Groep 3 overslaan

18-06-2021 20:04 63 berichten
Ons kind zal groep 3 over slaan, die beslissing is in goed overleg tussen school en ons gegaan en kind heeft er zin in. We hebben hier alleen verder geen ervaringen in en ook geen ouder kind dat groep 3 of groep 4 al gedaan heeft. Zijn hier mensen met een kind dat de afgelopen jaren de zelfde stap heeft gemaakt? Hebben jullie aandachtspunten waar we rekening mee moeten houden of tips?
Alle reacties Link kopieren
Het ligt eraan waarom hij/zij dit gaat doen. Waarschijnlijk omdat het al kan rekenen en lezen. Dingetje om rekening mee te houden is het schrijven. Vaak kunnen deze kinderen dat nog niet zoals dat volgens de schrijfmethode gewenst is. Maak afspraken over hoe ze dat aan gaan pakken.
En zijn er hiaten op gebied van rekenen? Is een en ander ook geautomatiseerd of rekent kind dingen gewoon snel genoeg uit?
De overgang van kleuter naar groep 3 vind ik sociaal emotioneel gezien groot. En die stap maken ze vaak met vriendjes en voor iedereen is het nieuw als je geen combi klassen hebt. Hier speelt groep 3 bijvoorbeeld vooral in het begin veel meer buiten dan groep 4.
Het zou dus kunnen dat je kind moet wennen aan het meer stil zitten en hij zal nieuwe vrienden moeten maken. Maar goed, misschien gaat hem dit wel goed af. Dat is afwachten.
Kind zal volgens school starten zonder hiaten en met op gebied van rekenen en lezen al een kleine voorsprong. Schrijven doet ze wel maar inderdaad niet volgens de methode, wel tussen de lijntjes. Kind krijgt een schriftje van de methode voor thuis en mag gaan oefenen daar mee, maar dat is nu nog vrijblijvend zolang kind het leuk vind. Volgend jaar gaan ze er in de klas echt mee aan de slag, ze verwachten daar geen grote probleem mee omdat de fijne motoriek goed is en kind met een kleine voorsprong op andere gebieden start er hier en in het sociale stuk wat meer energie in gestoken kan worden.
watdachtjehiervan schreef:
19-06-2021 07:19
De overgang van kleuter naar groep 3 vind ik sociaal emotioneel gezien groot. En die stap maken ze vaak met vriendjes en voor iedereen is het nieuw als je geen combi klassen hebt. Hier speelt groep 3 bijvoorbeeld vooral in het begin veel meer buiten dan groep 4.
Het zou dus kunnen dat je kind moet wennen aan het meer stil zitten en hij zal nieuwe vrienden moeten maken. Maar goed, misschien gaat hem dit wel goed af. Dat is afwachten.
Ja, het lijkt me een enorme stap van 2 naar 4. De spelen/werken verhouding is compleet omgedraaid en kind zal de enige zijn die daar nog aan moet wennen. De nieuwe klas vind ik ook jammer voor kind, het is gewoon weer wennen en alles nieuw. Tegelijk hoop ik dat er misschien meer aansluiting zal zijn. De vrienden nu zijn ongeveer gelijk verdeeld tussen kinderen uit de huidige klas en kinderen die in groep 3 zitten die kind via spelen in de buurt, sport ed kent. Buiten de klas om lijkt er meer klik te zijn met net wat oudere kinderen al zit kind nu in de klas ook goed in haar vel.
Mijn beide kinderen hebben drie overgeslagen
Oudste is voor de zomervakantie van 2 naar 3 gegaan. Heeft daar nog drie weken meegedraaid om te kijken hoe dat ging en is toen met de groep mee naar 4 gegaan. Jongste is naar drie gegaan maar voor de herfstvakantie versneld naar 4
Bij beide ging het cognitief goed. Schrijven was een dingetje en is voor jongste nog steeds een probleem.
Ze hadden beide vrij vlot weer een grote voorsprong.
Jongste had het sociaal wel zwaar. Hij is voor zijn leeftijd jong qua gedrag en dat werd niet geaccepteerd. Stilzitten was lastig voor hem.
Hij werd naderhand ook veel gepest.
Qua gedrag had hij beter bij leeftijdsgenoten kunnen blijven maar dat was qua lesstof geen optie
Alle reacties Link kopieren
Groep 3 is echt een klas waar de basis voor veel wordt gelegd. Niet alleen rekenen, lezen en schrijven, maar ook zelfstandig werken, minder spelen. Ik had dan eerder kind laten doorstromen van kleuters naar groep 3, maar dat is achteraf gepraat.

Ik merk aan mijn groep 4 kind, dat het werktempo in groep 4 hoger ligt, dan in groep 3.

Krijgt je kind ook instructie bij dat werkboek, zodat ze dat goed aanleert?
Mugske schreef:
19-06-2021 07:41
Groep 3 is echt een klas waar de basis voor veel wordt gelegd. Niet alleen rekenen, lezen en schrijven, maar ook zelfstandig werken, minder spelen. Ik had dan eerder kind laten doorstromen van kleuters naar groep 3, maar dat is achteraf gepraat.

Ik merk aan mijn groep 4 kind, dat het werktempo in groep 4 hoger ligt, dan in groep 3.

Krijgt je kind ook instructie bij dat werkboek, zodat ze dat goed aanleert?
Dat zou ook origineel gezien onze voorkeur hebben gehad, maar door een schoolwissel tussen groep 1 en 2 was dat geen optie. Halverwege het jaar weet ik ook niet of het een goed optie was geweest.

Ik ga er van uit dat wij en kind nog instructie krijgen bij het schriftje en dan wij ook kind kunnen helpen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter mocht van groep 2 naar groep 4, maar wij hebben dit niet gedaan. Wij vonden het geen fijn idee dat ze dan veruit de jongste van de klas is. En dat blijf je dan altijd. Als je naar de brugklas gaat ben je ook nog erg jong. Niet dat dat heel erg is misschien, maar wij wilden het niet. Dochter kon in groep 2 al erg goed lezen en rekenen. Maar er is meer dan dat vind ik. Je moet ook op andere gebieden met je klasgenoten mee kunnen. Ze was bijv geen ster in gym. Als je dan met oudere kinderen moet gymmen wordt dat verschil nog groter. Niet dat het heel belangrijk is of je goed kan gymmen, maar kind moet zich wel fijn voelen.
Dus dochter is gewoon naar groep 3 gegaan met wat extra lesstof/uitdaging en dat gaat prima (groep 7 nu). Ze leert nog steeds makkelijk en zit al jaren in een plusklas. Met lezen en rekenen loopt ze nog flink voor, maar vakken als geschiedenis, bio, aardrijkskunde zijn voor haar net zo nieuw als voor haar klasgenoten en daar doet ze gewoon met de klas mee, zonder dat ze het saai vindt ofzo.
tulpje21 wijzigde dit bericht op 19-06-2021 08:38
13.11% gewijzigd
lisbeth schreef:
19-06-2021 07:39
Mijn beide kinderen hebben drie overgeslagen
Oudste is voor de zomervakantie van 2 naar 3 gegaan. Heeft daar nog drie weken meegedraaid om te kijken hoe dat ging en is toen met de groep mee naar 4 gegaan. Jongste is naar drie gegaan maar voor de herfstvakantie versneld naar 4
Bij beide ging het cognitief goed. Schrijven was een dingetje en is voor jongste nog steeds een probleem.
Ze hadden beide vrij vlot weer een grote voorsprong.
Jongste had het sociaal wel zwaar. Hij is voor zijn leeftijd jong qua gedrag en dat werd niet geaccepteerd. Stilzitten was lastig voor hem.
Hij werd naderhand ook veel gepest.
Qua gedrag had hij beter bij leeftijdsgenoten kunnen blijven maar dat was qua lesstof geen optie
Wat vervelend dat je jongste zo buiten de groep viel en vervolgens gepest werdt. Zit hij nu nog/wel weer goed in zijn vel?

Hier hebben we ook geluk met het kind denk ik, het is een zelfstandig, best rustig en ook sociaal kind. Kind is in staat om in de Hema tussen het boodschappen doen door nog vriendjes te maken. En mag bijvoorbeeld zelf naar naar de speeltuin in de buurt fietsen, daar spelen vaak al vriendjes en anders vind kind vaak een nieuw vriendje om mee te spelen. Ons andere kind is heel anders, impulsief, komt op tegen onrecht maar heel rechtlijnig als het onrecht is in diens ogen (heeft dus wel eens de oudste geslagen omdat oudste zichzelf een baby noemde als grapje en je mag kinderen geen baby noemen :facepalm: ) en ontzettend druk. Ook heel lief, sociaal (deelt alles, kletst en speelt met iedereen), gek op dieren maar is geen seconde stil dus dat zou nog best een probleem zijn denk ik.
tulpje21 schreef:
19-06-2021 08:35
Mijn dochter mocht van groep 2 naar groep 4, maar wij hebben dit niet gedaan. Wij vonden het geen fijn idee dat ze dan veruit de jongste van de klas is. En dat blijf je dan altijd. Als je naar de brugklas gaat ben je ook nog erg jong. Niet dat dat heel erg is misschien, maar wij wilden het niet. Dochter kon in groep 2 al erg goed lezen en rekenen. Maar er is meer dan dat vind ik. Je moet ook op andere gebieden met je klasgenoten mee kunnen. Ze was bijv geen ster in gym. Als je dan met oudere kinderen moet gymmen wordt dat verschil nog groter. Niet dat het heel belangrijk is of je goed kan gymmen, maar kind moet zich wel fijn voelen.
Dus dochter is gewoon naar groep 3 gegaan met wat extra lesstof/uitdaging en dat gaat prima (groep 7 nu). Ze leert nog steeds makkelijk en zit al jaren in een plusklas. Met lezen en rekenen loopt ze nog flink voor, maar vakken als geschiedenis, bio, aardrijkskunde zijn voor haar net zo nieuw als voor haar klasgenoten en daar doet ze gewoon met de klas mee, zonder dat ze het saai vindt ofzo.
Dat snap ik, het blijft een afweging waar je kind het beste past. Het was ook anders geweest als kind bijvoorbeeld in groep 3 al geschiedenis had gekregen. De voorsprong was er een jaar geleden al en is alleen maar groter geworden, er zijn geen groep 3 leerdoelen die nog gehaald moeten worden, ik denk dat de leerlijn dan zo aangepast zou moeten worden dat ze ook buiten de groep geplaatst zou worden. Dat je steeds de stof van het volgende jaar er bij moet pakken om kind te blijven uitdagen. Ik hoop dat dat in groep 4 minder is, ook dan zal kind weer een voorsprong krijgen is het vermoede maar dan denk ik niet gelijk zo groot en hoe meer vakken hoe meer verdiepingsmogelijkheden je hebt misschien wel.
Tvp

Ik ben basisschooldocent en schrijfspecialist. Ik heb nu geen tijd om te reageren maar kan je hier later wat over vertellen en je wat documenten doorsturen waar jullie wat aan zouden kunnen hebben. Ik kom er snel op terug!
Alle reacties Link kopieren
Hou rekening met jaloezie van kinderen (en ouders!). Zou zonde zijn als je sociale kind in een minder sociale omgeving terecht zou komen.
LaLoupe schreef:
19-06-2021 09:19
Hou rekening met jaloezie van kinderen (en ouders!). Zou zonde zijn als je sociale kind in een minder sociale omgeving terecht zou komen.
Heb jij jaloerse mensen gehad bij zoiets? Ik ben heel blij met hoe school met hem om gaat, sta er achter deze stap en ben trots op kind, maar ik vind het ook wel een dingetje. Nieuwe klas, veel veranderingen, en ik ben bang voor toch ook veel aanpassen. Of aan een groep oudere kinderen of zoals het afgelopen jaar aan het niveau van de klas (laat niet niet alles zien in de klas omdat de rest die dingen ook niet doet, laat wel al meer zien wat ze kan sinds er doorgetest is en de leerkracht het duidelijk voor haar weet. Alsof het nu opeens mag). Ik denk dat het makkelijker is als dit soort vraagstukken (wel niet versnellen, wat zijn de gevolgen ed) niet spelen. Al zie ik bij een vriendin ook hoe het is als het niet lekker gaat op school de andere kant op en dat is echt heel moeilijk en verdrietig. Zowel voor de ouders die er met school niet goed meer uitkomen als het kind dat niet goed in haar vel zit en enorm onzeker wordt over haar eigen kunnen.

Hier weten een aantal ouders van klasgenootjes wel deels hoe ver kind is omdat die dan bij het spelen iets gaat voorlezen bv. Vanuit sommige andere ouders is het ook weleens geoppert dat kind een klas over zou kunnen slaan, nog voor kind zo doorgetest was. We hebben dat altijd in het midden gelaten omdat we ook nog niet precies wisten wat de voorsprong was of hoe wij en school die afweging zouden maken.
toeffie schreef:
19-06-2021 09:03
Tvp

Ik ben basisschooldocent en schrijfspecialist. Ik heb nu geen tijd om te reageren maar kan je hier later wat over vertellen en je wat documenten doorsturen waar jullie wat aan zouden kunnen hebben. Ik kom er snel op terug!
Oh top, wat lief en alvast bedankt
LaLoupe schreef:
19-06-2021 09:19
Hou rekening met jaloezie van kinderen (en ouders!). Zou zonde zijn als je sociale kind in een minder sociale omgeving terecht zou komen.
Op die leeftijd zal de jaloezie van kinderen wel meevallen.
En jaloezie van ouders daar zou ik me niet druk om maken. Lekker jaloers laten zijn.
Met name mijn oudste had op alle gebieden een voorsprong. Dus ook wat geschiedenis, aardrijkskunde etc betrof. Maar die heeft ook letterlijk leren lezen uit de encyclopedie.

Soms moet je kijken wat nu werkt. Een versnelling geeft geen garanties maar dat geeft niet versnellen ook niet.
Jongste liep zowel bij rekenen en taal enorm voor. Er zat geen kind in zijn leerjaar dat zijn tempo kon bijbenen. Hij zat alles in zijn eentje te doen en dat werkte niet. Na zijn versnelling kon hij aansluiten bij de top van groep 4. Toen had hij tot op zekere hoogte medeleerlingen waarmee hij kon samenwerken
LaLoupe schreef:
19-06-2021 09:19
Hou rekening met jaloezie van kinderen (en ouders!). Zou zonde zijn als je sociale kind in een minder sociale omgeving terecht zou komen.
Veel jaloezie van kinderen is hier nooit geweest. Wel soms rottige opmerkingen van ouders.
Gaan ze over vragen op een toon waarvan je denkt hopen ze nou dat ze blijven zitten
Alle reacties Link kopieren
Mijn kind is halverwege groep 1 naar groep 2 gegaan (was zelfde klas, dus aanpassing was geen probleem) en dan vervroegd naar groep 3. Ik zie wel voordelen om van 2 naar 4 te gaan voor kinderen met een voorsprong: het tempo in gr 3 ligt laag, er wordt nog veel klassikale instructie gegeven,... Mijn kind verveelde zich maar vond het ook niet fijn om veel alleen te moeten werken.
Qua sociale omgang paste ze perfect in gr 3, maar bij de kleuters was er veel meer ruimte om zelf te kiezen wat en hoe ze wilde leren.
Alle reacties Link kopieren
Jaloerse reacties zijn er zeker geweest, of mensen die het 'zielig' vonden dat ze al naar gr 3 moest.
Alle reacties Link kopieren
Is het een idee dat jullie kind de komende weken af en toe een dagje meeloopt met de nieuwe klas?
Dan 'kennen' ze elkaar al.
Kind is inderdaad nu wel aan het wennen in de nieuwe groep zodat er geen spanning opgebouwd zou worden in de zomer. Dus tot de zomervakantie is kind deels in de groep 1/2 klas en deels in de groep 3 klas.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter was in groep 2 al met groep 3 werk gestart, omdat ze niet meer naar school wilde.
Dit jaar dus in januari ruim klaar met groep 3 en werk van groep 4 erbij gekregen (combinatie klassen)
Nu wordt ze doorgetoetst om te kijken of ze naar groep 5 door kan. De verwachting is van wel.
Gelukkig is er op school voltijds HB onderwijs waar ze dan inkomt.
Cognitief en emotioneel zit ze wel goed, iets nieuws aanpakken, moeilijke dingen ten uitvoer brengen vind ze echt heel lastig. Zou wel kijken of ze op een of andere manier uitdaging krijgt waar ze mee aan de slag moet.
De lesstof van groep 4 zal jouw dochter dan vast ook snel door heen gaan en wat bieden ze haar dan?
Zijn ze bekend met rekentijgers bijvoorbeeld of is er plusklas?
De basis leren schijnt wel heel belangrijk te zijn voor de verdere schoolcarrière, hebben ze goed beeld hoever ze is en waar haar hiaten nog liggen en hoe gaan ze dat gaan bijwerken?

Verder nog geen ervaring, behalve dat ik nooit zo'n voorstander was, maar uit onderzoek blijken kinderen er op latere leeftijd meestal geen last van te hebben.
Wanneer ik naar mijn dochter kijk, gaat ze liever om met kinderen die wat ouder zijn en past dat ook prima.
Alle reacties Link kopieren
*delete, wrong topic*
wissewis wijzigde dit bericht op 19-06-2021 17:28
94.36% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Bij ons een vergelijkbare situatie: school heeft geopperd dat ons groep 2-kind volgend jaar naar groep 4 kan. Kind heeft een flink aantal testen gedaan en daaruit komt een forse voorsprong. Het enige punt is inderdaad het schrijven, daarin zal ze echt stappen moeten maken.
Komende week hebben we een gesprek met school over hoe en wat precies. Ik ben heel tevreden over de school en hoe ze naar mijn kind individueel kijken, ook hoe ze het sociale aspect meenemen. Kind zit nu in een groep 2/3 klas, en haar tafeltje staat nu bij de groep 3-kindjes. Ze gaat dus met bekende kinderen "mee" naar de nieuwe klas.
Zelf heb ik groep 5 overgeslagen. Achteraf niet ideaal omdat daarin echt wel lesstof zit die ik dus gemist heb, zoals topografie van Nederland (nog steeds dramatisch slecht hier). Ik ben dus blij dat ze 'vroeg' gaat, liever nu dan groep 5.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven