Suiker minder zoet in Frankrijk?

23-06-2021 22:47 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in Frankrijk een kersenclafoutis gemaakt, thuis maak ik die ook vaak en ken het recept uit mijn hoofd.
Tot mijn verbazing smaakte hij minder zoet.
Nu nam net koffie met een lepeltje suiker en deze smaakt ook minder zoet.
Dus ik heb voor de grap een suiker genomen uit de kilo zak om te proeven en gek genoeg vind ik het veel minder zoet smaken dan thuis de suiker smaakt.

De rest smaakt wel gewoon prima. Nu ben ik vrij verbaasd, want bij mijn weten hoort suiker altijd even zoet te smaken.
Iemand enig idee of ook zo ervaren?
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt. Er is limiet van 255 tekens.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind hier wel de korrelgrootte iets fijner dan in Nederland dus wie weet zit het daar in? of de koffie is anders en de kersen wat zuurder kan ook natuurlijk :-)
Alle reacties Link kopieren
kes49240 schreef:
23-06-2021 22:54
Ik vind hier wel de korrelgrootte iets fijner dan in Nederland dus wie weet zit het daar in? of de koffie is anders en de kersen wat zuurder kan ook natuurlijk :-)
Ja dat zou heel goed kunnen. Nooit gedacht dat de korrel grote invloed zou hebben op smaak wanneer het puur gegeten word.
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt. Er is limiet van 255 tekens.
Alle reacties Link kopieren
Andere suikerbieten?
Andere grond waarop ze geteeld worden?
Andere bemesting?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Bij zout werkt t wel zo, van een grote korrel/vlokheb je bij een ‘cup’ meer nodig dan bij een kleine korrel.
Als de korrels dezelfde grootte zijn zou ik op de kersen inzetten.
Alle reacties Link kopieren
Corona infectie? :lol:
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Als de korrel kleiner is past er meer in een cup/eetlepel, het pakt dan zoeter uit omdat je er meer indoet.
Als je met gewicht werkt maakt zou het niet uit moeten maken, geraffineerde suiker smaakt altijd hetzelfde.
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
23-06-2021 23:08
Andere suikerbieten?
Andere grond waarop ze geteeld worden?
Andere bemesting?
Dat ja elke suikerbiet heeft een ander suikergehalte
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik zou het logischer vinden dat de andere ingrediënten zuurder of zo zouden zijn en/of de maatbekers anders, met een psychisch effect op het gevoel van zoetheid van pure suiker omdat je theorie was dat de suiker minder zoet was.
flipje2 schreef:
23-06-2021 23:33
Corona infectie? :lol:
Even serieus: heb je Corona gehad? Want dit soort rare dingen had ik na mijn infectie.
Of heb je meer dingen waarvan je nu ineens denkt dat ze anders/minder ruiken of smaken?
Ga even aan potjes in de koelkast snuffelen ;)
Alle reacties Link kopieren
Als je gewone kristalsuiker staafmixert tot poedersuiker dan smaakt poedersuiker veel zoeter.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
24-06-2021 07:40
Dat ja elke suikerbiet heeft een ander suikergehalte
En dus wordt er uit de ene biet meer suiker gehaald dan uit de andere.

Suiker=suiker. Er is niets wat het zoetigheidsgehalte in suiker bepaald, omdat suiker nou eenmaal suiker is.
Dat heeft niets te maken met waar de suikerbiet of het riet geteeld wordt.
Alle reacties Link kopieren
in Frankrijk heb je veel meer soorten suiker. Ik kijk er nooit naar eigenlijk, maar het valt me op dat ik dus ook wel eens verschillende soorten heb gepakt. Ik heb net even gegoogeld en in Frankrijk is er ook veel palmsuiker en dat is dus wel degelijk minder zoet dan kristalsuiker. Wellicht heb je die gepakt? Of het zijn inderdaad de suikers uit de kersen. Dat je kersen minder zoet zijn
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
24-06-2021 07:40
Dat ja elke suikerbiet heeft een ander suikergehalte
Ja maar suiker is een geraffineerd product, dus dat zou niet veel moeten uitmaken.
Je gebruikt immers geen gemalen suikerbiet, maar pure suiker die daar uit gewonnen is.

In een pak kristalsuiker zit sacharose.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
24-06-2021 08:02
Als je gewone kristalsuiker staafmixert tot poedersuiker dan smaakt poedersuiker veel zoeter.
Dit komt omdat poedersuiker in een bus ook zetmeel bevat (als antiklontermiddel). Het is dus geen pure suiker.
Alle reacties Link kopieren
cassata schreef:
24-06-2021 09:52
Dit komt omdat poedersuiker in een bus ook zetmeel bevat (als antiklontermiddel). Het is dus geen pure suiker.
Ik koop nooit poedersuiker, dat wordt uiteindelijk een klont.

Gewoon zelf staafmixeren. Snel en simpel.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Het staat niet op de verpakking of het riet, biet of palmsuiker is.

Zo ver ik weet geen corona gehad. Corona test was negatief.

Ik heb nog een keer naar de kersen gekeken en geproefd. Siroop waar ze in zitten is niet echt zoet.

Ik denk dat het mijn verwachting in combinatie met de kersen was.

Suiker is erg fijn, dus gok dat er iets van zetmeel in zit waardoor het niet klont en dus los als minder zoet word ervaren?
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt. Er is limiet van 255 tekens.
Alle reacties Link kopieren
Apollos_Belt schreef:
24-06-2021 12:00
Het staat niet op de verpakking of het riet, biet of palmsuiker is.

Zo ver ik weet geen corona gehad. Corona test was negatief.

Ik heb nog een keer naar de kersen gekeken en geproefd. Siroop waar ze in zitten is niet echt zoet.

Ik denk dat het mijn verwachting in combinatie met de kersen was.

Suiker is erg fijn, dus gok dat er iets van zetmeel in zit waardoor het niet klont en dus los als minder zoet word ervaren?

Kristalsuiker en rietsuiker zijn geraffineerde suikers.
Palmsuiker is iets anders, wordt gewonnen uit nectar en heeft ook een kleur, licht tot donkerbuin.
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
Alle reacties Link kopieren
Apollos_Belt schreef:
24-06-2021 12:00

Suiker is erg fijn, dus gok dat er iets van zetmeel in zit waardoor het niet klont en dus los als minder zoet word ervaren?
Als r zetmeel in zou zitten, dan zou het juist een grote klont worden denk ik.

Maar in poedersuiker zit wel een anti-klontermiddel, maar dat is volgens mij maar 0,1% ofzo. Dat verschil kun je onmogelijk proeven.

Tenminste: als ik 100 gram suiker moet afwegen en het is de ene keer 98 gram en de andere keer 103 gram, dan proef ik echt het verschil niet.

De kersen, die zijn mijn hoofdverdachte ;-D
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven