Ik wil scheiden en ik ben bang

11-05-2021 03:17 162 berichten
Ik heb een nieuwe nick aangemaakt i.v.m. herkenbaarheid (ik zit al wat jaartjes op het forum, vandaar).
Man en ik zijn 20 jaar bij elkaar, waarvan 18 jaar getrouwd. (Geen kinderen). En de koek is op, zoals dat heet. We hadden tot voor vijf jaar een goede relatie, hoewel seks altijd wel moeilijk was. Maar het ging.
Zowel man als ik hebben veel "issues". Vijf jaar geleden werd hij psychisch ziek en sindsdien zit ik in de zorgrol. Dit valt me steeds zwaarder, mede omdat ik zelf ziek ben geweest en nu in een uitkering zit. Ook hij werkt niet. Hij leunt ontzettend op me, hoewel ik vaak aangegeven heb dat ik het niet meer trek. Probleem is, dat het eenrichtingsverkeer is. Tijdens mijn ziekte was hij er nauwelijks voor mij. Gelukkig heb ik vriendinnen en mijn vrijwilligerswerk.
Komt nog bij dat hij door de medicatie ontzettend is aangekomen en ook geen zin meer heeft in seks. En er is een andere vrouw in het spel. Volgens hem puur platonisch, maar toch. En hij heeft dingen voor me achtergehouden en gelogen.
Enfin, ik voel niet meer die liefde voor hem. Het idee dat ik met hem oud zou moeten worden, benauwt me. Ik heb er lang over nagedacht, en ik wil scheiden. Deze week ga ik het hem zeggen.
Maar ik ben bang, onzeker, in de war. Bang voor zijn reactie. En er gaat zoveel regelwerk op me afkomen. Mijn grootste zorg is waar ik straks moet gaan wonen. We hebben een koopwoning, maar de overwaarde is niet genoeg om iets voor mezelf terug te kopen.
Kortom, ik weet zeker dat ik wil scheiden, maar ik vind het doodeng allemaal. Wie heeft ervaring? Wie heeft tips?
Alle reacties Link kopieren
justagirly schreef:
13-05-2021 17:05
Bij mij ook, geen diploma's van mij maar wel spullen uit mijn jeugd. Haalde spaarrekening van ons kind leeg, (ik heb nu 3 kinderen en alle spaarrekeningen staan gewoon op mijn naam, dat overkomt me niet nog een keer!)
Hij heeft alles in huis gehouden, zelfs binnen 1 dag een nieuw slot op het huis terwijl ik ook eigenaar was.
Ik kreeg later godzijdank wel de baby albums van ons kind, waar hij dus gewoon foto's uit heeft gescheurd. Terwijl we dat ook anders hadden kunnen regelen, vond ik, maar ja. Alle redelijkheid is weg hoor, hou daar maar rekening mee, hij was mijn ergste vijand in die periode.
Heel veel sterkte voor iedereen in deze positie. En zonder dat soort ellende is het ook al moeilijk genoeg...
Hier ook, 20 jaar getrouwd,Gezamenlijk besloten te scheiden, eerst nog bij mediator, daarna (nu) ieder eigen advocaat, en op voet van oorlog, herken m niet meer, scheiding/geld haalt het lelijkste in iemand boven .
Alle reacties Link kopieren
MsQueenP schreef:
13-05-2021 18:31
Sterkte voor jou de komende tijd! Zelf ben ik nog niet zover om de definitieve stap te zetten. Schijtbox dat ik ben.

Niet zo streng voor jezelf, het is een proces en het moet groeien. Jouw tijd komt nog wel. Achteraf zeg ik ook dat ik jaren te lang in die relatie ben blijven zitten, maar iets met een koe en een kont.

Oma zei ook 'de mens lijdt het meest onder het lijden dat hij vreest'. Dus, waar ben je precies bang voor? Wat is je grootste angst hierin?
Alle reacties Link kopieren
LostControlAgain schreef:
13-05-2021 16:09
Mijn persoonlijke dingen (abo's, zorgverzekering) kunnen straks vanaf mijn eigen rekening. Hij kan, met zijn uitkering (600 euro) net aan de hypotheek betalen. Ik breng dus het meeste geld in, en kan helaas niet kiezen voor het betalen van de helft van de gezamenlijke lasten.

Begrijp ik het goed dat je het liefst zo snel mogelijk wilt vertrekken uit jullie gezamenlijke koophuis?

Dat wilde ik ook, en heb ik ook gedaan, maar daarmee heb ik mezelf heel erg afhankelijk gemaakt van zijn medewerking voor de verkoop van het huis. Hij moest ineens de bezichtigingen doen, het huis op orde houden etc. en daar had hij helemaal geen zin in want hij wilde niet verhuizen! Heeft me ook de nodige stress opgeleverd en geld gekost. Bedenk dus goed of je wel wil vertrekken voor het huis is verkocht (dat zal in deze markt gelukkig snel genoeg gaan).
Roomsnoesje schreef:
15-05-2021 08:32
Begrijp ik het goed dat je het liefst zo snel mogelijk wilt vertrekken uit jullie gezamenlijke koophuis?

Dat wilde ik ook, en heb ik ook gedaan, maar daarmee heb ik mezelf heel erg afhankelijk gemaakt van zijn medewerking voor de verkoop van het huis. Hij moest ineens de bezichtigingen doen, het huis op orde houden etc. en daar had hij helemaal geen zin in want hij wilde niet verhuizen! Heeft me ook de nodige stress opgeleverd en geld gekost. Bedenk dus goed of je wel wil vertrekken voor het huis is verkocht (dat zal in deze markt gelukkig snel genoeg gaan).
Lees dit goed TO! Ik kan me voorstellen dat je zsm bij hem uit de buurt wilt zijn. Maar je kunt echt beter even op je tanden bijten en goed bedenken waar je financieel beter mee af bent. Nu even doorzetten levert je waarschijnlijk veel op.
Ik heb het hem net gezegd. Hij is verdrietig en boos, logisch natuurlijk. Ik voel me vreselijk.
Alle reacties Link kopieren
Hou vol, je hebt net een van de moeilijkste hobbels genomen!!! :there:
Alle reacties Link kopieren
LostControlAgain schreef:
15-05-2021 13:51
Ik heb het hem net gezegd. Hij is verdrietig en boos, logisch natuurlijk. Ik voel me vreselijk.
Dat is logisch. Zo voelde ik me ook. Maar je hebt het gezegd, het hoge woord is er uit. Dit is het begin van een nieuwe fase!
LostControlAgain schreef:
15-05-2021 13:51
Ik heb het hem net gezegd. Hij is verdrietig en boos, logisch natuurlijk. Ik voel me vreselijk.
Je hebt goede redenen, dat je deze stap gezet hebt, maar dat maakt het niet makkelijk natuurlijk.
Ik hoop dat je man na de eerste schrik en boosheid ook inziet, dat er geen basis voor een relatie meer is.
Dank dames. Ik voel opluchting, verdriet, ongerustheid. Alles tegelijk :@@:
Alle reacties Link kopieren
Sterkte TO...
Lady_Day schreef:
11-05-2021 09:33

Dat was best wel even spannend en ik heb ook wel eens zitten janken dat ik zo veel spijt had dat ik het gedaan had maar nu ik terugkijk... beste keuze ooit.
Ik hoop dat je uiteindelijk net zo op je beslissing terugkijkt als Lady_Day.
Alle reacties Link kopieren
:hug:
Moeilijk inderdaad. Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Roomsnoesje schreef:
15-05-2021 08:24
Niet zo streng voor jezelf, het is een proces en het moet groeien. Jouw tijd komt nog wel. Achteraf zeg ik ook dat ik jaren te lang in die relatie ben blijven zitten, maar iets met een koe en een kont.

Oma zei ook 'de mens lijdt het meest onder het lijden dat hij vreest'. Dus, waar ben je precies bang voor? Wat is je grootste angst hierin?
Ik weet t niet. Er is ook zoveel gebeurd de laatste jaren waarbij partner veel te verwerken heeft gekregen en dit niet heeft kunnen plaatsen. Ik heb met mezelf en met hem nu afgesproken dat hij via de psych aan zichzelf gaat werken om alles te verwerken zodat hij weer zichzelf wordt. Hij heeft gelukkig wel ingezien dat hij zo niet langer door kan gaan omdat hij ons er in mee trekt.

Al met al.... ik ben er nog niet zeker van want als hij goed hersteld kunnen we weer verder als gezin.
Deel het voor je in stukken op. Dit is een vervelende periode en het schuldgevoel vreet aan je, je hebt geen hekel aan hem maar het gevoel is niet genoeg voor een relatie. Herhaal dit voor je ineens hem een 2e kans belooft, niet doen, je hebt hem 5 jaar de kans gegeven dus je kan eventueel nog een LAT-relatie voorstellen met relatietherapie. Voordeel daarvan is dat hij misschien zijn leukere ik weer vindt en jij sowieso een leuker leven gaat maken voor jezelf. Je hebt heel veel gepikt van hem, zo'n kans krijgt hij niet snel meer.
Geronimo2 schreef:
15-05-2021 20:56
Deel het voor je in stukken op. Dit is een vervelende periode en het schuldgevoel vreet aan je, je hebt geen hekel aan hem maar het gevoel is niet genoeg voor een relatie. Herhaal dit voor je ineens hem een 2e kans belooft, niet doen, je hebt hem 5 jaar de kans gegeven dus je kan eventueel nog een LAT-relatie voorstellen met relatietherapie. Voordeel daarvan is dat hij misschien zijn leukere ik weer vindt en jij sowieso een leuker leven gaat maken voor jezelf. Je hebt heel veel gepikt van hem, zo'n kans krijgt hij niet snel meer.
Nee, die tweede kans beloven gaat niet gebeuren, en die LAT-relatie zeker niet. Hoe verdrietig en schuldig ik me nu ook voel, ik hou voet bij stuk.
Vannacht slaap ik op de bank. En ja, hij wil perse in dit huis blijven wonen. Voor mij is het geen dealbreaker, dus hij zal me moeten uitkopen. Dat kan hij niet, dus verkoop is onvermijdelijk. We hebben wel goed kunnen praten vanavond. Maar God, wat een emotionele rollercoaster is dit. En ik ben wel wat gewend als het om klappen van het leven gaat.
Alle reacties Link kopieren
Heel veel sterkte, knap dat je je zo sterk houdt. :hug:
Alle reacties Link kopieren
LostControlAgain schreef:
15-05-2021 22:21
Nee, die tweede kans beloven gaat niet gebeuren, en die LAT-relatie zeker niet. Hoe verdrietig en schuldig ik me nu ook voel, ik hou voet bij stuk.
Vannacht slaap ik op de bank. En ja, hij wil perse in dit huis blijven wonen. Voor mij is het geen dealbreaker, dus hij zal me moeten uitkopen. Dat kan hij niet, dus verkoop is onvermijdelijk. We hebben wel goed kunnen praten vanavond. Maar God, wat een emotionele rollercoaster is dit. En ik ben wel wat gewend als het om klappen van het leven gaat.
Ik vond het ook heel zwaar, zo die eerste weken nadat ik het mijn ex verteld heb. Wij moesten het huis ook verkopen. Helaas was toen net de crisis uitgebroken maar goed, na 4 maanden was het huis wel weg. Samen in 1 huis was vreselijk, ook al sliep ik in de logeerkamer. Ik heb nog wel eens getwijfeld of ik er goed aan gedaan had. Maar ik was al zo lang niet gelukkig met die man. Ik kon ook niet zien hoe ik dat ooit weer kon zijn. En de gedachte dat ik voor de rest van mijn leven in een ongelukkige relatie zou moeten zitten maakte me helemaal gek.

Met mij is het helemaal goed gekomen. Ik ben echt zo blij dat ik doorgezet heb. Jij kunt dit!
Alle reacties Link kopieren
Loep mij eens, dan lees je mijn post van vandaag, en van 4 maanden geleden toen ik in totale paniek bij ex voor de deur stond te smeken of ik terug mocht komen,
:hug: bij mij is het alweer 2 jaar geleden. Nog steeds niet helemaal echt officieel gescheiden omdat ex het tegen hield, maar nu geen weg meer terug: alle papieren compleet en de alles ingediend bij de gemeente!
Volg je hart en probeer egoïstisch te zijn, niet uit schuldgevoel meebuigen, want dan trek je, terugkijkend aan het kortste eind!
Het komt goed :rose:
Leslie Knobe schreef:
15-05-2021 22:25
Heel veel sterkte, knap dat je je zo sterk houdt. :hug:
Dank je wel!
Lady_Day schreef:
15-05-2021 23:00
Ik vond het ook heel zwaar, zo die eerste weken nadat ik het mijn ex verteld heb. Wij moesten het huis ook verkopen. Helaas was toen net de crisis uitgebroken maar goed, na 4 maanden was het huis wel weg. Samen in 1 huis was vreselijk, ook al sliep ik in de logeerkamer. Ik heb nog wel eens getwijfeld of ik er goed aan gedaan had. Maar ik was al zo lang niet gelukkig met die man. Ik kon ook niet zien hoe ik dat ooit weer kon zijn. En de gedachte dat ik voor de rest van mijn leven in een ongelukkige relatie zou moeten zitten maakte me helemaal gek.

Met mij is het helemaal goed gekomen. Ik ben echt zo blij dat ik doorgezet heb. Jij kunt dit!
LadyDay, dit is precies hoe ik er ook over denk! Ik ga ook nog blij worden, ik weet het zeker.
sandy1974 schreef:
15-05-2021 23:11
Loep mij eens, dan lees je mijn post van vandaag, en van 4 maanden geleden toen ik in totale paniek bij ex voor de deur stond te smeken of ik terug mocht komen,
Geloept, het is horror waar jij doorheen gaat. Maar het hoeft niet altijd zo te gaan natuurlijk.
Eierkoeken schreef:
15-05-2021 23:34
:hug: bij mij is het alweer 2 jaar geleden. Nog steeds niet helemaal echt officieel gescheiden omdat ex het tegen hield, maar nu geen weg meer terug: alle papieren compleet en de alles ingediend bij de gemeente!
Volg je hart en probeer egoïstisch te zijn, niet uit schuldgevoel meebuigen, want dan trek je, terugkijkend aan het kortste eind!
Het komt goed :rose:
Thanx, ik ben benieuwd of die van mij ook zo dwars gaat liggen. Vanavond zei hij het zo snel mogelijk geregeld te willen hebben, maarja...
Heel veel sterkte :redrose: ontzettend knap wat je hebt gedaan to! Goed dat je voor jezelf hebt gekozen.
Alle reacties Link kopieren
Heb veel respect voor wat jij hebt gedaan.
Wil je hierbij ook erg veel sterkte wensen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven