Werk & Studie alle pijlers

Vanaf welk bedrag kun je spreken van een hoog salaris?

20-06-2021 10:25 327 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor een medior professional van 35-45 jaar. Exclusief vakantiegeld en bonussen

Voor mij persoonlijk:
< €3,000 laag
< €4,750 gemiddeld
< €6,000 hoog
Vanaf €8,000 heel hoog.

Edit: Dit betreft bruto maandsalaris exclusief bonussen en eindejaarsuitkering tot 1 maandsalaris of 13de maand, eventuele reiskosten, opleidingsbudget en telefoonkosten.

Wat is een hoog salaris? Vanaf:

Totaal aantal stemmen: 350

€3,000 (19%)
€4,000 (18%)
€5,000 (27%)
€6,000 (12%)
€7,000 (5%)
€8,000 (9%)
€9,000 (1%)
€10,000 (4%)
€12,000 (1%)
Ander (4%)
vraaghetaanviva wijzigde dit bericht op 20-06-2021 17:31
42.48% gewijzigd
ludwina schreef:
28-06-2021 20:54
Maar dat is het punt. Mensen die nu jong zijn, krijgen nooit meer een huur van 500 euro. Of ze moeten een appartement delen met huisgenoten of op kamers zitten.

Tenzij je dus een laag inkomen hebt en een sociale huurwoning. Maar die moet je dan wel eerst zien te krijgen…

Zelf vind ik het handiger om van nettobedragen uit te gaan, omdat het dus nogal kan verschillen hoeveel belasting je afdraagt. Dan vind ik alles onder de €2000 netto laag en alles boven de €6000 netto hoog. Bij fulltime werken dan, voor alle duidelijkheid.
Perlala_Gadeon schreef:
28-06-2021 21:07
Tenzij je dus een laag inkomen hebt en een sociale huurwoning. Maar die moet je dan wel eerst zien te krijgen…

Zelf vind ik het handiger om van nettobedragen uit te gaan, omdat het dus nogal kan verschillen hoeveel belasting je afdraagt. Dan vind ik alles onder de €2000 netto laag en alles boven de €6000 netto hoog. Bij fulltime werken dan, voor alle duidelijkheid.
En zelfs fulltime is vaag want dat kan 32/36/40 uur zijn. Het wordt er niet makkelijker op.
Geronimo2 schreef:
28-06-2021 21:24
En zelfs fulltime is vaag want dat kan 32/36/40 uur zijn. Het wordt er niet makkelijker op.

Ik probeer uit te gaan van wat je tegenwoordig nodig hebt om rond te komen (vooral qua woonlasten) en dan kom ik toch op €2000 netto uit als absoluut minimum. Daaronder vind ik het echt laag. Maar ik weet niet precies bij welke grenzen je nog zorgtoeslag, kindgebonden budget en huurtoeslag en zo krijgt.
*Moxxie* schreef:
28-06-2021 20:47
Nee dat is waar, ik heb je nergens horen beweren dat je zelf een hoog salaris hebt. Het is andersom. Je plaatst jezelf niet boven anderen, maar je stelling doet geen recht aan de groep tot 80k.
Goed, dat is dan maar zo; ik ben hier niet om wie dan ook recht aan te doen. Vreemd idee ook dat "woordelijk benoemd worden als deel uitmakend van de categorie met een hoog loon", iemand recht aan doen is. Dan zitten je prio's niet goed lijkt me...
Als je 50k per mnd verdient als medior professional van 35-45 jr dan doe je echt iets heel erg goed hoor, dat zijn er niet veel die dat binnenharken. Het is meer dan het tienvoudige van het gemiddelde voor die groep en dat zegt toch wel iets over hoogte.
Goed, en dan? Ik ga die nog steeds niet als "hoog loon" labelen. Wedden dat die persoon niet wakker ligt van wat ik wel of niet zeg over diens loon?
Als je beweert dat het geen hoog salaris is dan klinkt dat voor mij alsof je je best doet om te laten weten dat jij het allemaal heel normaal vindt en écht niet onder de indruk bent van dat soort bedragen. Dat bedoel ik met aanmatigend of hautain.
Ook goed, sommige mensen willen aan alles wat vast en los staat aanstoot nemen.
Maar nee, ik ben niet onder de indruk van die bedragen; moet dat dan?
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
28-06-2021 21:40
Vreemd idee ook dat "woordelijk benoemd worden als deel uitmakend van de categorie met een hoog loon", iemand recht aan doen is. Dan zitten je prio's niet goed lijkt me...

Oké hier heb je gelijk, daar klonk ik wel wat zwaar op de hand als ik het teruglees. Maar aanstoot, neeeh, en natuurlijk ligt er niemand wakker van jouw of mijn mening. Wij verschillen van mening en dat mag ook, geen big deal.
Alle reacties Link kopieren
-
*moxxie* wijzigde dit bericht op 28-06-2021 22:06
Reden: Dubbel
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
6000 euro bruto per maand vind ik hoog, maar in Amsterdam koop je daar waarschijnlijk nog moeilijk een huis mee.
Geen motto
emanina schreef:
29-06-2021 15:34
6000 euro bruto per maand vind ik hoog, maar in Amsterdam koop je daar waarschijnlijk nog moeilijk een huis mee.
Ik heb even een snelle speurtocht voor je gedaan, maar met 6000 bruto krijg je een hypotheek voor ongeveer 380.000. Daar vind je tegenwoordig rijtjeshuizen voor in kleinere dorpen met minder faciliteiten.
Nou, ik woon niet in een klein dorp, maar toch echt in een (kleinere) Randstad-stad, en daar vind je nog wel rijtjeshuizen voor 375.000. Je moet er wel snel bij zijn, dat wel.
Alle reacties Link kopieren
De range 35-45 jaar is op zichzelf genomen best ruim.
Ik denk dat voor iemand van 35 jaar oud een salaris van 6000 bruto (best) hoog is.
Dat is voor iemand van 45 jaar oud weer minder vanzelfsprekend.

Ik prijs mezelf gelukkig op mijn 31e al 5.800 bruto ex. vakantiegeld / 13e maand te mogen verdienen. Dat beschouw ik ook als hoog.

Dat laat onverlet dat het leven duur is. Denk aan de hypotheek en kinderopvang voor een jong kind. Desondanks blijft er na de vaste en variabele lasten,
inclusief 1000 euro sparen toch nog zo'n € 1.900,-- over en dat is best prettig, als is dat geld ook net zo snel weer op.
ludwina schreef:
29-06-2021 19:35
Ik heb even een snelle speurtocht voor je gedaan, maar met 6000 bruto krijg je een hypotheek voor ongeveer 380.000. Daar vind je tegenwoordig rijtjeshuizen voor in kleinere dorpen met minder faciliteiten.
Welnee, vanaf 175.000 euro kun je dan al kopen en dan heb je ook nog gewoon winkels in het dorp.
aviv_13 schreef:
29-06-2021 22:23
Nou, ik woon niet in een klein dorp, maar toch echt in een (kleinere) Randstad-stad, en daar vind je nog wel rijtjeshuizen voor 375.000. Je moet er wel snel bij zijn, dat wel.
Heb je dan ook in aanmerking genomen dat men tegenwoordig overbiedt? En niet te vergeten, de overdrachtsbelasting?
Geronimo2 schreef:
01-07-2021 10:07
Welnee, vanaf 175.000 euro kun je dan al kopen en dan heb je ook nog gewoon winkels in het dorp.
Dat zal best, in uithoeken van het land.
Ik heb in een straal van 15 km rondom mijn huis gekeken, daar was echt niets van 175.000, zelfs geen studio (wel een paar garages!). En ik woon niet echt in Wassenaer ofzo.
Geronimo2 schreef:
01-07-2021 10:07
Welnee, vanaf 175.000 euro kun je dan al kopen en dan heb je ook nog gewoon winkels in het dorp.
Dat klopt niet hoor... hoogstens koop je daarvoor een bouwval waar je nog voor minstens 50.000 aan mag verbouwen.

Of deel anders even funda linkje van wat jij bedoelt ;-)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er een vrijstaand huis voor kunnen vinden:

https://www.funda.nl/koop/drachten/huis ... udeweg-99/

En een appartementje:

https://www.funda.nl/koop/drachten/appa ... straat-34/

Maar goed, niet in de randstad en in een uithoek.
Alle reacties Link kopieren
MissPiglet schreef:
01-07-2021 11:22
Ik heb er een vrijstaand huis voor kunnen vinden:

https://www.funda.nl/koop/drachten/huis ... udeweg-99/

En een appartementje:

https://www.funda.nl/koop/drachten/appa ... straat-34/

Maar goed, niet in de randstad en in een uithoek.
Maar dat is in Drachten. Daar moet je geld bij krijgen om daar te willen wonen.
Alle reacties Link kopieren
Weet je, eerst vond ik het minimumloon in Nederland best wel laag. Maar nu ik weet van wat voor loon de meerderheid in heel veel andere landen moet leven in vergelijking tot de kosten vind ik zelfs het minimumloon hier in Nederland niet echt laag meer.
MissPiglet schreef:
01-07-2021 11:22
Ik heb er een vrijstaand huis voor kunnen vinden:

https://www.funda.nl/koop/drachten/huis ... udeweg-99/

En een appartementje:

https://www.funda.nl/koop/drachten/appa ... straat-34/

Maar goed, niet in de randstad en in een uithoek.
Heb even die vrijstaande bekeken... vraagprijs 175.000, er wordt momenteel zó 10% hoger geboden, zo niet meer. En dan moet je hier dus nog volop aan de bak met isoleren en er zit niet eens een normale keuken in?? Dus met 175k ben je er echt niet.

Het appartement is inderdaad mooi maar met biedingen ga je dus een heel stuk hoger uit komen dan die 165!

Goed, is off topic maar schetst misschien wel een beeld voor degenen die denken dat als je 3000 bruto verdient je een mooi huis kan kopen.
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
28-06-2021 21:40
Goed, dat is dan maar zo; ik ben hier niet om wie dan ook recht aan te doen. Vreemd idee ook dat "woordelijk benoemd worden als deel uitmakend van de categorie met een hoog loon", iemand recht aan doen is. Dan zitten je prio's niet goed lijkt me...



Goed, en dan? Ik ga die nog steeds niet als "hoog loon" labelen. Wedden dat die persoon niet wakker ligt van wat ik wel of niet zeg over diens loon?



Ook goed, sommige mensen willen aan alles wat vast en los staat aanstoot nemen.
Maar nee, ik ben niet onder de indruk van die bedragen; moet dat dan?
Wel of niet onder de indruk zijn is iets anders dan iets hoog of laag vinden.

Je hebt het bovendien over loon. Het aantal mensen dat meer dan 600.000 per jaar aan loon krijgt is minimaal: de meeste mensen die dergelijke bedragen aan inkomsten hebben krijgen dat uit ondernemerschap of uit bestaand vermogen.

Een loon van 600.000 als niet hoog bestempelen is gewoon een beetje aandacht vragen.
Stampertje12 schreef:
02-07-2021 09:35
Wel of niet onder de indruk zijn is iets anders dan iets hoog of laag vinden.
Klopt, maar het ene sluit het andere niet uit, dus welk punt denk je nu concreet te maken?
Je hebt het bovendien over loon. Het aantal mensen dat meer dan 600.000 per jaar aan loon krijgt is minimaal: de meeste mensen die dergelijke bedragen aan inkomsten hebben krijgen dat uit ondernemerschap of uit bestaand vermogen.
En ook hier, wat is je punt nu? Buiten het gegeven dat een maandloon van 80k-100k je in de range 1mio en meer op jaarbasis zet (geen idee dus waar jij met je 600k per jaar vandaan komt): er is eerder al gezegd dat je het hier over frequentie hebt. Dat zegt niets over hoog of laag.
Een loon van 600.000 als niet hoog bestempelen is gewoon een beetje aandacht vragen.
Jij komt af met 600k, ik niet :-), ik heb het over meer...
En verder is het uiteraard pretty scary, mensen die niet hetzelfde denken als jijzelf. Aardig dat je dat even onder de aandacht wil brengen :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
EHV1981 schreef:
01-07-2021 11:47
Maar dat is in Drachten. Daar moet je geld bij krijgen om daar te willen wonen.
Het ligt precies tussen Leeuwarden, Heerenveen en Groningen. Zo slecht is het dan niet. Op een redelijke afstand is dan behoorlijk wat werk en vertier te vinden.
ludwina schreef:
01-07-2021 10:09
Heb je dan ook in aanmerking genomen dat men tegenwoordig overbiedt? En niet te vergeten, de overdrachtsbelasting?
Zou een huis die te koop stond voor 265.000 voor (meer dan) 375.000 zijn weggaan? Overdrachtsbelasting is 2% (als je starter bent, jonger dan 35 jaar 0%), dus daar zal het 'm niet in zitten. Je krijgt wel een klein huis, maar geen appartementje. En je moet er snel bij zijn, maar dat zei ik al.
GenieInABottle schreef:
20-06-2021 10:34
Voor een interieurverzorger vind ik €3000 bruto een hoog salaris, voor een hersenchirurg niet.
Voor zelfstandig ondernemers (die zichzelf dus salaris uitkeren) ligt het weer anders. Wat ik hoog in loondienst vind, vind ik laag als zelfstandige.
Ik vind dat altijd zo stom, een schoonmaakster is ipc even veel waard als een chirurg. Als de operatiekamer niet goed schoon gemaakt is dan kan de chirurg nog zo goed opereren maar dan is de kans op complicaties toch wel erg hoog.
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
02-07-2021 18:30
Klopt, maar het ene sluit het andere niet uit, dus welk punt denk je nu concreet te maken?



En ook hier, wat is je punt nu? Buiten het gegeven dat een maandloon van 80k-100k je in de range 1mio en meer op jaarbasis zet (geen idee dus waar jij met je 600k per jaar vandaan komt): er is eerder al gezegd dat je het hier over frequentie hebt. Dat zegt niets over hoog of laag.



Jij komt af met 600k, ik niet :-), ik heb het over meer...
En verder is het uiteraard pretty scary, mensen die niet hetzelfde denken als jijzelf. Aardig dat je dat even onder de aandacht wil brengen :biggrin:
Ik zie dat je geheugen je in de steek laat.

Kijk nog maar even terug waar jouw reactie, waar ik dan weer op reageerde, over ging.

Mijn punt is dat je hier duidelijk aandacht zoekt door een volstrekt belachelijk standpunt in te nemen om je punt te maken dat alles een kwestie van perceptie is. Dat snapt iedereen wel, maar het getuigt van weinig inzicht als je stug blijft volhouden dat de Mount Everest niet hoog is, het absolute nulpunt niet koud is en de Marianentrog niet diep is.

Dus of je snapt het concept van de vraag die hier voorlicht echt niet, of je bent aan het doordrammen om een zinloos punt te maken dat geen enkele toegevoegde waarde heeft voor de discussie.
Zinervaa schreef:
02-07-2021 21:18
Ik vind dat altijd zo stom, een schoonmaakster is ipc even veel waard als een chirurg. Als de operatiekamer niet goed schoon gemaakt is dan kan de chirurg nog zo goed opereren maar dan is de kans op complicaties toch wel erg hoog.
Ja, maar chirurgen zijn een heel stuk schaarser dan schoonmakers.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven