Gezondheid alle pijlers

Hoe pakken we de obesitas-epidemie aan?

18-07-2021 10:44 3052 berichten
De Coronacrisis heeft ook een ding heel duidelijk gemaakt: Obesitas is ook een groot gezondheidsprobleem in Nederland en het Westen.

Tijdens Corona merkte we het duidelijk. ruim 78% van de mensen op de IC had overgewicht en ruim 34% daarvan had ernstig overgewicht.
Een Amerikaans onderzoek bij meer dan 17.000 covidpatiënten toonde aan dat 77 procent van hen met overgewicht (een BMI van 25 of meer) of obesitas kampte. Uit een studie in het Franse Rijsel bleek dat patiënten met een BMI van meer dan 35
zeven keer meer risico liepen op intensieve beademing.
Begin maart becijferde de World Obesity Federation (WOF) dat wereldwijd negen op de tien coronadoden te betreuren vallen in landen met veel obesitas. De sterftegraad ligt meer dan tien keer hoger in landen waar de helft van de bevolking of meer overgewicht heeft.
De WOF besluit samen met de Wereldgezondheidsorganisatie (WGO) dat zwaarlijvigheid na leeftijd de belangrijkste voorspeller is voor een zwaar en mogelijk fataal geval van corona.
Dat komt omdat Obesitas een chronische inflammatoire aandoening is en je immuunsysteem beïnvloed.
Overgewicht en obesitas bleek een serieus gezondheidsprobleem, ook in Nederland, dat hebben we wel gemerkt tijdens de huidige pandemie.

Obesitas is een uitermate complex probleem en kan vele oorzaken hebben.
Als je de cijfers erbij haalt heeft ongeveer de helft van de volwassen Nederlanders matig of ernstig overgewicht (obesitas). Bijna 15% heeft van de volwassenen heeft ernstig overgewicht (obesitas). Deze aantallen zijn sinds de jaren 90 alleen maar gestegen.
Ook bij (jonge) kinderen nemen de cijfers van overgewicht en obesitas in snel tempo toe. Zelfs bij peuters en kleuters neemt het hard toe!

Er moet dus dringend iets aan gedaan worden.
Niet alleen aan de behandeling van overgewicht en (extreme) obesitas, maar vooral ook de preventie.
We moeten overgewicht en obesitas preventief voorkomen. Te beginnen bij (jonge) kinderen.
Maar hoe?

- Moet reclame op ongezonde producten verboden worden? En geen ongezonde producten meer in de aanbieding bij supermarkten?
- Moet er een waarschuwing komen op ongezonde producten zoals op oa tabaksproducten?
- Moeten ongezonde producten duurder worden (een soort vettax) en gezonde producten goedkoper?
- Moet ongezond eten meer geband worden op plaatsen zoals pretparken en dierentuinen? En ze verplichten meer gezonde alternatieven aan te bieden?
- Moeten scholen meer en beter inzetten op gezonde voeding en gezonde voedingsleer?
- Moet ongezond eten en bv een drankautomaat ect. verboden worden op scholen?
- Moeten speeltjes in bv een Happy Meal van McDonalds verboden worden?
- Moet de omgeving gezonder worden, en hoe? Meer gezondere alternatieven aangeboden worden?
- Moeten er reclamespotjes komen over gezonde voeding en beweging en de gevaren van overgewicht/obesitas?

Kortom: Hoe zet de regering in en wat moet de regering doen om deze obesitaspandemie aan te pakken?
Hoe pakken we dit preventief goed aan met de ziekenhuizen en gezondheidsmedewerkers?

Onze maatschappij en leefomgeving moet veranderen en gezonder worden. Maar hoe pakken we dit allemaal aan?
Hoe denk jij dat we dit moeten aanpakken en wat de regering moet doen, en wat vind je van bovengenoemde punten?
Want dat er iets aan gedaan moet worden is wel echt duidelijk. De coronacrisis heeft in elk geval aangetoond dat overheden een doortastend beleid kunnen voeren om de gezondheid van hun burgers te beschermen. Het wordt tijd dat ze dat ook voor die andere epidemie doen.
anoniem_65201c43b20be wijzigde dit bericht op 18-07-2021 10:45
1.83% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Pindakaasjes schreef:
22-07-2021 16:16
Met je eens, op de laatste regel na.
Dat is echt niet waar wat je daar schrijft.

Zelfgemaakte pastasaus en tomatensoep bijvoorbeeld,. Of die uit een pot/blik komen of zelf gemaakt zijn,. scheelt bij mij toch echt een suikerklontje of 20.

Niks zanikigs of fabelachtig aan.
Etiketten lezen scheelt vooral je idee van suikerklontjes.

De meeste suiker in die potten en blikken zijn de suikers die van nature in de ingrediënten voorkomen en die zitten dus ook gewoon in je zelfgemaakte saus.

Dat is het verneukeratieve aan die etiketten: de hoeveelheid suiker zegt niks over of dat toegevoegde suikers zijn of suikers die gewoon in de ingrediënten zitten.

Om daar achter te komen moet je het ingrediëntengedeelte en de voedingswaardetabel met elkaar vergelijken.

En dat doe ik dus al jaren en daardoor weet ik dat het per merk nogal kan verschillen, maar dat er prima potten blikken zijn met maar weinig toegevoegde suiker.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
22-07-2021 16:19
Asha te Broeke:

https://www.vriendin.nl/persoonlijke-ve ... e-geweten/
Dat van die stofwisseling tijdens de groei vind ik eigenlijk wel heel interessant, ik denk dat ik het omgekeerde heb. Vlak voor ik de puberteit in ging had ik dusdanig ondergewicht dat ik op een dieet moest om aan te komen, en ik ben dus zo iemand die eigenlijk alles kan eten zonder aan te komen (sorry).
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
22-07-2021 16:24
Etiketten lezen scheelt vooral je idee van suikerklontjes.

De meeste suiker in die potten en blikken zijn de suikers die van nature in de ingrediënten voorkomen en die zitten dus ook gewoon in je zelfgemaakte saus.

Dat is het verneukeratieve aan die etiketten: de hoeveelheid suiker zegt niks over of dat toegevoegde suikers zijn of suikers die gewoon in de ingrediënten zitten.

Om daar achter te komen moet je het ingrediëntengedeelte en de voedingswaardetabel met elkaar vergelijken.

En dat doe ik dus al jaren en daardoor weet ik dat het per merk nogal kan verschillen, maar dat er prima potten blikken zijn met maar weinig toegevoegde suiker.

Je vergeet in deze even dat 'versuikeren' net als bij alcohol en gisting, een proces is.
Vers gemaakte pastasaus die je meteen serveert, bevat dus nooit zoveel suiker als die uit een potje. Het heeft simpelweg de tijd daarvoor niet gehad.
Daar komt bij dat ik vooral doelde op de toegevoegde suikers, niet de natuurlijke.
Ik weet wel, beide zijn suikers maar toch ook weet absoluut niet dezelfde.
Alle reacties Link kopieren
Pindakaasjes schreef:
22-07-2021 16:32
Je vergeet in deze even dat 'versuikeren' net als bij alcohol en gisting, een proces is.
Vers gemaakte pastasaus die je meteen serveert, bevat dus nooit zoveel suiker als die uit een potje. Het heeft simpelweg de tijd daarvoor niet gehad.
Daar komt bij dat ik vooral doelde op de toegevoegde suikers, niet de natuurlijke.
Ik weet wel, beide zijn suikers maar toch ook weet absoluut niet dezelfde.
Ik pak even de eerste de beste pot pastasaus van AH: https://www.ah.nl/producten/product/wi4 ... us-classic

Ingrediënten

Ingrediënten: water, groente (27% tomaat, ui), 13% tomatenpuree, gemodificeerd maïszetmeel, basilicum, raapolie, extract (kruiden, peper), specerijen, natuurlijke aroma’s, zout, uienconcentraat, preipoeder, suiker.
Waarvan toegevoegde suikers 0.03g per 100 gram en waarvan toegevoegd zout 0.85g per 100 gram


Suiker staat als allerlaatste in de ingrediëntenlijst, dus dat betekent dat dat het kleinste percentage is (ingrediënten staan gerangschikt van veel naar weinig).
Er staat dat er 0,03g suiker per 100 gram is toegevoegd. Pot is 520 gram, dus er is ongeveer 0,15 gram suiker toegevoegd.

In de voedingswaardentabel staat o.a. per 100 gram:
waarvan suikers 3.5 g
Oftewel, in die pot zit bijna 18 gram suiker, waarvan 0,15 gram toegevoegde suiker is.

Dan vind ik dus idd dat iedereen die roept dat dat soort potten zo slecht is vanwege al die toegevoegde suikers gewoon echt niet weet waar ie over praat.

1 tomaat bevat al ongeveer 1 suikerklontje.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Maar solomio, je kunt toch niet beweren dat bewerkt voedsel geen verschil maakt met onbewerkt voedsel?!
Chips is van aardappel gemaakt. Een gekookte aardappel is prima, maar chips en gefrituurde friet daarentegen...
O ja, en ik hoorde laatst een arts vertellen hoeveel verschillende namen suikers hebben.
Staat heel gezellig op zo'n etiket, een beetje van dit en een beetje van dat... maar het zijn gewoon suikers.
Alle reacties Link kopieren
Pindakaasjes schreef:
22-07-2021 16:49
Maar solomio, je kunt toch niet beweren dat bewerkt voedsel geen verschil maakt met onbewerkt voedsel?!
Chips is van aardappel gemaakt. Een gekookte aardappel is prima, maar chips en gefrituurde friet daarentegen...
O ja, en ik hoorde laatst een arts vertellen hoeveel verschillende namen suikers hebben.
Staat heel gezellig op zo'n etiket, een beetje van dit en een beetje van dat... maar het zijn gewoon suikers.
Het is al eerder genoemd: er is verschil tussen bewerkt en ultrabewerkt.
Een gekookte aardappel is bewerkt, chips is ultrabewerkt.
Overigens is daarbij vooral het vet de boosdoener, want daardoor bevat chips veel meer calorieën.

Alleen al het feit dat jij een gekookte aardappel als onbewerkt benoemt geeft al aan hoe verstoord je beeld is van vers-bewerkt.

En ja, suiker heeft veel verschillende namen, maar sowieso kun je op zo'n etiket aardig inschatten hoeveel (of in dit geval hoe weinig) suiker er toegevoegd is.

Water staat als eerste ingrediënt, dus dat is het grootste bestanddeel.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
22-07-2021 16:57
Het is al eerder genoemd: er is verschil tussen bewerkt en ultrabewerkt.
Een gekookte aardappel is bewerkt, chips is ultrabewerkt.
Overigens is daarbij vooral het vet de boosdoener, want daardoor bevat chips veel meer calorieën.

Alleen al het feit dat jij een gekookte aardappel als onbewerkt benoemt geeft al aan hoe verstoord je beeld is van vers-bewerkt.

En ja, suiker heeft veel verschillende namen, maar sowieso kun je op zo'n etiket aardig inschatten hoeveel (of in dit geval hoe weinig) suiker er toegevoegd is.

Water staat als eerste ingrediënt, dus dat is het grootste bestanddeel.
Wat is volgens jou dan bewerkt aan die gekookte aardappel? Er is water toegevoegd? Een aardappel is toch gewoon een puur product?
Alle reacties Link kopieren
Wat doe je vijandig Solomio. Ik noem mezelf nergens een expert maar mijn manier van met eten en drinken omgaan, wat jij dus een verstoord beeld noemt, heeft mij inmiddels 23 kilo gewichtsverlies opgeleverd. Zonder pijn en zonder te sporten.
Alle reacties Link kopieren
happyface97 schreef:
22-07-2021 17:12
Wat is volgens jou dan bewerkt aan die gekookte aardappel? Er is water toegevoegd? Een aardappel is toch gewoon een puur product?
Koken is bewerken. Toch?

Sterker nog: rauwe aardappel is ongezond.

Maar je vraag illustreert mijn punt: het onderscheid vers-bereid is totaal uit z'n verband gerukt.
Het lijkt meer te gaan om 'zelf bereid' vs 'door anderen bereid' (fabriek of weet ik wat).
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Pindakaasjes schreef:
22-07-2021 17:18
Wat doe je vijandig Solomio. Ik noem mezelf nergens een expert maar mijn manier van met eten en drinken omgaan, wat jij dus een verstoord beeld noemt, heeft mij inmiddels 23 kilo gewichtsverlies opgeleverd. Zonder pijn en zonder te sporten.
Ik doe vijandig omdat je dus onzin beweert.

Jouw pastasaus bevat niet 20 suikerklontjes minder dan zo'n pot.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
22-07-2021 09:12
(Zo had mijn dochter een vriendinnetje op de basisschool dat de meest gangbare groenten niet eens ooit geproefd had en naar school 1 witte boterham met chocoladepasta mee kreeg omdat ze nogal stevig was.)

Het is alleen zo lastig om dit aan te pakken, omdat de meeste mensen meteen overal tegenin gaan en het allemaal zelf wel weten en het maar betutteling vinden en zelf wel bepalen wat ze eten etc etc. Dat begint al op het consultatiebureau, dat kan het nooit goed doen. En als op een basisschool alleen groente of fruit meegegeven mag worden als tussendoortje, staan een hoop ouders meteen op hun achterste poten. Onbegonnen werk dus eigenlijk.

Dat voorbeeld tussen haakjes is super schrijnend.... en typerend. Het arme kind zal met honger op school zitten, want zo'n witte boterham en chocopasta vult natuurlijk totaal niet. Obesitas daargelaten, is het toch ook zeer zorgwekkend dat er een halve generatie opgroeit met hoog risico op eetstoornissen.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
22-07-2021 17:24
Ik doe vijandig omdat je dus onzin beweert.

Jouw pastasaus bevat niet 20 suikerklontjes minder dan zo'n pot.

T'is al goed. [...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 22-07-2021 20:35
Reden: ongepast
4.78% gewijzigd
Solomio schreef:
22-07-2021 16:08
Ook hier toch weer die aanname dat mensen dik worden van chips of snoep.

Elke dag 10 boterhammen met kaas zet ook aan.

Geen ongezonde dingen in huis halen is een leuk idee, doe ik al jaren, maar het neemt de honger niet weg.

Het gezanik over vers en vooral geen pakjes is echt een fabel.
Je leest weer eens iets wat ik niet schreef. Sterker nog, ik heb het letterlijk gehad over kleine porties...
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
22-07-2021 15:17
Nou, minder eten zorgt ervoor dat je sneller een ik zit vol gevoel krijgt (ook langzaam eten helpt daarbij) en ook dat je weer sneller een signaal krijgt dat je weer moet eten.

Eten is namelijk heel veel gewenning.

Ook bepaalde zaken als suiker. Stop er een tijd mee en het gaat je in veel gevallen tegenstaan.

Het kost alleen enige tijd om de signalen van je lichaam te negeren.
Ik ben nu ruim 3 maanden zeer gezond aan het eten, maar heb vanavond gewoon trek in patat hoor.
Dat ik dat vervolgens niet ga eten is puur op wilskracht.
Ik eet hoogstens 5x per jaar friet, dus behoefte uit gewoonte kan ik het ook niet noemen.

Dat suiker gaat tegenstaan herken ik ook niet. Ik woon om de hoek van een kneitergoed ijssalon maar als ik de geur al ruik krijg ik er al zin in.
Ik heb er al zeker 2 jaar geen ijsje meer gegeten.

Vanaf wanneer moet die honger precies minder worden? Of wordt die maag kleiner? Ik zou nog steeds wel een pizza én een ijsje als toetje naar binnen kunnen stouwen als ik zou willen hoor. Misschen dat binge-eaters wel iets minder kunnen eten, maar om nou te zeggen dat daarmee de obesitas-epidemie opgelost kan worden...

Er zal vast iets bestaan als een 'suikerverslaving' of 'eetverslaving' en ik denk niet dat je daar echt vanaf komt, net als een ex-roker nog steeds weleens zin kan hebben in een peuk.

Het is veel meer cognitieve gedragsverandering en wilskracht, dus inderdaad leren om de signalen van je lichaam te negeren.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
22-07-2021 16:42
Dan vind ik dus idd dat iedereen die roept dat dat soort potten zo slecht is vanwege al die toegevoegde suikers gewoon echt niet weet waar ie over praat.
Mee eens, sommige potjes en pakjes zullen echt wel niet deugen, maar er zijn er ook die helemaal prima zijn. (En lekkerder & makkelijker dan wat ik zelf maak. :$ )
1 tomaat bevat al ongeveer 1 suikerklontje.
Dat maakte me super nieuwsgierig natuurlijk. :) Wat gegoogeld: tomaat (70 gram) = 2,1 gram suiker. 1 standaard suikerklontje = 4 gram.
Dus dan zou het een 1/2 klontje per tomaat zijn.
tonkje wijzigde dit bericht op 22-07-2021 18:07
0.62% gewijzigd
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
DS1971 schreef:
22-07-2021 15:47
Eigenlijk valt dat wel mee. Werk met verse producten, kijk naar de toevoegingen, vermijd knorr pakjes eten, neem kleine porties, drink veel water/thee/enz.

Het hoeft ook allemaal niet perfect, maar als je iedere dag een zak chips leegeet of een zak drop, dan weet je zelf ook wel waar het mis gaat. Een keer een beetje chips of een dropje maakt natuurlijk niets uit.

En haal al die rotzooi gewoon niet in huis. Het is veel gemakkelijker om het te laten staan in de AH dan thuis. ;)
Mensen die willen afvallen eten echt geen zakken chips. Zelfs geen zakJE. Was het maar waar dat het zo simpel was als jij stelt. Helaas, het tegendeel is het geval.
Jempo schreef:
22-07-2021 18:03
Ik ben nu ruim 3 maanden zeer gezond aan het eten, maar heb vanavond gewoon trek in patat hoor.
Dat ik dat vervolgens niet ga eten is puur op wilskracht.
Ik eet hoogstens 5x per jaar friet, dus behoefte uit gewoonte kan ik het ook niet noemen.

Dat suiker gaat tegenstaan herken ik ook niet. Ik woon om de hoek van een kneitergoed ijssalon maar als ik de geur al ruik krijg ik er al zin in.
Ik heb er al zeker 2 jaar geen ijsje meer gegeten.

Vanaf wanneer moet die honger precies minder worden? Of wordt die maag kleiner? Ik zou nog steeds wel een pizza én een ijsje als toetje naar binnen kunnen stouwen als ik zou willen hoor. Misschen dat binge-eaters wel iets minder kunnen eten, maar om nou te zeggen dat daarmee de obesitas-epidemie opgelost kan worden...

Er zal vast iets bestaan als een 'suikerverslaving' of 'eetverslaving' en ik denk niet dat je daar echt vanaf komt, net als een ex-roker nog steeds weleens zin kan hebben in een peuk.

Het is veel meer cognitieve gedragsverandering en wilskracht, dus inderdaad leren om de signalen van je lichaam te negeren.
Laat ik het zo zeggen: het is in het begin voor de meesten wel een stuk lastiger dan na verloop van tijd.

Maar inderdaad, wilskracht is van belang. Maar wat ook helpt is dat als je in de avond een snack wil dat je bv even een appel pakt. Meteen naar vrijwel niets is heel lastig vol te houden immers.
Lacuba schreef:
22-07-2021 18:04
Mensen die willen afvallen eten echt geen zakken chips. Zelfs geen zakJE. Was het maar waar dat het zo simpel was als jij stelt. Helaas, het tegendeel is het geval.
Bizar dat het woord chips ineens bepalend lijkt voor wat mensen lezen. Er stond immers veel meer.
Alle reacties Link kopieren
Jempo schreef:
22-07-2021 18:03
Ik ben nu ruim 3 maanden zeer gezond aan het eten, maar heb vanavond gewoon trek in patat hoor.
Dat ik dat vervolgens niet ga eten is puur op wilskracht.
Ik eet hoogstens 5x per jaar friet, dus behoefte uit gewoonte kan ik het ook niet noemen.

Dat suiker gaat tegenstaan herken ik ook niet. Ik woon om de hoek van een kneitergoed ijssalon maar als ik de geur al ruik krijg ik er al zin in.
Ik heb er al zeker 2 jaar geen ijsje meer gegeten.

Vanaf wanneer moet die honger precies minder worden? Of wordt die maag kleiner? Ik zou nog steeds wel een pizza én een ijsje als toetje naar binnen kunnen stouwen als ik zou willen hoor. Misschen dat binge-eaters wel iets minder kunnen eten, maar om nou te zeggen dat daarmee de obesitas-epidemie opgelost kan worden...

Er zal vast iets bestaan als een 'suikerverslaving' of 'eetverslaving' en ik denk niet dat je daar echt vanaf komt, net als een ex-roker nog steeds weleens zin kan hebben in een peuk.

Het is veel meer cognitieve gedragsverandering en wilskracht, dus inderdaad leren om de signalen van je lichaam te negeren.
Ik zou het gelukkigst zijn als ik onbeperkt patat, frikandellen en chocola mocht eten. En dat meen ik serieus.
Het enige wat ik wel heb gemerkt is dat minderen/stoppen met suiker mijn lichaam echt goed doet.
Verder zou ik het heel fijn vinden als ik gewoon elke dag patat zou mogen eten.
Wat bij mij funest is, is dat ik en de geneugtes van het gezondere eten heb ontdekt en steeds meer ben gaan eten.
Ik was perfect gelukkig en slank en energiek, Skinny fat zijnde, op alleen fruit en patat, afgewisseld met Surinaams afhaal (deed meerdere dagen met een portie want at nooit wat op).
Maar das war einmal, als vijftiger kom je daar sowieso niet mee weg.
Maar verzadigd of zat van patat, was het maar zo bij mij.
DS1971 schreef:
22-07-2021 18:10
Bizar dat het woord chips ineens bepalend lijkt voor wat mensen lezen. Er stond immers veel meer.
Ja het werd gevolgd door wat andere open deuren. Daar ga ik inderdaad maar niet op in.
Alle reacties Link kopieren
Lacuba schreef:
22-07-2021 18:04
Mensen die willen afvallen eten echt geen zakken chips. Zelfs geen zakJE. Was het maar waar dat het zo simpel was als jij stelt. Helaas, het tegendeel is het geval.

Ik kan enkel namens mezelf spreken, maar ik neem dus wel dat zakje chips, wel die koek, zak patat of gebakje af en toe.
Ik heb zelf ook jaren het idee gehad dat afvallen inhield dat je haast niks meer mocht eten en drinken. Een knaagdier dieet noemde ik het.
Maar het is echt niet zo! Bij mij in ieder geval niet.
Pindakaasjes schreef:
22-07-2021 18:13
Ik kan enkel namens mezelf spreken, maar ik neem dus wel dat zakje chips, wel die koek, zak patat of gebakje af en toe.
Ik heb zelf ook jaren het idee gehad dat afvallen inhield dat je haast niks meer mocht eten en drinken. Een knaagdier dieet noemde ik het.
Maar het is echt niet zo! Bij mij in ieder geval niet.
Wil je afvallen? Dan lijkt het me toch sterk dat je iedere avond een zak chips zit te eten? Dat was de stelling van DS1971 nl. Dat je "gewoon" niets meer in huis moet halen en dat je dan "gewoon" afvalt. Goh!
Alle reacties Link kopieren
Lacuba schreef:
22-07-2021 18:16
Wil je afvallen? Dan lijkt het me toch sterk dat je iedere avond een zak chips zit te eten? Dat was de stelling van DS1971 nl. Dat je "gewoon" niets meer in huis moet halen en dat je dan "gewoon" afvalt. Goh!

Goh, jij ook al in een opperbeste bui zie ik?
Waar schreef ik iedere avond? En waar ben jij gestopt met lezen? Aangezien er staat "af en toe!"
Man, man.. zijn de suikerspiegels aan de lage kant hier ofzo?
Pindakaasjes schreef:
22-07-2021 18:19
Goh, jij ook al in een opperbeste bui zie ik?
Waar schreef ik iedere avond? En waar ben jij gestopt met lezen? Aangezien er staat "af en toe!"
Man, man.. zijn de suikerspiegels aan de lage kant hier ofzo?
Jij schreef niet "iedere avond". DS wél. En daar sloeg mijn reactie op. Die jij aanhaalde.... Waardoor het lijkt of ik vind dat je nooit chips of iets anders "ongezonds" zou mogen eten. Het tegendeel is waar.
Alle reacties Link kopieren
Lacuba schreef:
22-07-2021 18:22
Jij schreef niet "iedere avond". DS wél. En daar sloeg mijn reactie op. Die jij aanhaalde.... Waardoor het lijkt of ik vind dat je nooit chips of iets anders "ongezonds" zou mogen eten. Het tegendeel is waar.

Je schreef: zelfs geen zakJE.
Tuurlijk wel, je kunt zelfs af en toe patat met een klodder mayonaise eten terwijl je aan het afvallen bent.
Maar dat vind jij dus ook lees ik hier dus ik geloof dat ik het effe niet meer volg nu..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven