Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 51)

26-05-2021 14:54 6558 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2, ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, ruim 167 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 3 miljoen doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt maar er zijn inmiddels gelukkig verschillende vaccinaties voor en Nederland is begonnen met een vaccinatie programma.
In Nederland zijn er nu ruim 1 miljoen mensen positief getest en ruim 17.000 mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Online een test aanvragen met DigiD kan hier

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen:1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / 29 / 30 / 31 / 32 / 33 / 34/ 35 / 36 / 37/ 38 / 39 / 40/ 41 / 42 / 43 / 44 / 45 / 46 / 47 /48 / 49 / 50
nausicaa schreef:
10-06-2021 10:03
Die kans is wel heel heel veel kleiner.

Maar mijn punt was vooral dat het doel van het bewijs nu grotendeels anders is, en daarmee de fraude eisen dus ook.
Ja, ik had even moeten quoten waar ik op reageerde :-)
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
10-06-2021 09:35
Ik wil wel een vaccin, maar krijg de tweede waarschijnlijk net een dag te laat voor mijn vakantie. Misschien krijg ik hem wel net op tijd, maar dan is het maar de vraag of het allemaal op tijd doorgegeven is, ik vermoed van niet (moet apart door gegeven worden, duurt ‘enkele weken’ volgens mijn werkgever).
Dus helaas voor mij, maar ik zal nog gewoon even moeten testen. Het is niet anders. Het is nou ook weer niet alsof dat het einde van de wereld is of zo.
Jij hebt nog behoorlijke kans denk ik dat je doordat je covid gehad hebt gewoon meteen al een groen vinkje krijgt, toch? Of maar één vaccinatie hoeft te hebben. En zo niet dan maar inderdaad even testen. Ik heb dat zelf inmiddels al 6x gedaan en 7x met een van mijn kinderen, dus die 14e keer kan er ook nog wel bij. Vergeleken met het inpakken van alle spullen is het peanuts.
En inderdaad, als je én geen vaccin wilt, én niet testen én toch op vakantie, dan heb je dus gewoon pech. Zoals mijn oude baas zei: ‘tja, en ik wil een rode Ferrari, maar dat gaat ook niet gebeuren’. Soms kun je nou eenmaal niet alles tegelijk hebben.
Dat is inderdaad wat mij ook irriteert. Ik heb begrip voor mensen die per se op vakantie naar het buitenland willen, ik heb begrip voor mensen die een vaccinatie (nog) niet aandurven en ik heb begrip voor mensen die testen heel vervelend vinden. Maar gecombineerd vind ik het zulk kinderachtig de-wereld-draait-alleen-om-mijn-pleziertjes gedrag. Dan blijf je maar lekker thuis totdat je wel volwassen bent.
Alle reacties Link kopieren
Felidaes schreef:
10-06-2021 10:00
Als je gevaccineerd ben kan je toch nog steeds een gevaar vormen?

Voor mensen die niet gevaccineerd zijn.

Ik kan straks nog steeds corona krijgen en doorgeven.

Maar ik ben echt wel klaar met straks bij elk niesje te moeten testen en eventueel 5 dagen thuis te blijven.
Ik ben benieuwd hoe ze dat straks voor zich zien.
Dan vorm je een veel kleiner gevaar. Het doel bij covid is nooit geweest om het risico tot helemaal nul te beperken (behalve in landen als Australië en Nieuw-Zeeland). Als je bij iedereen de kans op overdracht met 90% terugdringt dan heb je ook een enorm effect.

Wanneer ze afstappen van het testen en thuisblijven zal afhangen van de viruscirculatie, de varianten en wat de modellen laten zien aan kans dat er weer een golf zal komen en hoe hoog. Ik zou ook liever vandaag dan morgen van dat testen en thuisblijven af zijn, want onze peuter neemt om de haverklap verkoudheden mee van het kinderdagverblijf (daar mogen kinderen met verkoudheid heen en snottert dus de helft) en steekt de rest van het gezin dan aan. Ik hoop dat het over een tijdje alleen nog een vrijblijvende mogelijkheid is in plaats van een echte maatregel. Maar tijdens de zomer zullen ze het zeker nog wel aanhouden, juist vanwege al het gereis van mensen en de kans dat er nieuwe virussen het land binnenkomen. Dat wil je wel goed in de gaten kunnen blijven houden.
Alle reacties Link kopieren
Hoi ik zie opmerkingen over de test en vaccinatiebewijs app.

Je kunt zien hoe die app werkt op https://www.coronacheck.nl daar staat het uitgelegd. De app genereert een QR code die niet kan worden nagemaakt en op heel veel verschillende manieren is voorkomen dat je hem kunt namaken, als screenshot kunt kopieren, of via een videogesprek kunt delen. De code wordt ook elke zoveel tijd ververst op je telefoon en er staan gegevens bij die met je paspoort of id-bewijs kunnen worden geverifieerd.
comocomo wijzigde dit bericht op 10-06-2021 10:21
4.53% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Comocomo schreef:
10-06-2021 10:18
Hoi ik zie opmerkingen over de test en vaccinatiebewijs app en ik ben zijdelijns betrokken bij het appteam.

Je kunt zien hoe die app werkt op https://www.coronacheck.nl daar staat het uitgelegd. De app genereert een QR code die niet kan worden nagemaakt en op heel veel verschillende manieren is voorkomen dat je hem kunt namaken, als screenshot kunt kopieren, of via een videogesprek kunt delen. De code wordt ook elke zoveel tijd ververst op je telefoon en er staan gegevens bij die met je paspoort of id-bewijs kunnen worden geverifieerd.
Thanks voor de info!
Weet jij ook hoe het zit met mensen die geen smartphone hebben? Kunnen die hem printen?
Alle reacties Link kopieren
@Apple jazeker, je kunt nu al een printversie maken van je testbewijs, via https://www.coronacheck.nl/nl/print

Overigens organiseert het team bijna wekelijks online meetups waarin het bouwproces en de functionaliteit wordt toegelicht. Die staan aangekondigd op meetup.com en zijn vrijdags van 15 tot 16.

Linkje: https://www.meetup.com/nl-NL/Code-For-NL

Code4NL is een onafhankelijke community voor mensen die (interesse hebben in) open ontwikkelen bij de overheid. Ze hebben ook een Slack waar je gewoon in kunt meepraten en vragen stellen aan de teams die dingen bouwen zoals een kanaal #coronacheck en #coronamelder , waar ontwikkelaars zitten uit de teams.

https://doemee.codefor.nl/
Alle reacties Link kopieren
Comocomo schreef:
10-06-2021 10:24
@Apple jazeker, je kunt nu al een printversie maken van je testbewijs, via https://www.coronacheck.nl/nl/print

Overigens organiseert het team bijna wekelijks online meetups waarin het bouwproces en de functionaliteit wordt toegelicht. Die staan aangekondigd op meetup.com en zijn vrijdags van 15 tot 16.

Linkje: https://www.meetup.com/nl-NL/Code-For-NL

Code4NL is een onafhankelijke community voor mensen die (interesse hebben in) open ontwikkelen bij de overheid. Ze hebben ook een Slack waar je gewoon in kunt meepraten en vragen stellen.

https://doemee.codefor.nl/
Top! Niet voor mezelf maar ik vroeg me af hoe dat dan werkt met fraudegevoeligheid enzo.
Ziet er allemaal goed doordacht uit!

Ik ga eens kijken bij Code4NL, ik ben zelf geen programmeur maar ik weet er wel het één en ander vanaf dus sowieso interessant.
Alle reacties Link kopieren
Goed om te weten Comocomo, bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Geen dank! En ik denk niet dat je programmeur hoeft te zijn hoor, als je interesse hebt in het onderwerp is dat genoeg. :)
Alle reacties Link kopieren
Viruswaanzin/waarheid is definitief een sneu cultgroepje geworden:
Viruswaarheid heeft een ‘rituele verbranding’ van vaccinatiebrieven aangekondigd direct voor het RIVM-gebouw in Bilthoven. Om 11.00 uur gaat de fik in een stapel uitnodigingsbrieven voor de coronavaccinatie.

Deelnemers wordt gevraagd drums mee te nemen, om zo een grote drumcirkel te bouwen om de brandende stapel brieven. De politie meldt op de hoogte te zijn van de actie en daar ook bij aanwezig te zijn. De politie verwacht verder dat het rustig zal blijven, maar kan niet zeggen hoe veel mensen precies worden verwacht.

AD

Bij het RIVM voor de deur worden op dit moment ritueel vaccinatie uitnodigingen verbrand.
Afbeelding
https://twitter.com/Kolpen/status/1402922069407449088
nounou
Alle reacties Link kopieren
Nou leuk, moeten ze doen. Ik denk dat het het RIVM bar weinig kan schelen of ze die brieven in de papierbak gooien, verbranden of desnoods opeten.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
10-06-2021 12:11
Viruswaanzin/waarheid is definitief een sneu cultgroepje geworden:
Viruswaarheid heeft een ‘rituele verbranding’ van vaccinatiebrieven aangekondigd direct voor het RIVM-gebouw in Bilthoven. Om 11.00 uur gaat de fik in een stapel uitnodigingsbrieven voor de coronavaccinatie.

Deelnemers wordt gevraagd drums mee te nemen, om zo een grote drumcirkel te bouwen om de brandende stapel brieven. De politie meldt op de hoogte te zijn van de actie en daar ook bij aanwezig te zijn. De politie verwacht verder dat het rustig zal blijven, maar kan niet zeggen hoe veel mensen precies worden verwacht.

AD

Bij het RIVM voor de deur worden op dit moment ritueel vaccinatie uitnodigingen verbrand.
Afbeelding
https://twitter.com/Kolpen/status/1402922069407449088
Haha echt 10 mensen ofzo, wa een opkomst.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
10-06-2021 12:13
Nou leuk, moeten ze doen. Ik denk dat het het RIVM bar weinig kan schelen of ze die brieven in de papierbak gooien, verbranden of desnoods opeten.

Het gaat om het ritueeeel, dat verleent er grote kracht aan, snap dat dan :biggrin:
De vaccinatiegod zal eindelijk zijn (?) nederlaag moeten erkennen.

Nu nog zeven keer rondom het gebouw van het RIVM lopen, en het zal instorten.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
10-06-2021 12:22
Het gaat om het ritueeeel, dat verleent er grote kracht aan, snap dat dan :biggrin:
De vaccinatiegod zal eindelijk zijn (?) nederlaag moeten erkennen.

Nu nog zeven keer rondom het gebouw van het RIVM lopen, en het zal instorten.
Voor elke verbrande brief daar stonden er zo'n 100 mensen in Nieuwegein in de rij voor de Janssen prik :proud:
Ik denk dat de vaccinatiegod heeft gewonnen :cheer2:
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
10-06-2021 12:30
Voor elke verbrande brief daar stonden er zo'n 100 mensen in Nieuwegein in de rij voor de Janssen prik :proud:
Ik denk dat de vaccinatiegod heeft gewonnen :cheer2:

Inderdaad :D
Twee weken terug stond ik op een doodgewone vaccinatiedag een half uur in de rij te wachten.

Hopelijk houden deze mensen het ook de komende tijd geweldloos, ik vind hun religieuze ijver griezelig.
nounou
Ik vind dit zo'n gekke tweet.

https://twitter.com/WHO_Europe/status/1 ... 44385?s=20

Hoe kan je nu de herfst/winter 2020 gaan vergelijken met de aankomende herfst/winter??
Alle reacties Link kopieren
Felidaes schreef:
10-06-2021 15:07
Ik vind dit zo'n gekke tweet.

https://twitter.com/WHO_Europe/status/1 ... 44385?s=20

Hoe kan je nu de herfst/winter 2020 gaan vergelijken met de aankomende herfst/winter??

Ik zag het ook. Hoe bizar. Als je de complotdenkers in de hand wil werken moet je vooral dit soort dingen gaan tweeten. Maakt me eerlijk gezegd best een beetje boos dat de WHO blijkbaar zo weinig feeling heeft met 'het volk' dat ze dat niet snappen.
rosadebree schreef:
10-06-2021 15:13
Ik zag het ook. Hoe bizar. Als je de complotdenkers in de hand wil werken moet je vooral dit soort dingen gaan tweeten. Maakt me eerlijk gezegd best een beetje boos dat de WHO blijkbaar zo weinig feeling heeft met 'het volk' dat ze dat niet snappen.
Nou, ik had dus een beetje hetzelfde gevoel.
Alle reacties Link kopieren
Felidaes schreef:
10-06-2021 15:07
Ik vind dit zo'n gekke tweet.

https://twitter.com/WHO_Europe/status/1 ... 44385?s=20

Hoe kan je nu de herfst/winter 2020 gaan vergelijken met de aankomende herfst/winter??
Als je alleen van die tweet uitgaat wel ja, maar dit was gewoon een live twitter feed van een voorlichting/persco.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Felidaes schreef:
10-06-2021 15:07
Ik vind dit zo'n gekke tweet.

https://twitter.com/WHO_Europe/status/1 ... 44385?s=20

Hoe kan je nu de herfst/winter 2020 gaan vergelijken met de aankomende herfst/winter??
Staat er toch boven:

“the new Delta variant of concern, which shows increased transmissibility and some immune escape, is poised to take hold, while many among vulnerable populations above the age of 60, remain unprotected”

Voor de ongevaccineerden is het nog niet voorbij. Ik hoop dat je verder kan kijken dan je Europese bril.
Eurus schreef:
10-06-2021 15:21
Als je alleen van die tweet uitgaat wel ja, maar dit was gewoon een live twitter feed van een voorlichting/persco.
Je hebt gelijk, ik zag deze tweet op de NOS en ben hem gaan opzoeken.

Op NOS staan nog wel een paar andere uitspraken, maar ik las het als een geheel met de onderliggende boodschap:

Wees vooral niet te opgelucht.

Verkeerd, of in ieder geval niet volledig geinterpreteerd.
Alle reacties Link kopieren
Ze zeggen toch niet dat de situatie hetzelfde is? Ze zeggen dat we ons eerder rijk gerekend hebben en dat klopt wel. Dus nee, we gaan geen herfst/winter tegemoet zoals in 2020 en ja, we moeten wel oppassen dat we niet te vroeg denken dat we er al zijn en de boel maar loslaten qua maatregelen en vaccineren.
nicole123 schreef:
10-06-2021 15:29
Ze zeggen toch niet dat de situatie hetzelfde is? Ze zeggen dat we ons eerder rijk gerekend hebben en dat klopt wel. Dus nee, we gaan geen herfst/winter tegemoet zoals in 2020 en ja, we moeten wel oppassen dat we niet te vroeg denken dat we er al zijn en de boel maar loslaten qua maatregelen en vaccineren.
Vind je echt dat we ons rijk gerekend hebben?

Zo voelt het voor mij helemaal niet.
Alle reacties Link kopieren
Felidaes schreef:
10-06-2021 15:33
Vind je echt dat we ons rijk gerekend hebben?

Zo voelt het voor mij helemaal niet.
Misschien net voor het najaar, toen werd er wel gezegd dat er geen tweede golf hoefde te komen en dat het ook een klein golfje kon blijven, dat we het onder controle konden houden met regionale maatregelen. Dat was iets te optimistisch. De situatie nu is natuurlijk compleet anders, een vaccin, en zeker zo'n effectief vaccin als Pfizer, maakt wel een heel groot verschil.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Susan schreef:
10-06-2021 15:36
Misschien net voor het najaar, toen werd er wel gezegd dat er geen tweede golf hoefde te komen en dat het ook een klein golfje kon blijven, dat we het onder controle konden houden met regionale maatregelen. Dat was iets te optimistisch. De situatie nu is natuurlijk compleet anders, een vaccin, en zeker zo'n effectief vaccin als Pfizer, maakt wel een heel groot verschil.
Ah ja, klopt.

Ik ging er toen ook vanuit dat er geen 2e golf ging komen.
Maar die gedachten heeft het voor mij toen niet voor gezorgd dat ik lakser met de regels om ging ofzo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven