Geld & Recht alle pijlers

Erfenis ingepikt door partner [Lege OP]

22-07-2021 14:52 743 berichten
.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 28-07-2021 02:50
Reden: OP (grotendeels) verwijderd, maatregelen genomen. Met vriendelijke groet, Moderator Viva.
99.92% gewijzigd
Ik kan me voorstellen dat dit niet leuk is voor zijn broers en zussen.

Van de andere kant, hij was zeer vermogend maar wilde zijn relatie niet officieel maken vanwege een nabestaandenpensioen (hoe komt hij daaraan?)? En die vrouw was nu eenmaal wel zijn levenspartner. Normaal gesproken erven die nu eenmaal. Waarom denkt zijn familie zo zeker te weten dat hij dit niet zou willen?
Misschien realiseerde hij zich vlak voor zijn dood pas wat zij voor hem betekend heeft, en heeft daarom bewust gekozen om te trouwen.
Je weet het niet.
Ik vind het overigens ook best gek dat er geen testament is.
Himalaya: Hij was eerder weduwnaar, sorry als ik iets verkeerd omschreven heb.

Gizmoreturns: Wij proeven geldzucht van de partner, niet van de familie. Zij willen rechtvaardigheid. Er moet zeker eea uitgezocht worden. En als het allemaal klopt dan is het ook goed, maar tot die tijd vinden zij dat het zaakje stinkt.

Als zij niks krijgen is dat allemaal prima, maar de manier waarop dit allemaal verloopt doet de broers en zussen vermoeden dat zij de boel in haar richting gemanipuleerd heeft.
Groenevingers schreef:
22-07-2021 15:20
Natuurlijk, ware het niet dat zij ook een goede financiële situatie heeft van haarzelf. En er wordt dus getwijfeld of hij dit wel zo heeft gewild, of hem niet iets aan is gepraat in duffe toestand door de morfine. En of hij niet zomaar ergens in die duffe toestand een krabbel onder heeft gezet.
Waarom is het gegeven dat zij ook een goede financiële situatie heeft een reden om DUS te twijfelen of hij het zo heeft gewild?
Groenevingers schreef:
22-07-2021 15:20
Natuurlijk, ware het niet dat zij ook een goede financiële situatie heeft van haarzelf. En er wordt dus getwijfeld of hij dit wel zo heeft gewild, of hem niet iets aan is gepraat in duffe toestand door de morfine. En of hij niet zomaar ergens in die duffe toestand een krabbel onder heeft gezet.
Ja en?
De familie heeft volgens jou het geld ook niet nodig.
Heb je ergens een aanwijzing dat de overledene dan niet wilde dat zijn vermogen na zijn overlijden naar zijn partner zou gaan?
Rosalind schreef:
22-07-2021 15:30
Ik kan me voorstellen dat dit niet leuk is voor zijn broers en zussen.

Van de andere kant, hij was zeer vermogend maar wilde zijn relatie niet officieel maken vanwege een nabestaandenpensioen (hoe komt hij daaraan?)? En die vrouw was nu eenmaal wel zijn levenspartner. Normaal gesproken erven die nu eenmaal. Waarom denkt zijn familie zo zeker te weten dat hij dit niet zou willen?
Misschien realiseerde hij zich vlak voor zijn dood pas wat zij voor hem betekend heeft, en heeft daarom bewust gekozen om te trouwen.
Je weet het niet.
Ik vind het overigens ook best gek dat er geen testament is.
We weten nog niet of er een testament is, dat wil dus niet zeggen dat die er niet is :) Een notaris zal deze vraag zo kunnen beantwoorden, en ook onder welke voorwaarden ze zijn getrouwd.

Die vrouw was min of meer zijn partner, maar ze woonden dus ook niet samen. Echtgenoten erven inderdaad, maar waarom moet het op deze manier nog stilletjes een paar weken van tevoren (met alleen getuigen van haar familie), mag niemand iets zeggen over het huwelijk, en wordt de broers en zussen geen contact (geen afscheid!) en geen persoonlijke spulletjes gegund? En wil zij niet dat zijn familie op de begrafenis komt? Iets met rotte vis...
Inhoudelijk kan ik niets toevoegen. Op dat vlak begeef ik mij dan ook niet.

Wel is het meestal zo dat nabestaanden die een potentieel erfenis door hun vingers zien glippen vele beren op de weg zien en verdenkingen uiten van praktijken die het daglicht niet deugen.
Niet voor niets leer je mensen vaak pas kennen in situaties waarmee geld gemoeid is.

Ik lees nu twijfels over het huwelijk, verdenking dat overledene dit bij vol verstand niet geregeld zou hebben etc.
Ik begrijp niet zo goed, als dat contact tussen broers en zussen zo goed was, wat maakte dat contact onmogelijk werd gemaakt in die laatste periode voor zijn dood?
Als ik echt om iemand geef en ik wil bij die persoon zijn, of ik wil afscheid van die persoon nemen, dan moet je van hele goede huize komen om mij dat te ontzeggen als derde partij. Als ik iets echt wil wat zo belangrijk voor mij is (en er zijn geen redenen die maken dat ik hoef te denken dat die ander mij niet wil zien of mijn contact en afscheid niet kan waarderen en ik daarmee juist meer kwaad dan goed doe) dan zet ik alles op alles om dat doel te bereiken. Al moet ik met een pantser het fort doorboren, ik moet en zal die persoon dan zien en spreken.
Alle reacties Link kopieren
Ze waren al jaren samen toch? Het kan dan misschien een raar wijf zijn in jullie ogen, maar ik ken meer mensen die in de laatste fase van hun leven getrouwd zijn om een nalatenschap voor de overlevende partner te regelen.

Jouw verhaal lijkt gebaseerd op afkeer van deze vrouw. Maar zijn er echt aanwijzingen dat de overledene het anders was gewild? De familie werd al langer buiten de deur gehouden toch? Vind het raar om dat allemaal in haar schoenen te schuiven.
Everything is fluid
Goed punt Troeteltje.
Alle reacties Link kopieren
Groenevingers schreef:
22-07-2021 15:20
Natuurlijk, ware het niet dat zij ook een goede financiële situatie heeft van haarzelf. En er wordt dus getwijfeld of hij dit wel zo heeft gewild, of hem niet iets aan is gepraat in duffe toestand door de morfine. En of hij niet zomaar ergens in die duffe toestand een krabbel onder heeft gezet.
Trouwen is meer dan ergens een krabbel onder zetten. Dan zullen ze toch officieel voor een ambtenaar van de burgerlijke stand gestaan moeten hebben en ja gezegd hebben. Wel of niet in gemeenschap van goederen maakt niets uit, als er geen testament is, dan is alleen de partner erfgenaam als de erflater geen kinderen heeft.
Alle reacties Link kopieren
Zij hadden dus al jaren een relatie, waarom zou hij zijn geld dan niet aan haar gunnen?

Door dat gedoe bij de uitvaart, snap ik wel dat je twijfels krijgt bij haar bedoelingen. Klinkt nou niet bepaald respectvol dat ze zijn eigen familie niet uitnodigde.

Maar ja, misschien had hij het toch wel zo gewild (dat zijn geld naar haar ging) en is zij gewoon een asociale trut. Ik zou bij een notaris vragen of er een testament was.
PogingTwee schreef:
22-07-2021 15:32
Heb je ergens een aanwijzing dat de overledene dan niet wilde dat zijn vermogen na zijn overlijden naar zijn partner zou gaan?
De broers en zussen hadden goed contact met hem, en na jaren elkaars sibling te zijn geweest kun je zeggen dat je je broer wel kent. Ik ken mijn zus nu al 36 jaar, kan met zekerheid zeggen hoe zij dingen zou regelen, laat staan als je iemand al 2 maal zo lang kent. Ik ben zelf in geen positie om dat te bepalen, maar de broers en zussen weten zeker dat deze actie niet bij zijn persoonlijkheid past. Tja, bewijs het maar eens. Dat wordt nu dus de uitdaging.
Troeteltje: Inderdaad wel een goed punt. Maar ja, als zij nooit de telefoon opneemt of staat te drammen als hij wel met één van de siblings aan het telefoneren is, op het laatste moment etentjes afzegt dan is het in contact blijven niet makkelijk. De deur werd tijdens zijn ziekte niet eens open gedaan, op zeldzame keren na.

Nimbus: Staan kon hij allang niet meer, kon ook nog maar nauwelijks praten.
Alle reacties Link kopieren
Een nabestaandenpensioen vervalt niet bij een nieuw huwelijk.
wij slapen nooit.
chocolol schreef:
22-07-2021 15:37
Zij hadden dus al jaren een relatie, waarom zou hij zijn geld dan niet aan haar gunnen?

Door dat gedoe bij de uitvaart, snap ik wel dat je twijfels krijgt bij haar bedoelingen. Klinkt nou niet bepaald respectvol dat ze zijn eigen familie niet uitnodigde.

Maar ja, misschien had hij het toch wel zo gewild (dat zijn geld naar haar ging) en is zij gewoon een asociale trut. Ik zou bij een notaris vragen of er een testament was.
Broers en zussen zijn inderdaad heel benieuwd naar een eventueel testament. Als hij het gewild had zullen zij daar vrede mee hebben. Zij is inderdaad best wel een asociale trut. En zwaar alcoholist, maar dat terzijde.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat de broers en zussen redelijk kansloos zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het een beetje een bijzonder verhaal, waar we maar één kant van horen nu.
Als je een zo groot bedrag hebt, heb je zeker een testament. Ik heb bij lange na niet zo'n groot bedrag en ik heb ook een testament.

Natuurlijk is het altijd vervelend wanneer de nieuwe partner niet in de familie past, maar goed... het is nog altijd aan de hoofdpersoon zelf om daar iets mee te doen. Hij heeft dat niet gedaan ten gunste van zijn broers en zussen, dus ja. Wij kunnen alleen maar gissen waarom dat zo is.

Het enige dat ik me kan voorstellen waar broers en zussen op azen zijn dingetjes van vroeger. Waarbij ik me dan wel afvraag waarom ze niet eerder bij hun broer hebben aangegeven dat ze dat stuk wel graag wilden hebben.
Of het moeten stukken zijn á la dure schilderijen ofzo... Ik kan me voorstellen dat een partner die óf zelf wil houden óf wil verkopen. En als zij de erfgenaam is kan ze dat ook gewoon.

Dus inderdaad naar de notaris om uit te laten zoeken of er een testament is.
Alle reacties Link kopieren
Groenevingers schreef:
22-07-2021 15:44

Nimbus: Staan kon hij allang niet meer, kon ook nog maar nauwelijks praten.
Dan heeft hij gelegen of gezeten voor een ambtenaar, maar trouwen is echt meer dan een krabbel ontfutselen.
Alle reacties Link kopieren
Heel verdrietig dat het contact tussen de overledenen en broers/zussen werd belemmerd door de nieuwe partner. Dat ook het afscheid nemen werd geblokkeerd is enorm verdrietig. Helaas valt hier niets meer te winnen. Al het geld van de wereld gaat de broers/zussen geen tijd teruggeven met de overledene. Ik zou dit laten rusten.
Groenevingers schreef:
22-07-2021 15:30
Himalaya: Hij was eerder weduwnaar, sorry als ik iets verkeerd omschreven heb.

Gizmoreturns: Wij proeven geldzucht van de partner, niet van de familie. Zij willen rechtvaardigheid. Er moet zeker eea uitgezocht worden. En als het allemaal klopt dan is het ook goed, maar tot die tijd vinden zij dat het zaakje stinkt.

Als zij niks krijgen is dat allemaal prima, maar de manier waarop dit allemaal verloopt doet de broers en zussen vermoeden dat zij de boel in haar richting gemanipuleerd heeft.

Het IS rechtvaardigheid als een partner erft!! Zeker als er geen kinderen zijn.

Aan broers en zussen ben je niets verschuldigd
Alle reacties Link kopieren
Groenevingers schreef:
22-07-2021 15:38
De broers en zussen hadden goed contact met hem, en na jaren elkaars sibling te zijn geweest kun je zeggen dat je je broer wel kent. Ik ken mijn zus nu al 36 jaar, kan met zekerheid zeggen hoe zij dingen zou regelen, laat staan als je iemand al 2 maal zo lang kent. Ik ben zelf in geen positie om dat te bepalen, maar de broers en zussen weten zeker dat deze actie niet bij zijn persoonlijkheid past. Tja, bewijs het maar eens. Dat wordt nu dus de uitdaging.
Laat ze hier ajb geen tijd en energie insteken. Dit ga je niet redden zo. Ik snap de drang naar genoegdoening maar daarmee krijg je het schilderij van je oom niet terug (ik zeg maar wat). Als het echt een serpent van een wijf is, laat haar los. Laat haar doodvallen in haar villa met tig miljoen op de bank. Rupsjes Nooitgenoeg die kicken op dit soort dingen

Echt, dit gebeurt vaak. De spullen krijg je er niet mee terug maar dit soort rottigheid eindigt echt heel erg vaak met broers / zussen die aan 't kortste eind trekken.
Vtagen: waarom heeft de broer niet meer om zijn familie gevraagd tijdens ziekbed? Waarom heeft hij hen niet vaker verzocht op bezoek te komen? Wanneer mijn zus zo slecht zo liggen en m'n zwager zou haar losweken van haar familie dan breken we 't huis af. Letterlijk.
Ben jij van alles in die familie op de hoogte? Het klinkt gecompliceerd.
Hoe kan het dat zoveel mensen ontevreden zijn over hun lijf en zo weinig mensen tevreden zijn over hun verstand? - EB
Alle reacties Link kopieren
Groenevingers schreef:
22-07-2021 15:51
Broers en zussen zijn inderdaad heel benieuwd naar een eventueel testament. Als hij het gewild had zullen zij daar vrede mee hebben. Zij is inderdaad best wel een asociale trut. En zwaar alcoholist, maar dat terzijde.
Ik zie dat je totaal niet vooringenomen bent en uiterst objectief hiernaar kijkt.
Alle reacties Link kopieren
Groenevingers schreef:
22-07-2021 15:51
Broers en zussen zijn inderdaad heel benieuwd naar een eventueel testament. Als hij het gewild had zullen zij daar vrede mee hebben. Zij is inderdaad best wel een asociale trut. En zwaar alcoholist, maar dat terzijde.
Gut, waarom zou de familie buiten de deur gehouden zijn?
Bij mij kwam je er ook niet meer in als je zo over mijn partner dacht.

Rechtvaardigheid willen ze, zeg je. Ik vind er niet zoveel rechtvaardigs aan als je iemand die net zijn partner heeft verloren, wiens leven op zijn kop staat, zo door de modder trekt en een juridische procedure op de nek dreigt te jagen.

Het getuige van zeer weinig respect voor de partnerkeuze van je familielid. Een keuze die al jaren geleden is gemaakt. Wellicht voelde hij aankomen dat jullie niet voor de partner zouden zorgen en heeft hij het daarom zo geregeld.
Alle reacties Link kopieren
DerryGirl schreef:
22-07-2021 15:59
Laat ze hier ajb geen tijd en energie insteken.
Precies! Zonde van de tijd en energie.
Alle reacties Link kopieren
patchouli_ schreef:
22-07-2021 16:01
Gut, waarom zou de familie buiten de deur gehouden zijn?
Bij mij kwam je er ook niet meer in als je zo over mijn partner dacht.

Rechtvaardigheid willen ze, zeg je. Ik vind er niet zoveel rechtvaardigs aan als je iemand die net zijn partner heeft verloren, wiens leven op zijn kop staat, zo door de modder trekt en een juridische procedure op de nek dreigt te jagen.

Het getuige van zeer weinig respect voor de partnerkeuze van je familielid. Een keuze die al jaren geleden is gemaakt. Wellicht voelde hij aankomen dat jullie niet voor de partner zouden zorgen en heeft hij het daarom zo geregeld.
Dit is ook de reden waarom ik het een heel bijzonder verhaal vind, waar we maar één kant van lezen.

Iets zegt me dat er veel meer speelt dan dat er nu wordt losgelaten. Maar goed, dat moeten ze zelf maar regelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven