Woke, een bedreiging voor onze vrijheid?

09-03-2021 21:16 3008 berichten
Is de woke-cultuur een meerwaarde voor onze samenleving?
Steeds vaker merk ik dat mensen hun taal corrigeren om maar niemand voor het hoofd te stoten, steeds vaker merk ik dat mensen hun gebruiken aanpassen aan de behoeften van een kleine minderheid.
Hoe nuttig is dit?

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210305_97745711

De link zit achter een betaalmuur, dus hier een fragment:

1. Als ik me gekwetst voel, dan heeft iemand iets fout gedaan

Het klinkt onschuldig, maar het is een steeds ­gevaarlijker uitgangspunt aan het worden in het woke-debat. Je mag hopen dat de meeste mensen door het leven gaan met de ambitie om anderen niet nodeloos te kwetsen. En wie zich gekwetst voelt, moet dat mogen zeggen. Maar dat is nog niet hetzelfde als in elk gekwetst gevoel meegaan. Menselijke interactie schuurt, wringt en trekt tegen. Meningen botsen, gevoeligheden verschillen. Dat kan lastig zijn en vermoeiend en frustrerend. Maar frictieloze communicatie, die bestaat simpelweg niet. Het ontspoort trouwens snel. Steeds vaker ­eisen woke-woordvoerders dat in interviews alleen de “juiste” vragen gesteld mogen worden, steeds vaker zijn er incidenten omdat er een beetje tegenwind komt. Als je dit principe extreem doordenkt, mag enkel de meest lichtgeraakte nog iets zeggen en moet de rest uit voorzorg zwijgen, tenzij om zich af en toe nog eens te excuseren.

Ander voorbeeld:

https://www.tijd.be/cultuur/literatuur/ ... 87577.html

Voor mij is heel dat woke-gebeuren een volgende stap in de slachtoffercultuur die we daarvoor hadden. Je mag vooral niets doen wat één van de teergevoelige zieltjes kan kwetsen.
Wat denken jullie?

Is de woke-cultuur een meerwaarde voor onze samenleving?

Totaal aantal stemmen: 542

Ja (22%)
Nee (73%)
Geen mening (6%)
Educatief filmpje over het woke verschijnsel:

https://youtu.be/fclA1hETGC0
Ik kwam dit tegen op twitter: https://dekanttekening.nl/samenleving/b ... elletjes2/

Bij1 -> uit elkaar?

Maar zo zie je maar weer dat als je woke bent je werkelijk overal racisme kan zien, zelfs in een club antiracisten!
Alle reacties Link kopieren
Is het niet juist racistisch als je iemand die niet functioneert in het systeem niet royeert?
Nu zou het zogenaamd aan zijn kleurtje liggen?

Waarom heeft die partij überhaupt witte mensen aangenomen als lid? Of was dat om niet anti-wit te lijken?

Er zijn ook wel "zwarte" advocaten te vinden, trouwens. Zélfs in Groningen, wat héél ver van Den Haag en Amsterdam ligt.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Lange-met-een-korte schreef:
15-07-2021 13:59
Maar ik hoop echt dat woke een laatste stuiptrekking is van de linkse politiek in zijn algemeen. Dat rechts het heft in handen neemt en de wereld weer op het juiste spoor brengt.
Dat zou toch jammer zijn. Samen geld in een grote pot is beter voor gelijke kansen en vrijheid bieden dan lage belastingen en ieder voor zich en weinig solidariteit. Trap niet in dát 'links is fout'-frame. Links is godzijdank niet synoniem aan woke.
Gecompartimenteerde troep is ook een vorm van opruimen.
Macarinata schreef:
21-07-2021 09:11
Dat zou toch jammer zijn. Samen geld in een grote pot is beter voor gelijke kansen en vrijheid bieden dan lage belastingen en ieder voor zich en weinig solidariteit. Trap niet in dát 'links is fout'-frame. Links is godzijdank niet synoniem aan woke.
Helaas bepaalt woke wel voor een groot deel de agenda van de linkse partijen, ook in Nederland.

Dus in theorie heb je gelijk, in de praktijk niet.

Daarnaast is alles in een grote pot hoogst inefficiënt. Dat is keer op keer gebleken.

Ieder voor zich is ook niet goed natuurlijk.
Snoesje666 schreef:
21-07-2021 09:05
Is het niet juist racistisch als je iemand die niet functioneert in het systeem niet royeert?
Nu zou het zogenaamd aan zijn kleurtje liggen?

Waarom heeft die partij überhaupt witte mensen aangenomen als lid? Of was dat om niet anti-wit te lijken?

Er zijn ook wel "zwarte" advocaten te vinden, trouwens. Zélfs in Groningen, wat héél ver van Den Haag en Amsterdam ligt.
Ik vind het vooral heel stuitend dat meteen de schuld bij de blanken gelegd wordt. Terwijl het toch vreemd is om te veronderstellen dat alle blanken in die club ook gewoon een stel onderdrukkers zijn en iemand als Gario niet fout kan zijn, want die is niet blank.

En helemaal opvallend vind ik de rol van Sylvana. Of beter: dat zij compleet op de achtergrond blijft. Als partijleider heb je nu een belangrijke taak. Maar dat lijkt zij dus niet aan te kunnen.
Eh woke werkt als een ourobouros, een slang die zijn eigen staart op eet. Net zoals elke organisatie en groep gebasseerd op ideologie, op een gegeven moment denken sommige leden er meer in te geloven dan andere leden. Vandaag ben je woke genoeg, morgen blijk je toch te -istisch of -foob te zijn. The only way to win, is not to play

Je hebt er zelfs een term voor, purity spiral:

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
syntax18 schreef:
21-07-2021 09:47
Eh woke werkt als een ourobouros, een slang die zijn eigen staart op eet. Net zoals elke organisatie en groep gebasseerd op ideologie, op een gegeven moment denken sommige leden er meer in te geloven dan andere leden. Vandaag ben je woke genoeg, morgen blijk je toch te -istisch of -foob te zijn. The only way to win, is not to play

Je hebt er zelfs een term voor, purity spiral:

Afbeelding
Ik wist niet dat er een woord voor was, maar zo loopt het inderdaad meestal wel af met een ideologie.
Alle reacties Link kopieren
Dit vind ik nu echt onzin.

Laat die man zijn excuses aanbieden maar iemand ontslaan voor een misplaatste grap 23 jaar geleden is is waanzin.

https://nos.nl/tokyo2020/artikel/239027 ... -ontslagen
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
22-07-2021 16:53
Dit vind ik nu echt onzin.

Laat die man zijn excuses aanbieden maar iemand ontslaan voor een misplaatste grap 23 jaar geleden is is waanzin.

https://nos.nl/tokyo2020/artikel/239027 ... -ontslagen
Wat ik dan vooral verkeerd vind is het moment waarop. Blijkbaar is al best lang bekend dat hij grappen heeft gemaakt over de joden vervolging. Geen oké onderwerp om grappen over te maken. En als je daar op tegen bent dan vraag je hem dus niet voor die functie. Nu hem ontslaan vanwege berichtgeving betekent dat het je niet zozeer om de inhoud gaat maar enkel om de bühne. Dat vind ik wel echt kwalijk.
Alle reacties Link kopieren
Lollypop04 schreef:
22-07-2021 17:55
Wat ik dan vooral verkeerd vind is het moment waarop. Blijkbaar is al best lang bekend dat hij grappen heeft gemaakt over de joden vervolging. Geen oké onderwerp om grappen over te maken. En als je daar op tegen bent dan vraag je hem dus niet voor die functie. Nu hem ontslaan vanwege berichtgeving betekent dat het je niet zozeer om de inhoud gaat maar enkel om de bühne. Dat vind ik wel echt kwalijk.


Klopt

En in Azië hebben ze geen holocaust gehad dus ligt het daar minder gevoelig denk ik.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt niet een zoet toetje verwachten en vervolgens scherpe satire van al even geleden proberen te herkauwen. Daar wordt het zuur van. Dat hebben we al achter de kiezen, laat dat, en maak het vandaag een beetje smakelijk met elkaar.
Gecompartimenteerde troep is ook een vorm van opruimen.
Alle reacties Link kopieren
Macarinata schreef:
22-07-2021 18:38
Je kunt niet een zoet toetje verwachten en vervolgens scherpe satire van al even geleden proberen te herkauwen. Daar wordt het zuur van. Dat hebben we al achter de kiezen, laat dat, en maak het vandaag een beetje smakelijk met elkaar.



Er is een afreken cultuur.
Als iemand zijn of haar hoofd boven het maaiveld uitsteekt gaan ze googelen en spitten tot er iets gevonden is.
Ze vergeten dat de persoon uit 1998 een andere is dan die in 2021
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Ah, de kop boven het maaiveld. Vandaar dat de wokewaanzin zo goed aanslaat in Nederland, tevens om zijn hokjescultuur. Vrijdenkers worden niet meer gebliefd. Je kunt blijkbaar niet tegelijkertijd geloven in grote overheidsinvesteringen, een ruim sociaal vangnet, kritisch zijn op ongebreidelde migratie, iedereen respecteren in dit land zonder aanziens des persoons/huidskleur/haardracht en shiny happy people zingen met blank/donker tegelijk, pro vergaand klimaat- en agrarisch beleid zijn, en eerlijk zijn over criminaliteit en verloederende wijken. Laat staan satire toepassen of net als Abdelkader Benali te Beiroet aan de bar een geniaal stukje zelfspot debiteren over vermeende jodenhaat onder moslims. Oei, er staat 'joden' dus hij is fout. Ik vraag me echt af, zijn er nu zo veel mensen met een cognitieve beperking op de social media, zijn we begrijpend lezen verleerd, waar is om kunnen gaan met satire gebleven?
Gecompartimenteerde troep is ook een vorm van opruimen.
Alle reacties Link kopieren
Iedereen is boos op iedereen :-D

Afgelopen maandag werd de nummer 2 op de kandidatenlijst van BIJ1, Quinsy Gario, geroyeerd (onduidelijk waarom)

En meteen werd de racismekaart getrokken:

"Door Quinsy neer te zetten als een gevaar voor een veilige werksituatie wordt er ingespeeld op de racistische 'enge Zwarte man' trope." En verder: "Waarom is besloten tot het inhuren van het advocatenbureau Van Overbeek De Meyer, bestaande uit uitsluitend witte mensen? Staat dit kantoor bekend om uit dekoloniale en intersectionele principes te handelen?"


https://nos.nl/artikel/2390388-conflict ... pt-hoog-op
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Macarinata schreef:
21-07-2021 09:11
Dat zou toch jammer zijn. Samen geld in een grote pot is beter voor gelijke kansen en vrijheid bieden dan lage belastingen en ieder voor zich en weinig solidariteit. Trap niet in dát 'links is fout'-frame. Links is godzijdank niet synoniem aan woke.
Om 'samen' een grote pot met geld te maken, is sociale cohesie en onderlinge solidariteit nodig. Juist deze 2 aspecten die de Nederlandse samenleving lang heeft gekend, worden vakkundig gesloopt. Door jarenlange migratie verandert bevolkingssamenstelling waardoor sociale cohesie afneemt. En zonder sociale cohesie, waarbij wederkerigheid een grote rol speelt, neemt de zin om belasting te betalen voor een collectief systeem af. Zo werken dat soort processen.
Woke versnelt het afnemen van de sociale cohesie, omdat het de verschillen tussen wij en zij vergroot èn omdat het de autochtone Nederlander stelselmatig als fout neerzet. Dat soort processen vinden nu eenmaal niet zonder gevolgen plaats.
In een samenleving met zwakkere sociale cohesie kan men makkelijker groepen tegen elkaar uitspelen en onpopulaire maatregelen nemen, omdat het verzet daartegen makkelijk te breken is.
De afkalving van het sociale stelsel is al in gang gezet en zal enkel verhevigen.
Aan de andere kant, geen enkel systeem is oneindig, dat geldt ook voor sociale systemen.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij neemt die sociale cohesie af door afbraakbeleid rondom de verzorgingsstaat en de gure neoliberale wind. Dat betreft 17 miljoen Nederlanders. Voor zo ver verkeerd aangepakte migratie er iets mee te maken heeft, is het wat mij betreft nalaten om de migrantengroepen te laten meedoen in de jaren 60 en 70. Thuis laten voelen in de eigen cultuur plus we schepen de nu opa's maar af met de WAO. Duitsland heeft dat bijv. anders gedaan.

Maar dat is echt niet de hoofdoorzaak van gebrek aan sociale cohesie. De overheid is zich als een beursgenoteerd bedrijf gaan gedragen i.p.v. een zorgende ouder. Het sociaal vangnet en gemeenschapsbevordering wordt al tientallen jaren als een moetje beschouwd en verontachtzaamd als kerntaak van de overheid.
Gecompartimenteerde troep is ook een vorm van opruimen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
22-07-2021 18:14
Klopt

En in Azië hebben ze geen holocaust gehad dus ligt het daar minder gevoelig denk ik.
Nee, das waar en Japan heeft ook helemaal niet meegedaan aan de oorlog.
Alle reacties Link kopieren
Als je dit leest:

https://www.trouw.nl/politiek/het-confl ... ~b46dee54/

valt vooral op hoeveel van de uitspraken er gaan over wit-versus-zwart. Ook binnen de partij is het in de eerste plaats belangrijk welke huidskleur je hebt en van welke andere minderheidsgroepen (homosexueel, vrouw, allochtoon) je nog lid bent.
Als je niet genoeg lidmaatschappen hebt, tellen jouw mening of ervaring niet.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
grenada schreef:
23-07-2021 11:19
Nee, das waar en Japan heeft ook helemaal niet meegedaan aan de oorlog.
Excuse me?

Nooit gehoord van Pearl Harbor?

Hiroshima? Nagasaki?

Japanse bezetting van Nederland-Indië?
KooktMetKnoflook schreef:
23-07-2021 11:31
Als je dit leest:

https://www.trouw.nl/politiek/het-confl ... ~b46dee54/

valt vooral op hoeveel van de uitspraken er gaan over wit-versus-zwart. Ook binnen de partij is het in de eerste plaats belangrijk welke huidskleur je hebt en van welke andere minderheidsgroepen (homosexueel, vrouw, allochtoon) je nog lid bent.
Als je niet genoeg lidmaatschappen hebt, tellen jouw mening of ervaring niet.
Het is wel echt een enorme bende daar. Dat verdient gewoon een eigen topic, anders wordt het hier wel erg off topic...
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
23-07-2021 11:35
Excuse me?

Nooit gehoord van Pearl Harbor?

Hiroshima? Nagasaki?

Japanse bezetting van Nederland-Indië?
excuse me? nooit gehoord van sarcasme? Lees even waar ik op reageer. ik was zelfs op pearl harbour en op de Arizona......
grenada schreef:
23-07-2021 12:16
excuse me? nooit gehoord van sarcasme?
Jawel hoor. Maar het was niet duidelijk dat het als zodanig was bedoeld.
Alle reacties Link kopieren
Een risico van woke vind ik wel dat de censuur enorm omhoog gaat, ook de zelf censuur. Het willen deugen omdat je door anderen zo beoordeeld wil worden. Maar woke kan niet bestaan zonder het anti mensen zijn. Als woke echt zou werken en een verheven doel zou hebben zou het op een gegeven moment zichzelf overbodig maken. Maar dat is het doel niet. Het doel is het oude wij vs zij gevoel en je goed voelen omdat je tot de superieure wij behoort. Maar het is ook eng, want je weet dat vroeg of laat ook jij vanuit het niks afgedaan kan hebben. Dus blijft het zaak om te laten zien hoe erg je klopt. Door dat wat je doet en zegt niet langs je eigen ethische meetlat te leggen maar langs de meetlat die de veroordelende ander wellicht kan hebben. Dat zorgt voor stricte (zelf) censuur, geen openlijke discussie meer kunnen voeren, niet meer zeggen wat je echt denkt, onderhuids gaan van sentimenten (maar omdat het niet bespreekbaar is niet het werkelijk veranderen van sentimenten) , een angst cultuur.
Waarom zou het niet oké zijn om te besluiten met zijn allen dat de meeste mensen voor het grootste deel deugen maar niemand helemaal. En dat we elkaar dat over het algemeen vergeven want we zijn nog eenmaal mensen. Lijkt me zoveel relaxter.
Alle reacties Link kopieren
:worship: :worship:
Lollypop04 schreef:
23-07-2021 14:33
Een risico van woke vind ik wel dat de censuur enorm omhoog gaat, ook de zelf censuur. Het willen deugen omdat je door anderen zo beoordeeld wil worden. Maar woke kan niet bestaan zonder het anti mensen zijn. Als woke echt zou werken en een verheven doel zou hebben zou het op een gegeven moment zichzelf overbodig maken. Maar dat is het doel niet. Het doel is het oude wij vs zij gevoel en je goed voelen omdat je tot de superieure wij behoort. Maar het is ook eng, want je weet dat vroeg of laat ook jij vanuit het niks afgedaan kan hebben. Dus blijft het zaak om te laten zien hoe erg je klopt. Door dat wat je doet en zegt niet langs je eigen ethische meetlat te leggen maar langs de meetlat die de veroordelende ander wellicht kan hebben. Dat zorgt voor stricte (zelf) censuur, geen openlijke discussie meer kunnen voeren, niet meer zeggen wat je echt denkt, onderhuids gaan van sentimenten (maar omdat het niet bespreekbaar is niet het werkelijk veranderen van sentimenten) , een angst cultuur.
Waarom zou het niet oké zijn om te besluiten met zijn allen dat de meeste mensen voor het grootste deel deugen maar niemand helemaal. En dat we elkaar dat over het algemeen vergeven want we zijn nog eenmaal mensen. Lijkt me zoveel relaxter.
:worship:
Hier vandaag ook weer een mooi staaltje 'censuur' het topic over hommeles bij BIJ1 gesloten want provoceren.
Topics over Trump die een idioot is,gedoe rondom Omtzigt,het wappiegedrag van Baudet het is allemaal prima maar een topic over BIJ1 is provoceren.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven