Gezondheid alle pijlers

Huiverig voor medicatie

28-07-2021 16:59 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Laat ik beginnen met dat ik normaal gesproken geen voorstander ben van medicatie. Zelfs een paracetamol innemen stel ik zo lang mogelijk uit.

Ik heb eerder dit jaar de diagnose fibromyalgie gekregen en sinds ik een paar maanden geleden covid gehad heb gaat het steeds slechter. Afgelopen maanden steeds verder afgetakeld met lichamelijke klachten waardoor ik mij ook veel afzonder en het er mentaal zwaar mee heb. Met als gevolg sinds vorige week een nieuwe diagnose: een flinke depressie. De psychiater heeft antidepressiva voorgeschreven en dat doen ze natuurlijk niet voor niks, maar ik ben bang voor de bijwerkingen en gevolgen van het medicijn. Ik moet namelijk ook met de auto naar mijn werk, thuiswerken is geen optie en er is een kans dat suïcidale gedachten toenemen. Dat beangstigd me ook.

Ik heb de medicijnen wel opgehaald bij de apotheek en ze liggen klaar in huis, maar iedere avond durf ik het toch niet aan…
Alle reacties Link kopieren
:hug:

Kun je je zorgen en angsten niet met je behandelaar bespreken?
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
Allereerst: :hug:
Wat ontzettend rot voor je....

Ik snap je twijfel, maar denk dat je er zonder medicatie uit gaat komen?
Welke heb je gekregen?

De keren dat ik het heb gebruikt, heb ik de opbouw langzamer gedaan dan meestal voorgeschreven. Anders teveel last van bijwerkingen. Daarnaast had ik oxazepam in huis voor in de opbouwfase. Die heb ik echter maar weinig hoeven gebruiken.

Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Kun je de medicatie starten in het weekeind? Zodat je niet meteen de auto in hoeft?

Weten ze op je werk van je depressie? Want dan kunnen ze wellicht rekening met je houden: taken die je wel thuis kunt doen, ziekteverlof om de eerste dagen medicatie even aan te kijken, dat soort dingen.
Alle reacties Link kopieren
@lollypopje: ik heb het met ze besproken en ze begrijpen mijn gedachtes, maar adviseren om toch zsm te starten omdat ik er al zo diep inzit..

@sterrenstof: ik heb venlafaxine gekregen. Eerst lagere dosering en als bijwerkingen afnemen na paar weken verdubbelen.

@celaena: ik wil inderdaad het liefst op een vrijdagavond starten en dan de rest van het weekend niks hebben zodat ik eraan kan wennen. Op het werk weten ze niet van mijn depressie. Leidinggevende is momenteel met vakantie, dus wordt ook lastig komende weken om bespreekbaar te maken.
Alle reacties Link kopieren
Zo, ik zou zeggen, hulp zoeken voor je angst voor medicatie. Heb je nog angsten?

Dit is echt niet normaal, TO. Neem je helemaal nooit medicatie?
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
En overweeg om mss toch die paracetamol wat eerder te slikken.
Pijn is slopend, deprimerend en nergens voor nodig!
Alle reacties Link kopieren
Pheebs31 schreef:
28-07-2021 17:35
@lollypopje: ik heb het met ze besproken en ze begrijpen mijn gedachtes, maar adviseren om toch zsm te starten omdat ik er al zo diep inzit..

@sterrenstof: ik heb venlafaxine gekregen. Eerst lagere dosering en als bijwerkingen afnemen na paar weken verdubbelen.

@celaena: ik wil inderdaad het liefst op een vrijdagavond starten en dan de rest van het weekend niks hebben zodat ik eraan kan wennen. Op het werk weten ze niet van mijn depressie. Leidinggevende is momenteel met vakantie, dus wordt ook lastig komende weken om bespreekbaar te maken.

Je kunt ook een preventief gesprek met een arbo-arts maken. Misschien zelfs wel beter om dat eerst te doen dan je leidinggevende op de hoogte te stellen.
doornroosje9 schreef:
28-07-2021 17:47
Zo, ik zou zeggen, hulp zoeken voor je angst voor medicatie. Heb je nog angsten?

Dit is echt niet normaal, TO. Neem je helemaal nooit medicatie?

Met dit soort opmerkingen heb ik altijd een beetje moeite, want wat is dan normaal volgens jou? Dat je nog nooit last van bijwerkingen hebt gehad bij medicatie en dus geen reden hebt om huiverig te zijn?
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
28-07-2021 18:07
Met dit soort opmerkingen heb ik altijd een beetje moeite, want wat is dan normaal volgens jou? Dat je nog nooit last van bijwerkingen hebt gehad bij medicatie en dus geen reden hebt om huiverig te zijn?
Dat je medicatie neemt als dat nodig is en niet zo'n ontzettende angst daarvoor hebt. Dat de angst je belemmert om beter te worden. Psychisch of/en lichamelijk.
Life is short. Eat dessert first.
doornroosje9 schreef:
28-07-2021 18:10
Dat je medicatie neemt als dat nodig is en niet zo'n ontzettende angst daarvoor hebt. Dat de angst je belemmert om beter te worden. Psychisch of/en lichamelijk.

Mensen kiezen er toch niet voor om angsten te hebben?

Ik vind het echt raar om dat te bestempelen als "echt niet normaal". Het komt op mij niet bijzonder vriendelijk over allemaal, maar misschien lees ik je verkeerd.
Pheebs31 schreef:
28-07-2021 17:35
@lollypopje: ik heb het met ze besproken en ze begrijpen mijn gedachtes, maar adviseren om toch zsm te starten omdat ik er al zo diep inzit..

@sterrenstof: ik heb venlafaxine gekregen. Eerst lagere dosering en als bijwerkingen afnemen na paar weken verdubbelen.

@celaena: ik wil inderdaad het liefst op een vrijdagavond starten en dan de rest van het weekend niks hebben zodat ik eraan kan wennen. Op het werk weten ze niet van mijn depressie. Leidinggevende is momenteel met vakantie, dus wordt ook lastig komende weken om bespreekbaar te maken.
Dat hoef je ook helemaal niet met je leidingegevende te bespreken.
Daar heb je een arboarts voor en die mag alleen je beperkingen mbt je werkzaamheden bespreken, niet zulke informatie met je werkgever.
Alle reacties Link kopieren
FeeLucifer01 schreef:
28-07-2021 18:31
Dat hoef je ook helemaal niet met je leidingegevende te bespreken.
Daar heb je een arboarts voor en die mag alleen je beperkingen mbt je werkzaamheden bespreken, niet zulke informatie met je werkgever.
Nee dat klopt, maar als dat als gevolg heeft tot vermindering van werkuren wil leidinggevende dat wel in overleg bespreken.
Pheebs31 schreef:
28-07-2021 18:37
Nee dat klopt, maar als dat als gevolg heeft tot vermindering van werkuren wil leidinggevende dat wel in overleg bespreken.
Dat kan hij/zij wel willen maar dan hoef je nog steeds dat niet te bespreken, zeker niet het hoe en waarom. Ook dat kan allemaal via de arbo arts.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
28-07-2021 18:10
Dat je medicatie neemt als dat nodig is en niet zo'n ontzettende angst daarvoor hebt. Dat de angst je belemmert om beter te worden. Psychisch of/en lichamelijk.

Ik vind het heel begrijpelijk hoor, dat je het spannend vindt om anti-depressiva te gaan slikken. Dat is toch wel heel wat anders dan een pijnstiller.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Het lastige is dat als je bang bent voor bijwerkingen vaak extreem alert bent erop. In mijn ervaring zorgt dat vaak juist voor, gevoelsmatig, meer bijwerkingen.

Ik slik zelf al vanaf mijn 15de antidepressiva, diverse soorten. Sommige heb ik bijwerkingen van gehad maar de meeste niet.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Pheebs31 schreef:
28-07-2021 18:37
Nee dat klopt, maar als dat als gevolg heeft tot vermindering van werkuren wil leidinggevende dat wel in overleg bespreken.

Dat is op de zaken vooruit lopen.
Eerst maar eens een gesprek plannen en je klachten bespreken, dan kan de arbo-arts je op weg helpen met hoe verder, ook in het contact met leidinggevende.
Alle reacties Link kopieren
Ik volg deze even, want ik zit met precies t zelfde probleem en heb weinig tips behalve jezelf een schop onder de kont geven en t toch maar innemen en rustig aan beginnen met lage dosis. Maar zo ver ben ik helaas ook nog niet, maandag een nieuwe poging 😓
Zwetser
Ik kan me ook helemaal voorstellen dat je er best huiverig voor bent, vooral bij antidepressiva. Ik slik dat niet maar een ander medicijn wat ik dagelijks moet slikken en waarschijnlijk ook mijn leven lang en daar baalde ik ook van en was er huiverig voor maar na de bijwerkingen voelde me ik echt sinds jaren weer een stuk beter.

Mijn tip is praat er met iemand over die je vertrouwd, het was voor mij bijvoorbeeld een hele opluchting dat een vriendin hetzelfde had gehad maar dat het echt wel goed komt. En anderen die dichtbij me stonden had ik er ook over verteld en die begrepen dus ook beter waarom ik even anders was dan anders door de bijwerkingen.
Je werkt nog?

heb je ook hulp . Of revalidatie ? Of pijn poli ?
Maak een (bel) afspraak met je psychiater om nog een keer je angsten door te spreken.
Avena schreef:
28-07-2021 18:45
Ik vind het heel begrijpelijk hoor, dat je het spannend vindt om anti-depressiva te gaan slikken. Dat is toch wel heel wat anders dan een pijnstiller.
Mwah, ook een pijnstiller kan heftige bijwerkingen hebben.
Alle reacties Link kopieren
IBIopviva schreef:
28-07-2021 18:53
Het lastige is dat als je bang bent voor bijwerkingen vaak extreem alert bent erop. In mijn ervaring zorgt dat vaak juist voor, gevoelsmatig, meer bijwerkingen.

Ik slik zelf al vanaf mijn 15de antidepressiva, diverse soorten. Sommige heb ik bijwerkingen van gehad maar de meeste niet.

Klopt. Dan heb je er zo’n hyperfocus op dat elk kriebeltje, trillingkje en pijntje je alert maakt, waar je het normaal gesproken niet eens opgemerkt zou hebben.

Ik heb ook al een stuk of 8 AD en aanverwante middelen geslikt, maar nooit veel bijwerkingen gehad.
En de bijwerkingen die ik heb/ had zijn ook niet zorgwekkend, hooguit irritant. De meeste, zoals trillende handen, tintelingen, verlies eetlust enz verdwenen ook vrij snel weer, nachtzweten heb ik nog steeds. Jammer dan.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
28-07-2021 17:47
Dit is echt niet normaal, TO. Neem je helemaal nooit medicatie?
Hoezo niet? Ik ken verschillende mensen aan de AD en geen mens die er niet tegenop zag om eraan te beginnen.
xynix schreef:
28-07-2021 20:01
Hoezo niet? Ik ken verschillende mensen aan de AD en geen mens die er niet tegenop zag om eraan te beginnen.
Ik heb er werkelijk nooit tegenop gezien, tegen geen een psychofarmaca. Wel altijd heel goed georiënteerd en afgewogen.
Behalve bij lithium, toen was de keuze lithium of gedwongen opname. Geheel onterecht natuurlijk :hihi:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven