Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 9!

24-02-2021 18:33 3041 berichten
Alle tuinliefhebbers verzamelen zich hier, om te praten over alle mooie groene (en dan bedoelen we géén kunstgras!) tuinen, waarin we genieten van alle mooie planten, bloemen, bomen, vogels, kippen, konijnen en andere bezoekers.
We proberen al het beton en 75% tegeltuinen om te toveren tot mooie groene oases . Waar je in de zomer niet de temperatuur verhoogt wordt door de aanwezigheid van te veel beton of tegels. Waar je ook niet je voeten fikt, maar waar je heerlijk relaxed kan zitten genieten!

Wil je meeschrijven en ons helpen in de betonjungle-guerrilla, dan heb je van harte welkom!

Dus niet dit:
Afbeelding
of dit:
Afbeelding

Maar dit!

Afbeelding
Afbeelding
anoniem_206443 wijzigde dit bericht op 25-02-2021 17:25
10.96% gewijzigd
Meerkat schreef:
14-05-2021 23:40
Naaktslakken, slakken met bruinige huisjes, slakken met gele huisjes, formaat speldenknop en formaat 2 euro munt. Ik word er gek van! En ik heb drie aangrenzende tuinen waar niks wordt gedaan dus ik vrees...
:cry:

Een voordeel van de tegeltuin aan onze ene kant: daar komen geen slakken vandaan. Die komen alleen bij ons zelf en onze buren met een mooie tuin vandaan.
Alle reacties Link kopieren
Apatura schreef:
14-05-2021 23:52
ze lopen erg enthousiast uit met best groot blad.
ze zaten van de winter onder 60cm sneeuw :proud:

Alles wat ik verplant krijgt een hand potgrond en een fikse plons water mee.
en ik zal mn vers ingeplanten tuin toch veel moeten sproeien.

vind t wel spannend in 1 keer een stuk van 4 x 5m inplanten :sun: ben heel benieuwd hoe t wordt
Ooh, als ze al zo goed uitlopen zeker nu niet meer snoeien! Als er dode takjes inzitten kan je die er natuurlijk wel gewoon uitknippen.
Is ook spannend dat nieuwe inplanten, vond ik ook hoor met de nieuwe borders. En ondanks dat ik er altijd rekening mee hou dat hoge planten achteraan komen en de lage aan de voorkant, groeien de lage plantjes vaak harder dan de hoge en kloppen de verhoudingen weer niet :nut: Tuinieren blijft echt een uitdaging op deze manier maar ik heb er nog steeds lol in :-D
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Alle reacties Link kopieren
Ik :heart: gaura. Heb er zeker 10 staan nu en hoop dat ze ooit zo groot worden
Afbeelding
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Oh wow dat is mooi zeg!!!
Alle reacties Link kopieren
aaaanne schreef:
14-05-2021 23:54
Hosta's in je tuin? Dan heb je echt geen slakken inderdaad.
De salvia heb ik op gegeven, die eten ze volkomen op. Verder dacht ik met sierui een goed plan te hebben, maar het blad van de grote alliums is nu allemaal opgevreten. Gek genoeg komen ze blijkbaar niet aan de kleine alliums. Nu de allium op is zijn ze dus aan de tijm begonnen.
Ik weet van eerder dat ze graag leven in randjes rond stenen (op schaduwplekken) of plastic randjes, onder dichte bodembedekkers zoals vinca minor. En onder een dichte mat van krokusblad dus.
En in leliegras. En dan eten ze alle bloemknoppen op :furious:
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Alle reacties Link kopieren
Meerkat schreef:
15-05-2021 00:03
Oh wow dat is mooi zeg!!!
Da's de whirling butterfly. Aanrader!
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt aaaanne en moosey, dan ga ik dit weekend gewoon inzaaien :-D
Alle reacties Link kopieren
Slakken vangtips voor wie ze nog niet kent: een halve meloen neerleggen, inhoud zelf opeten. :mrgreen: Dan hoef je niet zo ver te zoeken. Komen ze naartoe. Kippenlegmeel ook, vooral de naaktslakken.

Ik heb de eerste jaren fanatiek gevangen en strooi dikke lagen cacaodoppen elk jaar. Geen last meer van slakken. Ik heb zelfs een ongeschonden hosta, in pot weliswaar, in de aarde durf ik niet aan. Je moet het lot niet tarten hè.

Ik heb ook veel leliehaantjes gevangen de laatste dagen. Hele familie mus in de tuin die mieren en luizen en mijn vetbollen komen eten, maar leliehaantjes blieven ze niet.
Alle reacties Link kopieren
Mijn gaura's (summer emotion's) wafen vorig jaar een impulsaankoop bij een online bestelling. En ze zijn zo mooi dat ze wel een ereplaatsje krijgen nu hoor :heart:

Slakken heb ik niet veel. Laatst wel een hele dikke huisjesslak uit mn minikas geplukt. Zo te zuen had ze al een hapje van mn koolrabiblad gehad maar was t niet lekker.
In mn kruipende phlox zag ik er ook een maar verder nog niets.
Hosta's heb ik in een verhoogde border staan en die zijn ook nog helemaal gaaf.

Ik heb weereens n idee. Eigenlijk wil ik al jaren een kas om plantjes te laten overwinteren. Ik had al het plan om een muurkas tegen. Mn pui aan te zetten om zo de restwarmte van mn huis te kunnen gebruiken. Maar dan zie ik mn tuin niet meer. Maarrrrrrr nu zie ik deze:

Afbeelding

En die kan ik natuurlijk wel of... in t verlengde zetten van de deur/kantelraam naar mn terras en dan een manier vinden om de overgang van mn deur / kantelraam naar de kas te isoleren.
Of ik zet hem voor de deur dan kan ik 'deur open & schuif open' zo bij mn plantjes.
En een electrisch kacheltje of verwarmingsbuis kost ook de wereld niet.

:facepalm: :facepalm: :facepalm:

Tijd dat Winston G op de stoep staat. :bonk: :sun:
Been there, done that, got the T-shirt.
Ik kom er net achter dat slakken ook munt en koriander lekker vinden.... En ik maar denken dat mijn tuin inmiddels vol staat met voor slakken oneetbare planten....

Die segrijnslakken zijn echt een plaag. Als ik Frans zou zijn, zou ik ze opeten.
Caaf, eten jouw kippen de slakken op?
Iemand hier in de buurt heeft kippen. Zouden die blij zijn met mijn gevangen slakken?
Alle reacties Link kopieren
Apatura schreef:
15-05-2021 00:53
Mijn gaura's (summer emotion's) wafen vorig jaar een impulsaankoop bij een online bestelling. En ze zijn zo mooi dat ze wel een ereplaatsje krijgen nu hoor :heart:

Slakken heb ik niet veel. Laatst wel een hele dikke huisjesslak uit mn minikas geplukt. Zo te zuen had ze al een hapje van mn koolrabiblad gehad maar was t niet lekker.
In mn kruipende phlox zag ik er ook een maar verder nog niets.
Hosta's heb ik in een verhoogde border staan en die zijn ook nog helemaal gaaf.

Ik heb weereens n idee. Eigenlijk wil ik al jaren een kas om plantjes te laten overwinteren. Ik had al het plan om een muurkas tegen. Mn pui aan te zetten om zo de restwarmte van mn huis te kunnen gebruiken. Maar dan zie ik mn tuin niet meer. Maarrrrrrr nu zie ik deze:

Afbeelding

En die kan ik natuurlijk wel of... in t verlengde zetten van de deur/kantelraam naar mn terras en dan een manier vinden om de overgang van mn deur / kantelraam naar de kas te isoleren.
Of ik zet hem voor de deur dan kan ik 'deur open & schuif open' zo bij mn plantjes.
En een electrisch kacheltje of verwarmingsbuis kost ook de wereld niet.

:facepalm: :facepalm: :facepalm:

Tijd dat Winston G op de stoep staat. :bonk: :sun:
Ik had ook een muurkas, heel leuk maar die was te klein om er iets te laten overwinteren. In de kas op de gezamenlijke moestuin is er wel iemand die deze heeft gebruikt om planten te laten overwinteren afgelopen winter door een ‘verwarmingstruc’ met waxinelichtjes onder terracotta potjes.

Afbeelding

Ik gebruik deze op de camping en het wordt echt warm!
Meloen, ja dat werkt vast Mermedina. Maar dat eet ik niet vaak een om het nou daarom te kopen gaat me te ver.
Ik weet ik niet of k ze wel wil gaan lokken, aangezien onze ene buren een mooie wilde tuin hebben die 2x zo groot is als die van ons. En ik niet al hun slakken er bij wil hebben.

Door jouw tips zocht ik eens op huismiddeltjes tegen slakken. Bij oma weet raad adviseert iemand om tijm te planten omdat de slakken weg zouden blijven vanwege de lucht. Noujaazeg, ik heb gisteravond dus echt zo'n 20 naaktslakken van mijn 5 tijmplantjes geplukt.

Maar als het droger wordt raak ik ze hier vanzelf weer kwijt. Ik heb afgelopen jaar alleen droogteresistente planten gekocht omdat het hier zo droog wordt op het zuiden op het zand. Dan is het weer einde slakken denk ik.
Alle reacties Link kopieren
aaaanne schreef:
15-05-2021 10:30
Caaf, eten jouw kippen de slakken op?
Iemand hier in de buurt heeft kippen. Zouden die blij zijn met mijn gevangen slakken?
Zijn het grote kippen? Die lusten wel een slakje. Zelfs een muis krijgen ze weg. Mijn minikippen heb ik nooit een grote naaktslak zien eten, maar ze eten wel kleine slakjes en misschien ook wel naaktslakken in babyvorm. Ik zie in elk geval nauwelijks slakken hier.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
aaaanne schreef:
15-05-2021 10:36
Meloen, ja dat werkt vast Mermedina. Maar dat eet ik niet vaak een om het nou daarom te kopen gaat me te ver.
Ik weet ik niet of k ze wel wil gaan lokken, aangezien onze ene buren een mooie wilde tuin hebben die 2x zo groot is als die van ons. En ik niet al hun slakken er bij wil hebben.

Door jouw tips zocht ik eens op huismiddeltjes tegen slakken. Bij oma weet raad adviseert iemand om tijm te planten omdat de slakken weg zouden blijven vanwege de lucht. Noujaazeg, ik heb gisteravond dus echt zo'n 20 naaktslakken van mijn 5 tijmplantjes geplukt.

Maar als het droger wordt raak ik ze hier vanzelf weer kwijt. Ik heb afgelopen jaar alleen droogteresistente planten gekocht omdat het hier zo droog wordt op het zuiden op het zand. Dan is het weer einde slakken denk ik.
Was vast een dementerende oma. :hihi:
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Mermedina schreef:
15-05-2021 10:30
Ik had ook een muurkas, heel leuk maar die was te klein om er iets te laten overwinteren. In de kas op de gezamenlijke moestuin is er wel iemand die deze heeft gebruikt om planten te laten overwinteren afgelopen winter door een ‘verwarmingstruc’ met waxinelichtjes onder terracotta potjes.

Afbeelding

Ik gebruik deze op de camping en het wordt echt warm!

O wauw wat n idee!
Been there, done that, got the T-shirt.
Alles groeit wel lekker!
Afbeelding

Weet iemand wat dit voor struikje is? Hij was er al toen wij kwamen, een paar blaadjes. Ik laat 'm steeds groter worden om te kijken wat het wordt, maar hij maakt alleen blad lijkt het wel. Nu weet ik het nog niet :D
Afbeelding
Sabeltandcavia schreef:
15-05-2021 10:38
Zijn het grote kippen? Die lusten wel een slakje. Zelfs een muis krijgen ze weg. Mijn minikippen heb ik nooit een grote naaktslak zien eten, maar ze eten wel kleine slakjes en misschien ook wel naaktslakken in babyvorm. Ik zie in elk geval nauwelijks slakken hier.
Ja het zijn vrij grote kippen. Dan zal ik het eens vragen. Ik vis allerlei maten slakken uit de tuin, ook enorme.
Alle reacties Link kopieren
Aaaane, volgens mij is het een zaailing van een boom. Zijn de takken houtig?
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Ik las gisteren op een site dat je knoflook extract op je planten kan spuiten en dat houdt ze er vanaf. Twee bollen koken en dan twee eetlepels extract vermengen met een liter water. Dat giet je over je planten en dat zou moeten werken. Nog nooit van gehoord maar lijkt me dat het niet op je planten blijft hangen met al onze regenbuien. Maar valt te proberen.
Sabeltandcavia schreef:
15-05-2021 11:06
Aaaane, volgens mij is het een zaailing van een boom. Zijn de takken houtig?
Ja, en het lijkt op een esdoorn vind ik. Maar hij heeft een beetje de groeiwijze van een struik met veel aftakkingen net boven de grond. Er staat hier een grote esdoorn in de buurt, dus ik vind vaker zaailingen van die boom maar die maken echt van die lange sprieten met dan een handvol bladeren er aan en dan worden ze weer langer. Maar veel verder kijk ik niet want dan trek ik ze er uit, mooie boom maar echt geen plek daarvoor.
Alle reacties Link kopieren
Anne, kan het een bessenstruik zijn?
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
feow schreef:
15-05-2021 11:11
Anne, kan het een bessenstruik zijn?
Nee, die heb ik ook. Dit blad is veel steviger dan van de aalbes, en het is ook donkerder van kleur.
Volgens Plantnet is het een Italiaanse esdoorn. Acer opalus. Kun je die eens googlen om te zien of het klopt?
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
15-05-2021 00:03
En in leliegras. En dan eten ze alle bloemknoppen op :furious:
:-( daarom bloeide mijn leliegras vorig jaar niet...
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven