Gezondheid alle pijlers

Kies eruit, en dan?

10-06-2021 19:26 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanmiddag is er een kies getrokken die al heel lang problemen gaf en waar verder niets meer aan te doen was.

Nu is de keuze aan mij of dat ik een implantaat wil, of dat ik de kies niet vervang en het dus open laat.

In verband met het slinken van het kaakbot is de bedenktijd niet heel erg lang (maand).

Wat zijn jullie ervaringen met beide opties?
Om welke kies gaat het?
Ik had dat ook, bij een achterste kies. Deze heeft een kauwfunctie en er zit een gat, maar dat zie je alleen als ik lach. Ik heb ervoor gekozen om een implantaat te nemen. Na een jaar ofzo, dus ik kreeg botopbouw. Als het een kies zonder kauwfunctie is ( dus helemaal achterin) zou je het zo kunnen laten.

Een implantaat kost alles bij elkaar zo'n €2000 en je bent daar een tijdje mee bezig. Na plaatsen implantaat moet het 3/4 mnd genezen. Daarna komt er een dopje op en daarna de kroon.
Zie ook topic implantaat en tandartsangst. Daar lees je ervaringen.
Alle reacties Link kopieren
Die bedenktijd is wel iets langer hoor. De implantoloog wilde bij mij pas het implantaat zetten na minimaal 3 maanden. Het gat waar de kies in de kaak zat moet helen. Een gat vond ik geen optie, ik voelde me er een beetje armoedig bij. Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk.
Ik zou het nooit openlaten.
Alle reacties Link kopieren
Als je het openlaat zie ik het gebeuren dat je halve gebit gaat schuiven.
Zeker als het "aan 't eind" is.

Dat zou ik zelf liever niet zien gebeuren.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Bij mij moet ook de ena-achterste kies eruit en geen haar op m'n hoofd die erover denkt om dat open te laten. Ben nog relatief jong, dus om de rest van m'n leven te lopen met een gat wat je ziet zitten als ik lach... Liever niet!
Alle reacties Link kopieren
Het is de tweede kies van achteren, maar wel met duidelijke kauwfunctie. Je ziet het gat niet als ik lach.

De geschatte kosten voor een implantaat liggen tussen de €2.200 en €2.500.

Ik vind dat een hoop geld, maar ik merk nu al dat open laten ook nadelen met zich meebrengt. En als ik het open laat zal ik voortaan alleen met rechts moeten kauwen, ook niet heel fijn.

Ik begreep dat een brug ook nog zou kunnen, dat scheelt een kleine duizend euro, maar een implantaat heeft de voorkeur.
Alle reacties Link kopieren
Alcedo schreef:
10-06-2021 21:01
Het is de tweede kies van achteren, maar wel met duidelijke kauwfunctie. Je ziet het gat niet als ik lach.

De geschatte kosten voor een implantaat liggen tussen de €2.200 en €2.500.

Ik vind dat een hoop geld, maar ik merk nu al dat open laten ook nadelen met zich meebrengt. En als ik het open laat zal ik voortaan alleen met rechts moeten kauwen, ook niet heel fijn.

Ik begreep dat een brug ook nog zou kunnen, dat scheelt een kleine duizend euro, maar een implantaat heeft de voorkeur.
Ik was echt minder kwijt hoor, tussen 1600 en 1700 euro
Alle reacties Link kopieren
coravanmora schreef:
10-06-2021 21:08
Ik was echt minder kwijt hoor, tussen 1600 en 1700 euro
Wat een verschil joh. Zijn dat geen vaste DBC codes?
Alle reacties Link kopieren
Alcedo schreef:
10-06-2021 21:10
Wat een verschil joh. Zijn dat geen vaste DBC codes?
Ik denk van wel maar heb geen idee waar dit door komt. Zou een onder of bovenkies nog verschil maken?

Misschien kun je nog ergens anders een second opinion vragen?

Ik was overigens wel heel tevreden met de behandeling en resultaat is mooi.
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
10-06-2021 19:50
Als je het openlaat zie ik het gebeuren dat je halve gebit gaat schuiven.
Zeker als het "aan 't eind" is.

Dat zou ik zelf liever niet zien gebeuren.
Gebeurde dat maar, ik ben 4 en 6 jaar geleden twee achterste kiezen kwijtgeraakt, ik had verwacht dat mijn ondergebit nu wat ruimte had gekregen om te schuiven(voorste tanden onder zijn wat over elkaar gegroeid), maar nee.
Alle reacties Link kopieren
Divadaan schreef:
10-06-2021 21:14
Gebeurde dat maar, ik ben 4 en 6 jaar geleden twee achterste kiezen kwijtgeraakt, ik had verwacht dat mijn ondergebit nu wat ruimte had gekregen om te schuiven(voorste tanden onder zijn wat over elkaar gegroeid), maar nee.
Boven een bepaalde leeftijd schuift je gebit toch niet echt meer, afhankelijk van evt. vroegere orthodontische behandelingen?
Alle reacties Link kopieren
Divadaan schreef:
10-06-2021 21:14
Gebeurde dat maar, ik ben 4 en 6 jaar geleden twee achterste kiezen kwijtgeraakt, ik had verwacht dat mijn ondergebit nu wat ruimte had gekregen om te schuiven(voorste tanden onder zijn wat over elkaar gegroeid), maar nee.
Gebit schuift nooit naar achteren
Alcedo schreef:
10-06-2021 21:01
Het is de tweede kies van achteren, maar wel met duidelijke kauwfunctie. Je ziet het gat niet als ik lach.

De geschatte kosten voor een implantaat liggen tussen de €2.200 en €2.500.

Ik vind dat een hoop geld, maar ik merk nu al dat open laten ook nadelen met zich meebrengt. En als ik het open laat zal ik voortaan alleen met rechts moeten kauwen, ook niet heel fijn.

Ik begreep dat een brug ook nog zou kunnen, dat scheelt een kleine duizend euro, maar een implantaat heeft de voorkeur.
Het is tegen de €2000 maar ik ging naar de kaakchirurg.
Divadaan schreef:
10-06-2021 21:14
Gebeurde dat maar, ik ben 4 en 6 jaar geleden twee achterste kiezen kwijtgeraakt, ik had verwacht dat mijn ondergebit nu wat ruimte had gekregen om te schuiven(voorste tanden onder zijn wat over elkaar gegroeid), maar nee.
Tanden en kiezen hebben altijd de neiging om juist naar voren te schuiven. Evolutionair zo bepaald: mensen krijgen geen nieuw element als er 1 tussenuit valt, dus dan schuift alles vanuit achter naar voren om het toch aan te laten sluiten.
Alle reacties Link kopieren
coravanmora schreef:
10-06-2021 21:17
Gebit schuift nooit naar achteren
Dat wist ik wel, de tandarts vertelde me dat al bij de eerste kies die getrokken werd.
Alcedo schreef:
10-06-2021 21:16
Boven een bepaalde leeftijd schuift je gebit toch niet echt meer, afhankelijk van evt. vroegere orthodontische behandelingen?
Een spalkje kan het op zn plaats houden. Anders gaat het juist altijd naar voren schuiven. Veel oudere mensen hebben tanden die langs elkaar gaan staan.

Om op je vraag in te gaan: ik zou het altijd op laten vullen. Maar ik ben ook heel precies qua verzorging en zou een gaatje al echt vreselijk vinden, laat staan een gat, ook al zie je het niet.

Overigens wordt er in de tandheekunde/geneeskunde vanuit gegaan dat een gebit tot en met het 6e element, dus de eerste grote kies, een compleet gebit is.
Alle reacties Link kopieren
Er werd mij een implantoloog geadviseerd naar wie ze meestal doorverwijzen. Ik heb me daar nog niet in verdiept.

Een vriend van mij is tandarts, dus ik zal hem ook nog eens om tips vragen.
Alle reacties Link kopieren
Implantaat natuurlijk. Zo’n gat staat armoedig.
You’re not ugly, you’re just not your type
Alle reacties Link kopieren
Bint-el-nas schreef:
10-06-2021 21:57
Implantaat natuurlijk. Zo’n gat staat armoedig.
Gelukkig ziet niemand het. Anders was de keuze een stuk makkelijker geweest.
Wissewis schreef:
10-06-2021 19:50
Als je het openlaat zie ik het gebeuren dat je halve gebit gaat schuiven.
Zeker als het "aan 't eind" is.

Dat zou ik zelf liever niet zien gebeuren.
Nooit last van gehad
Alcedo schreef:
10-06-2021 21:59
Gelukkig ziet niemand het. Anders was de keuze een stuk makkelijker geweest.
Missende kiezen achter in de mond zie ik vaak wel degelijk.
Alle reacties Link kopieren
emmalou schreef:
10-06-2021 22:15
Missende kiezen achter in de mond zie ik vaak wel degelijk.
Als je met een zaklamp en een half hoofd in mijn mond verdwijnt wel, op normale afstand kun je het niet zien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven