informeert school ouders nog na ongeval gr. 7/8?

11-06-2021 10:37 154 berichten
Ik heb al een paar keer gehad dat mijn zoon onwel werd op school. 1x ging hij neer in de toiletten nadat hij draaierig werd toen zijn lerares een herinnering van zichzelf vertelde die nogal medisch was. Daar heeft zij niets over laten weten, ook niet ff via Parro.

Gister zijn schijnbaar een aantal kinderen onwel geworden na een veel te fanatieke (warme) buitengymles. Wat er precies gebeurd is, weet ik niet omdat mijn zoons verhaal wat warrig is. Op weg terug naar de klas gingen er twee kinderen neer en een aantal anderen werd erg draaierig. Toen zijn medewerkers met die kinderen gaan redderen, maar niet in de klas. Blijkbaar was er niemand meer in de klas. Mijn zoon was naar de wc gegaan toen hij zich niet lekker voelde worden (wc is een afgeschermd blok met open deur in de gedeelde ruimte van een paar klassen), en na het drinken van water was hij draaierig op de grond gezakt (die lekker koel was). Daar werd hij gevonden door de conciërge: lerares had hem dus nog niet gemist. De andere kinderen hadden water en ijsblokjes gehad, maar dat was op toen mijn zoon erbij kwam, en toen is een medewerker heel aardig ff naar de supermarkt gesneld voor een doos ijsjes. Zoon vind het dus wel leuk, maar mij valt vooral op dat er 0 communicatie vanuit school naar de ouders is gegaan over wat er gebeurd is. Volgend zoon heeft de gymleraar wel van diverse medewerkers op zijn flikker gehad ("ze waren heel boos op hem")

Is het normaal dat je bij groep 7/8 enkel door je kind moet worden bijgepraat?
Alle reacties Link kopieren
Wat zei de school/lerares toen je er naar vroeg?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het niet 'normaal' dus zou er over in gesprek gaan met de leerkracht.
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren
Dat lijkt mij niet. Toen mijn dochter was flauwgevallen in groep 8 (net een beugel, weinig gegeten, spanning voor de laatste schooldag), hebben ze alle toeters en bellen aan gezet. Mij gebeld, met het kind naar de huisarts gegaan, etc. Dat vind ik dan weer het andere uiterste. Even bellen lijkt me wel gepast, anders zou ik er zeker over klagen.
Alle reacties Link kopieren
Oef dit had ik wel van school zelf willen horen ja.. En als dit al eens eerder gebeurd is (en bij meerdere leerlingen), zou ik ook eens informeren wat het beleid is bij warm weer en gymles.
Ik vind het vooral bizar dat er blijkbaar geregeld kinderen “neer gaan” en op de grond zakken. Overdrijf je niet wat? Of je zoon, dat kan natuurlijk ook.

Dit soort dingen zijn hier nooit aan de orde geweest dus geen idee. Maar ik neem aan dat flauwvallen wel gemeld wordt. Hetzelfde gebeurt bij ongelukjes waarbij het hoofd betrokken is, worden wel altijd meteen telefonisch aan de ouders gemeld om te voorkomen dat het daarna vergeten wordt (en het kind bv thuis onwel wordt vanwege een botsing met een muur oid).
Gewone ongelukjes worden hier op die leeftijd niet speciaal gemeld.
anoniem_382756 wijzigde dit bericht op 11-06-2021 10:53
Reden: toevoeging
3.16% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Gymmen in deze hitte is ook niet het beste idee. Zou ik direct aanstippen wanneer je contact opneemt met school. Vind het maar vaag hoe ze communiceren, ik zou not amused zijn.
Alle reacties Link kopieren
Nee, dit is absoluut niet normaal. Zelfs op de middelbare school t/m 6 vwo word je nog gebeld als je kind flauw valt. Denk zelfs dat als je op kantoor flauwvalt er nog een gezinslid wordt gebeld. Lijkt erop alsof ze het in de doofpot hebben willen stoppen dat die gymleraar onverantwoordelijk heeft gehandeld. Of je kind heeft wellicht een levendige fantasie, maar dat hoor je meer op de kleuterleeftijd.
Alle reacties Link kopieren
Nee, niet normaal. Als ik jou was zou ik aan de telefoon hangen met school om te vragen wat er aan de hand was.
Als het inderdaad klopt wat jouw zoon zegt, dan zou ik een persoonlijk gesprek willen met de schoolleider, want dit kan echt niet.
himalaya schreef:
11-06-2021 10:39
Wat zei de school/lerares toen je er naar vroeg?
Ik heb er nog niet naar gevraagd: hoorde het dus pas gister na school. Omdat school niets laat weten, weet ik ook niet zo goed of het raar is als ik wel meer had willen weten.

Ik heb sowieso voor volgende week al een gesprek staan met lerares en IB' er, dus dan kan ik er nog naar informeren. Er is op zich niets meer aan te doen natuurlijk, maar ik vroeg me af of het niet bij de nazorg hoort dat ze het wel even doorgeven.
Mijn kind heeft prachtige fantasie, maar dit is wel echt. Hij liet trots het ijsstokje zien.

En dat hij flauw werd toen de lerares vertelde dat ze iets aan haar oog had, is ook niet verzonnen. Ik weet niet of hij volkomen out was, maar hij ging wel draaierig naar de grond, wat hij zelf erg vervelend vond omdat hij het verhaal rationeel gezien niet eng vond. Maar mijn man reageert zo op prikken: is gewoon een fysieke reactie.
Ik ben trouwens wel vanuit een vroegere werkgever bekend met de psychische effecten van massahysterie, en hoe besmettelijk een effect op een paar kinderen kan zijn. Zeg maar dat er op een school een vreemde lucht werd geroken, en dat dan iedereen draaierig wordt en gaat overgeven.

Dus daarom probeer ik dit nog nuchter te bekijken: hoe veel kinderen waren echt te warm, en hoeveel gingen er in mee?

Maar feit blijft dat ik dat liever van school hoor.
Ik ben vooral blij dat mijn zoon het licht opneemt. Hij kan heel gevoelig zijn, dus daarom probeer ik wel mee te gaan in het luchtige als hij dat zelf zo oppakt.

Maar ja: als het ernstige oververhitting was geweest, had hij daar gewoon in zijn eentje in de wc gelegen zonder hulp. Ik heb echt geen idee hoe lang hij alleen lag. Ik denk wel dat het voor hem "over" was na drinken en een ijsje. Hij is gistermiddag nog gezellig mee gaan wandelen om de hond uit te laten. Dus het was "licht". Vandaar dat ik me afvroeg of dat meewoog in de inschatting van school om niets te laten horen.
anoniem_327275 wijzigde dit bericht op 11-06-2021 11:10
5.91% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat raar. Als ik probeer in te schatten hoe het op de basisschool van mijn kinderen zou gaan;

1) incident 1: draaierig kind wordt naar concierge gebracht om bij te komen. Die belt ouders en waarschijnlijk komt leerkracht dan ook nog aan de lijn voor toelichting

2) incident 2: Ik zou zeggen hetzelfde als 1), maar dan in meervoud. Kan me ook voorstellen dat er nogal wat hectiek en in jullie geval ook wat chaos was, dus dan kan directe communicatie naar de ouders van de kinderen die onwel zijn geraakt er bij inschieten. Wat ik vrijwel zeker weet, is dat er in dit geval einde dag (of begin volgende dag) een brief van de directeur naar alle ouders uit de klas uit zou gaan met een globale beschrijving van de gebeurtenis en een toelichting op de actie die ondernomen om dit niet meer te laten gebeuren.

Als je tot na 1 dag na het gebeurde niets van de school hoort, zou ik contact opnemen met de schoolleiding.
Ik vind het een erg vreemd verhaal. Als er op een school ineens twee of meer kinderen neergaan, dan wordt daar in de meeste gevallen echt wel actie op ondernomen (in onze woonplaats is pas nog een school ontruimd, politie, ambulances en alles er bij en hetzelfde is een keer op de school van mijn kinderen gebeurd, toen moesten alle kinderen per direct naar huis).

Dat verhaal van het gymmen vind ik ook raar. Het was warm gisteren, maar ook weer niet belachelijk warm (hier was het 28 graden).

Maar om je vraag te beantwoorden: bij flauwvallen belt school altijd, bij wat duizelig zijn en op de (koele) grond gaan zitten denk ik niet (mits het kind ok is).
anoniem_380947 wijzigde dit bericht op 11-06-2021 11:12
9.36% gewijzigd
hadea1 schreef:
11-06-2021 11:09
Wat raar. Als ik probeer in te schatten hoe het op de basisschool van mijn kinderen zou gaan;

1) incident 1: draaierig kind wordt naar concierge gebracht om bij te komen. Die belt ouders en waarschijnlijk komt leerkracht dan ook nog aan de lijn voor toelichting

2) incident 2: Ik zou zeggen hetzelfde als 1), maar dan in meervoud. Kan me ook voorstellen dat er nogal wat hectiek en in jullie geval ook wat chaos was, dus dan kan directe communicatie naar de ouders van de kinderen die onwel zijn geraakt er bij inschieten. Wat ik vrijwel zeker weet, is dat er in dit geval einde dag (of begin volgende dag) een brief van de directeur naar alle ouders uit de klas uit zou gaan met een globale beschrijving van de gebeurtenis en een toelichting op de actie die ondernomen om dit niet meer te laten gebeuren.

Als je tot na 1 dag na het gebeurde niets van de school hoort, zou ik contact opnemen met de schoolleiding.
Ik denk dat ik een mail stuur naar de directeur met de vraag waarom ze er niet over communiceerden: of dat te maken had met de inschatting dat het licht was, en hoe ze tot die inschatting gekomen zijn.

Dat laat ze nog wat ruimte om een goed onderbouwd antwoord te geven voor ik onterecht verwijtend overkom (ze lijken nogal lange tenen te hebben).

Het zorgt er wel voor, dat ik kan doorvragen naar een medische onderbouwing voor hun beslissing: gaf een protocol aan dat ze medisch advies moesten vragen? Nee? Is er wel een protocol? Nou ja: zoiets...
anoniem_327275 wijzigde dit bericht op 11-06-2021 11:16
21.91% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als je de dag erna nog niets gehoord hebt, zou ik zeker zelf contact opnemen. Een van mijn dochters is nogal een waaghals en daar gebeuren wat meer ongelukjes mee. Ook in groep 8 werd ik daar nog over gebeld.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou aangeven dat ik zoiets wel graag zou willen weten, mag ook later. Zou namelijk ook graag het verhaal van een volwassene willen horen. Mijn zoon vertelt niet altijd heel duidelijk namelijk.

Niet gymmen in de hitte? Niet te fanatiek gymnen, maar juist wel bewegen en juist ook dat leren aan kinderen lijkt me heel waardevol. Dat je naar je lijf moet luisteren, voldoende moet drinken etc. Juist leren dat het wel kan, met aanpassingen is goed.
Ik begrijp je vraag en ik zou het zelf ook zeker weten willen weten. Na de schooldag neemt hier de juf via e-mail of telefonisch contact op wanneer er dingen gebeurd zijn die ouders moeten weten.
Nu beken ik dat de juf met ons een hotline heeft. Ik heb een kind dat de boel graag op stelten zet. Niet zozeer in positieve zin dus.
blijmetmij schreef:
11-06-2021 11:11
Ik denk dat ik een mail stuur naar de directeur met de vraag waarom ze er niet over communiceerden: of dat te maken had met de inschatting dat het licht was, en hoe ze tot die inschatting gekomen zijn.

Dat laat ze nog wat ruimte om een goed onderbouwd antwoord te geven voor ik onterecht verwijtend overkom (ze lijken nogal lange tenen te hebben).

Het zorgt er wel voor, dat ik kan doorvragen naar een medische onderbouwing voor hun beslissing: gaf een protocol aan dat ze medisch advies moesten vragen? Nee? Is er wel een protocol? Nou ja: zoiets...
Ik zou in eerste instantie gewoon naar de gebeurtenissen vragen. Niet meteen beginnen met verwijten.
Hier worden ouders in vergelijkbare situaties gebeld.

Maar zodra er één een bekertje water krijgt zijn er altijd copycats. Het is soms lastig inschatten welke ouders wel en niet gebeld moeten worden. In voorkomende gevallen worden meestal te veel ouders gebeld, dat wel. Soms snap ik de twijfel dus wel.
Alle reacties Link kopieren
blijmetmij schreef:
11-06-2021 11:11
Ik denk dat ik een mail stuur naar de directeur met de vraag waarom ze er niet over communiceerden: of dat te maken had met de inschatting dat het licht was, en hoe ze tot die inschatting gekomen zijn.

Dat laat ze nog wat ruimte om een goed onderbouwd antwoord te geven voor ik onterecht verwijtend overkom (ze lijken nogal lange tenen te hebben).

Het zorgt er wel voor, dat ik kan doorvragen naar een medische onderbouwing voor hun beslissing: gaf een protocol aan dat ze medisch advies moesten vragen? Nee? Is er wel een protocol? Nou ja: zoiets...

Waarom direct de directeur? Begin eens met de groepsleerkracht.
Gut, de leerkracht eerst zelf even bellen/mailen ect is te moeilijk?


Edit:

Zie nu pas de TO. Laat maar.
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
11-06-2021 11:23
Ik zou in eerste instantie gewoon naar de gebeurtenissen vragen. Niet meteen beginnen met verwijten.
Inderdaad. Gewoon even vragen aan de juf wat er nu daadwerkelijk gebeurd is, want dit klinkt nogal bijzonder.

En met zoon afspreken wat hij moet doen als hij draaierig wordt. Dat hij iig niet zich afzondert als hij draaierig wordt, maar het juist tegen de juf zegt.
Alle reacties Link kopieren
En als het zo gebeurd is dat meerdere kinderen onwel zijn geworden dan vind ik wel dat directeur naar ouders een mail moet sturen over het voorval.
blijmetmij schreef:
11-06-2021 11:11
Ik denk dat ik een mail stuur naar de directeur met de vraag waarom ze er niet over communiceerden: of dat te maken had met de inschatting dat het licht was, en hoe ze tot die inschatting gekomen zijn.

Dat laat ze nog wat ruimte om een goed onderbouwd antwoord te geven voor ik onterecht verwijtend overkom (ze lijken nogal lange tenen te hebben).

Het zorgt er wel voor, dat ik kan doorvragen naar een medische onderbouwing voor hun beslissing: gaf een protocol aan dat ze medisch advies moesten vragen? Nee? Is er wel een protocol? Nou ja: zoiets...
Gewoon de juf even mailen dat zoon een warrig verhaal heeft waar je niet veel van kan maken en of zij het toe kan lichten. Wel zo normaal om te doen toch?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven