Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Zorgen over of vakantie door kan gaan (NL rood?), wie?

06-07-2021 17:09 2353 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft zorgen over of zijn/haar vakantie door kan gaan (zoals gehoopt)? Bijvoorbeeld door de huidige oplopende besmettingen in NL (waardoor andere landen ons misschien niet willen zonder quarantaine bijv.) of door problemen met testen. Of of je vaccinatie wel geldig is op moment van vertrek bijvoorbeeld, of gedoe met de app?

Deel hier je zorg, hoop en ervaringen, misschien kunnen we elkaar helpen. Ik wens iedereen alvast een fijne en onbezorgde vakantie :sun: !
Alle reacties Link kopieren
Boira schreef:
22-07-2021 16:34
De maatregelen gelden ook bij verblijf korter dan 24 uur in DE (doorreizen valt hier niet onder), dus even dagje shoppen is er niet meer bij. Alle maatregelen staan in de corona-einreiseverordnung en dan geldt vanaf de datum die morgen bekend gemaakt wordt "Hochrisikogebiet" als je uit NL komt.

https://www.bundesgesundheitsministeriu ... 6.2021.pdf

Dat is streng. Begrijpelijk wel, bij doorreizen mag je amper je auto uit dus dan is het logisch dat een dagje shoppen niet zomaar kan.
Alle reacties Link kopieren
Gisteren was in het nieuws dat Sunweb het per 4 augustus aan de klant overlaat of het wil afreizen naar een land met code oranje. Nu heb ik geboekt bij Sunweb omdat ze o.a. geld terug garantie geven als het land op oranje gaat. Dan werd je reis nl geannuleerd door de reisorganisatie. Nu gaat dat niet meer gebeuren en mag je er toch heen. Je bent dan met je reisverzekering veelal niet meer verzekerd voor Corona gerelateerde zaken. Ik ga naar Griekenland. Dat is nu nog geel. Maar stel dit wordt wel oranje en ik wil niet afreizen, ziet de organisatie het dan als dat ik het zelf heb geannuleerd en krijg ik dan geen geld meer terug? Immers, je mag gaan maar wil niet. Ik heb geprobeerd te bellen maar Sunweb is gewoon onbereikbaar. Ik heb een vraag gesteld via whatsapp maar ook nog geen antwoord tot nu toe. Ik zou het werkelijk schandalig vinden als je als reiziger nu je geld niet meer terug zou krijgen en je geen aanspraak meer kan maken op de geld terug garantie. Ik kan het me bijna niet voorstellen maar ergens ben ik er niet zeker van. Iemand het wel weet?
tascha wijzigde dit bericht op 23-07-2021 06:53
0.23% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
2 x is overdreven
Alle reacties Link kopieren
tascha schreef:
23-07-2021 06:51
Gisteren was in het nieuws dat Sunweb het per 4 augustus aan de klant overlaat of het wil afreizen naar een land met code oranje. Nu heb ik geboekt bij Sunweb omdat ze o.a. geld terug garantie geven als het land op oranje gaat. Dan werd je reis nl geannuleerd door de reisorganisatie. Nu gaat dat niet meer gebeuren en mag je er toch heen. Je bent dan met je reisverzekering veelal niet meer verzekerd voor Corona gerelateerde zaken. Ik ga naar Griekenland. Dat is nu nog geel. Maar stel dit wordt wel oranje en ik wil niet afreizen, ziet de organisatie het dan als dat ik het zelf heb geannuleerd en krijg ik dan geen geld meer terug? Immers, je mag gaan maar wil niet. Ik heb geprobeerd te bellen maar Sunweb is gewoon onbereikbaar. Ik heb een vraag gesteld via whatsapp maar ook nog geen antwoord tot nu toe. Ik zou het werkelijk schandalig vinden als je als reiziger nu je geld niet meer terug zou krijgen en je geen aanspraak meer kan maken op de geld terug garantie. Ik kan het me bijna niet voorstellen maar ergens ben ik er niet zeker van. Iemand het wel weet?
Volgens mij zijn de geld terug voorwaarden dezelfde gebleven met dat verschil dat je dus wel mag gaan bij Oranje als je dat zelf wil.

Maak even een afspraak bij een reisbureau in de buurt.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga eind aug naar Curaçao moet ook iedereen getest worden wat ik niet zo’n probleem vind
Maar je moet daar ook nog op dag 3 getest worden en dat vind ik wat minder

Dat is op Bonaire en Aruba ook niet
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een pakketreis geboekt. Mag ik kosteloos annuleren als de bestemming onveilig wordt?
Volgens de wet mag u uw pakketreis dan kosteloos annuleren. U moet wel kunnen aantonen dat het op de plek van uw bestemming niet meer veilig is. Dat kunt u bijvoorbeeld doen met een negatief reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken of van het Calamiteitenfonds. Het ministerie werkt met kleurcodes. Zowel bij code rood als bij code oranje raadt het ministerie vakantiereizen af. Het Calamiteitenfonds kan een situatie beoordelen als calamiteit. In al deze gevallen hebt u een goed argument om aan te tonen dat het gebied onveilig is.

Kunt u aantonen dat het te onveilig om nog op reis te gaan? Dan hebt u het recht uw pakketreis kosteloos te annuleren. U krijgt het bedrag dat u voor de pakketreis betaalde terug.

https://www.consuwijzer.nl/reizen-en-ac ... reisadvies


En dat kan twee weken van te voren .

Voor jouw vakantie, met vertrek binnen twee weken, is een negatief reisadvies van toepassing of als er een quarantaineverplichting geldt. Zodra dit voor jouw boeking geldt, ontvang jij van ons hierover een e-mail.

• Sunweb volgt het reisadvies van Nederland Wereldwijd. Indien het niet mogelijk is om naar je bestemming te vertrekken, zal je een volledige terugbetaling kunnen aanvragen binnen twee weken voor je vertrekdatum.

• De hoofdboeker zal de terugbetaling kunnen aanvragen via Mijn Sunweb vanaf twee weken voor de oorspronkelijke vertrekdatum.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag is het precies over twee weken dat we gaan. Nu is het nog geel maar stel dat het toch oranje wordt? Dan krijg ik dus wel gewoon mijn geld terug? Als ik niet wil gaan? :-$
Alle reacties Link kopieren
Peertjes schreef:
23-07-2021 07:12
Volgens mij zijn de geld terug voorwaarden dezelfde gebleven met dat verschil dat je dus wel mag gaan bij Oranje als je dat zelf wil.

Maak even een afspraak bij een reisbureau in de buurt.
Kun je daarover terecht bij een reisbureau? Heb online geboekt.
Alle reacties Link kopieren
tascha schreef:
23-07-2021 07:32
Vandaag is het precies over twee weken dat we gaan. Nu is het nog geel maar stel dat het toch oranje wordt? Dan krijg ik dus wel gewoon mijn geld terug? Als ik niet wil gaan? :-$

Ja. Volgens mij stond dat ook gewoon in de nieuwsberichten hoor. Je hebt een keuze: annuleren en geld terug of gewoon gaan. Overigens is Nederland knalrood dus in een oranje land zit je veiliger ;-)
Alle reacties Link kopieren
Hahaha ja dat weet ik. Het gaat me om de dekking van de reisverzekering. Corona gerelateerde zaken zijn dan niet meer verzekerd. Heb juist daarvoor een reisverzekering genomen. Dat riskeer ik liever niet.
Alle reacties Link kopieren
tascha schreef:
23-07-2021 07:38
Hahaha ja dat weet ik. Het gaat me om de dekking van de reisverzekering. Corona gerelateerde zaken zijn dan niet meer verzekerd. Heb juist daarvoor een reisverzekering genomen. Dat riskeer ik liever niet.

Dat zal je dan ook bij je reisverzekering moeten checken, niet bij Sunweb
Alle reacties Link kopieren
pennetje80 schreef:
23-07-2021 07:17
Ik ga eind aug naar Curaçao moet ook iedereen getest worden wat ik niet zo’n probleem vind
Maar je moet daar ook nog op dag 3 getest worden en dat vind ik wat minder

Dat is op Bonaire en Aruba ook niet
Dat geldt voor bonaire ook, op dag 5 moet je testen!
pennetje80 schreef:
23-07-2021 07:17
Maar je moet daar ook nog op dag 3 getest worden en dat vind ik wat minder
Wat is je bezwaar?
Alle reacties Link kopieren
rosadebree schreef:
23-07-2021 07:57
Dat zal je dan ook bij je reisverzekering moeten checken, niet bij Sunweb
Dat heb ik dus gedaan en Corona gerelateerde zaken zijn niet meer gedekt bij code oranje. Vandaar dat ik niet wil gaan als er code oranje komt. Vandaar mijn vraag: krijg ik dan wel mijn geld terug als ik dus besluit niet te gaan nu de reisorganisatie aangeeft dat ze niet meer automatisch annuleren? Maar ik zal vandaag nogmaals proberen te bellen met Sunweb.
Alle reacties Link kopieren
Italië scherpt de regels aan, je moet vanaf 6 aug voor restaurants en musea ed een negatief testbewijs overleggen of volledig gevaccineerd zijn.

Nu vroeg ik me af, want ik kan het nergens vinden: vanaf welke leeftijd gaat dit gelden?

Echt: ik zie nu vanaf 12 jaar en buiten eten mag zonder green pass. Nu nog ff checken of die 12 jaar klopt :-D
Alle reacties Link kopieren
Wie kan me helpen, kom er zelf niet helemaal uit.
Morgenochtend zouden we vertrekken naar Franke
rijk
Ik en partner zijn volledig gevaccineerd.
Kind is 8 dus geen speciale regels.
Vriendin gevaccineerd met Janssen maar niet lang genoeg om aan de regels te voldoen daar zit nu het probleem voor ons.
Frankrijk stelt test mag niet ouder zijn dan 24 uur na afname bij vertrek.
Pcr testaanbieder zegt uitslag binnen 24 tot 36 uur.
Hoe dan ? Als we vanmorgen zouden testen zouden we bij binnenkomst Frankrijk de uitslag misschien niet binnen hebben dus we hebben gisterenavond om 20 uur getest maar die test is dan weer te oud.
Hoe doen jullie dit ??
Merk dat ik er stress van heb.
empanada wijzigde dit bericht op 23-07-2021 09:42
6.38% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Antigeentest mag volgens mij ook voor Frankrijk, dus andere aanbieder zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Laat je vriendin idd een antigeentest doen. Daarvan heb je de uitslag binnen een paar uur en die is ook toegestaan voor Frankrijk. Geniet van je vakantie!
Alle reacties Link kopieren
Weet jij hoelang de antigeen test geldig blijft wordt van Google op het moment niet wijzer
Alle reacties Link kopieren
Een antigeen test moet max 24 uur oud zijn bij het binnenkomen van Frankrijk. Voor de gezondheidspas ( die je straks nodig hebt voor restaurants ed) mag de antigeen 48 uur oud zijn.
Dus wanneer je morgen rond 12 uur in Frankrijk bent, dan moet je vandaag ergens na 12 uur testen.
Voor de gezondheidscheck, de pas sanitaire, is de test dus 48 uur geldig. Dus stel je wilt overnachten, en bent de dag erna op plaats van bestemming: dan dus even uitkienen tot waar je komt met die max 48 uur.
Alle reacties Link kopieren
Kan iemand mij vertellen wat er nog zo leuk is om op vakantie te gaan met al die regels, testen etc.

En waarom je perse op vakantie wil tijdens een pandemie? Reizen is de grootste oorzaak van het verspreiden van het virus en mutaties.

Dit is een oprechte vraag want ik begrijp dit echt niet. Begrijp werkelijk niet hoe dit ontspannend is.
Alle reacties Link kopieren
Empanada schreef:
23-07-2021 08:55
Weet jij hoelang de antigeen test geldig blijft wordt van Google op het moment niet wijzer
Frankrijk eist 24 uur vanaf het moment van testen.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Desayuno schreef:
23-07-2021 08:45
Italië scherpt de regels aan, je moet vanaf 6 aug voor restaurants en musea ed een negatief testbewijs overleggen of volledig gevaccineerd zijn.

Nu vroeg ik me af, want ik kan het nergens vinden: vanaf welke leeftijd gaat dit gelden?

Echt: ik zie nu vanaf 12 jaar en buiten eten mag zonder green pass. Nu nog ff checken of die 12 jaar klopt :-D
Ik las het. Wij gaan naar Italië en zijn dan allebei al volledig gevaccineerd. Ik heb alleen geen idee hoe ik aan zo’n groene pas kom, kan het zo snel ook nog niet vinden op internet. Of zou die internationale QR-code ook volstaan om naar binnen te gaan?
Alle reacties Link kopieren
Sjaantje37 schreef:
23-07-2021 09:11
Kan iemand mij vertellen wat er nog zo leuk is om op vakantie te gaan met al die regels, testen etc.

En waarom je perse op vakantie wil tijdens een pandemie? Reizen is de grootste oorzaak van het verspreiden van het virus en mutaties.

Dit is een oprechte vraag want ik begrijp dit echt niet. Begrijp werkelijk niet hoe dit ontspannend is.
Het virus is overal in Europa dus het maakt niet uit of je in Nederland uit eten gaat of in Italië.
Alle reacties Link kopieren
CharlotteCcc schreef:
23-07-2021 09:18
Ik las het. Wij gaan naar Italië en zijn dan allebei al volledig gevaccineerd. Ik heb alleen geen idee hoe ik aan zo’n groene pas kom, kan het zo snel ook nog niet vinden op internet. Of zou die internationale QR-code ook volstaan om naar binnen te gaan?
Het idee is dat 'onze' QR-code ook gewoon werkt.
Je kan even zoeken naar de lokale reader-app en proberen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven