zonder af te harden) de moestuin ingegooid... Vorig jaar hebben ze dat ook overleefd.
Tuingravin schreef:
14-05-2021 09:21
Mama Inge, dat kiezeltapijt is denk ik zeker een priegelwerk, maar daar houd ik wel van. Ik denk dat een paadje mij beter ligt, dat kun je stukje bij beetje doen. stukje uitgraven, wit zand storten, daarover cement en frummelen maar! Zo'n tapijt moet denk ik haast wel in 1 keer, anders krijg je het niet goed. (denk ik).

Ben ik vroeg opgestaan om de tuin in te duiken, regent het hier vervolgens uren aan een stuk. Klierig :cry: Nouja, dan zo maar naar de A.ction, bakblikken halen en ga ik wel een paar staptegels knutselen.
Projecten zijn leuk, succes ermee.
Nu ben ik nieuwsgierig hoe je die staptegels maakt.

Hier blijft het volgens buienradar droog.
Maar heb nog behoorlijk wat in huis te doen, dat moet eerst.
En vanmiddag wil ik met jongste zoon nog een eind fietsen
Man moet spul halen, neemt ons en de fietsen een eind mee die kant op en dan halverwege stappen we uit en fietsen via knooppunten weer terug naar huis, ongeveer 20 km.
okee, komt ie:
men neme: snelbeton, bakpapier, taart springvorm, oud teiltje en iets om mee te roeren, mozaiekspul als glas, schelpen, steentjes, scherven, kralen, knopen, whatever.

doe bakpapier onder in het bakblik, zet alles klaar voor gebruik, meng de snelbeton volgens recept op de zak in het oude teiltje, goed roeren. Daarna de snelbeton in het bakblik gieten, en meteen beginnen met de mozaiekspulletjes in het snelbeton te drukken. Dit moet echt rap, wat het is in een ommezien hard. Daarna het bakblik een paar uur laten staan, bakblik verwijderen et voila, een stapsteen!

Ik heb ook een vogelbadje/drinkbak gemaakt met snelbeton, dan heb je een bak (in mijn geval een kleine speciekuip) nodig, en een schaal of kom, voor de binnenkant. Giet snelbeton in de speciekuip (ongeveer 5 cm hoog), zet de schaal in het midden, en giet verder vol. Uit laten harden, schaal verwijderen en de speciekuip op de kop. ik heb op de rand ook nog wat gemozaiekt, en de drinkbak vervolgens op een blauwe pot gezet (dat is nu de poot van de drinkbak) Heel leuk geworden!
Ik heb er wel eens foto's van geplaatst, geen idee meer in welk topicnummer dat was.
Ik Pinterest even met je mee, TG :hello:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ik vind hier dingen van.
Prachtig Sabel en TG :flirting: nou wil ik ook :$

Doet mij denken aan Het Paradijs in Enschede. Een indoor tropische tuin met restaurant die ooit zelf aangelegd is door een kunstenaar. Hij heeft oa destijds de hele vloer gemozaiekt.
groentuintje wijzigde dit bericht op 14-05-2021 10:23
65.25% gewijzigd
Voor iedereen een groene tuin
Sabeltandcavia schreef:
14-05-2021 10:09
Afbeelding
Deze vind ik mooi.
Die spiralen niet maar die kleine bloemetjes er tussen.
Denk dat dat erg leuk is voor stapstenen.
Wat een leuke paadjes zijn dat. Heel anders dan in mijn past maar vind van die griekse paden echt mooi. Het gaat wel hard hier hoor. Had gisteren heel wat bij te lezen maar blij dat ik het gedaan heb. Heeft me voor veel ellende behoed denkik. Ik had al week of twee dat er iets opkwam in de tuin....dacht leukspontaan of is het toch een uitloper van de hortensia die tot de grond toe gelijk gemaakt was door het konijn ? Vanmorgen zag ik dat het gegroeid was....en neeeeeee het was dat italiaanse...hoe het het ook alweer onkruid O_O gelijk koppie kleiner gemaakt. Ik zie verder nog niks maar ik ben op mijn hoede nu. Thanks meiden !!
Sabel, die plaatjes heb ik ook voorbij zien komen op pinterest! hahaha. Het probleem is, dat ik zoveel leuke dingen zie, maar geen tijd/ruimte heb om alles te realiseren. Mijn probleem is ook, dat ik buiten tuinieren, ook andere dingen leuk vind om te doen. Haken, koken, bakken, schilderen, borduren, buikdansen, lezen... ik hoef helemaal niet te werken om mijn weken vol te krijgen. Als ik alleen maar thuis zou zijn, zou ik me ook geen tel vervelen. Ik kan slecht kiezen...
GT, van het Paradijs in Enschede heb ik wel eens gehoord, ben er zelf nog nooit geweest. Een vriendin van mij wel, en die zei dat het echt iets voor mij was. Nooit van gekomen...
Mermedina schreef:
14-05-2021 07:40
Lavameel voegt mineralen toe aan je bodem. Sommige onkruiden zijn een signaalplant voor bepaalde tekorten. Aan de planten en onkruiden die het goed doen in je tuin, kun je ruwweg beoordelen wat de bodemgesteldheid is.

Ik ben grote fan van lavameel in combinatie met wormencompost. Zowel op klei als op zandgronden verbetert het je bodem.

Wat je ook doet, gebruik geen kunstmest! Hooguit gedroogde koeienmest als je er arme grond hebt. Heeft een plant tekorten, dan helpt een bladbemesting vaak enorm snel en goed.

Wat je ook kunt doen, is heermoes en brandnetels in een bak water laten ‘verrotten’, deze planten hebben veel kiezelzuur en het spuiten van dit water kan planten sterker maken. Kiezelzuur zit ook in lavameel.

Je ziet aan de planten wat voor grondsoort je hebt. Ik geef bijvoorbeeld extra ijzer aan planten die van zure grond houden omdat ze geel blad krijgen op de kalkrijke grond, zoals magnolia, (klim)hortensia, blauwe regen. Ijzer zit ook in lavameel en ik zie duidelijk verbetering sinds ik dat gebruik.
Ik geef altijd twee keer per jaar koemest korrels van Ecostyle. Dus niet goed? @(

En hoe verwerk je dat lavameel dan? Gooi je het op de plant of grond? En moet je het daarna erdoorheen werken of bewateren of gewoon laten liggen? Misschien maar eens proberen dan.

Op sommige stukken kan ik al wel merken dat de vele beplanting en schors de tuin goed doet. Heel sloom wat luchtigere plekken. :cheer2: Misschien maar nooit meer verhuizen dan wordt het nog is wat.
Voor Mama-Inge

Afbeelding
Ik vind hier dingen van.
Tuingravin schreef:
14-05-2021 10:34
GT, van het Paradijs in Enschede heb ik wel eens gehoord, ben er zelf nog nooit geweest. Een vriendin van mij wel, en die zei dat het echt iets voor mij was. Nooit van gekomen...
GA!
Dat is aan alle kanten zo maf en goed en geweldig, en ze hebben alle steun en klandizie die ze kunnen krijgen echt heeel hard nodig.
De plek is fantastisch, en gek, en idioot en totáál hippie en wereldverbeterend. En de eigenaren zijn echt goede mensen.
En het eten is ook nog eens echt heel lekker.

Erewoord. Op straffe van onuitroeibare distels en brandnetels in mijn tuin en buurtkatten die mij massaaal uitroepen tot ideale kattenbak.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Ohhh nu wil ik ook zo'n paadje... En ik weet al precies waar ie moet komen :lol:
@TG ik heb je hele recept nog voor de stapstenen :D
Zou het ook met gewoon beton kunnen? Vast wel toch? Als je zo'n paadje wil maken, heb je denk ik net meer tijd..
Ik heb straks namelijk een metertje ong vanaf het nieuwe pad, richting de nieuwe overkapping.
Wat zou dat leuk zijn om zo'n paadje met mozaïek te maken :D

Hier miezert het ook al de hele ochtend, die had ik even niet zien aankomen haha. Het was gister zo lekker ;)

Oh en ik heb zeker belang bij stekjes van je TG, alleen nog geen ruimte... Dus volgend jaar maar. Die stekjes van vorig jaar doen het als een malle! Eerst dacht ik, okeeee, dat gaat niet wat worden. Maar nu zit m'n hele tuin al bijna vol!

En madamecannibale, das inderdaad lupine! Ik had vorig jaar ook Lupine, maar die zat vol met luis. Dus gauw alle zaadjes in de tuin gestrooid en plant eruit. En nu komen ze overal weer op :)
Hoop dat ze dit jaar vrij van luis blijven..

Kunnen jullie je mijn hortensias met die wolluis/schildluis nog herinneren? Ik zag er nu alweer wat op zitten. Maar er zitten ook heel veel mieren/slakken/lieveheersbeestjes etc op.
Denk dat ik maar eens ga afwachten wat de natuur er mee doet. Zo'n lopend buffet moet je niet verwijderen, als iemand dat voor mijn neus weg zou halen, zou ik stikchagrijnig worden ;-D
Make it one day

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven